پرواز به شهرهای قرمز ممنوع میشود؟
رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیتهایی برای انجام پرواز به شهرهایی که وضعیت قرمز دارند ارائه کند سازمان هواپیمایی هم این اقدامات را به صورت کامل رعایت میکنند.
رویداد۲۴ همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از حوزههای حمل ونقلی دچار مشکل شده اند به طوری که صنعت حمل ونقل هوایی در بازهای از زمان با کاهش چشمگیر جابه جایی مسافران رو به رو شد. البته بعد از مدتی محدودیتها برداشته و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاریهای اجتماعی الزامی شد.
در همین زمینه گفتوگویی با رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری را انجام داده است.
با ورود ویروس کرونا آخرین وضعیت حمل و نقل در بخش هوایی جهان به چه شکلی است؟
تمامی کشورهای جهان هم اکنون درگیر ویروس کرونا هستند، یکی از مدلهای حمل و نقلی که در جهت توسعه اقتصادی کشورها نقش تعیین کننده و بسیار موثری دارد حمل و نقل هوایی است که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش عمدهای از این مدل درگیر این ویروس شده است.
آیا میزان حمل ونقل هوایی در جهان کاهش یافته است؟
در این شرایط شاهد کاهش چشمگیر حمل و نقل هوایی هستیم به طوری که از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون تنها ۱۰ درصد از پروازها امکان انجام داشت که از این میزان هم بخشی از آنها پروازهای موردی و برنامهای بوده است.
آیا برداشته شدن محدودیتهای هوایی توانسته در توسعه حمل ونقل هوایی موثر باشد؟
یکی از راههایی که باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور میشود انجام دوباره فعالیت شرکتهای هواپیمایی است، توسعه این فعالیتها هم باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور میشود به طوری که با برداشته شدن محدودیتها در برخی از استانهای کشور و کنترل ویروس کرونا پروازها را با لحاظ شرایط مصوب ستاد مرکزی کرونا آغاز کردیم.
نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در جابه جایی مسافران به چه شکلی است؟
انجام این پروازها با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل بهداشتی صورت میگیرد و ما باید بتوانیم این بخش را تقویت کنیم هم اکنون تنها راهکار موفق در این بخش آن است که بتوانیم بر اساس پروتکلهای بهداشتی پروازها را انجام دهیم البته با توجه به آن که سازمان هواپیمایی کشوری نقش حاکمیتی و مدیریتی در این زمینه دارد سعی کرد با تهیه شیوه نامهها و اساسنامه تمامی اقدامات و راهکارهای پروتکلهای بهداشتی را در این زمینه ارائه کند.
آیا تمامی شرکتهای هواپیمایی باید این موضوع را رعایت کنند؟
همه شرکتهای هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند از چهاردهم تیرماه هیچ مسافری حق نداشته بدون ماسک سوار هواپیما شود.
مسافران بخش هوایی در چند مرحله در حوزه هوایی چک میشوند؟
هم اکنون در بخش پروازی مسافران در چهار مرحله چک میشوند و باید این موضوع در تمامی حوزهها و بخشهای هوایی رعایت شود، برای آنکه چرخ اقتصاد کشور روانتر حرکت کند باید بتوانیم از این شرایط سخت بگذریم که این مهم بدون رعایت جدی دستورالعملها امکان پذیر نخواهد بود.
نظر شما در مورد برخی از تصاویری که هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمیشود چیست؟
در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که مسافران و یا مردم تصاویری ارسال میکنند که فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشده و یا مسافران بدون ماسک در سالن ترانزیت و یا هواپیما حضور دارند که برخی از این عکسها ممکن است درست نباشد و یا در آن لحظه مسافر چند دقیقهای ماسک خود را برداشته باشد. ممکن است کروی پرواز به هنگام ورود و در طول پرواز اگر مورد مشاهده کردند که مسافری ماسک نزده باید تذکر دهند.
