درخواست ایرلاینها برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما
رویداد۲۴ محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: بر اساس پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی بحث تغییر قیمت بلیتهای هواپیمایی مطرح شد.
وی ادامه داد: طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش قیمت بلیت هواپیما اتفاق نیفتاد. در واقع از تیر ۱۴۰۰ تاکنون، حدود ۲۲ ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز که بخش اعظم از هزینه شرکتهای هوایی بر این مبناست، حقوق و دستمزد و تورم، اردیبهشتماه سال گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت بلیت ارائه شد. سازمان هواپیمایی کشوری سال ۱۴۰۱ در شورای عالی هواپیمایی افزایش ۳۰ درصدی را مصوب کرد، اما این افزایش قیمت از اردیبهشتماه سال پیش، به دلایل متعدد اعمال نشد.
درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما
محمدیبخش بیان کرد: طی مدت مذکور که افزایش قیمت اتفاق نیفتاده بود، انجمن شرکتهای هواپیمایی درخواست جدیدی را در شورای عالی ترابری به صورت افزایش ۱۰۰ درصدی مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: نظر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخذ شده، اما به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی نیست و ما در صدد کمک به ایرلاینها هستیم که بایستی در شرایط استاندارد اداره شوند و چالش جدی برای این صنعت بهوجود نیاید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بر اساس مصوبه دولت هر زمانی که نظر ستاد تنظیم بازار اخذ شود، این اعمال تغییر قابل اجراست.
به گزارش تسنیم، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریورماه سال گذشته در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره جلوگیری از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما (لینک خبر) با بیان اینکه امسال افزایش قیمتها را در همه حوزهها داشتهایم، گفته بود: دیماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاینها آنرا همچنان کنترل میکنیم.
وی افزود: شرکتهای هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزههای مختلف و افزایش قیمتها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاعرسانی خواهیم کرد در پاسخ به این پرسش تسنیم که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید میکنید، گفت: این عدد را تایید نمیکنیم.
چندی قبل (۲۱ فروردین ۱۴۰۲) دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به تشریح وضعیت بازار حملونقل هوایی پرداخته و گفته بود: سال گذشته بخش حملونقل هوایی مسافری کشور تورم ۴۰ درصدی را تجربه کرد، ضمن اینکه تعرفه واردات قطعات موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان رسید که احتمالاً این نرخ تغییر کرده است.
اسعدی سامانی با اشاره به افزایش دستمزد ۳۹ درصدی سال گذشته و ۲۷ درصدی طی امسال، افزود: از سویی قیمت موتور و قطعات هواپیما و هزینههای حمل آن در سطح جهان افزایش یافته است. این افزایش تا ۱۰۰ درصد بوده است.
وی ادامه داد: با افزایش هزینه خدمات شرکتها برای راهاندازی پروازهای خود بایستی از شرکتهای داخلی خریداری کنند. هزینههایی مانند خدمات هندلینگ، کترینگ و ... افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: این موارد متغیرهای تاثیرگذار هستند که در قیمت تمام شده بلیت پروازها موثر است. طی یکسال و نیم گذشته تغییر نرخی در پروازها نداشتهایم و در آذرماه سال ۱۴۰۰ هم دولت ۱۵ درصد نرخها را کاهش داد. اینها باعث شده شرکتهای هواپیمایی در شرایط بسیار سختی قرار داشته باشند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تبعات عدم تغییر نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: عدم امکان جایگزینی منابع موجود بهویژه تامین موتور هواپیما بعد از اتمام سایکل موتورها، زمینگیر شدن بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور و احتمال افزایش این مسئله در سال جاری، عدم موجود منابع مالی و امکان تامین قطعات و تجهیزات برای بهروز رسانی، کاهش ضریب ایمنی پروازها، احتمال افزایش سوانح، افزایش زیان شرکتهای هواپیمایی و احتمال ورشکستگی ایرلاینها، عدم امکان نوسازی ناوگان و خرید هواپیمای نو یا با سن کم، کاهش صندلی قابل عرضه، افزایش دوره انتظار دریافت بلیت هواپیما با توجه به افزایش تقاضا بعد از پایان کرونا و مهمتر از همه فرار متخصصان صنعت هوایی کشور است.
سامانی تاکید کرد: مهاجرت متخصصان مانند خلبانان و مهندسان فنی با توجه به تفاوت فاحش دریافتی در داخل و خارج کشور یکی از معضلات حملونقل هوایی مسافری در صورت عدم تغییر قیمت بلیت پروازهاست.