تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همیشه پای یک قالیباف در میان است | همه چیز درباره پرونده‌های نافرجام محمدباقر قالیباف

نام محمدباقر قالیباف با چندین پرونده و شایعات درباره فساد گره خورده است. در دو دهه گذشته بار‌ها پرونده‌های فساد و رانت‌خواری خانواده و نزدیکان قالیباف رسانه‌ای شده است.

همه چیز درباره پرونده‌هایی که درباره قالیباف مطرح شده و به فرجامی نرسیده است
رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: قالیباف برای چهارمین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است. هربار تایید صلاحیت قالیباف به این معنی است که شورای نگهبان معتقد است او هیچگونه شائبه مالی ندارد، اما واقعیت چیز دیگری است.

روز یکشنبه در راستای تسهیل حضور قالیباف در انتخابات، سه تن از چهره‌های رسانه‌ای افشاگر علیه قالیباف احضار و بازداشت شدند. یاشار سلطانی خبرنگار حوزه شهری و صبا آذرپیک فعال رسانه‌ای که هر دو سابقه افشاگری علیه قالیباف را دارند بازداشت شدند و علی اکبر رائفی پور چهره اصولگرای مخالف قالیباف احضار شد. وحید اشتری فعال سیاسی جریان عدالتخواه که در کارنامه خود افشای چند پرونده علیه قالیباف را دارد نیز در توییتر خود خبر داده که یکی از پرونده‌های قضایی اش به اجرای احکام ارجاع شده استو اشتری نوشته «این شماره پرونده‌ای که صبح به اجرای احکام رفته است شاکی خصوصی‌اش شخص آقای قالیباف است.»

بنابراین آنچه مسلم است این که همه دستگاه‌های حاکمیتی بسیج شده‌اند که مسیر رئیس جمهور شدن قالیباف را هموار کنند. اما سوال اینجاست که چرا این جاده این اندازه سنگلاخ است؟

بخش مهمی از پرونده‌های فساد اطرافیان قالیباف در سال‌های اخیر توسط رقبای او در جریان اصولگرا و عدالت خواه افشا شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود پای این پرونده‌ها به رقابت‌های انتخاباتی کشیده شود. رویداد۲۴ در این گزارش خلاصه‌ای از مهمترین پرونده‌های فساد قالیباف در سال‌های گذشته بازگو کرده است.

ماجرای فساد در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

محمدباقر قالیباف خرداد ۱۳۸۳، از سوی محمد خاتمی به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد و تا مردادماه ۱۳۸۴ در این سمت بود. شایعاتی درباره کمک برخی قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر و سوخت به ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف منتشر شده بود، اما مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ به این شایعات دامن زدند.

حسن روحانی، در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: «اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود، اگر آن مردانگی را نکرده بودم، هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید.»

عبدالله رمضان‌زاده، دبیر و سخن‌گوی دولت اصلاحات، در گفتگو با روزنامه شرق در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که گزارشی پیرامون ستاد مبارزه با قاچاق در دوره آخر دولت خاتمی تهیه کرده و آن را به رئیس دولت نهم تحویل داده است.

به گفته‌ی او، این گزارش پیرامون «ورود پول‌های کثیف به انتخابات» بوده است. او بار‌ها تلاش کرد این پرونده را به شبکه‌های اجتماعی بکشاند. او حتی گفت‬ ‫برادر قالیباف در ارتباط با این پرونده بازداشت شده است.

فساد در خیریه همسر قالیباف

حافظی عضو شورای شهر دوران شهرداری قالیباف سال‌ها پیش از واگذاری زمینی به مساحت ۴۹ هزار متر در منطقه ۲۲ تهران به موسسه خیریه متوسلین به امام رضا خبر داده بود. این واگذاری در زمان شهرداری قالیباف در تهران انجام شده بود. با تغییر مدیریت شهری، اعضای شورای شهر سابق چندین بار طی نامه‌هایی به پیروز حناچی شهردار سابق تهران خواستار شفافیت درباره پرداخت‌ها و کمک‌های مالی میلیاردی به خیریه‌ای به نام خیریه امام رضا شدند.

