اعلام جزییات پروازهای خارجی
رویداد۲۴ محمد اسلامی، به پیشرفت چشمگیر ساخت آزادراه های نیمه کاره در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته شده بود که هم اکنون این میزان توسعه طول آزادراه ها را به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رسیده است.
او به کنارگذر شرقی اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه یک بخش از کریدور آزادراهی شمال به جنوب آزادراه تهران_ اصفهان است که به آزادراه اصفهان شیراز و نهایت به بوشهر متصل میشود و محور مرکزی این پروژه شمال-جنوب است.
اسلامی اظهار کرد: طول این آزادراه ۱۰۰ کیلومتر است که ۶۶ کیلومتر آن تا چند روز آینده افتتاح می شود و ۳۴ کیلومتر باقیمانده هم تا پایان دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.
اسلامی بیان کرد: ساخت این آزادراه موجب میشود که زمان عبور از اصفهان ۲ ساعت کاهش یابد و باعث حذف ترافیک های عبوری شهر اصفهان می شود و این مسیر به صرفه ترین مسیر شمال به جنوب خواهد بود.
او با اشاره به اینکه توسعه آزادراهها نقش موثری در صرفه جویی در زمان و همچنین مصرف سوخت دارد گفت: در منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین ۲ تا ۲.۵ ساعت مسافت کوتاه شده و از سال ۹۸ استفاده و حضور مردم در این آزادراه باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت شده است.
پیگیری پرداخت برخط عوارض ها با همکاری بانک ها
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به درباره عوارض الکترونیکی هم گفت: به دنبال طرحی هستیم که عوارض از حساب رانندگان به هنگام عبور از عوارضی ها کسر شود و این طرح را به صورت برخط با همکاری بانکها دنبال خواهیم کرد.
اسلامی همچنین درباره نوسازی کامیون ها هم گفت: سن ناوگان جاده ای و مصرف سوخت در کشور ما به شدت افزایش یافته و ما نوسازی ۵۵ هزار دستکاه ناوگان باری را که هدفگذاری کردهایم بنابراین طرح نوسازی ناوگان جاده ای را در دو بخش دنبال می کنیم.
بیشتر بخوانید: آغاز پروازهای ترکیه به ایران/ بلیت پروازهای خارجی گران شد
او با اشاره به اینکه یک بخش از طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیونهای سه سال کار کرده اروپایی اجرا می شود و رانندگانی که تمایل دارند، کامیون نو وارد کنند از نظر ما در این بخش مشکل ندارند، افزود: بخش دوم از طریق ساخت داخل دنبال می شود در چند سال گذشته تولید کامیون در کارخانجات داخلی کاهش یا متوقف شده بود اما وزارت راه و شهرسازی از طریق طرح این جدید سعی کرد کارخانهها و زنجیره تامین آن ها را مجددا راه اندازی کند به همین دلیل با کارخانه ها و صاحب برند های بزرگی از جمله بنز، ولوو و اسکانیا صحبت شد تا قطعات این کامیون ها را تامین کنند.
او تصریح کرد: قرارداد در این زمینه منعقد شده و ما سعی کرده ایم با این اقدام زنجیره تامین داخل را فعال کنیم چرا که کارخانجات متعهد شده اند قطعات مرغوب و متناسب با نیاز کشور و سازگار با شرایط آب و هوایی و جاده ای کشور استفاده کنند.
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون در یک سال و نیم گذشته موانع برای واردات کامیون های سه ساله را برطرف کرده ایم و امیدواریم امسال با تولید ناوگان داخلی و همچنین واردات کامیونهای سه سال تحول خوبی در حوزه نوسازی کامیون ها رخ دهد.
او عنوان کرد: این کارخانجات قول دادهاند که حداقل ۲ هزار دستگاه و حداکثر ۵ هزار دستگاه را تحویل دهند و امیدواریم به زودی چرخه نوسازی کامیون به چرخه اقتصاد کشور ملحق شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه در ازای ۵ هزار کامیون نو ۵ هزار فرسوده از مدار خارج خواهند شد، افزود: تسهیلات یارانه ای از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی و همچنین ماده ۱۲ برای صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت خواهد شد و امیدواریم با این اقدامات نوسازی ناوگان سرعت گیرد.
لزوم افزارش تعامل با کشورهای مختلف در منطقه مکران و چابهار
اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اساساً اپراتوری بنادر در کشورهای مختلف را شرکتهای حرفهای انجام میدهند گفت: به دلیل توسعه تعاملات با جهان و همچنین ایجاد رونق اقتصادی نیاز داریم که در منطقه مکران و چابهار با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم.
او ادامه داد: در بندر چابهار با اپراتوری شرکت هندی سعی کرده ایم سهم بار را افزایش دهیم و بتوانیم با این اقدامات توسعه دهنده نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کند.
او تصریح کرد: این اقدامات از پیش از این دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده و هم اکنون هم دنبال می شود و ما باید بتوانیم سرمایهها را از این طریق جذب کنیم.
اسلامی بیان کرد: تفاهمنامه سه جانبه بین دولت ایران، هندوستان و افغانستان فعال شده و حضور شرکت هندی در قالب این تفاهم نامه بوده که حجم قابل ملاحظهای از اقدامات ترانزیت در قالب این معاهده به صورت واردات و صادرات انجام میشود.
وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، توسعه ترانزیت ضروری است و این اقدامات را در قالب توسعه اقتصادی کشور انجام میدهیم.
توسعه زیرساخت ها و حمایت از شرکت های حمل و نقلی در بنادر
او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در بنادر توسعه زیرساخت ها و حمایت از شرکت های حمل و نقلی و همچنین پشتیبانی کردن کشتیها، تسهیل گری و حمایت از توسعه بازرگانی و تجارت کشور را انجام می دهد، افزود: گمرک در این زمینه تنها ارزیابی برای واردات و صادرات را انجام میدهد.
وزیر راه وشهرسازی درباره اقدامات اخیر شرکت هواپیمایی ترکیش ایر و سایر پروازهای خارجی هم گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و روابط در حوزه هوایی در این زمینه متقابل است هم اکنون پروازهایی که لازم است به کشور مختلف به صورت روتین انجام می شود.