سهم خالی دانش آموزان نابینا از شاد
شاد این سامانه پرفراز و نشیب بعد از طی هشت ماه از فراگیری کرونا توانسته است بعنوان روشی برای آموزش مجازی مورد استفاده قرار گیرد، ولی سهم خالی دانش آموزان نابینا از این شبکه را نمیتوان نادیده گرفت.
رویداد۲۴ آنچه که از صحبت با معلمان و خانوادههای دانش آموزان نابینا میتوان جمع بندی کرد و بعبارتی گفتههای آنها در این چند خط مشترک است که؛ حالا دیگر صحبت از مناسب سازی کوچه و خیابان، معابر عمومی، پارک ها، بانکها و ادارات مختلف نیست؛ همان مناسب سازی که هیچگاه آنگونه که باید نابینایان را بی نیاز از دیگران نکرده است بلکه حالا با شیوع کرونا و رفتن به سمت آموزش مجازی سخن از سختیها و مناسب سازی نشدن بسترهای آموزش مجازی دانش آموزان نابینا است.
بنا بر آمار رسمی اعلام شده تعداد دانش آموز استثنایی در کشور ۱۵۰ هزار دانش آموز است در استان لرستان نیز حدود پنج هزار دانش آموز استثنایی مشغول تحصیل هستند که از این بین تعداد ۴۸ دانش آموز نابینا هستند.
از نظر فراوانی همین تعداد باید قابل توجه باشد در شرایطی که داشتن تبلت و گوشی هوشمند، وصل یا عدم اتصال به آموزش مجازی از طریق شبکههای ارتباطی اعم از شاد به موضوعی روحی و روانی برای دانش آموزان و نوجوانان تبدیل شده است حتی یک نفر هم میتواند حائز اهمیت باشد آنجا که موضوع فراتر رفته است و با سلامت روح، روان و حتی جان آنها گره خورده است. سرخوردگیهای دانش آموزان در همین خصوص مسالهای است که در جایگاه خود باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.
مناسب سازی یکی از دغدغههای اصلی نابینایان است، همان مطالبه و خواستهای که اگر بدرستی محقق شود آنها را بی نیاز از کمک و دلسوزی اطرافیان میکند و پلی برای ارتباط موثر آنها با جامعه میشود.
اکنون با فراگیری کرونا که به نوعی تمام جوانب را تحت تاثیر خود قرار داده است علاوه بر مشکلات پیرامون مناسب سازی کوچهها و معابر و اماکن عمومی در مورد نابینایان موضوع مناسب سازی نرم افزاهای آموزش مجازی است در شرایطی که امکان استفاده نابینایان از سامانه شاد به راحتی فراهم نشده است.
بنا بر گفته یک معلم که تدریس برای کودکان و نوجوانان استثنایی نابینا را انجام میدهد؛ نابینایان توان ارتباطی خوبی با تجهیزات نوین ارتباطی اعم از گوشیهای هوشمند و کامپیوتر دارند، اما برنامه شاد از یک سری قابلیتهای مورد نیاز برای آموزش نابینایان برخوردار نیست که باید آموزش و پرورش تمهیدات لازم برای امکان بهره مندی نابینایان از این سامانه را فراهم کند.
وی میگوید: با توجه به توان مهارتی که نابینایان با وسایل ارتباطی جدید دارند با به کارگیری استانداردهایی در طراحی برنامههای آموزش مجازی میتوان امکان استفاده نابینایان را نیز فراهم کرد.
علی همت محمود نژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران نیز چندی قبل در گفتگو با رسانهها گفت: نابینایان برای دریافت آموزشهای شبکه شاد مشکلاتی دارند. در شبکه شاد معلمان علاوه بر آموزش بیانی، فعالیتهای صامتی نیز دارند و ممکن است بخواهند از توصیف نوشتاری هنگام تدریس بهره گیرند و هنگام آموزش یک مسئله یا فرمول، از "نوشتن" استفاده کنند. برنامه شاد نمیتواند برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش آموزان را برطرف کند.
