تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می دهد؛

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک خواهیم پرداخت.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: UH-۶۰M بلک هاوک یک هلیکوپتر چند ماموریتی است که توسط شرکت هواپیمایی سیکورسکی ساخته شده است که از سال ۱۹۷۸ در ارتش ایالات متحده عملیاتی شده است. نسخه صادراتی UH-۶۰ بلک هاوک با نام S-۷۰A تعیین شده است.

UH-۶۰M آخرین نوع هلیکوپتر از خانواده بلک هاوک است. بیش از ۲۰۰۰ نوع هلیکوپتر UH-۶۰ بلک هاوک در خدمت ایالات متحده است و بیش از ۶۰۰ مورد از آن‌ها صادر شده است.

انواع هلیکوپتر بلک هاوک عملیاتی است یا توسط ۲۹ مشتری بین المللی شامل نیروی هوایی آرژانتین، ارتش سلطنتی استرالیا، بحرین، برزیل، برونئی، شیلی، نیروی هوایی کلمبیا، مصر، یونان، هنگ کنگ، اسرائیل، ژاپن، اردن، کره، مالزی، مکزیک، مراکش، جمهوری خلق چین، فرماندهی هوانوردی نیروی زمینی سلطنتی سعودی، ترکیه، اسپانیا، نیروی هوایی فیلیپین، تایوان، تایلند، لتونی، لیتوانی، کرواسی و تونس سفارش داده شده است.

هلیکوپتر‌های بلک هاوک بیش از چهار میلیون ساعت پرواز را ثبت کرده اند. از جمله طیف متنوعی از ماموریت‌های رزمیاین هلیکوپتر می‌توان به ماموریت در گرانادا، پاناما، در آزادسازی کویت، سومالی، افغانستان، عراق و ماموریت‌های بشردوستانه و نجات از جمله عملیات در بوسنی اشاره کرد.

تولید هلیکوپتر UH-۶۰ بلک هاوک

هلیکوپتر‌های بلک هاوک در تاسیسات شرکت هواپیماسازی سیکورسکی مستقر در استراتفورد، کانکتیکات، ایالات متحده آمریکا تولید می‌شوند. همچنین این هلیکوپتر با مجوز در ژاپن و جمهوری کره نیز تولید می‌شود.


بیشتر بخوانید: مشخصات فنی هلیکوپتر Mk۱ آپاچی


قابلیت UH-۶۰M بلک هاوک

ماموریت اصلی هلیکوپتر بلک هاوک به عنوان یک هواپیمای حامل نیرو و پشتیبانی لجستیکی است، اما این بالگرد همچنین می‌تواند برای انجام تخلیه پزشکی، فرماندهی و کنترل، جستجو و نجات، اسکورت مسلحانه، جنگ الکترونیک و اجرایی و  ماموریت‌های حمل و نقلپیکربندی شود.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

طراحی UH-۶۰M بلک هاوک

بلک هاوک دارای قابلیت تشخیص راداری کم است. این هواپیما در برابر شلیک اسلحه‌های کوچک و اکثر پرتابه‌های با قابلیت انفجار قوی و کالیبر متوسط ​​ (۲۳ میلی متر) مقاوم است. کنترل‌های پرواز از نظر بالستیک سخت شده و هلیکوپتر به سیستم‌های الکتریکی و هیدرولیک اضافی مجهز شده  است. این هلیکوپتر توانایی جذب سرعت‌های ضربه بالا را دارد. سیستم سوخت داخل هواپیما در برابر تصادف مقاوم است..

برنامه ارتقاء هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک

ارتش ایالات متحده برنامه ارتقاء بیش از ۱۵۰۰ بلک هاوک به استاندارد UH-۶۰M را در آوریل ۲۰۰۱ تصویب کرد. اولین پرواز UH۶۰M در سپتامبر ۲۰۰۳ انجام شد و سه هلیکوپتر برای برنامه آزمایشی تحویل داده شد. ارتش ایالات متحده در ابتدا تصمیم گرفت به جای ارتقاء بدنه هواپیما‌های موجود، هلیکوپتر‌های ساخت جدید را انتخاب کند.

هلیکوپتر جدید در آوریل ۲۰۰۵ وارد تولید اولیه با نرخ پایین شد. اولین مورد از ۲۲ فروند UH-۶۰M جدید در ژوئیه ۲۰۰۶ تحویل شد. ارزیابی عملیاتی اولیه موفقیت آمیز بود و تصمیم بر تولید کامل ۱۲۲۷ فروند هلیکوپتر‌ها در دسامبر ۲۰۰۷ با انعقاد یک قرارداد پنج ساله مجوز گرفتند. طبق این قرارداد، شش فروند UH-۶۰M و ۲۰ هلیکوپتر امداد و نجات رزمی HH-۶۰M در مارس ۲۰۰۸ سفارش داده شد.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

در دسامبر ۲۰۰۷، ارتش ایالات متحده ۱۱ دستگاه تولید اولیه با نرخ پایین به روز رسانی UH۶۰M را سفارش داد. ارتقاء UH-۶۰M اولین پرواز خود را در آگوست ۲۰۰۸ تکمیل کرد. قرار است بیش از ۹۵۰ هواپیما تا سال ۲۰۲۵ تحویل داده شود. تیغه)، بدنه تقویت شده و سرکوب پیشرفته مادون قرمز.

