بازار لوازم خانگی خارجی در دوره کرونا/ کاهش قاچاق قیمتها را افزایش داد!
رویداد۲۴ ندا جعفری: بازار لوازم خانگی مانند سایر بازارهای اقتصادی تحت تاثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته و به علت وضعیت نامشخص واردات در شرایط کنونی، این بازار پیش از گذشته نامتعادل شده است. با باز شدن مغازهها، قیمتها به شکل ناگهانی افزایش یافته و فروشندگان میگویند قیمتها برای آنها غیرقابل پیشبینی شده و مردم نگران افزایش قیمتها هستند و با باز شدن مغازهها تمایل دارند خریدهای خود را انجام دهند و اگر الان به کالایی نیاز نداشته باشند، باز هم میخواهند آن را خریداری کنند، مبادا در ماههای آینده قیمتها بیش از این افزایش یابد.
در این شرایط تولیدکنندگان نیز اقدام به افزایش قیمت کالاها کردهاند و میگویند با توجه به به افزایش قیمت هزینههای تولید و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، قیمت لوازم خانگی را افزایش دادهاند.
در حال حاضر فعالان لوزام خانگی معتقدند؛ به دلیل کمبود اجناس خارجی قیمت این کالاها در بازار بسیار گران شده است. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی علت این موضوع را عدم واردات و کاهش قاچاق این کالاها عنوان میکند. به گفته غزنوی با افزایش تولیدات داخلی و افزایش نرخ ارز، قاچاق لوزام خانگی مانند گذشته ارزش اقتصادی ندارد، بنابراین زمینه بهتری برای تولیدات داخل فراهم شده است.
بیشتربخوانید: لوازم خانگی ایرانی جایگزین کرهایها میشود
غزنوی درباره کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار و افزایش قیمت به رویداد۲۴ میگوید: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور و کاهش قاچاق آن به واسطه افزایش قیمت ارز عرضه لوازم خانگی در کشور تا حدودی کمتر از قبل شده است. برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز پیش از شیوع کرونا میزان تولیدات و عرضهشان به بازار را کاهش دادند.
غزنوی با بیان اینکه در مجموع سال گذشته میزان تولیدات لوازم خانگی افزایش پیدا کرده میگوید: در صورتی که شرایط تغییر نکند افزایش تولید ادامه خواهد داشت و اگر ارز تولیدکنندگان و سرمایه در گردش آنها تامین شود کمبودی در بازار نخواهد بود بنابراین هر چقدر در این شرایط به تولید توجه شود، ارز کمتری از کشور خارج خواهد شد و تولیدات بازار را تامین خواهد شد و تغییرات مثبت اقتصادی در بخش لوزام خانگی بیش از پیش ایجاد میشود.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد خداحافظی دو برند ال جی و سامسونگ میگوید: این دو برند تنها برای عقب انداختن تولیدات داخل به کشور ما آمدند و سربزنگاه مردم را تنها گذاشتند و رفتند. حضور این برندها در بازار باعث شده بود تولیدات داخل دیده نشود با توجه به تبلیغات کلانی که آنها داشتند ذائقه مردم هم تغییر کرده بود و متاسفانه برندهای داخلی از این موضوع زیان زیادی دیدند.
غزنوی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان تولیدات کنونی لوازم خانگی تقاضای بازار را پوشش میدهد یا خیر؟ میگوید: در حال حاضر بیش از ۳ برابر بازار در حوزه لوازم خانگی سرمایهگذاری شده و بجز اینکه کفاف بازار ایران را میدهد به راحتی میتوان صادرات لوزام خانگی هم داشت.
او در پاسخ به این پرسش که اگر وضعیت بحران همین طور باقی بماند وضعیت بازار را چطور ارزیابی میکنید؟ میگوید: ویروس کرونا تغییری در تولیدات لوازم خانگی ایجاد نمیکند و بسیاری از کارخانجات پس از خداحافظی برندهای خارجی استخدام بیشتری هم داشتند و تا سه شیفت هم مشغول فعالیت هستند.
غزنوی با بیان اینکه امروز بهترین شرایط برای افزایش و جهش تولیدات لوازم خانگی است، میگوید: در صورتی که تغییری ایجاد نشود در زمینه تامین مواد اولیه و تولید لوازم خانگی در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که ایا در بازار مشتری برای لوازم خانگی در شرایط فعلی هست یا خیر؟ میگوید: بله، متقاضی در بازار برای خرید کالا و لوزام خانگی هست، اما برخی از برندهای خارجی لوازم خانگی تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. این افزایش قیمتها برای برندهای خارجی بوده و افرادی که توانایی خرید لوازم خانگی خارجی را ندارند بهتر است داخلی بخرند. تولیدات داخل هم قطعا کیفیتشان بالاست، اما متاسفانه ما در بخش برندسازی ضعیف عمل کردیم و باید در این بخش هزینه بیشتری میکردیم و برندهای خارجی از این فرصت برای معرفی کالاهای خودشان استفاده کردند. ما در مقابل نتوانستیم هزینهای در خصوص برندهای داخلی با کیفیت داشته باشیم. این در حالی است که اگر جنس داخلی خرید شود داخلیها تقویت میشوند و پول به چرخه اقتصاد برمیگردد البته برخی از کارخانجات تولیدات خوبی هم دارند و مشتری هم هست و اصلا اینگونه نیست که کیفیت لوازم خانگی پایین باشد و کسی خریدار آن نباشد.