بنا بر گفته، رئیس سازمان استثنایی کشور در مجموع هشت هزار و ۳۷۳ دانش آموز نابینا و کم بینا در ۱۰۷ رشته و در ۹۱۳ مدرسه مشغول تحصیل هستند. هزار و ۲۰۰ معلم کار آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
در استان لرستان تعداد پنج هزار دانش آموز استثنایی به ۲ شیوه متمرکز در مدارس استثنایی و بصورت تلفیقی با پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در مدارس عادی مشغول تحصل هستند. امیر اسماعیلی رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در شهرستان بروجرد حدود ۲۰۰ دانش آموز استثنایی تحصیل میکنند که با توجه به اینکه شماری از این تعداد نابینایان هستند فراهم کردن بستر مناسب آموزش و مناسب سازی شبکه آموزشی مجازی برای این دسته از دانش آموزان ضروری است.
وی با یادآوری ۲۴ مهرماه بعنوان روز جهانی نابینایان و ۲۰ تا ۲۶ مهر ماه بعنوان هفته نابینایان گفت: این هفته زمانی برای یادآوری حقوق و مطالبات نابینایان است تا بتوان به موقعیتی رسید که این قشر از جامعه به حوقق قانونی و شهروندی خود برسند و بدون احساس دلسوزی و ترحم از جامعه با اعتماد بنفس به شکوفایی برسند.
اسماعیلی گفت: در مجموع تعداد ۴۸ دانش آموز آسیب دیده از نظر بینایی در لرستان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد هفت دانش آموز مربوط به شهرستان بروجرد است. تعداد هفت مدرسه مخصوص نابینایان در لرستان وجود دارد و تعدادی از دانش اموزان نابینا و یا کم بینا در مدارس عادی با کمک معلم تلفیقی و با هماهنگی بین آموزش و پروش و آموزش و پرورش استثنایی آموزش آنها صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: دانش آموزان مناطق محروم قربانیان کم کاری دولتیها
رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان بیان کرد: ۱۸ معلم، تدریس دانش آموزان نابینا در استان را برعهده دارند که از این تعداد سه معلم در شهرستان بروجرد فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون آموزش مجازی دانش آموزان نابینا با کمک وات ساپ صورت میگیرد گفت: کندی سرعت و عدم کنترل بر گفت و گوی صوتی معلم با دانش آموز از جمله مهمترین مشکلات این نرم افزار است و مشکل دیگر اینکه، شاد برای دانش آموزان نابینای با سن پایین مناسب نیست و باید یک بزرگتر همیشه برای کمک در کنار آنها باشد.
اسماعیلی افزود: به علت نصب نرم افزار گویا برای دانش آموزان نابینا، شاد بسختی برای آنها بالا میآید و دانش آموزان نیمه بینا بیشتر از طریق فایلهای صوتی آموزش میبینند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان با اشاره به بازتاب مطلوب کمکهای خیرخوانه در تامین تجهیزات لازم دانش اموزان استثنایی گفت: در شرایط امروز و با توجه به نیاز دانش آموزان به تجهیزاتی اعم از گوشی هوشمند، تبلت و لپتاپ یکی از بهترین جاهای خدمت به دانش آموزان استثنایی است و این آمادگی وجود دارد تا دانش آموزان استثنایی نیازمند واقعی به خیران و نیک اندیشان معرفی شود و با حضور خود خیران کمکها به دست دانش آموزان نیازمند استثنایی رسانده میشود.