کابین UH-۶۰M بلک هاوک

کابین خلبان شیشه‌ای هدایت پرواز برقی (fly-by-wire) بامجموعه‌ای از فناوری‌های اویونیک با چهار نمایشگر چند منظوره راکول کالینز، خلبان خودکار چهار محوره کاملا جفت شده، دو سیستم مدیریت پرواز الکترونیکی مارکونی کانادایی، جی پی اس اینرسی دوگانه هانیول، سیستم ناوبری و نقشه متحرک دیجیتال مجهز شده است.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

موتور UH-۶۰M 

موتور جدید جنرال الکتریک T۷۰۰-GE-۷۰۱D (با کنترل الکترونیکی دیجیتال کامل) قدرتمندتر است و در حین عملیات بارگیری بار زنجیر را افزایش می‌دهد.

هلیکوپتر S-۷۰A بلک هاوک

هلیکوپتر S-۷۰A بلک هاوک توسط سه خدمه پرواز می‌کند: خلبان و کمک خلبان در عرشه پرواز و یک خدمه در کابین. هلیکوپتر S-۷۰A مجهز به کابین شیشه‌ای و اویونیک دیجیتال است.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

علاوه بر این، مشتریان S-۷۰ ممکن است یک سیستم کامپیوتری پرواز خودکار دیجیتالی را برای ساده کردن حجم کار خلبان انتخاب کنند. یک سیستم اطلاعات الکترونیکی پرواز نمایشگر‌های خلبانی و ناوبری اولیه را برای خدمه هواپیما فراهم می‌کند.

تسلیحات S-۷۰A

S-۷۰ به عنوان سکوی پرتاب موشک ضد زره هلفایر با هدایت لیزری واجد شرایط است. بلک هاوک می‌تواند ۱۶ موشک هلفایر را با استفاده از سیستم پشتیبانی خارجی حمل کند. سیستم پشتیبانی خارجی توانایی حمل محموله ۱۰۰۰۰ پوندی موشک، راکت، توپ و غلاف‌های الکترونیکی را دارد. این هلیکوپتر همچنین می‌تواند موشک ها، تدارکات یا پرسنل اضافی را در داخل کابین جای دهد. مسلسل‌های ۷.۶۲ میلی متری یا کالیبر ۵۰ را می‌توان در پنجره‌های اس-۷۰  نصب کند. بلک هاوک‌های ارتش ایالات متحده مجهز به سیستم هشدار تهدید لیزری Goodrich AN/AVR-۲B هستند.

بار

این کابین فضای کافی برای ۱۱ سرباز کاملا مجهز یا چهار بستر (بیماران برانکارد) با یک افسر پزشکی برای ماموریت‌های تخلیه پزشکی محل را دارد. کابین این هلیکوپترمجهز به سیستم تهویه و گرمایش می‌باشد.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

S-۷۰A می‌تواند بار‌های خارجی تا ۴۰۷۲ کیلوگرم به عنوان مثال یک هویتزر ۱۵۵ میلی متری را روی قلاب بار حمل کند. کابین اصلی را می‌توان از صندلی‌های سرباز برای حمل و نقل حذف کرد.

ارتباطات

S-۷۰A مجهز به مجموعه ارتباطات صوتی و داده‌ای شامل VHF، ارتباطات UHF، فرستنده شناسایی خودی از دشمن، ارتباطات صوتی امن، ارتباطات ماهواره‌ای و سیستم مخابره داخلی است.

موتور‌های S-۷۰A

S-۷۰A مجهز به دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک از نوع T۷۰۰-GE-۷۰۱C است. بلک هاوک‌های ارتش ایالات متحده به آخرین نسخه، ۷۰۱D مجهز شده اند که دارای ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت است.

با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید

ظرفیت مخازن سوخت داخلی ۱۳۶۰ لیتر است. سوخت کمکی را می‌توان با ۱۴۰۰ لیتر در دو مخزن سوخت داخلی و ۱۷۴۰ لیتر در خارج حمل کرد.

مشخصات کلی UH-۶۰M بلک هاوک

نوع: هلیکوپتر چند منظوره

سازنده: شرکت هواپیمای سیکورسکی

حداکثر وزن ناخالص:9979 کیلوگرم

حداکثر سرعت کروز: 280 کیلومتر در ساعت

حداکثر برد عملیاتی: 511 کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما