کمپین تحریم فیلیمو و نماوا در ۱۴۰۰/ دولت در منافع فیلیمو و نماوا سهم دارد؟
رویداد۲۴ افزایش تعرفههای اشتراک فیلیمو دوباره جریانساز شد و صاحبان این پلتفرم بیاعتنا به اعتراض مخاطبانشان گرانکردن تعرفهها را ادامه دادند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که کمپین تحریم دو پلتفرم پخش فیلم نماوا و فیلیمو در شبکههای اجتماعی به راه افتاد.
ماجرای افزایش قیمت اشتراک فیلیمو و نماوا
فیلیمو بار دیگر هزینه اشتراک کاربران خود را افزایش داده است؛ افزایش بی حساب و کتابی که صدای کاربران را درآورده است. اما ماجرای افزایش قیمت اشتراک فیلیمو و نماوا چیست؟
درحالیکه هزینه اشتراک ماهانه فیلیمو و نماوا ماه پیشتر یعنی در پایان سال ۹۹، حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته بود، فیلیمو بار دیگر این مبلغ را افزایش داده و به ۹۹ هزار تومان برای هر ماه اشتراک رسانده است. ضمن اینکه بر این مبلغ ۹درصد مالیات ارزش افزوده نیز اضافه میشود.
روابط عمومی فیلیمو در توضیح دلیل گرانی دوباره تعرفهها اعلام کرده که این VOD خصوصی از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست و گفته: «باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که برای تولید بیشتر و باکیفیتتر و نظر به افزایش قابل توجه هزینههای تولید، چارهای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم.»
فیلیمو اضافه کرده که به مناسبت نوروز ۱۴۰۰، تمامی اشتراکهای خود را با تخفیف ۳۰ درصد در اختیار کاربران قرار میدهد.
با احتساب این تخفیف در ایام عید نوروز، کاربران فیلیمو تازه میتوانند اشتراک فیلیمو را نزدیک به قیمت اسفندماه سال گذشته داشته باشند. این را شاید بتوان اولین ترفند این شبکه نمایش خانگی دانست. به این صورت که فیلیمو در روزهای پایانی سال ۹۹ با افزایش تقریبا صددرصدی حق تعرفههای خود، قیمت حق اشتراک ماهانه را ۵۹ هزارتومان اعلام کرد، اما کمتر از دو هفته بعد این رقم را به ۹۹ هزارتومان افزایش داده و با طرح تخفیف نوروزی و در واقع ترغیب کاربران به خرید اشتراک، اشتراک ماهانه را گرانتر اما نزدیکتر به همان قیمت اعلامی در اسفندماه به فروش میرساند.
تعداد کاربران فیلیمو کاهش پیدا میکند؟
ادعای فیلیمو این است که حق تعرفههای قبلی برای این پلتفرم صرفه اقتصادی نداشته است. درحالی که ارقام تعرفههای جدید فیلیمو در اشتراکهای بلندمدت به مراتب بیشتر از ماهانه است. «فیلیمو» هزینه اشتراکش را بازهم افزایش داد و اشتراک ۶ ماهه را به بیش از ۴۱۵ هزار تومان رساند. هزینه همین اشتراک در پایان سال ۹۸، صد و ده هزار تومان بود. یعنی فیلیمو در عرض یک سال، ۲۷۷ درصد خدماتش را گرانتر کرده. از سوی دیگر بر اساس همین گرانی سرسامآور، درآمد فیلیمو در سال ۱۴۰۰ دستکم هزار و پنجاه میلیارد تومان خواهد بود.
بیشتر بخوانید:کولبران پایتخت در استخدام فیلیمو/ جلوی رفتار غیرانسانی شبکه نمایش خانگی گرفته میشود؟
این رقم تازه منهای درآمدی است که فیلیمو از تبلیغات کسب میکنند. کاربران این شبکه معتقدند چرا هم باید حق اشتراک آن هم با این قیمتها پرداخت کنند و هم فیلمها و سریالها را با تبلیغات تماشا کنند. در پلتفرمهای خارجی اساسا چنین کسب درآمدی مرسوم نیست و تمامی کاربرانی که حق عضویت در شبکههایی مانند نتفلیکس یا یوتیوب دارند یکی از امتیازاتشان همین است که میتوانند برنامه مورد نظر خود را بدون تصاویر تبلیغاتی تماشا کنند.
نکته دیگری که کاربران نسبت به آن اعتراض دارند، حمایتی است که از سوی مسئولان و دولت از این شبکههای نمایش خانگی میشود. افزایش ناگهانی تعرفه اشتراک پلتفرمهای «فیلیمو» و «نماوا» در حالی است که بارها مسئولان کاربران را به سمت استفاده از پلتفرمهای ایرانی و جایگزینی آنها با شبکههای خارجی دعوت کردهاند، اما هیچ نظارتی بر عملکرد این پلتفرمها با وجود حمایتهای مختلف صورت نمیگیرد و هیچگونه شفافیتی در عملکرد آنها دیده نمیشود.
حمایت وزارت ارتباطات برای ارائه پهنای باند به این VODها از موضوعاتی است که از سوی کاربران مطرح شده است و کاربران معتقدند، ارائه پهنای باند رایگان یا با تخفیف به رشد این شرکتها کمک کرده و هم اکنون شرکتی مانند فیلیمو بیش از ۶۴ میلیارد تومان در ماه درآمد کسب میکند و از سوی دیگر با بالابردن تعرفههای خود آن هم به شکل مکرر و چشمگیر کسب درآمد میکند بدون اینکه حق بییندگانش را در اولویت قرار دهد.
از سوی دیگر اتفاقی که همزمان با گرانی تعرفههای فیلیمو افتاد که نشان از همان حمایت مسئولان از این شبکه دارد، فیلتر گسترده سایتهایی بود که فیلم و سریالهای خارجی را برای دانلود ارائه میکردند. برخی معتقدند، دو شرکت فیلیمو و نماوا با وجود فیلترینگ و عدم دسترسی شهروندان به سرویسهای جهانی مانند نتفلیکس توانستهاند بازار خود را در ایران گسترش دهند و از فیلتر شدن و تعطیلی سایتهای پرطرفدار دانلود فیلم در ایران سود بردهاند. ضمن اینکه مسئولان و دولت هم برای تامین منافع صاحبان این شبکهها همکاری گستردهای برای مسدودکردن و فیلترکردن هر سایتی که فیلم و سریال برای دانلود ارائه میدهد، همکاری زیادی میکنند. از سوی دیگر ساختار اکثر سایتهای دانلود رایگان نیز طی توسعه فیلیمو و نماوا به سمت VIP و اشتراکی شدن رفت و خیلیها هم مجبور شدند به فعالیت خاتمه دهند.
واکنشها به افزایش قیمت اشتراک فیلیمو و نماوا
بسیاری از کاربران همین نکته را هم ترفندی برای کسب درآمد میدانند. چرا که نماوا و فیلیمو در بخشی از خدمات خود، بدون رعایت حق کپیرایت فیلمهای خارجی را دوبله و سانسور میکنند و حتی در بسیاری موارد از همان ورژن دوبله شده یا زیرنویس شده فیلم و سریالهایی استفاده میکند که یا در خارج از کشور انجام شده یا پیشتر روی اینترنت موجود بوده، اما این شبکهها در ازای پخش این برنامهها که نسبت به تولید محصول اورجینال بسیار کم هزینه است، از مشترکان خود پول دریافت میکنند.
در چنین شرایطی هم است که برخی معتقدند باز هم هزینه خرید فیلترشکن و اشتراک سایتهای دانلود فیلم از خرید اشتراک فیلیمو ارزانتر است. کاربری میگوید: «پول بدهید فیلترشکن یکساله بخرید و یک اکانت پولی دانلود فیلم بدون سانسور یکساله بخرید. هزینه اش از هزینه ۳ ماهه اشتراک فیلیمو خیلی کمتر است.»
بسیاری از کاربران میگویند چرا هیچ نهاد یا سازمانی وجود ندارد که روی قیمت این شبکهها نظارت کند. ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی که زیرمجموعه صدا و سیما است و نظارت بر فعالیت پلتفرمهای پخش فیلم و سریال را هم بر عهده دارد در قبال چند برابر شدن قیمت خدمات فیلیمو و نماوا هیچ توضیحی ارائه نکرده بود و بالاخره در این هفته بعد از انتقادات گسترده واکنش نشان داد، اما نه مسئولیتپذیرانه بلکه اعلام کرد که قیمت تعرفهها به ساترا ربطی ندارد.
معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در اطلاعیهای در واکنش به اعتراضات به گرانی حق اشتراک VODها تأکید کرده که «به عنوان رگولاتور تخصصی این حوزه از ورود به حوزه قیمتگذاری دستوری پرهیز میکند و قیمتگذاری دستوری سرویسها و خدمات از منظر علمی منسوخ و تجربه شکستخوردهای است. ساترا خود را تنظیمگر توسعه و رقابت در بازار میداند و نه مداخلهگر قیمتگذاری خدمات.»
فیلیمو و نماوا مجبور به تغییر رویه خود میشوند؟
در مجموع به دلیل نبود نظارت مستقیم بر عملکرد این پلتفرمها، شاید در وهله اول متضرر اصلی مردمی باشند که مجبورند با تعرفه زیاد هزینههای اشتراک ماهانه و نیز هزینه اینترنت را بپردازند و یا از استفاده از این سرویسها انصراف دهند اما در بلندمدت به نظر میرسد فیلیمو و نماوا اگر تن به ایجاد رضایت مشتری خود ندهند، کاربران سایتهای دانلود را جایگزین خواهند کرد. کمااینکه بعد از گرانی تعرفه فیلیمو، برخی از سایتهای دانلود فیلم و سریال، به فاصله کمتر از یک ساعت از پخش قسمت جدید سریالهای ایرانی در شبکههای فیلیمو و نماوا، لینک دانلود رایگان آنها را روی خروجی سایت خود قرار میدهند.
جمعی از کاربران با اشاره به حرکت هماهنگ دو سرویس دهنده نماوا و فیلیمو در افزایش هزینه اشتراک ماهانه، معتقدند که این شرکتها از شرایط تعطیلی سینما و رونق گرفتن پلتفرمهای پخش فیلم و سریال در دوران کرونا و پرطرفدار شدن در میان مخاطبان، سوءاستفاده کرده و تعرفهها را افزایش دادند. این دسته از کاربران دیگران را دعوت به تحریم فیلیمو و نماوا کردهاند و بسیاری از کاربران به این کمپین پیوسته و اعلام کرده که حق اشتراکشان را تمدید نمیکنند.
نمی خریم!
نخرید
تا زیر 30 تومن نیومده نخرید
بر می دارم .