وی با اشاره به اینکه خیرین در جاهای مختلف و بخصوص در مدارس استثنایی منشا خدمات زیادی بوده اند گفت: در حوزههای مختلف از قبیل ساخت مدرسه تا تامین هزینه کتب درسی، خرید ملزومات مورد نیاز دانش آموزان نیازمند، بستههای غذایی ومعیشتی، تبلت ودیگر ابزار مورد نیاز، همواره یاریگر آموزش وپرورش استثنایی استان بوده اند
اسماعیلی یادآور شد: شرایط سخت اقصادی در همراهی با کرونا عرصه را برای مردم تنگتر کرده است. به خصوص درحوزههایی مانند آموزش وپرورش استثنایی که عمدتا والدین این گروه از دانش آموزان علاوه بر محدودیتهای حسی فرزندانشان محرومیتهای مالی راهم تحمل میکنند باید به سمت مشارکتهای برون سازمانی حرکت کرد.
وی افزود: به مناسبت روز جهانی نابینایان طی روزهای اخیر توسط یکی از خیران تعداد ۱۰ عدد تبلت و تعدادی وسایل مورد نیاز دانش آموزان نابینا اهدا شد و در مجموع از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون با همت خیرین استان بالغ بر ۲۵عدد تبلت به دانش آموزان مدارس استثنایی استان اهدا شده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان بیان کرد: نابینایان انتظار دارند بجای نگاههای ترحم آمیز به حقوق واقعی شان در جامعه توجه شود و ضمن رعایت حقوق شهروندی آنها همه دستگاهها قانون به کار گیری سه درصد معلولان را رعایت کنند.
وی با اشاره به برخی مشکلات عمده آنها در حوزه مناسب سازی گفت: ضمن اینکه مناسب سازی برای رافه حال این قشر از جامعه باید بعنوان یک ضرورت مورد توجه باشد در مجموع باید زمینه حضور شرافتمندانه وبه دور از ترحم در جامعه برایشان فراهم شود. آموزش وپرورش استثنایی متولی آموزش و بهزیستی متولی امور حمایتی این قشر است و سایر دستگاهها هم باید به رسالت قانونی خود از جمله همکاری در تامین ابزار وامکانات مورد نیاز نابینایان همکاری کنند.
اسماعیلی یادآور شد: این در حالیست که مناسب سازی در جامعه از معابر گرفته تا ساختمان اداری و سیستم حمل و نقل هنوز برای استفاده افراد دارای معلولیت، بخصوص نابینایان آماده نیست و در حقیقت شهر، معلول است.
وی افزود: حضور چشمگیر نابینایان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، حرکتهای منسجم در میان بخشهای غیردولتی فعال در امور معلولان جهت اصلاح روند اجرای قوانین حمایتی و نقش پررنگ آنان در تصمیمگیریها، گویای این واقعیت است که نابینایان امروز از افرادی حمایتخواه به انسانهایی حمایتکننده و تاثیرگذار مبدل شده اند که نمیتوان نقش آنها را در برنامهریزیهای خرد و کلان نادیده گرفت.
رئیس آموزش و پروش استثنایی لرستان یادآور شد: یکی از جاهایی که اکنون باید دانش آموزان نابینا را مورد توجه قرار داد، برنامه شاد و فراهم کردن زمینه استفاده آنها از این شبکه است با توجه به اینکه دانش آموزان نابینا، آموزش از راه دور را با تلگرام و واتس آپ پیگیری میکنند، زیرا شاد تا کنون امکاناتی برای نابینایان ارائه نداده است.
فارغ از اینکه قشری از نابینایان بعنوان دانش آموز و دانشجو باید در برنامه ریزیهای آموزش مجازی و از راه دور مورد توجه برنامه ریزان واقع شوند باید یادآور شد؛ جامعه نابینایان همواره بعنوان شهروندانی که از حقوقی قانونی برخوردار هستند باید مورد توجه واقع شوند و اولین گام برای رسیدن به این حق، مناسب سازی در عرصههای مختلف حضور فیزیکی آنها در جامعه و مناسب سازی امکانات آموزش مجازی مورد نیاز آنها در دوران کرونا است.
مناسبتهایی همچون روز و یا هفته نابینایان فرصتهایی نمادین برای یادآوری حق و حقوق نابینایان بعنوان شهروندانی است که باید رعات حقوق آنها در اولویت باشد در اینخصوص، منصوره کریمی، مسئول انجمن نابینایان و کم بینایان موج سپید زاگرس بروجرد میگوید: روز جهانی نابینایان روزی نیست که صرفا جشنی برگزار شود، چون اینکه کسی نابینا شده باشد که جشن ندارد بلکه باید زمینههایی فراهم شود که توجه به مشکلات نابینایان اولویت داده شود.
وی افزود: این انجمن حدود ۱۵۰ نفر عضو دارد که هر کدام از این افراد دچار درجاتی از نابینایی از خفیف تا شدید هستند و کلاسهای مختلف آموزشی برای آنها برگزار میشود. کلاسهایی همچون آموزش خط بریل، تحرک و جهت یابی، حفظ قرآن، آشپزی، آموزش زبان انگلیسی و مشاورههای تحصیلی و خانوادگی برای نابینایان برگزار میشود.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد گفت: حدود ۷۰۰ نابینا در شهرستان بروجرد تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که تعدادی از این مجموع، دانش آموزان نابینا و کم بینا هستند که مورد حمایتهایی اعم از کمک هزینهها و یا تامین وسایل توانبخشی این نهاد قرار دارند.
کرم رضا پیردایه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خدمات رسانی در حوزه توانبخشی بصورت اهدای عصای سفید، کاغذ بریل، ساعت گویا و سایر وسایل مورد نیاز نابینایان صورت میگیرد و آموزش خط بریل و جهت یابیها از سوی واحد مرتبط با این موضوع در بهزیستی شهرستان برای نابینایان ارائه میشود.
۲۳ مهرماه بعنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نام گذاری شده است روزیکه بنا بر گفته خود نابینایان نباید صرفا به برگزاری یک جشن و مراسم اکتفا شود، چون نابینا شدن هیچ گاه اتفاق خوشایندی که برای آن جشن گرفته شود نیست بلکه باید رسیدگی به مشکلات این قشر مورد توجه و بازبینی همه ساله قرار گیرد.
مشکلاتی که با همه گیری کرونا بیشتر شده است از جمله این سختیها که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ آموزش مجازی دانش آموزان نابینا است که به نظر میرسد انگونه که باید مورد توجه واقع نشده است در همین راستا مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشتههای تحصیلی، برگزاری کارگاه ها، تهیه ابزار و تولید محتوای مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا از جمله نیازهای دانشآموزان نابینا است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در ایران ۲۰ تا ۲۶ مهر هفته نابینایان و روز ۲۴ مهر روز جهانی عصای سفید گرامی داشته میشود.
بنا بر آمار رسمی اعلام شده تعداد دانش آموز استثنایی در کشور ۱۵۰ هزار دانش آموز است در استان لرستان نیز حدود پنج هزار دانش آموز استثنایی مشغول تحصیل هستند که از این بین تعداد ۴۸ دانش آموز نابینا هستند.
از نظر فراوانی همین تعداد باید قابل توجه باشد در شرایطی که داشتن تبلت و گوشی هوشمند، وصل یا عدم اتصال به آموزش مجازی از طریق شبکههای ارتباطی اعم از شاد به موضوعی روحی و روانی برای دانش آموزان و نوجوانان تبدیل شده است حتی یک نفر هم میتواند حائز اهمیت باشد آنجا که موضوع فراتر رفته است و با سلامت روح، روان و حتی جان آنها گره خورده است. سرخوردگیهای دانش آموزان در همین خصوص مسالهای است که در جایگاه خود باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.
مناسب سازی یکی از دغدغههای اصلی نابینایان است، همان مطالبه و خواستهای که اگر بدرستی محقق شود آنها را بی نیاز از کمک و دلسوزی اطرافیان میکند و پلی برای ارتباط موثر آنها با جامعه میشود.
اکنون با فراگیری کرونا که به نوعی تمام جوانب را تحت تاثیر خود قرار داده است علاوه بر مشکلات پیرامون مناسب سازی کوچهها و معابر و اماکن عمومی در مورد نابینایان موضوع مناسب سازی نرم افزاهای آموزش مجازی است در شرایطی که امکان استفاده نابینایان از سامانه شاد به راحتی فراهم نشده است.
بنا بر گفته یک معلم که تدریس برای کودکان و نوجوانان استثنایی نابینا را انجام میدهد؛ نابینایان توان ارتباطی خوبی با تجهیزات نوین ارتباطی اعم از گوشیهای هوشمند و کامپیوتر دارند، اما برنامه شاد از یک سری قابلیتهای مورد نیاز برای آموزش نابینایان برخوردار نیست که باید آموزش و پرورش تمهیدات لازم برای امکان بهره مندی نابینایان از این سامانه را فراهم کند.
وی میگوید: با توجه به توان مهارتی که نابینایان با وسایل ارتباطی جدید دارند با به کارگیری استانداردهایی در طراحی برنامههای آموزش مجازی میتوان امکان استفاده نابینایان را نیز فراهم کرد.
علی همت محمود نژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران نیز چندی قبل در گفتگو با رسانهها گفت: نابینایان برای دریافت آموزشهای شبکه شاد مشکلاتی دارند. در شبکه شاد معلمان علاوه بر آموزش بیانی، فعالیتهای صامتی نیز دارند و ممکن است بخواهند از توصیف نوشتاری هنگام تدریس بهره گیرند و هنگام آموزش یک مسئله یا فرمول، از "نوشتن" استفاده کنند. برنامه شاد نمیتواند برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش آموزان را برطرف کند.
بنا بر گفته، رئیس سازمان استثنایی کشور در مجموع هشت هزار و ۳۷۳ دانش آموز نابینا و کم بینا در ۱۰۷ رشته و در ۹۱۳ مدرسه مشغول تحصیل هستند. هزار و ۲۰۰ معلم کار آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
در استان لرستان تعداد پنج هزار دانش آموز استثنایی به ۲ شیوه متمرکز در مدارس استثنایی و بصورت تلفیقی با پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در مدارس عادی مشغول تحصل هستند. امیر اسماعیلی رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در شهرستان بروجرد حدود ۲۰۰ دانش آموز استثنایی تحصیل میکنند که با توجه به اینکه شماری از این تعداد نابینایان هستند فراهم کردن بستر مناسب آموزش و مناسب سازی شبکه آموزشی مجازی برای این دسته از دانش آموزان ضروری است.
وی با یادآوری ۲۴ مهرماه بعنوان روز جهانی نابینایان و ۲۰ تا ۲۶ مهر ماه بعنوان هفته نابینایان گفت: این هفته زمانی برای یادآوری حقوق و مطالبات نابینایان است تا بتوان به موقعیتی رسید که این قشر از جامعه به حوقق قانونی و شهروندی خود برسند و بدون احساس دلسوزی و ترحم از جامعه با اعتماد بنفس به شکوفایی برسند.
اسماعیلی گفت: در مجموع تعداد ۴۸ دانش آموز آسیب دیده از نظر بینایی در لرستان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد هفت دانش آموز مربوط به شهرستان بروجرد است. تعداد هفت مدرسه مخصوص نابینایان در لرستان وجود دارد و تعدادی از دانش اموزان نابینا و یا کم بینا در مدارس عادی با کمک معلم تلفیقی و با هماهنگی بین آموزش و پروش و آموزش و پرورش استثنایی آموزش آنها صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: دانش آموزان مناطق محروم قربانیان کم کاری دولتیها
رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان بیان کرد: ۱۸ معلم، تدریس دانش آموزان نابینا در استان را برعهده دارند که از این تعداد سه معلم در شهرستان بروجرد فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون آموزش مجازی دانش آموزان نابینا با کمک وات ساپ صورت میگیرد گفت: کندی سرعت و عدم کنترل بر گفت و گوی صوتی معلم با دانش آموز از جمله مهمترین مشکلات این نرم افزار است و مشکل دیگر اینکه، شاد برای دانش آموزان نابینای با سن پایین مناسب نیست و باید یک بزرگتر همیشه برای کمک در کنار آنها باشد.