آیا فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت میشود؟
این فاصله گذاری در تمامی فرودگاهها، ساختمانهای اداری و اتوبوسهای این بخش تعریف و رعایت شده، اما در داخل هواپیما به دلیل آنکه دستگاههای تصفیه هوا هر سه دقیقه هوای داخل کابین هواپیما را تصفیه میکنند بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
البته ملزم هستند دو ردیف آخر هر هواپیما خالی باشد تا در صورت دیدن مورد مشکوک سریع بیمار به این قسمت منتقل و اقدامات لازم صورت گیرد. در فرودگاه هم علامت گذاری جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته و مسئولان فرودگاه موظف هستند که در صورتی که مسافری توصیههای و دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نکنند از ارائه سرویس به آنها خودداری کنند.
بیشتر بخوانید: کویت ورود مسافر از ۳۱ کشور از جمله ایران را ممنوع اعلام کرد
سازمان هواپیمایی آیا در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی مصوبهای ارائه کرده است؟
بر اساس مصوبه بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، که در تاریخ هشتم تیر ماه در حضور رئیس جمهوری برگزار و بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن سرپوشیده تاکید شد، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مسافران، مشایعتکنندگان را به استفاده از ماسک ملزم کرد. بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامهای به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره)، شرکتهای هواپیمایی، خدمات فرودگاهی، فرودگاههای خلیج فارس، ماهشهر، خارک، سیری، لاوان، بهرگان، آغاجاری، گچساران، کیش قشم، ماکو، کاشان، چابهار، دزفول و جاسک استفاده از ماسک توسط مسافران و تهیه و تامین ماسک جهت ارائه به پرسنل در محیط کار از جمله ترمینال، کابین هواپیما و ایرساید را الزامی کرده است.
آیا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری میشود؟
براساس بخشنامه مذکور از ورود مسافران بدون ماسک به ترمینالها، اتوبوس و هواپیما ممانعت میکنند در راستای مصوبه مذکور و به منظور رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی و کنترل شیوع بیماری کرونا، بخشنامه الزام اجراییشدن استفاده از ماسک در فرودگاهها و هواپیماها به شرکتهای هواپیمایی و تمامی بخشهای مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.
همه حاضران در سالنهای فرودگاهها نیز ملزم به اجرای استفاده از ماسک هستند، با توجه به اهمیت و در اولویت قرار داشتن سلامت مسافران در صنعت حمل و نقل هوایی، دفاتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری از جمله دفتر نظارت بر فرودگاهها شرکتها و موسسات هوانوردی، دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی و دفتر عملیات پرواز به صورت مستمر به بازرسی از فرودگاهها و در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکلها برخورد مقتضی انجام میشود.
آخرین وضعیت پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
انجام این پروازها منوط به رفع محدودیتها از سوی کشورهای خارجی است و به محض آنکه این محدودیتها توسط کشورها برداشته شود این پروازها هم آغاز میشود.
نحوه ضدعفونی در پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
در تمامی پروازهای خارجی ضدعفونی هواپیماها توسط بخشهای هوایی و شرکتهای هواپیمایی انجام میشود. در استانهایی که وضعیت قرمز در آنها وجود دارد رعایت پروتکل و شیوه نامههای بهداشتی در این شهرها با حساسیت بیشتری انجام میشود.
آیا ممکن است پروازها به دلیل کرونا محدود شود؟
در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیتهایی برای انجام پرواز به این شهرها ارائه کند سازمان هواپیمایی هم این اقدامات را به صورت کامل رعایت میکنند.
آیا نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است؟
در بعضی از مسیرها نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است، در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی هیچ برنامه و یا درخواستی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند.
در صورت مشاهده تخلف شرکتهای هواپیمایی مسافران چگونه اطلاع رسانی کنند؟
طبق این اساسنامه بای تمامی بخشهای پروازی و فرودگاهی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در صورت رعایت نکردن این پروتکلها مسافران میتوانند گزارشات و شکایت خود را به سایت سازمان هواپیمایی کشور ارائه کنند. مسافران بخش هوایی هر گونه مورد خلاف در خصوص پروتکلها و هرگونه افزایش قیمت بیرون از چارچوب نرخ نامه را از طریق سایت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.