رویداد۲۴ سال ۱۳۹۸ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد نحوه واگذاری به این صورت بوده که قسمت اول که حافظی از آن خبر داشته، به صورت ۵ درصد نقد و مابقی با اقساط ۳ ساله واگذار شود و مابقی به صورت ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط دو ساله بوده است. با این حال بعد از ۴ سال، در سال ۹۵ حدود ۳۶ درصد چک‌ها وصول نشده بوده است. نکته عجیب‌تر اینجاست که در این مدت شهرداری تهران حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به این موسسه کمک مالی کرده بود که گویا پرداخت در حالی صورت گرفته که مستنداتی دال بر علت یا وجود قرارداد با شهرداری تهران نیز وجود نداشته است؛ این یعنی معلوم نیست ۲۵۰ میلیارد تومان بابت چه موضوعی به خیریه همسر قالیباف داده شده است.

اگر گمان می‌کنید عجایب این قرارداد با عدم پرداخت بهای زمین به پایان می‌رسد، سخت در اشتباهید؛ در نامه رسمی معاونت مالی و اقتصاد شهری به حراست، ادعا شده که قیمت ملک از ابتدا نادرست بوده و کمتر از حد واقعی قیمت‌گذاری شده است. گویا کارشناسان هنگام قیمت‌گذاری، بخش اعیان را محاسبه نکرده‌اند. همین نکته باعث اختلاف فاحش قیمتی شده است.

شهرداری تهران در نامه‌ای که به حراست زده، مدعی است در حالی میانگین قیمت ملک ۱۳۵ هزار تومان برآورد شده است؛ حال آنکه ارزیابی قیمت‌های آن در منطقه در سال ۸۹ (چند ماه پیش از واگذاری) نشان می‌دهد که ملک با یک‌پنجم قیمت واگذار شده است و به گفته معاونت مالی اقتصادی شهری، قیمت‌ها هنگام واگذاری حقیقی نبوده است.

عباس ایروانی متهم پرونده عظام خودرو، شریک خانواده در خیریه

عباس ایروانی موسس گروه قطعه سازی عظان خوردو که در سال ۱۳۹۸ به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل باند قاچاق قطعات خودرو و پرداخت رشوه به کارمندان گمرک به فساد فی الارض متهم شد، یکی از مدیران و شرکای خانواده قالیباف در موسسه خیریه متوسلین به امام رضاست.

ایروانی قصد بهره‌برداری از یک پروژهٔ بزرگ شهربازی به نام «هزار و یک شهر» را داشت که قرار بود بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه باشد و به گفتهٔ ایروانی «یک دیزنی‌لند منطبق بر فرهنگ ایرانی-اسلامی» بود. او ساخت این مجموعه را سال ۱۳۸۵ با مشارکت شهرداری تهران در زمان قالیباف آغاز کرد، اما مشخص نشد چرا این پروژه نیمه‌کاره رها شده است. این پروژه هم یکی از حمایت‌های بی دریغ قالیباف از صاحب پرونده فساد عظام خودرو بود.

پرونده املاک نجومی

شهریور ۱۳۹۵، نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور منتشر شد که نشان می‌دادشهرداری تهران به «ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری» و «تضییع اموال عمومی» به مبلغ ۲۲۰۰ میلیارد تومان متهم شده است.

براساس گزارش رسانه‌ها در آن زمان، یک میلیون و یکصد متر مربع از املاک شهرداری تهران به شکل غیرقانونی و با تخفیف‌های ویژه به برخی از افراد نزدیک به شورای شهر تهران و خود اعضا واگذار شده بود. خبرگزاری ایرنا نیز در اینباره نوشت که برخی از «این تخفیف‌ها و تقسیط‌های چند صد میلیونی و حتی میلیاردی» با «دستور مستقیم شهردار تهران» بوده است. این پرونده به املاک نجومی شهرت پیدا کرد.

قرارداد صوری با نیروی انتظامی

محمدباقر قالیباف شهریورماه ۱۳۹۶ صندلی خود را پس از ۱۲ سال به محمدعلی نجفی سپرد. شهردار جدید تهران ۲۴ دی ماه ۱۳۹۶ در گزارشی به شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران در دوره‌ی قالیباف، دو قرارداد با نیروی انتظامی امضا کرده و در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

به گفته‌ی نجفی، حدود ۱۷۳ میلیون تومان از این پول به شرکت ها‌ی مورد قرارداد رسیده و مابقی آن برای انتخابات به حساب یکی از معاونان شهرداری تهران بازگشته است. با استناد به گفته‌های نجفی، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از حساب شهرداری برای انتخابات سال ۱۳۹۶ هزینه شده است.

شهردار جدید همچنین تاکید کرد که ارزش قرارداد‌های مورد اشاره «حتی ۱۰ میلیون تومان» هم نبوده است.

رشوه ۶۵ میلیارد تومانی قالیباف

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران ششم خرداد ۱۳۹۹ از رشوه به مجلس خبر داد و تیرماه همان سال اعلام کرد که رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران به ریاست محمدباقر قالیباف برمی‌گردد.

به گفته‌ی او، «رایزنی‌های پشت پرده» صورت گرفت تا تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس تصویب نشود.

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اسفند ۱۳۹۵ مطرح شد، اما با رای مخالف نمایندگان مجلس متوقف شد.

مصطفی میرسلیم همچنین تاکید کرد که همه مدارک مربوط به این موضوع را به قوه قضائیه ارسال کرده است.

مردادماه ۱۳۹۹ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر داد که یک نماینده پیشین مجلس در ارتباط با پرونده «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی قالیباف» بازداشت شده است.

با این حال، اسفند ۱۳۹۹ دادگاه رأی به دروغ بودن ماجرای رشوه ۶۵میلیارد تومانی محمدباقر قالیباف به مجلس سابق داد.

پرونده فساد عیسی شریفی قائم مقام قالیباف

عیسی شریفی به مدت ۱۲ سال معاون محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بود و اواخر دوره ریاست قالیباف از سمت خود استعفا کرد. شهریورماه ۱۳۹۶ خبر بازداشت شریفی منتشر شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه با تایید بازداشت او گفت: «اصل دستگیری درست است و اتهام ایشان مالی است.»

گفته شد که تخلفات او در درارتباط با تفاهم‌نامه بین سپاه پاسداران و شهرداری تهران بود. تفاهم‌نامه ٢٠ هزار میلیارد تومانی بین شهرداری تهران وهلدینگ یاس به نمایندگی از بنیاد تعاون سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۳ رسانه‌ای شد. براساس این تفاهم‌نامه، فعالیت‎های عمرانی تهران تا سقف ٢٠ هزار میلیارد تومان به هلدینگ یاس واگذار شده بود.

محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر، ۱۵ تیر ۱۳۹۷ اعلام کرد که پرونده فساد مالی در «هلدینگ یاس»، یک شرکت طرف قرارداد با شهرداری تهران، با دستور رهبری توسط حسین باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در حال پیگیری است.

به گفته هاشمی، این پرونده مربوط به ده هزار میلیارد تومان مبادلات مالی «هلدینگ یاس» است: از نظر شهرداری این شرکت حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، اما این شرکت این رقم بدهی را قبول ندارد.

جزییات این پرونده سال‌ها مخفی ماند. خردادماه ۱۳۹۹، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که تاکنون ۴۰ جلسه دادگاه پرونده عیسی شریفی برگزار شده است.

اسفندماه ۱۳۹۹، رای دادگاه پرونده موسوم به گروه اقتصادی یاس در دیوان عالی کشور تایید شد و عیسی شریفی از متهمان این پرونده، به ۲۰ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی محکوم شد.

ماجرای فایل صوتی فرماندهان سپاه

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ رادیو فردا یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که حاوی گفت‌وگوی بین محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده پیشین و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران بود.


بیشتر بخوانید:

جنجال فایل صوتی مهدی طائب / نقش مقداد نیلی در افشاگری علیه قالیباف چیست؟

از رقابت قالیباف و جبهه پایداری چه می‌دانید؟/ همه هزینه‌ها با من!!