اسماعیلی افزود: به علت نصب نرم افزار گویا برای دانش آموزان نابینا، شاد بسختی برای آنها بالا میآید و دانش آموزان نیمه بینا بیشتر از طریق فایلهای صوتی آموزش میبینند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی لرستان با اشاره به بازتاب مطلوب کمکهای خیرخوانه در تامین تجهیزات لازم دانش اموزان استثنایی گفت: در شرایط امروز و با توجه به نیاز دانش آموزان به تجهیزاتی اعم از گوشی هوشمند، تبلت و لپتاپ یکی از بهترین جاهای خدمت به دانش آموزان استثنایی است و این آمادگی وجود دارد تا دانش آموزان استثنایی نیازمند واقعی به خیران و نیک اندیشان معرفی شود و با حضور خود خیران کمکها به دست دانش آموزان نیازمند استثنایی رسانده میشود.
وی با اشاره به اینکه خیرین در جاهای مختلف و بخصوص در مدارس استثنایی منشا خدمات زیادی بوده اند گفت: در حوزههای مختلف از قبیل ساخت مدرسه تا تامین هزینه کتب درسی، خرید ملزومات مورد نیاز دانش آموزان نیازمند، بستههای غذایی ومعیشتی، تبلت ودیگر ابزار مورد نیاز، همواره یاریگر آموزش وپرورش استثنایی استان بوده اند
اسماعیلی یادآور شد: شرایط سخت اقصادی در همراهی با کرونا عرصه را برای مردم تنگتر کرده است. به خصوص درحوزههایی مانند آموزش وپرورش استثنایی که عمدتا والدین این گروه از دانش آموزان علاوه بر محدودیتهای حسی فرزندانشان محرومیتهای مالی راهم تحمل میکنند باید به سمت مشارکتهای برون سازمانی حرکت کرد.
وی افزود: به مناسبت روز جهانی نابینایان طی روزهای اخیر توسط یکی از خیران تعداد ۱۰ عدد تبلت و تعدادی وسایل مورد نیاز دانش آموزان نابینا اهدا شد و در مجموع از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون با همت خیرین استان بالغ بر ۲۵عدد تبلت به دانش آموزان مدارس استثنایی استان اهدا شده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان بیان کرد: نابینایان انتظار دارند بجای نگاههای ترحم آمیز به حقوق واقعی شان در جامعه توجه شود و ضمن رعایت حقوق شهروندی آنها همه دستگاهها قانون به کار گیری سه درصد معلولان را رعایت کنند.
وی با اشاره به برخی مشکلات عمده آنها در حوزه مناسب سازی گفت: ضمن اینکه مناسب سازی برای رافه حال این قشر از جامعه باید بعنوان یک ضرورت مورد توجه باشد در مجموع باید زمینه حضور شرافتمندانه وبه دور از ترحم در جامعه برایشان فراهم شود. آموزش وپرورش استثنایی متولی آموزش و بهزیستی متولی امور حمایتی این قشر است و سایر دستگاهها هم باید به رسالت قانونی خود از جمله همکاری در تامین ابزار وامکانات مورد نیاز نابینایان همکاری کنند.
اسماعیلی یادآور شد: این در حالیست که مناسب سازی در جامعه از معابر گرفته تا ساختمان اداری و سیستم حمل و نقل هنوز برای استفاده افراد دارای معلولیت، بخصوص نابینایان آماده نیست و در حقیقت شهر، معلول است.
وی افزود: حضور چشمگیر نابینایان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، حرکتهای منسجم در میان بخشهای غیردولتی فعال در امور معلولان جهت اصلاح روند اجرای قوانین حمایتی و نقش پررنگ آنان در تصمیمگیریها، گویای این واقعیت است که نابینایان امروز از افرادی حمایتخواه به انسانهایی حمایتکننده و تاثیرگذار مبدل شده اند که نمیتوان نقش آنها را در برنامهریزیهای خرد و کلان نادیده گرفت.
رئیس آموزش و پروش استثنایی لرستان یادآور شد: یکی از جاهایی که اکنون باید دانش آموزان نابینا را مورد توجه قرار داد، برنامه شاد و فراهم کردن زمینه استفاده آنها از این شبکه است با توجه به اینکه دانش آموزان نابینا، آموزش از راه دور را با تلگرام و واتس آپ پیگیری میکنند، زیرا شاد تا کنون امکاناتی برای نابینایان ارائه نداده است.
فارغ از اینکه قشری از نابینایان بعنوان دانش آموز و دانشجو باید در برنامه ریزیهای آموزش مجازی و از راه دور مورد توجه برنامه ریزان واقع شوند باید یادآور شد؛ جامعه نابینایان همواره بعنوان شهروندانی که از حقوقی قانونی برخوردار هستند باید مورد توجه واقع شوند و اولین گام برای رسیدن به این حق، مناسب سازی در عرصههای مختلف حضور فیزیکی آنها در جامعه و مناسب سازی امکانات آموزش مجازی مورد نیاز آنها در دوران کرونا است.
مناسبتهایی همچون روز و یا هفته نابینایان فرصتهایی نمادین برای یادآوری حق و حقوق نابینایان بعنوان شهروندانی است که باید رعات حقوق آنها در اولویت باشد در اینخصوص، منصوره کریمی، مسئول انجمن نابینایان و کم بینایان موج سپید زاگرس بروجرد میگوید: روز جهانی نابینایان روزی نیست که صرفا جشنی برگزار شود، چون اینکه کسی نابینا شده باشد که جشن ندارد بلکه باید زمینههایی فراهم شود که توجه به مشکلات نابینایان اولویت داده شود.
وی افزود: این انجمن حدود ۱۵۰ نفر عضو دارد که هر کدام از این افراد دچار درجاتی از نابینایی از خفیف تا شدید هستند و کلاسهای مختلف آموزشی برای آنها برگزار میشود. کلاسهایی همچون آموزش خط بریل، تحرک و جهت یابی، حفظ قرآن، آشپزی، آموزش زبان انگلیسی و مشاورههای تحصیلی و خانوادگی برای نابینایان برگزار میشود.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد گفت: حدود ۷۰۰ نابینا در شهرستان بروجرد تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که تعدادی از این مجموع، دانش آموزان نابینا و کم بینا هستند که مورد حمایتهایی اعم از کمک هزینهها و یا تامین وسایل توانبخشی این نهاد قرار دارند.
کرم رضا پیردایه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خدمات رسانی در حوزه توانبخشی بصورت اهدای عصای سفید، کاغذ بریل، ساعت گویا و سایر وسایل مورد نیاز نابینایان صورت میگیرد و آموزش خط بریل و جهت یابیها از سوی واحد مرتبط با این موضوع در بهزیستی شهرستان برای نابینایان ارائه میشود.
۲۳ مهرماه بعنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نام گذاری شده است روزیکه بنا بر گفته خود نابینایان نباید صرفا به برگزاری یک جشن و مراسم اکتفا شود، چون نابینا شدن هیچ گاه اتفاق خوشایندی که برای آن جشن گرفته شود نیست بلکه باید رسیدگی به مشکلات این قشر مورد توجه و بازبینی همه ساله قرار گیرد.
مشکلاتی که با همه گیری کرونا بیشتر شده است از جمله این سختیها که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ آموزش مجازی دانش آموزان نابینا است که به نظر میرسد انگونه که باید مورد توجه واقع نشده است در همین راستا مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشتههای تحصیلی، برگزاری کارگاه ها، تهیه ابزار و تولید محتوای مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا از جمله نیازهای دانشآموزان نابینا است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در ایران ۲۰ تا ۲۶ مهر هفته نابینایان و روز ۲۴ مهر روز جهانی عصای سفید گرامی داشته میشود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط