انتظامی: دولت حامی شفافیت در رسانههاست
نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور دکتر حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی برگزار شد.
در ابتدای جلسه انتظامی با یادی از محمدرضا رستمی روزنامهنگار با سابقه عرصه فرهنگ، سخنان خود را درباره این دور از نمایشگاه آغاز کرد: «این نمایشگاه از تاریخ 14 تا 21 آبان در مصلی امام خمینی برگزار میشود. فرآیند ثبتنام رسانه در این دوره به صورت الکترونیک بوده است و ابتدا ثبت نام مقدماتی و سپس ثبت نام اصلی و در نهایت هم جانمایی و غرفهبندی به صورت الکترونیک انجام شد.»
او ادامه داد: «امسال بالغ بر 260 غرفه در بخشهای مختلف از جمله موسسات مطبوعاتی، روزنامهها، فرهنگی و هنری، دین و اندیشه و سیاسی و اقتصادی فعالیت میکنند. حدود 900 رسانه در این نمایشگاه حضور دارند که بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد رسانهها و ارتباطشان با مخاطبان است.»
در ادامه نشست پوسترهای نمایشگاه از سوی خبرنگاران و حسین انتظامی رونمایی شد.
سپس انتظامی آماری از تعداد غرفههای نمایشگاه داد و اعلام کرد: «موسسات مطبوعاتی 13 غرفه، رسانههای استانی و منطقهای 65 غرفه، تشکلهای مطبوعاتی هشت غرفه و حوزه کسب و کار مرتبط با رسانهها که سه سال است در نمایشگاه ایجاد شده است با 20 غرفه در نمایشگاه حضور دارند، همچنین روابط عمومی دستگاهها با هفت غرفه، اداره کل ارشاد استانها و نشریات محلی که نتوانستهاند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور داشته باشند در غرفههای استانی که به تعداد تمامی استانهاست در نمایشگاه حاضر خواهند بود. نشریات دانشجویی با دو غرفه، روزنامهها با 40 غرفه، خبرگزاریهای عمومی با 13 غرفه، دین و اندیشه با 23 غرفه و بخش فرهنگی و هنری با 86 غرفه، حوزه سیاسی و اقتصادی (نشریات و پایگاههای خبری) با 94 غرفه، آموزشی و تخصصی با 99 غرفه، خانواده و عمومی و کودک و نوجوان به ترتیب با 79 و 11غرفه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
معاون مطبوعاتی در ادامه درباره برنامههایی که در نمایشگاه برگزار میشود، گفت: «در طول نمایشگاه نشستهای حرفهای برگزار میشود که بخش عمدهای از آن بر عهده رسانههاست که با محوریت ستاد نمایشگاه در اختیارشان قرار میگیرد. همچنین هر روز یک کارگاه تخصصی با حضور اساتید ارتباطات در ساعت مشخصی در نمایشگاه برگزار میشود.»
او همچنین درباره شعار نمایشگاه گفت: «شعار نمایشگاه امسال شفافیت و صداقت است، که در شورای سیاستگذاری متشکل از روسای تشکلهای مدیریتی و همکاران ستادهای مطبوعاتی تعیین شده است و در تکمیل شعار سالیان گذشته است. ما به عنوان رسانه باید دنبال شفافیت از دولتها باشیم تا بتوانیم فساد را کاهش دهیم و به مردم که مالکان اصلی این جامعه هستند کمک کنیم و از همه مهمتر هزینه نظارت را کاهش دهیم.»
انتظامی ادامه داد: «در این نمایشگاه یکی از کتابهای دکتر معتمدنژاد که تا به امروز منتشر نشده است با عنوان «حقوق جهانی ارتباطات» رونمایی میشود. همچنین هرروز یکی از روزنامهها بولتن روزانه نمایشگاه را منتشر میکند.»
انتظامی دباره افتتاحیه نمایشگاه گفت: «نمایشگاه از روز جمعه بازگشایی میشود و از امروز غرفهها به رسانهها برای آماده سازی تحویل داده شده است، افتتاح رسمی نمایشگاه روز شنبه است و ساعت بازدید هم از 9 صبح تا هشت و نیم شب خواهد بود.»
انتظامی همچنین اذعان کرد: «طبق سنت چهارساله در اختتامیه نمایشگاه از رسانههای موفق در حوزه زبان و ادبیات فارسی تقدیر میشود که در 120 عنوان ارزیابی شدهاند و شامل روزنامههای عمومی، روزنامههای محلی، ورزشی، خبرگزاریها و پایگاههای خبری میشود. سال آینده رسانههای برگزیده از تخفیفات در ثبتنام و الویت در تعیین غرفهبندی بهرهمند خواهند شد.»
او همچنین گفت: «سه عنوان نمایشگاه عکس در حوزه طبیعت، عکسهای ایران و کره جنوبی که با همکاری ایرنا تهیه شده است و نمایشگاه ایران در سالی که گذشت برپا خواهد شد.»
انتظامی درباره تنوع نمایشگاه این دوره گفت: «امسال حدود 30 درصد حضور رسانهها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و به دلیل استقبال زیاد طبقه فوقانی نمایشگاه هم به کار گرفته شده است. تنوع دیدگاه سیاسی نیز نسبت به سال گذشته بیشتر است، هم از لحاظ جغرافیایی و هم از نظر مدیوم رسانهای.»
معاون امور مطبوعاتی همچنین درباره روند الکترونیکی بودن نمایشگاه گفت: «فرایند الکترونیک در دولت الکترونیک مزایای متعددی دارد، اولا هزینه را کاهش میدهد، ثانیا فراگیری را افزایش میدهد و ثالثا تکریم واقعی ارباب رجوع است که با وجود دولت الکترونیک در وقت و هزینهشان صرفه جویی میشود. فرآیند جانمایی الکترونیک از سال گذشته شروع شده بود و امسال به صورت کامل انجام شد. مزیت این روش این است که هیچ گونه ناحقی در مکان غرفهها اتفاق نمیافتد، زیرا که سالهای گذشته که جانمایی توسط مجموعه نمایشگاه انجام میشد جای گله گذاری وجود داشت، ولی امثال این چنین نیست و حقی از کسی ضایع نمیشود.»
انتظامی در پایان در خصوص محل برگزاری نماشگاه افزود: «محل نمایشگاه توسط رسانهها تصمیم گیری شده است و بنا بر ملاحظاتی مصلی ارجحیت داشته و به مکان رسانهها نسبت به مکانهای دیگر نزدیکتر بوده است.»