تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید؛

راه هایی برای کم‌کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده

امروزه کسی نیست که نسبت به غذاهای آماده و فرآوری‌شده و زیان‌های بسیار آن‌ها را نداند اما چرا مصرف آن‌ها هم‌چنان تا این اندازه زیاد است؟

راه‌هایی برای کم‌کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: دنیای امروز دنیای سرعت است و همه اگر وقت هم داشته باشند حوصله آشپزی ندارند بنابراین به سمت خوردن غذا‌های فرآوری‌شده و آماده می‌روند که برای تن‌درستی و بدن چیزی جز زیان ندارند.

به گزارش رویداد۲۴ کسی نیست که نداند غذا‌های فرآوری شده سرشار از مواد زیان‌باری، چون نمک، شکر، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌اند که تن‌درستی افراد را به خطر می‌اندازند، اما جالب این‌جاست که هنوز هم مصرف آن‌ها کم نشده است.

مردم به دلیل کمبود وقت و نداشتن حوصله ترجیح می‌دهند وقت زیادی را صرف پختن غذا نکنند و شب که به خانه می‌رسند خود را با غذا‌های آماده و یا رفتن به رستوران و سفارش غذا از بیرون سیر کنند.

درواقع افراد زیادی در دنیا هستند که به این سبک از خوردن و این‌گونه غذا‌ها وابسته شده‌اند و برایشان ترک عادت دشوار است.

غذای فرآوری‌شده چیست؟

هر ماده غذایی که به‌صورت کنسرو، پخته، یخ‌زده، پاستوریزه شده یا بسته‌بندی‌شده در بازار مواد غذایی موجود باشد را غذا‌های فرآوری شده می‌گویند. موادی مانند سوسیس و کالباس و انواع همبرگر از بدترین نوع این غذا‌ها هستند.

درواقع هرگونه خوراکی بسته‌بندی‌شده‌ای که در فروشگاه‌ها وجود دارند غذا‌های فرآوری‌شده‌اند، چون مواد نگهدارنده یا همان نیترات دارند ماده‌ای که بلای جبران‌ناپذیری برسر بدن ما می‌آورد.

در این نوشته می‌خواهیم راه‌هایی را به شما پیشنهاد دهیم تا با کمک آن‌ها بتوانید خود را از خوردن این‌گونه خوراک‌ها و آسیب به بدنتان رها کنید.

راه‌هایی برای کم‌کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده

مواد خوراکی سالم را در دسترس قرار دهید

یکی از راه‌های عملی برای نخوردن غذا‌های بد و فرآوری‌شده و حتا خوراکی‌هایی که نمی‌خواهید بخورید در دسترس‌نبودن آن‌هاست. برای نمونه اگر نمی‌خواهید چیپس بخورید یکی از بهترین کار‌ها این است که اصلا این محصول را خریداری نکنید تا در خانه و در دسترستان نباشد.

می‌توانید مواد خوراکی مانند میوه‌ها، آجیل و برخی سبزیجات را در دسترس گذاشته و هر زمان هوس خوراکی کردید، از این مواد استفاده کنید.

برخی از افراد ابتدای روز چند ماده خوراکی، مانند تخم‌مرغ آبپز، میوه‌های فصل و هر ماده خوراکی دیگر که به آسانی آماده می‌شوند را برای کل روزشان در نظر می‌گیرند و بدین‌ترتیب کم‌تر هوس مواد خوراکی فرآوری شده می‌کنند.

اگر بیرون می‌روید یک ظرف از این موارد با خود ببرید و اگر در خانه هستید آن‌ها را روی میز و در دسترس و جلوی چشمتان قرار دهید.

خواهید دید که اگر یک ظرف کاهوی شسته‌شده روی میز باشد مدام می‌روید و می‌آیید و همان را می‌خورید بدون این‌که بخواهید به چیپس و پفک بیندیشید.

استفاده کم‌از از غلات تصفیه شده

تا جای ممکن تلاش کنید از غلات تصفیه‌شده کم‌تری استفاده کنید.

به‌جای مصرف ماکارونی، برنج و نان سفید از نوع کامل آن‌ها یعنی برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

غلات کامل نه‌تن‌ها حاوی مواد مغذی مهمی، چون فیبر هستند، بلکه از شما در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها محافظت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: باور‌های نادرست در مورد نمک


نوآوری داشته باشید

ممکن است از آن دسته افراد باشید که اصلا و به‌هیچ‎روی نمی‌توانند از خوراکی‌یی مانند چیپس بگذرند. اگر از آن گروهید خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و چیپس را در خانه درست کنید این‌گونه دست‌کم ماده نگهدارنده وارد بدنتان نمی‌کنید و همان زیان ماده سرخ‌شده را به بدنتان تحمیل کرده‌اید.

اگر می‌خواهید خود را از عذاب وجدان این چیپس هم رها و یا دست‌کم آن را کم کنید می‌توانید در کنار این چیپس، کدوسبز، شلغم یا هویج هم بپزید و غذای سالم‌تری مصرف کنید.

راه‌هایی برای کم‌کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده

آب بیش‌تری بنوشید

آب بهترین نوشیدنی‌ییست که می‌توانید مصرف کنید پس تا جای ممکن دست از سر نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های بیرون بردارید.

نوشیدنی‌هایی، چون نوشابه‌های گازدار، چای شیرین، آبمیوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا قند زیاد و ارزش غذایی بسیار کمی دارند. به‌مرور آب را جایگزین این نوشیدنی‌های فرآوری شده و زیان‌آور کنید و با این روش کیفیت رژیم غذایی‌تان را بهبود بخشید.

حتا خودتان می‌توانید در آب یک برش لیمو و سیب و کمی نعناع بریزید و آبتان را مزه‌دار کنید و از آبی که می‌نوشید بیش‌تر لذت ببرید.

پختن غذا

بهتر است به جای خرید غذا‌های فرآوری شده از بازار، خودتان غذای روزتان را درست کنید. اگر فرصت نمی‌کنید هر روز غذا درست کنید، می‌توانید هفته‌ای ۱ تا ۲ روز برای آماده کردن غذا‌های هفته‌تان و منجمد کردن آن‌ها در فریزر وقت بگذارید. با این روش کم‌تر وسوسه می‌شوید غذای فرآوری شده بخرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما