ماجرای واردات لاستیکهای تاریخ گذشته چه بود؟/ افزایش نرخ ارز همه را وارد کننده کرده است!
رویداد۲۴ ندا جعفری: شنیدهها حاکی از آن است که برخی از واردکنندگان تایر اخیرا اقدام به توزیع لاستیکهای تاریخ گذشته به بازار کردهاند. دبیر کانون کامیون داران نیز مدعی است در دوران کمبود لاستیک در بازار، انبار لاستیکهای دست دوم خالی شد و تمام این لاستیکها در بازار توزیع شده است.
کریمی گفته لاستیکهایی وارد بازار شد که در سال ۲۰۱۲ حواله آنها صادر شده بود؛ این در حالی است که طول عمر لاستیک سه سال است و بعد از سه سال لاستیکها منقضی میشوند اما در ۴ ماه گذشته و در سال ۲۰۱۸ لاستیکهایی به فروش رسیدند که تاریخ حواله آنها به سال ۲۰۱۲ بر میگشت.
مصطفی تنها عضو انجمن صنعت تایر ایران به رویداد۲۴ در مورد توزیع تایرهای تاریخ گذشته میگوید: در گذشته ضوابطی برای کنترل لاستیکها از سوی بازرسان وجود داشت، اما متاسفانه از سال گذشته این کنترلها لغو شد.
او ادامه میدهد: تاریخ استفاده از تایر از زمان تولید تا انقضاء حدود ۵ تا ۶ سال است، اما ممکن است یک تایر را فردی تا ۸ سال هم استفاده کند، اما در صورتی که حتی تایری در صندوق عقب خودرویی باشد و به عنوان زاپاس مورد استفاده باشد یا حتی استفاده نشده باشد عمر مفید آن ۵ سال است و پس از این تاریخ برای استفاده قابل اعتماد نیست.
تاریخ تولید و انقضاء روی تایر درج میشود
تنها ادامه میدهد: تاریخ تولید و انقضای تایر روی لاستک درج میشود که تعداد آن ۴ رقم دارد ۲ رقم آن مربوط به هفته تولید و دو رقم دیگر مربوط به سال تولید است به عنوان مثال هفته سی و دوم از سال ۱۸ منظور سال (۲۰۱۸) است و مصرف کننده باید به این تاریخ توجه کند.
عضو انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه حتی یک سال از تاریخ مصرف تایر باقی مانده باشد نباید این تایر را تهیه کرد میگوید: در تولید تایرهای ایرانی برگه ضمانت نامه همراه با تاریخ تولید و انقضاء موجود است و در صورتی که خریدار به مشکلی برخورد کند میتواند پیگیر آن شود، اما معمولا لاستیکهای وارداتی این برگه گارانتی را ندارند.
واردات تایر استوک به کشور
تنها میگوید: در گذشته فقط نمایندگیهای مجاز به واردات تایر اقدام میکردند، اما با افزایش نرخ ارز سایر واردکنندگان نیز اقدام به واردات تایر کردند و گاهی نیز تایرهای استوک وارد کشور کردند. البته استوک نه به معنی دست دوم به این معنا که لاستیک زیر باران یا آفتاب مانده و فرسوده شده است یا با دقت فنی انبار نشده است.
عضو انجمن صنعت تایر ایران میگوید: شرایط نگهداری در کیفیت لاستیک بسیار موثر است این در حالی است که برخی تجار به دلیل ارزانی به این مهم توجه نمیکنند و تایرهای ارزان قیمت استوک را از امارات وارد کشور میکنند.