تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

روند پیری را کند کنید

هیچ‌کس دوست ندارد پیر شود و می‌توان گفت در تمام دنیا این موضوع در میان همه اعم از زن و مرد مشترک است و به‌وجودآمدن این اندازه کرم و لوازم برای کندکردن روند پیری گواه این مطلب است.

روند پیری را کند کنید

رویداد۲۴  نازآفرین جمشیدی: در درازای تاریخ بشر همواره به‌دنبال داشتن عمری دراز بوده است و هیچ‌کس دوست نداشته و ندارد زود پیر شود و عمر خود را پایان‌یافته بداند.

همه می‌دانیم که پیرشدن و بالارفتن سن از اراده ما خارج است و همه دیر یا زود پیر می‌شویم و به پایان نزدیک پس نمی‌توان مانع از این موضوع شد، اما می‌توان با انجام کار‌هایی این روند را آهسته و کند کرد.

تمامی انسان‌ها و البته جانوران روندی مانند هم را طی می‌کنند همه به دنیا می‌آییم و رشد می‌کنیم و بزرگ می‌شوید و معمولا در پیری هم از این دنیا می‌رویم.

انسان‌ها معمولا از سن ۴۰ سال به بعد آغاز به زندگی دیگری با روند متفاوتی می‌کنند. در این سنین بیماری‌های متفاوت کم‌کم ب سراغشان می‌آید و زندگی را برای آن‌ها به شیوه دیگری تغییر می‌دهد روشی که تاکنون با آن زندگی نکرده‌اند و آشنایی ندارند.

تاکنون به این موضوع اندیشیده‌اید که می‌توان ۸۰ ساله، اما با بدن فردی ۴۰ ساله بود و زیست؟ شاید باورکردنش دشوار باشد، اما حتما شما هم کسانی را دیده‌اید که مانند تمام افراد کهن‌سال دور و برتان رفتار نمی‌کنند و به اصطلاح سرحال‌ترند و بسیاری از کار‌ها را هم‌چنان خودشان انجام می‌دهند.

اما آیا آن‌ها در زندگی خود کاری کرده‌اند که می‌توانند به این شکل زندگی کنند؟ در این‌جا می‌خواهیم راه‌کار‌هایی را به شما بگوییم که بتوانید روند رو به پیری خود را کم و آن را بهبود ببخشید. در ادامه با ما همراه باشید.

ورزش

انسان موجودیست که باید فعالیت بدنی داشته باشد و اگر به تاریخ بشریت هم نگاهی بیندازید به این موضوع پی خواهید برد چیزی که در انسان امروزی کم‌تر دیده می‌شود. انسان امروزی به جای فعالیت تمام مدت پشت میز نشسته است و این‌گونه کار می‌کند و مدام هم غذا‌های آماده می‌خورد. مطالعات نشان می‌دهند که سبک زندگی بی تحرک خطر مرگ زودرس را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. چگونه می‌توان این موضوع را از بین برد؟ شاید بتوان گفت بهترین و اصولی‌ترین کار ممکن ورزش‌کردن است.

شاید این پرسش برایتان به‌وجود آید که چه اندازه ورزش در روز کافیست. برای این پرسش سازمان بهداشت جهانی پاسخ روشن و خوبی دارد. این نهاد پیشنهاد انجام یک ورزش هوازی مانند پیاده روی سریع به مدت ۳۰ دقیقه در روز و پنج روز در هفته را دارد.

شما شاید بتوانید در این میان تمرینات تقویت عضلات سبکی را هم به برنامه خود بیفزایید.

در مورد زنان به خصوص پس از یائسگی انجام برخی تمرینات با وزنه مهم است. وزنه برداری بهترین راه برای جلوگیری از سارکوپنی (بیماری پیش‌رونده و عمومی عضله اسکلتی است که با از دست دادن قدرت عضلانی مشخص می‌شود) و اطمینان حاصل کردن از این است که زنان می‌توانند به‌آسانی از روی مبل بلند شوند.

با این وجود، بسیاری از مردم در جایی به نام مناطق آبی زندگی می‌کنند. آنان هرگز در تمام زندگی خود توپی برای انجام هیچ ورزشی برنداشته‌اند. با این وجود، آنان بیش‌ترین طول عمر را دارند دلیل آن چیست؟ به دلیل آن که حرکت می‌کنند. آن‌ها جارو و کشاورزی می‌کنند، ماهی می‌گیرند، دوچرخه سواری می‌کنند یا همه جا راه می‌روند و از اتومبیل استفاده نمی‌کنند.
مناطق آبی پنج منطقه از جهان هستند که در ساردینیا (ایتالیا)، جزیره اوکیناوا (ژاپن)، لوما لیندا (ایالات متحده آمریکا)، شبه جزیره نیکویا (کاستاریکا) و ایکاریا (یونان) واقع شده اند و جمعیت شایان توجهی از افرادی در آن‌جا سکونت دارند که سال‌ها بدون بروز هیچ گونه مشکلی در زمینه سلامتی مانند بیماری قلبی – عروقی، سرطان یا دیابت عمر کرده‌اند. از عادات زندگی آنان چیز‌های زیادی می‌توان آموخت، زیرا آنان فعالیت بدنی را با رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات تکمیل می‌کنند.

رژیم غذایی

تغذیه

همه می‌دانیم که تغذیه و رژیم غذایی اهمیت زیادی در تن‌درستی و طول عمر افراد دارد. شاید بتوان گفت در میان تمامی رژیم‌های غذایی بازگشت به اصول اولیه و نخست بهترین گزینه باشد.

پیشنهاد ما به شما انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ایست. از مصرف شکر و غذا‌های فرآوری‌شده و فست‌فود‌ها دوری کنید.

منظور از رژیم غذایی مدیترانه‌ای مواد غذایی واقعی است مانند میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، ماهی، تخم مرغ و مقداری گوشت (گوشت قرمز در حد اعتدال). در نتیجه، اگر نمی‌خواهید آن را مدیترانه‌ای نام‌گذاری کنید به آن "رژیم غذایی واقعی" بگویید که در آن غذایی که می‌خورید کاهو، گوجه فرنگی، ران مرغ را می‌بینید.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از کار‌هایی که همواره باید مدنظر داشته باشید کم‌خوردن است. این موضوع را همواره در برنامه زندگی خود داشته باشید و آن را جدی بگیرید. برخی گمان می‌کنند اگر یک وعده غذا نخورند می‌میرند درصورتی‌که اصلا این‌گونه نیست شما می‌توانید به جای یک وعده غذای کامل کاهو و هویج و یا میوه و یا چند عدد بادام میل کنید. ‎

قوانین خواب

باید بدانید داشتن خواب کافی و البته با کیفیت می‌تواند داشتن طول عمر انسان را تضمین کند. انسان‌ها از هنگامی‌که جریان الکریسیته و نور وارد زندگی‌اش شد شب‌گرد شد. امروز بسیاری از ما جلوی تلویزیون و یا با گوشی تلفن همراهمان می‌خوابین چیزی که به مغز و آسایش آن آسیب زیادی وارد می‌کند

در حالی که فناوری تغییر کرده قدرت برهم زدن ریتم‌های شبانه روزی طبیعی ما یکسان باقی می‌ماند.


بیشتر بخوانید: برنج چاق‌کننده‌تر است یا نان؟


تاکنون پژوهش‌های گوناگون تایید کرده‌اند که خواب ضعیف و بد عمر را کوتاه می‌کند. ازسوی دیگر کم‌خوابی سبب تحریک‌پذیری و افزایش خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و مرگ‌و‌میر می‌شود. هر چه خواب شما کوتاه‌تر باشد عمر شما کوتاه‌تر خواهد بود.

مطالعات نشان می‌دهد انسان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه آن هم بین ساعت دست‌کم ۱۱ تا ۶ صبح نیاز دارد.

چهار نکته وجود دارد که باید رعایت کنید: روال خواب، دوری از صفحه نمایش، دمای اتاق و تاریکی. به عبارت دیگر، قوانین بهداشت خواب. این یک امر مسلم به نظر می‌رسد، اما بسیاری از مردم آن را انجام نمی‌دهند.

عادات سمی

ما می‌دانیم که سیگار کشیدن بد است، اما هنوز به سیگار کشیدن ادامه می‌دهیم. وضعیت در مورد مشروبات الکلی هم مشابه است.

باید بدانید افزون‌بر سیگار و مشروبات الکلی هروئین، مورفین و مواد مخدری مانند کوکائین نیز به سرعت بدن ما را پیر می‌کنند. خبر خوب این است که به محض توقف می‌توان آن روند را وارونه و معکوس کرد.

استفاده از مکمل‌ها

برخی از افراد می‌گویند که اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید به چیزی نیاز ندارید، اما این ایده درستی نیست، زیرا تراکم غذایی مواد مغذی در درازای زمان کم می‌شود.

مقدار مواد مغذی خاصی در یک گوجه فرنگی از دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ هیچ ربطی به گوجه فرنگی مدرن ندارد؛ گوجه‌ای که در خاکی رشد کرده که هفت برداشت متوالی در آن صورت گرفته و با افزودنی ها، کود‌ها یا آفت‌کش‌های مختلف رشد کرده است. علاوه بر این، نیاز‌های بدن انسان در طول زمان تغییر می‌کند و ممکن است فرد تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را تنها با غذا دریافت نکند.

روند پیری را کند کنید

اما به چه مکمل‌هایی نیاز داریم؟

امگا ۳، ویتامین‌های گروه B پروبیوتیک ها، کوآنزیم Q ۱۰ و ویتامین D مهم‌ترین آن‌ها هستند.

مدیریت استرس

شوربختانه دنیا و زندگی امروزی هدیه‌ای که برای انسان داشته استرس است. استرس و اضطراب در تمام دنیا تبدیل به پاندمی شده و همه را درگیر خود کرده است.

"الیزابت بلکبرن" برنده جایزه نوبل در کتاب اثر تلومر" توضیح می‌دهد که استرس چگونه به سرعت باعث پیری می‌شود.

او به مراقبان والدین مبتلا به آلزایمر یا کودکان دچار معلولیت اشاره می‌کند و می‌گوید آنان روند پیری وحشیتناکی داشته و تلومر‌های بسیار کوتاه‌تری دارند (تلومر انتهای کروموزوم‌هایی است که برای اندازه گیری سن بیولوژیکی یک انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد) که نشان می‌دهد خلق و خوی افراد چگونه بر سلامتی‌شان تاثیر می‌گذارد.

جایگزینی هورمون

گذر زمان باعث کاهش سطح هورمونی ما می‌شود، زیرا غدد تولید کننده هورمون در مردان و زنان بدتر می‌شوند. نقطه عطف سن ۵۰ سالگی است زمانی که کاهش شدید هورمونی رخ می‌دهد. در زنان این سن معمولا با شروع یائسگی همزمان است.

استروژن، پروژسترون، تستوسترون و ملاتونین تا سن ۴۰ سالگی در سطوح کم و بیش ثابتی باقی می‌مانند، اما پس از آن به شدت کاهش می‌یابند. تنها انسولین و کورتیزول هورمون‌های مسئول استرس که با بیماری‌های مرتبط با پیری مرتبط هستند با افزایش سن کاهش نیافته و در واقع افزایش می‌یابند.

آیا این فرآیند برگشت پذیر است؟ یک درمان جایگزین هورمونی مناسب (به بیماران هورمونی که دیگر ندارند یا دارویی که اثرات آن را شبیه سازی می‌کند) می‌تواند به تعادل سطوح کمک کند.

پرسش این است که آیا هورمون درمانی می‌تواند راهی موثر برای خلاص شدن از شر گرگرفتگی، تعریق یا افزایش وزن باشد؟ آیا می‌توانیم از بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنیم؟ به نظر می‌رسد که این گونه باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما