تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۳۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۵۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خاندان پهلوی هنگام خروج از ایران چقدر پول با خودشان بردند؟

بحث درباره ثروت خاندان پهلوی از ابتدای انقلاب تا کنون مطرح بود و هیچ پاسخ دقیقی هم درباره آن وجود ندارد. با این حال می‌توان تخمین‌هایی زد که احتمالا دور از واقعیت هم نیستند. رویداد۲۴ در این گزارش بر پایه اسناد تاریخی ثروت شاه را بررسی کرده است.

ثروث شاه

رویداد۲۴ سارا ریاضی: روز دوشنبه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در صفحه توییترش فهرستی از اموال مردم ایران را برشمرد که محمدرضا شاه پهلوی هنگام خروج از ایران خارج کرده است. در این فهرست علاوه بر ۳۵ میلیارد دلار پول نقد، لیستی از جواهرات از جمله «۳۸۴ چمدان جواهر و الماس»، «دو تاج با ۵ هزار قطعه الماس»، «۵۰ قطعه زمرد» و «۳۶۸ حبه مروارید که از نظر قیمت غیر قابل تخمین است» را به عنوان بخشی از اموال نام برد که شاه هنگام قرار با خود به خارج برده است.

این فهرست واکنش‌های بسیاری در پی داشت؛ یکی از اولین واکنش‌ها توسط حسین دهباشی نویسنده و تاریخ‌پژوه مطرح شد که در کامنت توییت جهرمی نوشت: «برخلاف ادعای مهمل شما، کلیه جواهرات خاندان سلطنتی، از جمله دو تاج مذکور هم اینک در موزه جواهرات بانک مرکزی موجود است و ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز‌های شنبه تا سه‌شنبه هر هفته جهت بازدید عموم در دسترس است.»

وحید بهمن دیگر پژوهشگر تاریخ هم در پاسخ به سخنگوی دولت رئیسی نوشت: «همینجا اعلام می‌کنم با توجه به اسناد و دفاتر و صورت‌جلسه‌های خزانه ملی، دقیقا نام و تصویر و شماره ثبتی جواهراتی را که ادعا می‌کنید محمدرضا شاه پهلوی با خود از ایران برده را اعلام کنید، تا با توجه به اسناد قبل و بعد ۵۷ ثابت کنم که دروغ می‌گویید.»

فرح پهلوی هم به این ادعا واکنش نشان داده است. او در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته در دی‌ماه ۱۳۵۷ و هنگام خروج از کشور، بخش بزرگی از جواهرات را در «گنجه‌های کاخ نیاوران» جا گذاشته است. فرح پهلوی مدعی شده نیم‌تاجی که «متعلق به خودش» بوده را هم همراه نبرده است. او گفته «با خودم پوتین‌هایم را آوردم، اما حتی تنها نیم‌تاجی را که متعلق به خودم بود که الماس و فیروزه‌نشان بود، گذاشتم ایران و آمدم، چون در آن حالت روحی که بودم، گفتم این نیم‌تاج را می‌گذارم باشد در کاخ نیاوران، اگر برگشتم آن را [بر سر] می‌گذارم و اگر برنگشتم، هیچ وقت نمی‌خواهم نیم‌تاج بگذارم.»

حمید روحانی رئیس پیشین مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایرنا تکذیب خروج اموال توسط محمدرضا شاه پهلوی به هنگام ترک ایران را «دروغی روشن» خوانده و گفته جواهراتی که آن‌ها برده‌اند و پول‌هایی که در بانک‌های خارجی داشته‌اند به اندازه‌ای است که «اگر تا صد پشتشان هم بخورند باز باقی است.»


بیشتر بخوانید: تاریخ رسیدگی به اموال مسئولان در ایران؛ از پهلوی تا امروز


اسناد تاریخی درباره خروج اموال توسط شاه چه می‌گویند؟

ویلیام برنیگین همزمان با انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشته و ثروت پهلوی را در آن تخمین زده است. در این گزارش به شایعاتی که در واپسین روز‌های حکومت شاه در ایران مبنی بر دست داشتن اشرف پهلوی خواهر محمدرضا شاه در قاچاق مواد مخدر اشاره شده وهمچنین اطلاعاتی درباره ثروت خاندان پهلوی آورده شده و در توصیف این ثروت از عبارت «سرسام‎آور» استفاده شده است؛ به این معنی که این ثروت بیش از حد بوده است.

گزارش واشنگتن پست در روز فرار شاه از ایران نوشته شده است. نویسنده در این یادداشت می‌گوید «محمدرضا شاه پهلوی، همسر، همراهان، دستیاران و محافظانش امروز ایران را برای آینده‌ای نامعلوم ترک کردند و در این وضعیت حداقل یک چیز مسلم است؛ هر کجا که بروند، شاه و خانواده‌اش جیبشان خالی نمی‌ماند.»

بر اساس این گزارش در طول ۵۳ سال سلطنت پهلوی، خاندان شاهنشاهی ثروت هنگفتی به دست آورده‌اند که تخمین آن به میلیارد‌ها دلار می‌رسد. یک اقتصاددان ایرانی، دارایی کل خاندان سلطنتی را بیش از ۲۰ میلیارد دلار تخمین می‌زند، مبلغی سرسام‌آور که احتمالاً از ثروت هر یک از خانواده‌های سلطنتی دیگر کشور‌های تولیدکننده نفت خاورمیانه بیشتر یا حداقل برابر است. این منبع آگاه در آن زمان در گفتگو با واشنگتن پست، رقم ۱ میلیارد دلاری برای ثروت شخصی شاه را حداقلی خوانده و گفت که این رقم چندین برابر است.

از سوی دیگر در مورد اموال خارج شده از ایران به فهرست اموال اقوام خاندان سلطنتی هم باید اشاره کرد و نباید تنها به خانواده محمدرضا شاه پهلوی بسنده کرد. واشنگتن‌پست درباره فهرست اقوام ثروتمند سلطنتی که ایران را ترک کرده‌اند هم به بیش از ۶۳ شاهزاده و شاهدخت اشاره کرده که از سیشل تا برزیل پناهنده شده‌اند و همه این‌ها بخش زیادی از ثروتشان را از ایران خارج کرده‌اند.

واشنگتن‌پست به نقش بنیاد پهلوی در خلق ثروت شخصی برای خاندان پهلوی هم اشاره کرده و نوشته «ابزار اصلی ثروت شاهنشاهی ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، بنیاد پهلوی بوده است. این بنیاد در ظاهر یک موسسه خیریه، اما در عمل عمدتاً یک خانه سرمایه‌گذاری سودآور است که بسیاری از منافع تجاری خانواده پهلوی را خلق و وجوه را به اعضای خود منتقل می‌کند.»

بر اساس این گزارش سابقه رسمی دارایی‌های این بنیاد هرگز منتشر نشده، اما فهرستی که ظاهراً توسط یکی از کارمندان ارشد این بنیاد تهیه شده، نام ۲۰۷ شرکتی را که بنیاد یا اعضای مختلف خانواده سلطنتی در آن‌ها سهام دارند افشا کرده است. این فهرست از بانک‌های بزرگ جهان گرفته تا یک باشگاه بولینگ را در برمی‌گیرد.

این رسانه آمریکایی به یک اختلاف حساب گسترده در درآمد‌های نفتی ایران در زمان محمدرضا شاه و مقدار پولی که در خزانه دولتی ایران واریز می‌شده هم اشاره کرده و این اختلاف را بخشی از ثروت خاندان پهلوی خوانده است. بر اساس این گزارش تفاوت‌هایی بین درآمد نفتی حاصل از صادرات مستقیم اعلامی شرکت ملی نفت ایران و درآمد‌های ارزی گزارش شده توسط بانک مرکزی وجود داشته است.

به گزارش رویداد۲۴ یک اقتصاددان غربی در آن زمان به واشنگتن پست گفته که وقتی سعی کرده درآمد نفتی را پیش‌بینی کند، متوجه این اختلاف که «حدود ۲ میلیارد دلار در سال» بوده، شده است. به گفته این اقتصاددان غربی توضیح بانک مرکزی این بوده که شرکت ملی نفت ایران ملزم به تبدیل فوری ارز نیست و اغلب وجوه را برای مدتی در بانک‌های خارجی نگه می‌دارد. اما به زعم واشنگتن‌پست توضیح دیگر این است که بخشی از درآمد نفت ملی به حساب بانکی سوئیسی بنیاد پهلوی جهت استفاده خانواده سلطنتی و شاه و تأمین مالی عملیات مخفی خارجی توسط پلیس مخفی ایران، یعنی ساواک، منتقل می‌شده است.