آخرین وضعیت تورهای خارجی از جمله ترکیه چیست؟
فروش بلیت تحت عنوان تور خارج از کشور منوط به نظریه عمومی کشورهای مختلف دارد در حال حاضر کشورهای که همواره مقصد توریستی بوده است پذیرای مسافران نیست.
ایجاد تعهد برای مسافران قبل از فراهم شدن شرایط لازم برای پروازهای خارجی برخورد قانونی در پی خواهد داشت. در حال حاضر کشور ترکیه پذیرای اتباع خود، مسافرینی که تبعیت آن کشور و کسانی است که دارای ویزای کاری هستند خواهد بود و تبلیغات انجام تور و اعزام توریست به این کشور صحتندارد و مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت میکنند مطلع باشند.
وظیفه شرکتهای هواپیمایی درباره فروش بلیت هواپیماها چیست؟
شرکتهای هواپیمایی نیز موظفند نسبت به نحوه فروش بلیتهای خود نظارت دقیق داشته باشند و پس از دریافت مجوز پرواز به کشورهای خارجی نسبت به فروش بلیتهای خود اقدام کنند همچنین صراحتا شرایط مسافرانی مورد پذیرش کشور مقصد را اطلاع رسانی کنند.
در صورت مشاهده هرگونه فروش بلیتی که توسط مراکز فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و چه مراکز فروش بلیت الکترونیکی که صندلی پروازی برای آن در نظر گرفته نشده را به سازمان هواپیمایی کشوری جهت برخورد با آنها معرفی کنند.
شرایط پروازهای خارجی در وضعیت کرونایی کشور چیست؟
شرایط انجام پروازهای خارجی منوط به وضعیت شیوع بیماری آن کشورها و نوع پذیرش مسافران و شرایط اعلامی آنها خواهد داشت.
سخن آخر
بنابراین انتظار میرود مسافران به تبلیغات مراکز فروش غیرمعتبر اعتنا نکنند و قبل از سفر از وضعیت پروازهای آن مسیرها مطلع شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir گزارش دهند.
در همین زمینه گفتوگویی با رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری را انجام داده است.
با ورود ویروس کرونا آخرین وضعیت حمل و نقل در بخش هوایی جهان به چه شکلی است؟
تمامی کشورهای جهان هم اکنون درگیر ویروس کرونا هستند، یکی از مدلهای حمل و نقلی که در جهت توسعه اقتصادی کشورها نقش تعیین کننده و بسیار موثری دارد حمل و نقل هوایی است که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش عمدهای از این مدل درگیر این ویروس شده است.
آیا میزان حمل ونقل هوایی در جهان کاهش یافته است؟
در این شرایط شاهد کاهش چشمگیر حمل و نقل هوایی هستیم به طوری که از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون تنها ۱۰ درصد از پروازها امکان انجام داشت که از این میزان هم بخشی از آنها پروازهای موردی و برنامهای بوده است.
آیا برداشته شدن محدودیتهای هوایی توانسته در توسعه حمل ونقل هوایی موثر باشد؟
یکی از راههایی که باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور میشود انجام دوباره فعالیت شرکتهای هواپیمایی است، توسعه این فعالیتها هم باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور میشود به طوری که با برداشته شدن محدودیتها در برخی از استانهای کشور و کنترل ویروس کرونا پروازها را با لحاظ شرایط مصوب ستاد مرکزی کرونا آغاز کردیم.
نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در جابه جایی مسافران به چه شکلی است؟
انجام این پروازها با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل بهداشتی صورت میگیرد و ما باید بتوانیم این بخش را تقویت کنیم هم اکنون تنها راهکار موفق در این بخش آن است که بتوانیم بر اساس پروتکلهای بهداشتی پروازها را انجام دهیم البته با توجه به آن که سازمان هواپیمایی کشوری نقش حاکمیتی و مدیریتی در این زمینه دارد سعی کرد با تهیه شیوه نامهها و اساسنامه تمامی اقدامات و راهکارهای پروتکلهای بهداشتی را در این زمینه ارائه کند.
آیا تمامی شرکتهای هواپیمایی باید این موضوع را رعایت کنند؟
همه شرکتهای هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند از چهاردهم تیرماه هیچ مسافری حق نداشته بدون ماسک سوار هواپیما شود.
مسافران بخش هوایی در چند مرحله در حوزه هوایی چک میشوند؟
هم اکنون در بخش پروازی مسافران در چهار مرحله چک میشوند و باید این موضوع در تمامی حوزهها و بخشهای هوایی رعایت شود، برای آنکه چرخ اقتصاد کشور روانتر حرکت کند باید بتوانیم از این شرایط سخت بگذریم که این مهم بدون رعایت جدی دستورالعملها امکان پذیر نخواهد بود.
نظر شما در مورد برخی از تصاویری که هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمیشود چیست؟
در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که مسافران و یا مردم تصاویری ارسال میکنند که فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشده و یا مسافران بدون ماسک در سالن ترانزیت و یا هواپیما حضور دارند که برخی از این عکسها ممکن است درست نباشد و یا در آن لحظه مسافر چند دقیقهای ماسک خود را برداشته باشد. ممکن است کروی پرواز به هنگام ورود و در طول پرواز اگر مورد مشاهده کردند که مسافری ماسک نزده باید تذکر دهند.
آیا فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت میشود؟
این فاصله گذاری در تمامی فرودگاهها، ساختمانهای اداری و اتوبوسهای این بخش تعریف و رعایت شده، اما در داخل هواپیما به دلیل آنکه دستگاههای تصفیه هوا هر سه دقیقه هوای داخل کابین هواپیما را تصفیه میکنند بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
البته ملزم هستند دو ردیف آخر هر هواپیما خالی باشد تا در صورت دیدن مورد مشکوک سریع بیمار به این قسمت منتقل و اقدامات لازم صورت گیرد. در فرودگاه هم علامت گذاری جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته و مسئولان فرودگاه موظف هستند که در صورتی که مسافری توصیههای و دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نکنند از ارائه سرویس به آنها خودداری کنند.
بیشتر بخوانید: کویت ورود مسافر از ۳۱ کشور از جمله ایران را ممنوع اعلام کرد
سازمان هواپیمایی آیا در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی مصوبهای ارائه کرده است؟
بر اساس مصوبه بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، که در تاریخ هشتم تیر ماه در حضور رئیس جمهوری برگزار و بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن سرپوشیده تاکید شد، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مسافران، مشایعتکنندگان را به استفاده از ماسک ملزم کرد. بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامهای به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره)، شرکتهای هواپیمایی، خدمات فرودگاهی، فرودگاههای خلیج فارس، ماهشهر، خارک، سیری، لاوان، بهرگان، آغاجاری، گچساران، کیش قشم، ماکو، کاشان، چابهار، دزفول و جاسک استفاده از ماسک توسط مسافران و تهیه و تامین ماسک جهت ارائه به پرسنل در محیط کار از جمله ترمینال، کابین هواپیما و ایرساید را الزامی کرده است.
آیا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری میشود؟
براساس بخشنامه مذکور از ورود مسافران بدون ماسک به ترمینالها، اتوبوس و هواپیما ممانعت میکنند در راستای مصوبه مذکور و به منظور رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی و کنترل شیوع بیماری کرونا، بخشنامه الزام اجراییشدن استفاده از ماسک در فرودگاهها و هواپیماها به شرکتهای هواپیمایی و تمامی بخشهای مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.
همه حاضران در سالنهای فرودگاهها نیز ملزم به اجرای استفاده از ماسک هستند، با توجه به اهمیت و در اولویت قرار داشتن سلامت مسافران در صنعت حمل و نقل هوایی، دفاتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری از جمله دفتر نظارت بر فرودگاهها شرکتها و موسسات هوانوردی، دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی و دفتر عملیات پرواز به صورت مستمر به بازرسی از فرودگاهها و در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکلها برخورد مقتضی انجام میشود.
آخرین وضعیت پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
انجام این پروازها منوط به رفع محدودیتها از سوی کشورهای خارجی است و به محض آنکه این محدودیتها توسط کشورها برداشته شود این پروازها هم آغاز میشود.
نحوه ضدعفونی در پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
در تمامی پروازهای خارجی ضدعفونی هواپیماها توسط بخشهای هوایی و شرکتهای هواپیمایی انجام میشود. در استانهایی که وضعیت قرمز در آنها وجود دارد رعایت پروتکل و شیوه نامههای بهداشتی در این شهرها با حساسیت بیشتری انجام میشود.
آیا ممکن است پروازها به دلیل کرونا محدود شود؟
در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیتهایی برای انجام پرواز به این شهرها ارائه کند سازمان هواپیمایی هم این اقدامات را به صورت کامل رعایت میکنند.
آیا نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است؟
در بعضی از مسیرها نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است، در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی هیچ برنامه و یا درخواستی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند.
در صورت مشاهده تخلف شرکتهای هواپیمایی مسافران چگونه اطلاع رسانی کنند؟
طبق این اساسنامه بای تمامی بخشهای پروازی و فرودگاهی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در صورت رعایت نکردن این پروتکلها مسافران میتوانند گزارشات و شکایت خود را به سایت سازمان هواپیمایی کشور ارائه کنند. مسافران بخش هوایی هر گونه مورد خلاف در خصوص پروتکلها و هرگونه افزایش قیمت بیرون از چارچوب نرخ نامه را از طریق سایت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.
آخرین وضعیت تورهای خارجی از جمله ترکیه چیست؟
فروش بلیت تحت عنوان تور خارج از کشور منوط به نظریه عمومی کشورهای مختلف دارد در حال حاضر کشورهای که همواره مقصد توریستی بوده است پذیرای مسافران نیست.
ایجاد تعهد برای مسافران قبل از فراهم شدن شرایط لازم برای پروازهای خارجی برخورد قانونی در پی خواهد داشت. در حال حاضر کشور ترکیه پذیرای اتباع خود، مسافرینی که تبعیت آن کشور و کسانی است که دارای ویزای کاری هستند خواهد بود و تبلیغات انجام تور و اعزام توریست به این کشور صحتندارد و مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت میکنند مطلع باشند.
وظیفه شرکتهای هواپیمایی درباره فروش بلیت هواپیماها چیست؟
شرکتهای هواپیمایی نیز موظفند نسبت به نحوه فروش بلیتهای خود نظارت دقیق داشته باشند و پس از دریافت مجوز پرواز به کشورهای خارجی نسبت به فروش بلیتهای خود اقدام کنند همچنین صراحتا شرایط مسافرانی مورد پذیرش کشور مقصد را اطلاع رسانی کنند.
در صورت مشاهده هرگونه فروش بلیتی که توسط مراکز فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و چه مراکز فروش بلیت الکترونیکی که صندلی پروازی برای آن در نظر گرفته نشده را به سازمان هواپیمایی کشوری جهت برخورد با آنها معرفی کنند.
شرایط پروازهای خارجی در وضعیت کرونایی کشور چیست؟
شرایط انجام پروازهای خارجی منوط به وضعیت شیوع بیماری آن کشورها و نوع پذیرش مسافران و شرایط اعلامی آنها خواهد داشت.
سخن آخر
بنابراین انتظار میرود مسافران به تبلیغات مراکز فروش غیرمعتبر اعتنا نکنند و قبل از سفر از وضعیت پروازهای آن مسیرها مطلع شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir گزارش دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط