تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

همه چیز درباره موزه خودروهای تاریخی ایران

موزه خودرو‌های تاریخی ایران یکی از دیدنی‌ترین موزه‌ها برای علاقه‌مندان به ماشین می‌باشد. با ادامه مقاله همراه شوید تا با معرفی موزه خودرو‌های تاریخی و نحوه بازدید از مجموعه آشنا شوید.

همه چیز درباره موزه خودروهای تاریخی ایران
رویداد۲۴ | مهسا زرگری: موزه خودرو‌های تاریخی ایران یکی از جاذبه‌های دیدنی و محبوب تهران است که در جوار جاده مخصوص کرج و منطقه ۲۲ شهرداری پایتخت قرار گرفته است. این موزه بخشی از شهرک استقلال تهران محسوب می‌شود که ترکیبی از فضا‌های صنعتی و مسکونی است.
جمع آوری این ماشین‌های جذاب، موقعیت منحصربه‌فرد آن را برای علاقه‌مندان به خودرو‌های کلاسیک و تاریخی ایجاد کرده است.

موزه خودرو‌های تاریخی ایران کجاست؟

برای بازدید از موزه خودرو‌های تاریخی ایران می‌توانید به آدرس تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه مراجعه کنید.

موزه خودرو‌های تاریخی ایران در ابتدا مجموعه‌ای از خودرو‌های وارداتی قبل از انقلاب و برخی از خودرو‌های سلطنتی مربوط به دوران پهلوی و قاجار بود که در سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری تهران در مکان فعلی افتتاح شد. ساختمان قبلی این موزه یک سوله بود که شرایط مناسبی برای نگهداری از این خودرو‌های تاریخی و خاص نداشت، به همین دلیل در سال ۱۳۹۹ به منظور بازسازی تعطیل شد.

در همان سال، موزه به تملک بنیاد مستضعفان درآمد و با صرف بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی، در مدت تقریباً یک سال بازسازی شد. ساختمان فعلی موزه خودرو‌های تاریخی ایران یک پارکینگ بتنی با طراحی مدرن است که در آبان ۱۴۰۰ مجدداً افتتاح شد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری تهران


با وجود این، از زمان بازگشایی تاکنون، انتقادات زیادی به نحوه بازسازی و مرمت خودرو‌ها وارد شده است و متخصصان این حوزه معتقدند که مسئولان این موزه می‌توانستند بسیار بهتر از این عمل کنند.

همه چیز درباره موزه خودروهای تاریخی ایران

چه خودرو‌هایی در موزه وجود دارند؟

جمع‌آوری و نگهداری از چنین مجموعه بی‌نظیر و کاملی از خودرو‌های آنتیک، پروژه‌ای سنگین و سخت است که بخش اعظمی از آن تابه‌حال به‌خوبی پیش رفته است. بعضی از خودرو‌هایی که در این موزه خواهید دید تنها نمونه موجود در جهان‌اند! باتوجه‌به این موضوع باید توجه زیادی به حفظ و نگهداری از این گنجینه ارزشمند شود.

به گزارش رویداد۲۴ در این موزه نزدیک به ۶۰ وسیله نقلیه تاریخی و خاص نگهداری می‌شود که در میان آن‌ها دو کالسکه و چهار موتور وجود دارد. در ادامه مقاله به مهم‌ترین این خودرو‌ها اشاره خواهیم کرد.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار

بخشی از مجموعه موزه خودرو‌های تاریخی را کالسکه‌ها تشکیل می‌دهند. یکی از این کالسکه‌های ارزشمند، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار است که قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران محسوب می‌شود. این کالسکه زیبا به دستور مستقیم ناصرالدین شاه در کارخانه معروف واگن‌فابریک در شهر وین اتریش ساخته شده است. این کالسکه نادر نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد و زیبایی آن به لطف رنگ آبی و تزیینات طلا دوچندان شده است.

رولز رویس احمد شاه قاجار

احمد شاه قاجار در دوره کوتاه سلطنتش اولین خودرو را وارد ایران کرد. این خودروی انگلیسی یک رولز رویس شش سیلندر خطی به نام سیلور گوست مربوط به سال ۱۹۰۶ میلادی است. تنها ۶ هزار دستگاه از این مدل در دنیا وجود داشت که تنها چند نمونه از آن با هندل روشن می‌شد؛ همین موضوع این خودرو را منحصربه‌فرد کرده است. این رولز رویس مشکی رنگ سرعتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر در ساعت داشت که در زمان خود بی‌نظیر بود.

لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش موجود در موزه خودرو‌های قدیمی خودرویی سوپر اسپرت است که در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت لامبورگینی ایتالیا تولید شده است. از لامبورگینی می‌توان به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین تولیدکننده‌های خودرو در جهان یاد کرد. این لامبورگینی کانتاش موتوری ۱۲ سیلندر خطی با حجم ۳۹۰۰ سی‌سی دارد که قادر است توانی در حدود ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و به سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت برسد.

همه چیز درباره موزه خودروهای تاریخی ایران

مرسدس بنز K۵۰۰

یکی از سالن‌های موزه خودرو‌های تاریخی به خودرو‌های سوپر اسپرت اختصاص دارد و گل سرسبد این مجموعه، مرسدس بنز K۵۰۰ است. این خودرو که در سال ۱۹۳۴ ساخته شده است با رنگ سبز و کرمی‌رنگی که دارد همه توجه‌ها را به‌سمت خود جلب می‌کند. جالب است بدانید بنز K۵۰۰ یکی از اتومبیل‌های کلکسیون ماشین‌های کلاسیک محمدرضا پهلوی بوده است.

بنز K۵۰۰ جزو اولین اتومبیل‌های سوپر اسپرت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده که مجموعا تعداد ۳۵۴ عدد از آن در جهان تولید شد و حالا یکی از این ۳۵۴ دستگاه، در موزه خودرو‌های تاریخی ایران در معرض نمایش همگان قرار گرفته است.

دسترسی به موزه خودرو‌های تاریخی تهران

موزه خودرو‌های تاریخی ایران یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که به راحتی قابل دسترسی است. در ادامه چند روش برای رسیدن به این موزه ارائه شده است:

نحوه دسترسی به موزه خودرو‌های تاریخی

دسترسی با مترو

برای رسیدن به موزه با مترو، باید در ایستگاه چیتگر خط ۵ پیاده شده و سپس به سمت پایانه اتوبوسرانی این ایستگاه حرکت کنید. در اینجا می‌توانید سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه شده و در ایستگاه سپه پیاده شوید که در نزدیکی موزه خودرو‌های تاریخی قرار دارد.

دسترسی با اتوبوس

در صورتی که تمایل به استفاده از اتوبوس دارید، ابتدا به پایانه اتوبوس‌های داخل‌شهری میدان آزادی بروید و سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه شوید. مابقی مسیر مشابه روش دسترسی با مترو خواهد بود.

همه چیز درباره موزه خودروهای تاریخی ایران

دسترسی با تاکسی

اگر تمایل دارید از تاکسی استفاده کنید، می‌توانید به پایانه تاکسی داخل‌شهری میدان آزادی رفته و تاکسی‌های خطی شهر قدس یا اندیشه را پیدا کنید. سپس از راننده بخواهید که شما را در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، در خیابان ۲۵ ام پیاده کند.

قیمت و ساعت بازدید از موزه خودرو‌های تاریخی ایران

بازدید از موزه خودرو‌های تاریخی ایران برای بازدیدکنندگان داخلی با قیمت ۶۴،۰۰۰ تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی با قیمت ۵۰۰،۰۰۰ تومان امکان‌پذیر است. همچنین اگر قصد بازدید از تماشاگه کالسکه این موزه را دارید، باید ۲۵،۰۰۰ تومان هزینه جداگانه پرداخت کنید.

ساعت بازدید از موزه

همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر

روز‌های شنبه موزه تعطیل است

برای هرگونه سوال یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱-۴۴۵۳۷۷۶۳ تماس بگیرید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت گردشگری
نظرات شما