دو سال پیش از پایان سلطنت پهلوی هم گزارشی توسط روزنامه‌های فرانسوی منتشر شده بود که موید ادعای واشنگتن‌پست است. یک روزنامه فرانسوی دو سال قبل از انقلاب صورت‌حساب یکی از حساب‌های بانکی بنیاد پهلوی در یکی از بانک‌های سوئیس را افشا کرده بود. این صورت‌حساب نشان می‌داد که شرکت نفت ایران ظرف مدت یک ماه ۱۲ میلیون دلار به حساب این بنیاد منتقل کرده است.

محمدرضا شاه پهلوی و فرح


بیشتر بخوانید: اشرف پهلوی؛ پلنگ سیاه دربار


ثروت خانواده شاه چقدر بود؟ 

واشنگتن‌پست منبع دیگر ثروت خاندان پهلوی را تجارت مواد مخدر توسط خواهر دوقلوی شاه و چند تن از مقامات سابق دربار خوانده و به نقل از منابع آگاه نوشت خانواده سلطنتی «تریاک و حشیش ایرانی از کشور خارج می‌کردند و هروئین و کوکائین وارد می‌شد.» به گفته این منابع «اشرف پهلوی درگیر هر چیزی بود که بوی پول می‌داد.»

طبق فهرست واشنگتن‌پست از سرمایه‌گذاری‌های خانوادگی پهلوی‌ها، همسر احمدرضا برادر ناتنی شاه، دارای سهام یک شرکت بیمه خارجی بوده است. شهنازدختر شاه، سهام یک شرکت ژاپنی مونتاژ دوچرخه و موتورسیکلت را در اختیار داشته است.  محمودرضا برادر ناتنی دیگر شاه یکی از سهامداران اصلی یک شرکت تولید تایر بوده است.

اموال شاه در خارج ایران

نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای که همزمان با خروج شاه از ایران نوشته اموال محمدرضا را بیش از ۱ میلیارد دلار تخمین زده است. این روزنامه آمریکایی به نقل از بانکداران گفته اموال خانواده پهلوی بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار برآورد شده و این مقدار طی دو سال توسط خاندان سلطنتی از ایران به آمریکا منتقل شده است. در این گزارش به بندی از بودجه دولت ایران در زمان شاه اشاره شده که به «رهبری عالی دولت» تخصیص پیدا می‌کرده است. بودجه مربوط به این بند در سال ۱۹۷۶-۷۷ (سال ۱۳۵۵) حدود ۴۳ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این سال ۱۹۷۶ یک میلیارد دلار دیگر هم در بودجه به حساب یک صندوق واریز شده که ظاهرا مدیریت آن با خاندان پهلوی بوده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود اسنادی که وزارت دادگستری جمهوری اسلامی درباره جزییان دارایی‌های بنیاد و بستگان پهلوی ارائه کرده را تقریبا دقیق ارزیابی کرده است. بر اساس ان اسناد پهلوی‌ها در ۱۷ بانک و شرکت بیمه، از جمله مالکیت ۸۰ درصدی در سومین شرکت بزرگ بیمه کشور، ۲۵ شرکت فلزی، ۸ شرکت معدنی و ۱۰ شرکت مصالح ساختمانی منافع داشته‌اند. ۲۵ درصد از بزرگترین شرکت سیمان، ۴۵ شرکت ساختمانی، ۴۳ شرکت مواد غذایی و ۲۶ شرکت در تجارت یا بازرگانی، از جمله سهم مالکیت تقریباً تمام هتل‌های بزرگ ایران از آن پهلوی‌ها بوده است.

اموال شاه در خارج ایران

برخی از این هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های آمریکایی داشته‌اند و این یعنی منافعشان خارج از ایران به حسابشان واریز می‌شده است. یکی از مهمترین آن‌ها سهم ۱۰ درصدی شرکت جنرال موتورز از مجموع سهام ۴۵ درصدی ایران در جنرال موتورز بوده است. نیویورک تایمز با استناد به کتاب «رابرت گراهام» روزنامه نگار بریتانیایی درباره ایران، دارایی‌های بنیاد پهلوی را ۲.۸ تا ۳ میلیارد دلار تخمین زده است.

یکی از اهداف بنیاد پهلوی از بدو تاسیس، تامین نیاز‌های مالی اعضای پهلوی بوده است. نیویورک‌تایمز به یک گزارش منتشر نشده از بنیاد اشاره کرده و گفته در بندی از این گزارش آمده «کمترین کار این بنیاد جستجوی اقوام دور و نزدیک بنیانگذار سلسله پهلوی و رسیدگی به نیاز‌ها و نیاز‌های اولیه آن‌هاست، زیرا رفاه از خانه آغاز می‌شود و هیچ بنیادی نمی‌تواند نسبت به الزامات اساسی اقوام خونی خود بی‌تفاوت باشد.»

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، همین گزارش نشان داده که تنها در ژوئن ۱۹۶۲ مبلغی بالغ بر ۲۶ میلیون دلار به ۹ نفر از اعضای خانواده پهلوی پرداخت شده است. مشخص نیست آیا این پرداخت‌ها در آن زمان یک پرداخت ماهانه معمولی به خانواده بوده یا نه.

منابع درآمدی خانواده پهلوی نشان می‌دهد آن‌ها ثروت فراوانی در اختیار داشته‌اند و مانند سایر ایرانیان ثروتمند، سپرده‌های قابل توجهی در حساب‌های بانکی سوئیس باز کرده و اقامتگاه‌های لوکسی در لندن، نیویورک و کالیفرنیا خریداری کرده بودند.

سال ۱۳۵۸ جمهوری اسلامی دعوایی را در دادگاه آمریکا منهتن علیه محمدرضا شاه پهلوی و همسرش اقامه کرد و خواستار پرداخت غرامت ۵۶.۵ میلیارد دلاری و واگذاری فوری این رقم به جمهوری اسلامی شد. در اقامه دعوای مذکور گفته شده بود «محمدرضا ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را از طریق بنیاد پهلوی و ۵ بنیاد دیگر به حساب شخصی خود منتقل کرده است.» در این پرونده که جمهوری اسلامی اقامه کرده بود تاکید شده بود که رقم واقعی اموالی که از ایران توسط پهلوی برده شده مشخص نیست، چون شاه همه اسناد را نابود کرده است.

با وجود این اسناد تاریخی، خاندان پهلوی ارقام ثروت خارج شده از ایران را تایید نکرده‌اند. رضا پهلوی در گفت‌وگویی که سال ۱۳۸۹ با صدای آمریکا انجام داده در پاسخ به پرسشی درباره ثروت خانواده سلطنتی به هنگام ترک ایران مدعی شده جمهوری اسلامی در طول سالیان «چندین مرتبه، در سه کشور مختلف» خانواده پهلوی را دادگاهی کرده است و «هر بار خانواده ما تبرئه شد، چرا که کوچک‌ترین سند و مدرکی برای پشتیبانی از ادعا و اتهام‌شان نداشتند.» او میزان اموال محمدرضا شاه در خارج از ایران در زمان فوتش را حدود ۶۲ میلیون دلار تخمین زده است. با این حال خاندان پهلوی خروج جواهرات از ایران را تکذیب کرده‌اند.

محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» با اشاره به خدمات پدرش رضاشاه پهلوی، به روند سازماندهی ثروت تاریخی پهلوی‌ها اشاره کرده و نوشت: «به فرمان پدرم یک نظام پولی ایجاد گشت و پشتوانه واحد پول ایران، طلا و جواهرات سلطنتی قرار گرفت. جواهراتی که قسمت اعظم آن‌ها یادگار فتوحات نادرشاه در هند بود. یکی از این سنگ‌های گرانبها الماس معروف و زیبای دریای نور است که ظاهرا زیباتر از الماس کوه نور می‌باشد که متعلق به بریتانیای کبیر است.»

او در ادامه نوشته «این گوهر گرانبها و همه جواهرات دیگر سلطنتی که متعلق به ملت ایران است در خزانه بانک مرکزی ایران نگاهداری می‌شود. تمام هدایا و گوهر‌های گرانبهایی نیز که در زمان سلطنت خاندان ما دریافت یا خریداری شد به همین خزانه سپرده شده و به ارزش و تنوع آن افزوده است.»

حقیقت آن است که علی بهادری جهرمی درباره خروج تاج شاهنشاهی از ایران اطلاعاتی ندارد و مانند ده‌ها گافی که قبلا داده بود، باز هم گاف داده است؛ اما این به آن معنا نیست که کلیت حرفش نادرست است، بلکه درباره ثروت خاندان پهلوی احتمالا کم هم گفته باشد.

ثروت محمدرضا شاه در خارج از کشور یک دلیل تاریخی مهم دارد که به ماجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ باز می‌گردد که شاه و ثریا در ناآرامی‌های آن سال از ایران فرار کردند و آنگونه که در اسناد تاریخی آمده، در آن دوره که شاه در خارج ایران به سر می‌برد، در بدترین وضعیت مالی بود. برخی تاریخ‌نگاران معتقدند از آن تاریخ به بعد وقتی شاه به ایران بازگشت، به خود قول داد دیگر چنین اتفاقی برایش تکرار نشود و در صورت خروج از ایران، دست‌کم به مشکل مالی برنخورد. سهام، پول، املاک و شرکت‌هایی که شاه در خارج ایران داشت، همگی مربوط به سال ۱۳۳۲ به بعد هستند که به نوعی زندگی شاه و خانواده‌اش در خارج کشور را تامین کرده است؛ کافی است به این فکر کنید که یک خانواده ۴۳ سال با همان ثروت در بهترین سطح رفاه زندگی می‌کنند و هنوز بخش کوچکی از آن ثروت هم خرج نشده است.

