تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

دلایل لکه‌های سفید روی ناخن

آیا تاکنون برای شما هم رخ داده که روی ناخن‌هایتان لکه‌های سفیدی به‌وجود آید؟ آیا می‌دانید دلیل به‌وجودآمدن آن‌ها چیست؟

دلایل لکه‌های سفید روی ناخن

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: حتما برای شما هم پیش آمده که ناگهان می‌بینید روی ناخن‌هایتان رگه‌های سفیدی به‌وجود آمده است. بسیاری ممکن است آن را به کمبود کلسیم در بدن ربط دهند و یا برخی آن را عفونت بدانند. در این‌جا می‌خواهیم دلیل به‌وجودآمدن این لکه‌ها را بررسی کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ بد نیست بدانید نام علمی و پزشکی این لکه‌های سفید لوکونیشیاست. این لکه‌های سفید ممکن است نقطه‌ای یا رگه‌ای باشند. از جمله علل احتمالی ایجاد این لکه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

واکنش‌های آلرژیک

یکی از دلایل به‌وجود آمدن لکه‌های سفید روی ناخن داشتن حساسیت است. حساسیت به ماده به‌خصوصی در لاک ناخن یا لاک پاک‌کن می‌تواند سبب بروز لوکونیشیا شده و ناخن‌هایتان را لکه‌دار کند. انجام مرتب مانیکور و پدیکور و نیز استفاده از ناخن‌های کاشت ژل یا اکریلیک هم بعضا به بستر ناخن‌ها آسیب وارد کرده و موجب لوکونیشیا می‌شود.

عفونت قارچی

«اونیکومایکوزیس سطحی سفید» قارچ ناخن رایجی است که روی ناخن‌های پا پدیدار می‌شود. از علائم اولیه این عفونت قارچی، مشاهده چند لکه سفید کوچک روی ناخن‌هاست. اما این عفونت گاهی رشد کرده و به بستر ناخن هم گسترش پیدا می‌کند.

دلایل لکه‌های سفید روی ناخن

علل ارثی

در موارد نادر، لوکونیشیای واقعی یک بیماری ارثیست و به دلیل یک جهش ژنی ایجاد می‌شود که می‌تواند توسط یک یا هر دو والد به کودک منتقل شود. این افراد معمولا لوکونیشیای کامل را تجربه می‌کنند، یعنی در بدو تولد یا در اوایل دوران شیرخواری ناخن‌های آن‌ها کاملا سفید است. گاهی اوقات، لوکونیشیا ممکن است نتیجه یک اختلال نادر باشد، مثل: سندرم بارت-پامفری، بیماری داریر و...

آسیب‌دیدگی ناخن

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها در مواردی بر اثر صدماتی مثل ضربه و آسیب به بستر ناخن ایجاد می‌شوند. مثلا ممکن است دست‌تان لای در مانده باشد یا با جسمی به ناخن‌تان ضربه وارد کرده باشید. اما از آنجا که معمولا چنین اتفاقاتی را با بی‌خیالی رد می‌کنیم، متوجه نمی‌شویم علت لکه‌های سفید روی ناخن‌های‌مان بوده‌اند. خصوصا این‌که نتیجه حاصل از ضربه شاید هفته‌ها بعد روی ناخن‌هایمان پدیدار شود. این را هم بدانید که مانیکور مکرر نیز می‌تواند عارضه‌ساز باشد، زیرا فشار وارده به ناخن‌ها حین مانیکور، گاهی به بستر ناخن صدمه می‌زند.


بیشتر بخوانید: درمان زردی ناخن در خانه


دارو‌ها و مسمومیت‌ها

بعضی از دارو‌ها می‌توانند موجب ایجاد لکه‌های سفید در ناخن شوند، از جمله دارو‌های شیمی‌درمانی که برای درمان سرطان تجویز می‌شوند و سولفونامید‌ها که در درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارند.

افزون‌بر این، مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب هم می‌تواند باعث ایجاد خطوط روی صفحات ناخن شود. اگر دیگر نشانه‌های مسمومیت با فلزات سنگین را هم تجربه کردید (اسهال، حالت تهوع، استفراغ، دل درد، تنگی نفس و ضعف)، فورا به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون می‌تواند سطوح غیر‌طبیعی این عناصر را تشخیص دهد.

دلایل لکه‌های سفید روی ناخن

کمبود مواد معدنی

کمبود زینک و کلسیم در ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها مؤثر است.

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های التهابی پوست، مانند پسوریازیس ناخن و اگزمای دست، می‌توانند ماتریکس ناخن را تحت تأثیر قرار دهند و به ایجاد لکه‌های غیر‌طبیعی در صفحه‌ی ناخن منجر شوند.

بیماری‌های سیستمیک

گاهی اوقات، لکه‌ی سفید ناخن از موارد زیر ناشی می‌شود:

بیماری قلبی
نارسایی کلیه
پنومونی (ذات‌الریه)
کم‌خونی فقر آهن
سیروز کبدی
دیابت
پرکاری تیروئید

این بیماری‌ها به‌ندرت در به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن نقش دارند. به همین دلیل، غالبا پزشک پیش از اینکه به سراغ آن‌ها برود به بررسی سایر دلایل احتمالی می‌پردازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان