روایت شرفبافی از مشکلات خرید هواپیماهای جدید
رویداد۲۴ فرزانه شرفبافی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید ایران ایر گفت: تیرماه ۹۶ انتصاب اینجانب همزمان با عملیات حج تمتع آن سال بود که البته پیش از آن هم در سال ۹۴، حادثه منا رخ داده بود و در سال ۹۵ نه حج عمره و نه تمتع داشتیم. تمام امکانات و دفاتر ما در عربستان تعلیق بود. ۶ میلیون دلار به عربستان بدهکار بودیم و باید ۶۹ هزار و ۵۰۰ حاجی را به تمتع میبردیم که این کار انجام شد.
سال ۹۷ نیز ۴۴ هزار و ۵۰۰ حاجی را به تمتع بردیم. میزان تأخیرات ما در پروازهای تمتع ۹۷ زیر ۳۰ دقیقه بود در نظم جز اولین کشورها که به حج رفتهاند انتخاب شدیم و ضمن اینکه ۶ میلیون دلار بدهی را نیز پرداخت کردیم.
وی افزود: در تیرماه ۹۶ در حساب ما ۸ میلیارد تومان در حساب بانکی ما بود در حالی که باید در پایان تیرماه ۵۴ میلیارد تومان حقوق میدادیم. به من میگفتند اگر بتوانی این حقوقها را پرداخت کنی ثابت میشود که مرد هستی.
اما در کل ۲۲ ماه که من مدیرعامل هما بودم، حقوقها به موقع پرداخت شد و به ویژه اینکه در اسفندماه ۹۷ کل حقوقها، پاداشها و عیدیهایی که پرداخت کردیم ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این موفقیت با کاهش هزینههای جاری انجام شد.
شرفبافی ادامه داد: در سال ۹۶ قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با بوئینگ، ایرباس و ATR بسته شد. سه فروند ایرباس و ۴ فروند ATR وارد شده و بوئینگ برای فعال کردن قرارداد ۴۰۰ میلیون دلار پیش پرداخت میخواست در حالی که هما ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته داشت.
مدیرعامل سابق هما یادآور شد: قراردادها را یکی یکی اصلاح کردیم و برای اصلاح آنها جلسات متعدد حقوقی گذاشتیم تا فاینانسورهای داخلی و خارجی مناسب پیدا کنیم.
قرارداد تأمین پیش پرداخت بوئینگ بسته شد اما ناگهان ترامپ تمام مجوزهای اوفک (اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) را تعلیق کرد. اما این در حالی بود که باید هواپیماهای خریداری شده سرپا میماند و از کارخانه سازنده خدمات پس از فروش دریافت میکردیم.
وی ادامه داد: در این شرایط پیچیده نه تنها توانستیم مجوز خدمات پس از فروش از شرکتهای سازنده دریافت کنیم بلکه حتی مجوز خرید هواپیمای جدید را نیز دریافت کردیم که مجوز اوفک تنها ۶ روز کاری مهلت داشت تا بتوانیم ۵ فروند ATR از ۸ فروند ATR تولید شده در ایتالیا را دریافت کنیم. شرکت ATR نیز به ما فشار میآورد تا تعهدات خود را عملیاتی کنیم.
در نتیجه با همکاری وزیر راه و رئیس جمهور در اوج مشکلات ارزی کشور در سال گذشته درست یک روز قبل از اعلام بسته ارزی جدید بانک مرکزی توانستیم ۵ فروند ATR همراه با ۵ میلیون دلار قطعات یدکی وارد کشور کنیم که ۱۰ درصد این قطعات تولید آمریکا بود.
شرفبافی افزود: مذاکرات بین المللی برای تأمین فاینانس در حال رسیدن به نتیجه بود که تفاهم نامه ما با شرکت CITS چین امضا شد اما آمریکاییها به چینیها گفتند در فاینانس خرید هواپیماها از ایران دخالت نکنید.