تصاویری که از خانه رضا پهلوی منتشر شده است
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵۰
ناشناسی 3
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
77
همه این حرفها درست لطفا بفرمایید آن همه اموال بعدازانقلاب دراختیار کی قرارگرفت .عایداتش الان دست کیه؟
پاسخ ها
شقایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
۱۵٪ بی سواد قبل انقلاب در سی سال بعد از انقلاب ۷۰٪ مدرک علمی( نه سواد)
عمر امید به زندگی از ۵۴ سال رسید به ۷۶ سال همه آمارهای بین المللی. در آن زمان یک ورزشگاه آزادی بود الان در هر استان و شهرهای بزرگ یک و یا چند ورزشگاه است جمعیت ۳۰ میلیون نفر الان نزدیک ۹۰ م نفر البته مورد زیاد است رویداد منتشر کند بخش نظامی ‌پزشکی بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
شقایق راستی دلار ۷ تومان در مقابل ۴۳ هزار تومان و یادت رفت به افتخارات این انقلاب شکوهمند اضافه کنی که باعث رکورد زنی در فقر وفحشا و قتل و خودکشی و.... غیره شده.
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
این همه ورزشگاه بعد انقلاب حتی استاندارد فیفا رو هم نگرفتن بعد اگه بنا به آمار باشه در دوران قاجار بیشتر مردم بیسواد بودن و انواع بیماری ها شایع بود اقدامات پهلوی ها باعث ریشه کنی بیماری و افزایش تعداد تحصیل کرده ها و پایه گذاری صنایع مدرن در ایران بود که باید وضعیت ایران رو با کشور های همان دوره مقایسه کرد. طول عمر بیشتر در همه جای جهان زیاد شده که اون هم بخاطر پیشرفت پزشکی در نیم قرن اخیر محسوب میشه و به این حکومت هیچ ربطی نداره حالا به افت ارزش پول ملی پاسپورت و از بین رفتن احترام ایرانیان در جهان در آن ۴۳ سال هم اضافه کن که فکر میکنن ایرانیان مردمی خشن و تروریست هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
ناشناس دلار 7 تومان نبود زمان هویدا 7ریال بود هویدا دلار 8 ریالی را بعد از سیزده سال 7 ریال تحویل داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
کویت ضرب المثل آبادی بود و دلار وضعیت بهتری از زمان پهلوی نداشت اما با ارتش خسته کوفته صدام مدت ۱۲ ساعت تصرف غارت و تجاوز به کویت و نسل کشور کویت عوض کرد پس وطن فروشان دلار دلار نکنند اگر تحریم و غربزده وطن فروش و گرانفروش نداشتیم مردم بیشتری اقتصاد بهتری داشتند
007
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
انواع سلطانها در کشور از سکه گرفته تادسته بیل. تورم . قیمت ماشین و خانه رشوه گیری .فهشا.فقر . بیسوادی و مدرک گرائی. مردمی نا امید از زندگی........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
بیخود هوار نکشید بعله بعد انقلاب رفاه عمومی و سطح تحصیلات بالا رفته نمی‌شود گفت نه ولی دو نکته هست اول اینکه به هر حال ۴۰ سال گذشته و بخشی ازین پیشرفت‌ها طبیعیست و دوم اینکه خب هدف انقلاب همین بود و تازه خیلی‌هاش هنوز مونده
امیرپلنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
خواهش میکنم حساب کنید ۳۵ میلیارد دلار نیاز به چه تعداد چمدون داره . بیسوادهای دوزاری دلار که مثل پول ایران دوزاری نیست هرچمدون ۱میلیون دلار ۱۰۰دلاری توش جا میشه برای ۳۵میلیارددلار پول نقد که گفتن از کشور خارج شد نیاز به۳۵۰۰۰ چمدان داره حالا یه نفر بگه این تعداد چمدون از کجا آوردن چطور جابجا شد چندتا هواپیما باید این بار رو جابه جا کنه یه حساب دیگه بگم انجام بدین حساب کنین محمدرضا شاه در دوران پادشاهی خودش چند میلیارد دلار از محل فروش نفت وارد کشور کرده که بتونه ۳۵میلیارد دلار بدزده. الان بودجه کشور ایران با قیمت امروزی نفت که چندین برابر اون زمانه تقریبا میشه گفت این پول بودجه ۳سال کشور ایرانه . آخه تا کی میخواین با مزخرف گفتن سعی در گول زدن مردم داشته باشی مردم دیگه بیسواد نیستند همه چی رو سبک سنگین میکنند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
شقایق بیسواد گفتی اون زمان فقط یه ورزشگاه آزادی بود الان هراستان چندتا ورزشگاه داره؟ خوب تو اطلاعاتت ضعیفه گناهش رو به گردن دیگران نزار اول برو تحقیق کن اسامی ورزشگاهها و پیشرفته بودنشون رو در زمان خودشون یه نمونه همین ورزشگاه آزادی که گفتی هنوزم بزرگترین ورزشگاه فوتبال ایرانه بعد تو هیچ استانی هیچ ورزشگاهی مثل آزادی نداریم نمیدونم بچه کدوم شهرستانی گذرت افتاد تهران یه سر بزن به زمین فوتبال میگن استادیوم فوتبال چرا به آزادی میگن ورزشگاه چون استادیوم نیست خودش در اون زمان به تنهایی میتونست میزبانی یه المپیک رو داشته باشه برات چند تاشو میشمرم استادیوم ۱۰۰هزار نفری که هنوزم استادیوم با نصف ظرفیت اون و زیبایی و امروزی بودن در کشور نداریم که رژیم ایران ساخته باشه سالن سرپوشیده۱۲۰۰۰نفری کشتی که به اندازه استادیوم های فوتبال رژیم گنجایش داره دریاچه آزادی برای مسابقات قایقرانی زمین والیبال بسکتبال مجزا خانه های تیم های ملی رشته های دیگه زمین تنیس اسکواش خانه تکواندو دیگه حضور ذهن ندارم. ضمنا فرمودین استانهای ایران در حال حاضر چندتا مثل آزادی دارن که به عبارتی ضربدر حدود۳۰ میشه تقریبا ۱۰۰ تا ورزشگاه آزادی حالا من بهت تخفیف میدم ۱۰۰ تا ورزشگاه آزادی نه ۱دونه ورزشگاه آزادی مثال بزن تو کدوم شهره اصلا ورزشگاه نه یدونه استادیوم ۱۰۰ هزار نفری که مثل آزادی امروزی وشیک باشه اصلا ۵۰هزار نفری نام ببر. از سواد گفتی چهره های مطرح علمی جهان که مال نسل پهلوی هستند بشمر تو پزشکی نظامی استادان دانشگاهها حالا بشمر نسلی که تو این رژیم کشور رو رها کردند و به خاطر نبود شایسته سالاری و نبود حمایت و اینکه کسی نبود قدرشون رو بدونه رفتن خارج از کشور. خسته شدم بخوام از نالایقی های شما بگم باید وقتم رو صرف هیچی مثل شما بکنم ادم خواب رو میشه بیدار کرد کسی رو که خودش رو به خواب زده هرگز. شماها چون جیره خور این رژیم هستین هرچی دارین از زدوبند تو این رژیم بدست آوردین اونم نه بواسطه شایسته سالاری بلکه بواسطه پارتی بازی اینه که سنگ این رژیم رو به سینه میزنین بزنین که همین سنگ یه روز میخوره سرتون رو میشکنه چون تا ابد نمیشه نقش بازی کرد مردم حمق نیستند یه روز یقه همه رو میگیرن دیرو زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
قیمت دلار بعد انقلاب چندین برابر شد
بیمارستانها بعد انقلاب ساخته شد یا قبل انقلاب
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
شقایق اگه پهلوی بدبخت یک درصد از ایرانو برد دوستان تو نودونه درصدو همین الانش کندن وبردن
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
امیرپلنگ دمت گرم داداش گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
آخه تا کی می خواهید غربزده باشید اولا ورزشگاهها را AFC شاخص یابی می کند نه غربزده ها همه تیم های بزرگ که در استان خود بازی انجام می دهند دارای استانداردند دلیل اینکه جمعیت سرچشمه ۵۰۰۰ نفر است ورزشگاه آن هم در همان حد زحمت برای۵۰۰ هزار نفر متفاوت بعد ورزشگاه آزادی با پول ایرانیان توسط خارجی ها ساختته شده اما ورزشگاههای کل کشور توسط طراحی و ساخت ایرانیان انجام شده است در رابطه با دلار فرض کنید ۴۰۰۰ دلار برابر یک ریال بوده اما چرا بحرین را از ایران جدا کردن؟ ؟ بحرین اگر بود شما در شمال خلیج فارس ایران جنوب خلیج فارس ایران دیگه بین ایران ایران خلیج فارس هست و حق گمرکی هم می تواستیم بگیریم ۹ برابر کیش بحرین اشتغالی که ایجاد می کرد کم نبود
اسم ندارم
| Germany |
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
جان برادر با کی حرف میزنی این انقلاب هم برا این مردم زیاده حیف ماها که بی زمان متولد شدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
4
71
مفاسداقتصادی بعد از انقلاب توسط افراد در نهادهای انقلابی و نظامی کم از پهلوی نداشت
پاسخ ها
سوگند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
قابل مقایسه نیست پهلوی دزد بود به اقرار خودش و محاکمه نشد ارزش بحرین را اصلا می توانید حساب کنید؟ ابر کامپیوتر
قدقد کن وطن فروش مجازی کم نیست که برای غرب تخم می گذارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
درپاسخ به سوگند.نظرت راجع به ارزش دریای خزر و خلیج فارس چیه که درعمل دو دستی به اربابای روسی و چینی تون با خفت تقدیم کردین تا توی مجامع بین المللی گند کاریاتون و لاپوشونی کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
به سوگند. همه کامنتم منتشر نشد ولی امثال تو بدانند همیشه ماه پشت ابر نمیمانه یه روزی همونجور که ستم کردید ستم میبینید این قاعده دنیاست
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
بی سواد از دوره قاجار ایران هیچ کنترلی بر بحرین نداشت و فقط روی نقشه جزو ایران محسوب می‌شد و دیر یا زود استقلال خودش رو اعلام می‌کرد که شاه به جای به رسمیت شناختن بحرین جزایر سه گانه رو که ارزش استراتژیک داشت دوباره به ایران برگردوند تو فعلا به فکر درآمد ۸۰۰ میلیارد دلاری زمان احمدی نژاد باش که معلوم نشد کجا خرج شده
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
خیلی احمق هستند آنها که به پهلوی امیدوارم
و مر و کور و لالند
پهلوی؟؟؟؟؟
عاره؟؟؟؟
پهلوی؟
اون … خورد فرار کرد
… خورد پهلوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
سال ۱۳۵۰ پهلوی می گوید بحرین را عروس کردیم اخ وطن فروش حرف وطن فروش پهلوی را ربط به قاجار
افتخار جمهوری اسلامی ایران تو و پهلوی زاده
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
در پاسخ سوكند سهم ايران از درياي خزر از 50 درصد به 8 درد نسيد هزاران برابر مساحت بحرين از پهنه ايران حذف شد . ايا كسي محاكمه شد . شما فقط خاك را سرزمين ميي دانيد . ارزش درياي خزر كجا بحرين كجا كلي منابع طبيعي و نفت و گاز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
ایران 43 سال پیش و الان رو با کشورهای همسایه و آسیایی مثل کره ترکیه امارات و ......43 سال پیش و الان مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
بیشتر هم داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چند روز قبل غربزده های زوم کرده بودند روی اینکه خلیج فارس را دادن به چینی ها کلی جوان خام را پختند حالا چسبیدند به دروغ جدید چونکه اربابانشان در حال جنگ با روسیه هستند باز دست از دروغ و شایعه نسبت به دریای مازندران کاسپین بر نداشته اند و بعضی احمق‌ها تجارت را با از دست دادن بحرین مقایسه می کنند بحرین ۹ برابر کیش است
سوگند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
۴۳ سال پیش ترکیه کره از کشور ما پیشرفته تر بودند الان اختلاف خیلی کم است مخصوصا کره که هیچ استقلالی از خودش ندارد و یک گاوه شیرده تولیدی امریکاست که کره و امارت طول عمرشان مانند کویت ۱۲ ساعت است که بایک تجاوز کشور دیگر نسلشان تغییر می کند. ترکیه منابع کشورش از همه کشورهای منطقه بیشتر است که اگر منابع ترکیه ما داشتیم ابرقدرت دنیا بودیم من از قبر مولوی تا استانبول را مو شکافی کردم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
15
55
خاندان پهلوی دزدی میکرد میخورد و قصرهای باشکوهی داشت رضا شاه هم همچنین زمینهای زیادی خورده بود و ثروت زیادی رو وقف اطرافیان و خانواده میکرد محمد رضا شاه هم همچنان اینجور نیستکه بگیم اون زمان هم گل و بلبل بوده ولی دزدیهای اکنون بسیار بیشتر شده و دیگه هزینه ساخت یک قصر نیست صحبت از درامد چندین ساله کشور از فروش نفت و معدن و گاز هست که گم میشه صحبت از راتهای گسترده و اخذ مبالغ هنگفت زیر میزی از خودروسازان که بقای اونها رو تضمین کرده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
رضا شاه وپسرش همه خدمتی به این کشور کردند چون عاشق ایران بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
منفی دادم بابت دروغهای که در مورد خاندان پهلوی گفتی
حقیقت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
شایعه سازی مجازی که کاری ندارد افراد دزد وطن فروشان هستند که کانادا و ترکیه پولهای دزدیده شده را تو فاضلاب می ریزند
الان مگر بی حجابی تولید دزد نمی کند؟ هزینه امنیت بالا نمی برد؟ پس چرا از دزد در فضای مجازی حمایت می شود ؟ مثلا همین واقعیت توسط رویداد منتشر نشود
آذربایجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
جناب ناشناس من اونزمان رو به چشم دیدم و از اونزمان بت نمیسازم ولی اکنون فاجعه هست اونزمان هم ایرادات بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
مجموع قصرهای رضا شاه به نصف قیمت مقبره امام مستضعفان نمی رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
بعد انقلاب تا زمان خمینی خوب بود بعد از خمینی فساد کل ایران رو گرفت
و درجا زدن شروع شد
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
14
5
سلام.داشتیم رویداد ۲۴؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
حقیقت تلخ است
ناشناس
|
Iraq
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
5
46
به والله به جان خودم این نظر رو میدم خواستی بزار خواستی نزار بیست سال هستش صدام ملعون سرنگون شده در عراق کسی دیگه اسم ش رو نمیاره تمام شد برای مردم عراق چی میخوایید از روح یک مرده روحش بیاد بگه غلط کردم شدم شاه ایران راضی میشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
این لعنتیا ول کن نیستن. خدا لعنتشون کنه. خلخالی به همسر شاه گفته بود شاه را تحویل ما بده این احمقها واقعا در مورد اون زن وشوهر چه فکر کرده بودند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
این لعنتیا
مایع افتخار جمهوری اسلامی ایران هستید









چنین دشمنانی مایع افتخار

رویداد منتشر بفرماید شادی روح خلخالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
اینه عبرت
امروز جسم تو را به بلندى مى‌افكنيم تا براى آنان كه پس از تو مى‌مانند عبرتى باشى، و حال آنكه بسيارى از مردم از آيات ما غافلند.
رویداد منتشر کن
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
14
58
نوش جان خاندان پهلوی هر چی بردن یا نبردن
لااقل آدمکش نبودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
روز دانشجو ۱۷ شهریور روز دانش اموز سینما رکس آبادان ۱۵ خرداد مردم ورامین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
دزد از کیسه خلیفه می بخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تو راس میگی فعلا دور دوره مقدس سازی پهلویه
کاکا رستم
|
Canada
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
8
53
به به چه عکسی . همین یک عکس می ارزه به تمام مسئولین از صدر تا ذیل شون . متاسفانه چی دادیم چی گرفتیم و چی بودیم و چی شدیم !
بجای پرداختن به خاندان پهلوی و حکومت چهل پنجاه سال پیش بهتر است بپردازید به حکومت امروز و فساد و سومدیریت که هر لحظه دارد صورت می‌گیرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
پول دزدی به گالری داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
4
51
خونه آقازاده های ایرانی که ثروت مردم را غارت میکنند ده برابر بزرگتر و لوکس از اینه، حالا که آمار پهلوی را دادی لطفا آمار غارت و اختلاس اقایون فعلی را هم بده که جانب انصاف رعایت شده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
مثال بزن فرافکنی نکن
دولت مردم انتخاب می کنند
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
مثال باستی هیلز لواسان،شهرک کلارآباد و هزاران هزار کاخ ویلایی که هوش از سر بیننده میبره که کاخ نیاوران پیششون اصلا به حساب نمیاد و یک خانه ساده بیشتر نیست، قرن ۲۱ هست نه سال خر که شما ساندیسخورها ماله کشی کنید و مردم باور کنند، مثال کاخها و برجهای امثال قالیباف و حداد عادل و ولایتی و شمخانی و ری‌شهری و رسمنجانی و ....... همشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ههه
مایع افتخار جمهوری اسلامی ایران هستید

چه شغلی با اینهمه کاخ ایجاد شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
43
به نظر شما خاوری بیشتر نبرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
از دوستانت در کانادا سوال کن
Poorya261
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
9
44
اگرم برد نوش جونش.حداقل یه خدمتی هم به این مملکت کرد.زمانی که محمدرضا حکومتو تحویل گرفت دلار 100ریال بود،وقتی هم رفت بازم دلار100ریال بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
بانظرت موافقم ولی اماری که دادی فکر کنم غلطه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
ژندارم منطقه جمعیت حدود ۲۰ م نفر دلار پایین ترین بی حجابی اما بحرین از ایران جدا شد چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
کویت ضرب المثل آبادی در کشور ما بود دلار وضعیت پایین تر داشت اما با ارتش خسته و کوفته به مدت ۱۲ ساعت تصرف غارت و تجاوز قرار گرفت نسل کشور دلار دار عوض شد. اما شهر خرمشهر با مردم یک ماه مقاومت کرد که وطن فروش بنی صدر مسبب سقوط شهر شد رویداد منتشر بفرمایید
ماشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
یه نگاه به پول افغانی ها کن ببین چقداز پول ایران ارزش داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
46
4
در ایران عزیز اسلامی دولت‌ها از اول انقلاب تا کنون مردم انتخاب کردن تعداد دزدی‌ها نسبت به کشورهای دیگر که اثبات شده خیلی کمتر است رهبران عادل و شجاعی داریم شما مثلا خاتمی را انتخاب کردید بعد از پایان ماموریتش کسی برای او تره هم خورد نمی کند احمدی نژاد همینطور و هر فرد دیگر انسان‌های خدا شناسی وجود دارد که مواظبت می کنند البته مردانگی شاه که اعلام کرده ما دزد بودیم الان فایده ندارد بحرین را دزدیدید الان ما چه کار می توانیم بکنیم؟؟ متاسفم افرادی در فضای مجازی بدنبال پهلوی دزدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
استراحت کن به تظر حالت خوب نیست.
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
الان جدی گفتی یا داری شوخی میکنی اختلاس های الان خیلی بیشتر از پول های برده شده توسط پهلوی ها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
مغلطه در علم منطق وجود دارد که شما چنان خود را به خواب زدید که فقط با لگد دشمن بیدار می شوید سوال اعتراض فحش چیزی دارید در مقابل واقعیت بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
هر اختلاسی ثابت شده پول دزدیده شده برگشته شما با سند بیاور که دزد را گرفتند اما اموال را نگرفتند مغلطه نکن
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
4
36
برای یک بار هم که شده شهامت به خرج بدید و در عین توجه به همه ضعف ها و کاستی ها و اتهامات ادعایی جنابان پاکدست ، منصفانه و بدون جانبداری سیاسی ، موقعیت بین المللی ایران ، رتبه جهانی پاسپورت ایرانی ، وضعیت اقتصاد کلان و ارزش پول ملی و جایگاه ریال در بین ارزهای معتبر و سرمایه گذاری داخلی و خارجی و سرانه درآمد و توسعه و عمران کشور رو با عملکرد حضرات پر ادعا مقایسه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
با دزدترین و غارتگرترین کشور دنیا امریکا مقایسه کن مثلا بهداشت در مقابل با یک میکروب کرونا مقایسه کن
رتبه خود کشی در قدرت دارترین کشور امریکا 24 در کشور جمهوری اسلامی ایران 130
بچه های که امریکا ساکشان را پر می کنند دارو و سبزی و حتی ماست خوردنی تنقلات یعنی وضع خوراک ما بهتر است
قدرت خرید را مقایسه کنید با ده دلار از فروشگاه در امریکا چه خرید می توانید بکنید با خرید از شهروند. البته در تحریم دشمن و گرا دهنده تحریم توسط غربزده های وطن فروش گرانفروش بی مشکل نیستیم
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
5
45
طرف پسر محمدرضا شاه بوده خونش اینه... خاوری که الان قصر داره بچه کی بوده ؟ بابک زنجانی بچه کی بوده؟ مرجان شیخ الاسلام بچه کی بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
یک سر به قصرهای شمال تهران و حتی بعضی شهرها که دلال بودند توی بورس یا شرکت نفت فولاد مس ووو پول می گرفتند ساختند با کشورهای اطراف مقایسه کن ایران غنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
9
23
آقای رویدادها! از این تصاویر تاریخی و بسیار با ارزش بیشتر بارگذاری کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
درود از حلبی ابادها از تلفات مردم در کوچکترین اتفاق طبیعی مثلا کشته شدن ۴۰۰۰ نفر در سرما اگر تصویر بگذارید ممنون می شویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
حلبی اباد وکارتون خوابای 44سال بعد از شاهو چی میگی یارو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
این عکس ارزش خاصی نداره باز اگر از دانشگاه‌ها و پیشرفت‌های اون دوره بود یهوچیزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
2
18
پسر امام جمعه شهرمون دزدی کلانی کرد پسر واعظی.
آقای اگه اشتباه نکنم خاوری.دزدی کلاااااااان فولاد مبارکه.فیشهای نجومی برخی رئیس رؤساها فروختن دریای خزر ک متأسفانه تا شعاع 40کیلومتریش واس ماس. وخیییییییییلی از کثافت کاریها که من وشاید ما نمیدونیم.((آخرشم میگن هر کی دوس نداره جم کنه بره))خیلی جالبه نمیدونم گریه کنم یا بخندم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
به به تو مایع افتخار جمهوری اسلامی ایران هستید



IQ همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
21
خدا یا چگونه فهمیدن را بیاموز که چی بودیم و چی شدیم تا زمانیکه این خرافات هست اینها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
چی بودیم یعنی چی الان تو این عکس شما یا اعضای خانواده تونوهستن که میفرمایید چی بودیم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
5
6
مثبت دادم چون می‌شناختم تا توانستند بردند همان طور که اختلاسگران گرگ در لباس بَِره هستند
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
13
6
شاه و راز بقا
کسیکه می گفت
برای بقا سلطنت دعا کنید
ابله ابلهانه
عقل و فهم
فهمیدن راز دعا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
17
9
پهلوی مرد تموم شد پوسید ول کنید بعله بد بود که مردم انقلاب کردن ولی از بس که بدشون گفتن و خودشون گند زدن مردم فکر کردن چه دسته گلی بوده نتیجه اش میشه همین حماقت که میگن به پسرش وکالت میدیم واقعا دلم برای مملکت میسوزه اینجا دیگه درست بشو نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
22
شمابهتره بجای نسیه بچسبی نقدبگیرید.اوناشاه بودن خدمت کردنووبردن نوش جونشون..امااینایی ک مملکتوب ویرانی کشیدن .این وضع اقتصادومحیط زیست وسرمایه ملی‌رونابود.خزانه خالی وضع نابسامانی داروومشکلات معیشت مردمو وخییییییییییییلی چیزای دیگه رو مرور کنید ببینید شماخاک تو سر مردم ریختیدیاپهلویها..با پولای ملت بچهای شما دارن کیف میکنن.وپدارنشون هم فراری با سرمایه ملت ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
21
طرف شاه بود شعار پشتیبانی از زاغه نشین ، مستضعف، پابرهنه و مرگ بر سرمایه دار نداد!!! بزرگترین ثروت را با خودش برد، "امنیت".
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
غلط کردی
مهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
3
21
بعد از اونا کل سرمایه مملکت تو جیب مردم میره نمیبینید این همه شکوه و عظمت جوانان بی کار سرهای به دار رفته فحشا و اعتیاد این همه آبادانی هوای پاک و آب فراوان وووووو ایندهمه بچه های کنار خیابان برای خوشی دارن دنبال یه لقمه نان پرسه میزنن
بسسسسسسه دیگه از افتخاراتتون نگید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
سیاه نمای هالیوود اگر دنبال اگر دنبال ازادگی هستید باید ریشه دزدی بی حجابی بخشکد
Kaveh .zamaneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
24
چه بودیم چه شدیم.هرچه که بردندیکهزارم هزینه های که در این ۱۲سال برای حفظ اسد در سوریه شدنمی شود.
نوش جانشان حقشان بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
24
8
آقا به پهلوی هیچی نگید یه عده جوش میارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
از دروغ گفتن پشت سر هر کی باشه آدم ناراحت میشه
آریوبرزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
4
25
الان این مقاله و تحلیل چه مناسبتی داشت؟از شما بعید بود......بهتره به ثروت و پول و طلایی که الان داره از کشور خارج میشه بپردازید تا تحلیل 44سال پیش که کلی هم تحریف شده.
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
درست میگید!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
سالگرد فرار پهلوی دزد بود
کاشکی عروس کردن بحرین ۹ برابر کیش تحریف بود واقعینبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اینو گذاشتن چون میدونن ملت میگیرن زیرش دعوا میکنن کلی کامنت جمع میشه
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
34
6
مرگ بر شاه
مرگ بر رضا پهلوی
مرگ به محمدرضا پهلوی
خاک تو سر حمقا
پاسخ ها
آریوبرزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
رویداد جان توام دلت برای مرگ بر مرگ بر گفتنهای این عرزشی ها تنگ شده بود این مقاله رو گذاشتی؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
چه خبره دادا
ناشناس
| Iraq |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
یعنی اون دنیا هم بمیرند میگی مرگ بر این مرگ بر اون خوب فوت کردن نفهم باید بگی لعنت به روح شون دیوانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
شاه کلمه مهم و با اهمیتی در فارسی است اما او پهلوی برده سفارت امریکا بود و مرد اما رضا پهلوی مایع افتخار جمهوری اسلامی ایران است چون مخالف ج ا ا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
4
الان مرگ بر کی ??!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
مرگ بر تفکر وطن مادر فروشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
هیشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
2
5
خاک بر سرتون.که فکر کردین باتکبر.وزورمی سه کشوررااداره کرد.آزربیجان....کی باشه که واسه ایران شاخ و شونه می کشه.ریشه اصلی مشکلات کشور.عدم سواد کافی.واداره کشور بایک.قانونی که ۴۵سال پیش تصویب شده.تمام کشورها راعین گرگ تشنه کردین برای غارت ایران.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
2
10
چرا با این همه ثروت اسمشون در بین لیست ثروتمندان جهان قید نمیشه؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
عاقلانی هم هست لیست ثروتمندان را با اموال دزدی و مردم ایجاد نمی کنند
ناشناس
|
Norway
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
6
7
اینکه مردم این دوره به سبب فشارهای نابجا و سخت گیری های رخ داده و فساد درون سیستم فکر کردند ان دوره بهشت و گلستان بوده حاصل اقدامات و سیاستهای جمهوری اسلامی بوده. کامنتها هم غالبا از روی احساسات نوشتند. و قطعا میدونم مردم دلشون نمیخوان تاریخ تکرار بشه.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
متاسفانه ما مردم جوگیر و احساساتی هستیم امروز فرزندان همان‌ها که عکس شاه را توی اسکناس سوراخ می‌کردند و به مجسمه اش با حرص لگد می‌زدند و در هر بنای تاریخی که نشانی از تاج بود تخریب می‌کردند حالا اینور بوم افتادن و میخوان به پسر همون شاه وکالت بدن دریا از اعتدال و تفکر
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
مردم احساساتی تصمیم میگیرن و گول پرو پاگندای رسانه ای رو میخورن.مردمی که در عرض سد سال دو انقلاب برای بدست اوردن دموکراسی و ازادی بیان انجام دادند منهای اینکه نتیجه انها چی شد .دیگه نمیزارن فرد دیگه ای گلاه سرشون بزاره.
وکالت این چیزا که مزاح سیاسیه.پسر شاه در اپوزسیون و بین مردم مضحکه خواص و عام هست و مردمی که دلخوش به این چیزا هستند رویابافن!
+9
|
Netherlands
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
4
8
قصد دفاع از پهلوی ها رو ندارم!پهلوی هم یک حکومت اولیگارشی فاسد بوده که توسط خاندان شاه و حلقه نزدیک خودی ها اداره میشده و مالک بر منابع و ثروت ایران بودند.
اما در مورد رقمهای که ذکر شده. بیشتر به دارایی ذخیره ارزی بعد از افزایش قیمت نفت در دهه 70 میلادی شباهت داره!که میگویند 20میلیارد دلار اون در بانکهای امریکا پس انداز شده بود.یا شاید پول خاصل از فروش نفتی که به امریکا بوده در انجا پس انداز شده و بعد از انقلاب و اشغال سفارت توسط دولت امریکا بلوکه شدند!
به هر صورت تحقیقی مستقل در رابطه با اموال این خاندان انجام نشده.نه داخل ایران نه خارج ایران!
با بررسی اسناد که در اختیار بانک مرکزی و بانک ملی و خزانه کل و وزارت خارجه و بررسی اسناد وزارت دربار و بنیاد علوی فعلی و بنیاد مستضعفان که جمیع شرکتهای مصادره ای شاه بودندو تاریخچه حسابرسی انها در صئورت وجود به راحتی میشه فهمید