رد پای عیسی شریفی و مدیران ارشد شهرداری در واگذاری ملک زنبق / برج میلیاردی ولنجک چگونه رایگان واگذار شد؟ +اسناد

پیوندهای محکم سیاسی در راه‌اندازی موسسات خیریه/ محمود سیف و صادق خرازی در مجمع خیرین قالیبافی +نمودار


این دو در این جلسه به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف در زمان شهرداری تهران، در مورد نحوه شکل‌گیری فساد مالی در هلدینگ یاس و شرکت‌های زیر مجموعه آن اشاره می‌کنند.

در این فایل صوتی، آقای ذوالقدرنیا مدعی شده که آقای قالیباف، شهردار وقت تهران، از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت شده و پس از آن که بنیاد تعاون سپاه با کسری ۸ هزار میلیارد تومانی مواجه شده، آقای قالیباف از او خواسته تا با امضای یک تفاهم‌نامه صوری ۸ هزار میلیارد تومانی ماجرا را فیصله دهد. او همچنین تصریح می‌کند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، نیز در این پرونده به نفع آقای قالیباف فعالیت می‌کرده و در تلاش برای کنترل و حتی بازداشت محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، بوده است.

آقای جعفری نیز تایید می‌کند که شهردار سابق تهران «به شدت» از امضا نشدن این تفاهم‌نامه ناراحت است. فرمانده وقت سپاه پاسداران در ادامه این جلسه می‌گوید که نمی‌داند اگر تفاهم‌نامه مدنظر آقای قالیباف امضا می‌شد، باید «چه خاکی بر سر می‌کردیم.»

ماجرای هولدینگ یاس به سال ۱۳۹۳ و امضای تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و بنیاد تعاون سپاه پاسداران بر میگردد. براساس آن، تفاهم شد که فعالیت‌های عمرانی شهر تهران تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان به هلدینگ یاس یا همان گروه توسعه اقتصادی یاس واگذار شود.

دادگاه متهمان هلدینگ یاس غیرعلنی برگزار شد و نزدیک به یک سال پیش یعنی ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ایران با صدور اطلاعیه‌ای از تایید حکم متهمان پرونده گروه اقتصاد‌ی یاس در دیوان عالی کشور خبر داد. بر اساس این حکم، محمود سیف، متهم ردیف نخست پرونده، به ۳۰ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی محکوم شد. عیسی شریفی متهم ردیف دوم پرونده هلدینگ یاس، به ۲۰ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی محکوم شد.

سیسمونی گیت

فروردین ۱۴۰۱ تصاویری از خانواده قالیباف در فرودگاه ترکیه منتشر شد. محمد اشتری، فعال اصولگرا وعدالت‌خواه، این تصاویر را در صفحه خود منتشر کرد و نوشت که خانواده قالیباف برای خرید سیسمونی نوه سردار قالیباف به ترکیه رفتند.

اشتری همچنین خبر داد که آن‌ها بر سر اضافه‌بار با متصدی تحویل بار بحث کرده‌اند. به روایت او، جر و بحث آن‌ها در صف تحویل بار توجه دیگر مسافران را به آن‌ها جلب کرد. وحید اشتری با انتشار تصاویر آن‌ها همچنین نوشت: «نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولیدملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد.»

پسر قالیباف به سرعت در صفحه اینستاگرام خود از این موضوع عذرخواهی کرد و آن را «خطایی نابخشودنی» توصیف کرد.

پرونده الیاس پسر بزرگ قالیاف

سال ۱۳۹۸ یاشار سلطانی در حساب توییتر خود با انتشار مکاتبات بین شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان و موسسه شمس‌الشموس که متعلق به الیاس قالیباف است، پرده از پرونده دیگری از فساد خانواده قالیباف برداشت.

سلطانی در این گزارش نوشته بود «آقای قالیباف؛ از تراکم فروشی‌های همسر و فرزند‌تان الیاس هم بی‌خبرید؟! مدرسه شمس الشموس متعلق به الیاس قالیباف زیر مجموعه خیریه امام رضا (ع) متعلق به همسر قالیباف است. بنیاد مستضعفان ۳ قطعه زمین به مساحت ۵۸۳۹ متر در سعادت آباد به شمس الشموس واگذار کرد».

به پیوست این توضیحات، تصاویری از مکاتبات بین بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران و یک شرکت پیمانکاری به نام شرکت ساختمان و عمران شهر پایدار، منتشر شده بود که نشان می‌داد در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ قراردادی بین شهرداری، بنیاد مستضعفان و موسسه شمس‌الشموس که متعلق به الیاس قالیباف منعقد شده و طی آن شهرداری منطقه ۲ تهران تایید می‌کند که خیریه امام رضا و موسسه شمس‌الشموس، عوارض ملکی متعلق به بنیاد مستضعفان را که معروف به «باغ برره» است پرداخت نموده و در عوض از بنیاد مستضعفان می‌خواهد که دو ملک مورد توافق را را به نام موسسه شمس‌الشموس دربیاورد و نتیجه را به شهرداری اعلام کند.

در یکی از نامه‌های منتشر شده آمده است که مبلغ ۶۴ میلیارد تومان بابت عوارض ملکی که شمس الشموس صاحب آن است به شهرداری تهران پرداخت شده‌است.

سلطانی در توضیحات تکمیلی نوشت: «در عوض قرار شد عوارض ۶۴ میلیارد تومانی ساخت برج ۲۱ طبقه در باغ برره متعلق به بنیاد را شمس الشموس پرداخت کند! این ۶۴ میلیارد تومان در قالب هولوگرام (تراکم سیار) به بنیاد منتقل شد. هولوگرام‌ها متعلق به خیریه همسر قالیباف است و مشخص نیست یک خیریه چرا باید هولوگرام فروشی کند!»

درخواست اقامت دائم اسحاق پسر کوچک قالیباف در کانادا

بهمن ماه ۱۴۰۲ اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد اسحاق قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پرونده‌ای در دادگاه فدرال کانادا دارد و در پنج سال گذشته تلاش پرهزینه‌ای کرده تا ویزای مهاجرتی کانادا را دریافت کند.

این اسناد نشان می‌دهند اسحاق قالیباف مدارک مربوط به دریافت اقامت دائم کانادا را اواخر سال ۱۳۹۷ در وب‌سایت اداره مهاجرت این کشور بارگذاری کرده است.
این مدارک نشان می‌دهند او پیش‌تر و در سال ۱۳۹۲ نیز برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا با هدف خواندن انگلیسی در کالج آلگونکوین اقدام کرده، اما درخواست او پذیرفته نشده است.

روند بررسی پرونده اسحاق قالیباف در پنج سال اخیر نشان می‌دهد او علاقه و عجله بسیاری داشته تا هرچه سریع‌تر وارد خاک کانادا شود.

یک ماه بعد از رسانه‌ای شدن این خبر مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا با تایید خبر اختصاصی ایران‌اینترنشنال اعلام کرد درخواست اقامت دائم اسحاق قالیباف، فرزند رییس مجلس شورای اسلامی در کانادا در روز ۱۵ بهمن ماه رد شده است.

نام اسحاق قالیباف اولین بار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در فهرست خوداظهاری پدرش از اموال و دارایی‌های خانواده قالیباف به گوش مردم ایران رسیده بود. در آن فهرست معروف، محمدباقر قالیباف ادعا کرده بود که اسحاق به عنوان تنها فرزند تحت تکفلش تنها یک خودروی پاترول مدل ۷۱، یک دستگاه موتور سیکلت و مجموعا یک میلیون تومان سپرده بانکی دارد.

سال ۱۳۹۷ کانال پرحاشیه تلگرامی آمدنیوز که بعد‌ها گرداننده او روح الله زم به دلیل اقدامات ضد امنیتی اعدام شد اخبار و اطلاعاتی درباره اسحاق قالیباف منتشر کرده بود. خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به نهاد‌های نظامی گفته بود خبر آمدنیوز درباره حضور فرزند محمدباقر قالیباف در ملبورن با بودجه ۸۰۰ میلیون دلاری، شایعه است.

خرداد ماه ۱۳۹۹ علی غفاریان مدیر مسئول سایت اصولگرای صراط نیوز اعلام کرد اسحاق قالیباف، «پسر کوچک آقای رئیس مجلس که در استرالیا تحصیل کرده»، رانت فروش عمده گوشت را در زمان شهردار بودن پدرش در اختیار داشته است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
0
مملکت نیس ک طویلس
نظرات شما