امروز هم هر یکی از اقازادههای مسئولین خودشان برای خود یک شاه هستند و ثروتی را که از راه دزدی و چپاول مردم بدست اورده اند ار از کشور خارج کرده اند.
تنها راهی که مردم میتونن جلوی دزدها رو بگیرند ازادی رسانه و بیان و شفافیت در همه امور است تا رسانه ها به نمایندگی از مردم یقه دولتمردان و سیاستمداران رو بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
همونطور که بعضی اقازاده های دزد ادم شدند رضا پهلوی هم متنبه شده وتفکرات دموکراتیک پیدا کرده لابد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
اشاره به ثروت پهلوی درواقع نان دهنده این است که نظام موجود هنوز برای بی لیاقتی ها وفسادهای جنسی ومالی واجتماعیش دنبال مقصر بیرون از خودش می گردد همه مقصرن بحز خود این نظام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
2
مثبت منفی چرا قفله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
6
از دیروز چندبار اومدم کامنت بذارم و رای بدم کامنتم منتشر نکردید رای هم نمیشه داد همش صفره قضیه چیه
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
4
یا مقاله نگذارید یا می‌گذارید قسمت نظرات را درست مدیریت کنید گویا از ۲۹ دی به بعد اینجا غیر فعال شده
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
8
4
خلاصه ی تاریخ ۱۵۰ سال اخیر ایران. خوردند و بردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
3
4
این روزا طرفداری و ستایش کورکورانه بین مردم زیاد شده لطفا با وجدانتان صادق باشید اگر از کسانی نفرت دارید دلیل نمی‌شود که مخالفان آنها فرشتگان منزه باشند از افراط به تفریط نیفتید همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
1
چرا نظرات منتشر نمی شود یک علامت ایجاد کند وقت ملت بیخود تلف نشود با سپاس
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
4
خدمت این دوست ناشناس که برای بقیه پاسخ فرستاده عرض کنم که :
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
الان شما آنکسی که میداند؟
امین مهسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
12
4
و چه احمقند امیدواران به پهلوی ای که سه نقطه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
احمق تویی که وضع افتضاح مملکت رو نمیبینی !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تو چند نقطه ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
3
4
نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد تا نگویند که از یاد فراموشانند
غریبه آشنا
|
United States of America
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
1
7
گوربابای همشون خوبه؟فقط باوژدان خودت قضاوت‌ کن ازنظرروحی یابهتره اینطوربگم کسی وحشت ازبچه دارشدن نداشت چرا ولی الان یکی بخواد بشه دوتا انگار میخوان سنگ سارکنن منظورم اینه که ازپس مخارج برنمیاد این کوچکترین گواه بقیه ش خودتون میدونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
من سی و شش ساله هنوز مجردم هیچ دختری به خاطر وضع مالیم زنم نمیشه
غریبه آشنا
|
United States of America
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
1
6
گوربابای همشون خوبه؟فقط باوژدان خودت قضاوت‌ کن ازنظرروحی یابهتره اینطوربگم کسی وحشت ازبچه دارشدن نداشت چرا ولی الان یکی بخواد بشه دوتا انگار میخوان سنگ سارکنن منظورم اینه که ازپس مخارج برنمیاد این کوچکترین گواه بقیه ش خودتون میدونید
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
3
8
شاه و خانواده و دوستانشون و بستگانشون میخوردند استفاده میکردند ولی به کشور هم میرسیدند روابط بین المللی ایران بسیار قوی بود علیرغم رابطه خیلی خوب با امریکا شاه از شوروی کارخانه ذوب اهن اصفهان رو گرفت اونم نه با دادن پول بلکه گاز از مرز استارا داد به شوروی
شاه خیلی اشتباه کرد در اصلاحات ارض خانها رو برکنار کرد و زمینهای گستره انها رو غصب کرد داد به دهقانها و فقرا {نه اینکه از غصب زمینهای هر دو پدر بزرگم ناراضی باشم فقط}و ان فقرا و دهقانهای کشاورز که بروی زمینها خان کار میکردند و زیر چوب تر اون مطیع و سربزیر بودند با دریافت زمین هار شدند و نافرمانی رو شروع کردند و دیگر خانها و اربابهایی نبودند که جلودار انها شوند زمینهای کشاورزی تکه تکه شد و تولید بخاطر همین کمتر شد دهقانها با فروش زمینها به شهرها رفتند و شروع به اعتراضات گسترده بر علیه شاه کردند و دست اخر سلطنت سرنگون شد بله شاه با این خوبی و نیت خوبی که داشت ضربه خورد اگر اربابها و خانها مونده بودند رعیت جرات نداشت خطایی بکنه جالبه خود روحانیت موافق خانها بودند زیرا از اونها برنج و روغن و پول دریافت میکردند و در مجالس ترحیم و عروسی ریش و سبیلشان چرب میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
خانها مواجب روحانیت را به موقع می دادن برچیدن آنها ضربه بزرگی به وضعیت اقتصادی قشر روحانی زد وگرنه روحانیت با شاهنشاهی قاجار که فساد وبی کفایتیش عیان تر از پهلوی بود چنین دشمنی نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
اگر قاجار بی کفایت بود تومن آن زمان 4 دلار بود... یک تومن قاجار 4 دلار... ولی زنان پهلوی یک تومن مساوی یک دهم دلار... یعنی اقتصاد قاجار هیلی بهتر بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
5
5
هیچی نبردن یه چی هم آوردن خوبه؟ والا گرفتاریم ازین ملت جوگیر فراموشکار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
3
10
هموطنان عزیز،کشورمان را،با۴۳سال قبلش،مقایسه نکنید!بلاخره ،۴۳سال
تمام کشورهای جهان روبجلو حرکت
کرده اند وساکن نبودند!برای اینکه
به عمق فاجعه پی ببرید،به این نکته
توجه کنید:در سالهای ۱۳۵۵و۱۳۵۶
کشورما ،باکره ی جنوبی ،همردیف
ودر‌رقابت بود! حالا اقتصاد کره ی
جنوبی کجا و اقتصاد ورشکسته ی
ایران کجا؟! از این منظر می توان
به میزان پیشرفت ویا عقب ماندگی
ایران پی برد! قضاوت با خودتان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
فقط در زمینه هنر کره آن زمان را با ایران مقایسه کن فیلمهای قبل از انقلاب غیر هرزگی چیزی دیده نمیشه در زمینه ورزش مقایسه کن بعد جوک بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
کره جنوبی میخواست چهل سال بعد به موقعیت انروز ایران برسد برابر نبود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
ژاپن سال بیست ویرانه بود و با ایران از لحاظ اقتصادی برابر ولی سال 53 ژاپن ابر قدرت اقتصادی بود ولی ایران یک وابسته و مونتاژ کننده و وارد کننده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
2
3
سنگ بدگوهر ار کاسه زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید وزر کم نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
3
4
۳۵میلیارد دلار توسط خاندان پهلوی در سال ۱۳۵۷از کشور خارج شد !!من مطمئنم این آقای جهرمی نمیدونه میلیارد چند تا صفر داره؟!مرد حسابی سال ۱۹۷۹میلادی میلیارد در دنیای غرب معنی نداشت حتی در آمریکای ثروتمند اصلا درآمد کشور ما فقط چند سالی از سلطنت پهلوی میلیاردی شد اون هم بخاطر بالا رفتن قیمت نفت بود که البته تمام پول نفت رو به کشور ما نقد پرداخت نمیشد اصلا نبود اینقدر دلار که پرداخت بشه شما کجای دنیا سیر میکنید فرضا که پهلوی آدم بدی بوده این چه دخلی به بیسوادی شما داره کاش کمی تاریخ بخونی جناب سخنگو و البته کمی هم ریاضی بد نیست بدردت میخوره!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
4
5
خیلی خوب و گل و عادل و مهربان بودن عمه ی من بود قاچاق مواد می‌کرد و همه می‌دانستند اسمش هم اشرف بود بسیار زن نیکنام و سخاوتمندی بود سیستم هم کاملا دموکراتیک و پارلمانی بود و شاه فقط نقش دکوری داشت دقیقا درست مثل بلژیک و سوئد و ژاپن .
در ضمن سطح سواد در حد ۹۰ درصد بود همه از زندگی راضی بودن مخصوصا در روستاها و حاشیه شهرها. در دانشگاه‌ها اصلا بحث سیاسی نمیشد چون همه عاشقانه شاه را دوست داشتن خواننده های محبوب اصلا ترانه ی سیاسی علیه حکومت نمی‌خوانند سازمانی به نام ساواک وجود نداشت بلکه عده ای از دوستداران وطن بودن که مخالفان شاه را به روش خودشان تنبیه می کردند خیلی دوستانه و بدون خشونت بهائیت و فراماسونری جایی بین دولتمردان نداشت به‌شدت به فرهنگ عامه مردم اهمیت داده می‌شد نمونه اش جشن هنر شیراز است که حتی تعجب رسانه های فرانسوی را داشت دولت ها و نخست وزیرها کاملا مردمی بودند به جز دولت دکتر مصدق که آنهم با کمک دولت دوست و برادر آمریکا سرنگون شد و مردم خیلی خوشحال شدند
خلاصه همه چیز در حد عالی بود
یهو همینطوری چند بار مردم محض تنوع خواستند رژیم را سرنگون کنن
صفی الله هاشم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
3
5
پهلوی دزد نبود ولی اگر بخواهیم مقایسه کنیم در برابر یک اختلاسکر امروزی اونا قالپاق دزد هم نبودن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
5
اونا هم خوردن هم بردن و خیلی‌ها هم دسته کمی آز اونا ندارن فقط خدا به داد مردم ضعیف بدبخت وبیچاره برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
5
5
محمد رضا شاه پهلوی کلا نوزده میلیون دلار با خودش از کشور خارج کرد و حتی کت شلواراش و لباس هایه علیا حضرت شهبانو تو گنجه لباساش بود که بعد از انقلاب توسط حمله کنندگان به کاخ نیاوران به یغما رفت و الان لباس هایه فرح دیبا مخفیانه تو حراج کریستی و ساتبیز لندن به فروش گذاشته میشه. کلا نوزده میلیون دلار هفت ریالی با خودشون بردن که اصلا حقوق بازنشستگی محمدرضا شاه پهلوی رو هم کفاف نمیداد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
3
3
اگه خوب بود انقلاب نمیشد.... اتفاقات اقتصادی و سیاسی امروز و عدم رابطه با آمریکا و شبکه های ماهواره ای با تبلیغات دروغین باعث شدند مردم توهم بزنند که تورم صفر بوده و ایران ابرقدرت اقتصادی بوده......... افراط و تفریط بد است....
ارزش پول دلیل نمیشه بگید شاه خیلی خوب بوده... اینطور باشه ارزش پول زمان قاجار چهل برابر بیشتر از دوران پهلوی بود.. پس قاجار بهتر بود......
یک نفر هم نوشته کره جنوبی هیچی نبوده الان پیشرفت کرده..... اینطور باشه ژاپن هم سال بیست یک ویرانه بود ولی سال 53 یک ابرقدرت اقتصادی صنعتی بود ولی شاه هیچی نبود یک واردکننده مونتاژ کننده بود
... هیچ کجای دنیا مردم دنبال توله رژیم قبل نمی‌روند...
فقط متاسفانه در کشور ما مردم نسل فعلی میگن نسل قبلی اشتباه کردند... مگه میشه نسلی که داخل آن نظام بوده بر علیه سیستم انقلاب کرده ولی نسل امروز که شاه را ندیده با پررویی میگه خوبه... واقعا عجیبه.......
تبلیغات مثبت برای شاه در ماهواره زیاد بوده
آتون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
1
2
ماکه اون زمون نبودیم ببینیم یک تومن برده یک میلیارد برده منکه یکسال بعدرفتن شاهنشاه بدنیا اومدم اون چیزهارو ندیدم اماالان تواین زمونه مسلمانی هرروز نه هااا هرثانیه پولهای خیلی خیلی هنگگگگگفتی داره رد وبدل میشه به برره بالایی وبرره پایینی چرا دعوامیکنین باهم چرابحث میکنین باهم یکی نیس بگه فلانکس آقازاده فلان تیریلیارد و باخودش برده برره بالایی یافلانکس یابهمانکس فلان مقدار پول که خداراشکر الان میلیاردها جواب نمیده الان مقدار اختلاسها شده صدوبیس هزار میلیاردی که این مقدار اختلاسها توکتاب گینس ثبت بشه تاآینده گان ازوضع کنونی مملکت خودشون آگاهی داشته باشند نه ازنقل قول واشنگتن پست یافلان نشریه خلاصه باهم دعوا وبحث الکی نکنین معاون اداره ما ی ماشین رنو داشت اونم صبحها باید هول میدادیم تاروشن میشد همون معاون الان شده میلیاردر بعدشم گفت بازنشسته شدم الان کو بیاد حسابرسی بکنه بکسی ونهادی هم بگی اونوقت خود آدمو میندازن زندان تا اون معاون اختلاسگرو به این عنوان که توهین کردی به این اقا خلاصه اینو بگم الان وضع مملکت شده حسن سوختی دییرمانی شمام تونستید ی (چیپسی پفکی) افتاد ؟؟بخورید نوشجانتون باشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
2
3
نه اینکه الان دزدی کم اختلاس کم مافیا کم فساد کم از مافیای کنکور بگیر که بجای حذف سالی دوبار شد تا مافیای خودرو که پراید ۳ میلیونی شد ۳۰۰ میلیون تا مافیای مسکن وووووو شرکت فولاد وووووو داداش دعا کنیم فقط امام زمان زود تر ظهور کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
1
4
اختلاس ها اونزمان هم بوده و موقع فرار بقیه اطرافیان شاه هم دزدیدن و بردن ک ناشناس هستن
شاه باید در ایران میماند و محاکمه میشد و اینطور ثروت ایران حیف ومیل نمیشد
ک خودش و اطرافیانش بردن
سرطان ش خوب بود یا محاکمه عادلانه توسط خود دادگاه ایرانی؟
اینطوری حداقل مردانه میمرد والا تا قبل او شاهان ایران فرار نکردن تو خاک خودشون ب گور رفتن اونا حداقل شرف داشتن ب پهلوی ها
خانم نراقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
3
3
اگه یک کم خدا ترس بودیم اگه از غیبت ودروغ افطرا از غضب خدا نمیترسید از خودتون شرم کنید .مهم هرین گنجینه یک شاه تاج شاهی او میباشد .اگه برده بود اول تاج شاه وملکه رو میبردن .
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
4
4
هر چی بود با سوادبود ،مرد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
زر نزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
2
1
حرص نخورید شیردون میخشکه
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
3
2
شاه اگر دزد بود یک نفر بود
آریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
2
علم فردوست انصاری مکی مجد فروغی روایت خارجی ها جان فوران آنتونی پارسونز رو میخوانیم جزء دزدی و جنایت از الپهلوی چیزی دیگری نیست
تاریخ تحریف شدنی نیست
صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
0
در ابن دوره بیشترین اختلاسها دزدی ها اتفاق افتاده که در آینده روشن میشه اینا از اونا بدترن اون دو سه تا خانواده بودن میخوردن اینا هزاران هستن با اقازادهاشون هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نگرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
0
0
به هر حال پهلوی یک دزد حرامی گناهکار فاسد شیاد بود که سرانجام بیرون انداخته شد آن هم با چه حقارت و خفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
0
0
پهلوی که تمام منابع رو دو دستی به انگلیس اهدا کرد و همیشه در حال بوسیدن دست ملکه الیزابت بود
قانون کاپیتولاسیون رو تصویب کرد که ارزش سگ آمریکایی رو بالاتر از جان چند آدم می‌دانست
مرتیکه دنبال ترویج فرقه انحرافی فراماسون در ایران بود
قلدری و نظام ارباب رعیتی و خان سالاری رو هم که آزاد گذاشته بود
در کاخ خودش که انواع کثافت کاری ها و بی بندوباری ها رو هم که داشت

خلاصه آخر هم بیرون انداخته شد و راهی جهنم شد
حالا چیش افتخار داره؟
انا عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
0
0
آمریکا توسط نوکرش رضا شاه و با همکاری سازمان ملل متحد در زمان خاندان پهلوی اموال و منافع ایران را با کلاهبرداری حساب شده بالا کشیدند حتی ناتو در این کلاهبرداری ذینفع است . مرگ بر سازمان ملل دزد
نظرات شما