تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
در رویداد۲۴ بخوانید:

سعید زینالی کیست؟

سعید زینالی جوان ۲۳ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات تیر ۱۳۷۸ گم شده و هنوز مادرش در پی یافتن نشانی از او است.

سعید زینالی کیست؟

رویداد۲۴| شیوا سپهری: پس از ۲۵ سال هنوز سرنوشت سعید زینالی، جوان ۲۳ ساله‌ای که در جریان حوادث کوی دانشگاه گم شد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سعید زینالی مدتی پس از وقایع کوی دانشگاه تهران در تیر ماه سال ۷۸ گم شد. او که در ابتدا گمان می‌رفت بازداشت شده، هنوز به خانه بازنگشته است. این قطعی‌ترین چیزی است که درباره زینالی می‌دانیم. گفته می‌شود که مادرش هنوز هم اوراق هویتی وی را تمدید می‌کند؛ به این امید که شاید پسرش به خانه بازگردد. رسانه‌های داخلی درباره ادعا‌های مادر سعید زینالی به کلی بازداشت وی را تکذیب کردند، اما اکرم نقابی، مادر سعید زینالی آن را خلاف واقع دانسته است.

در تیر ماه ۷۸ چه گذشت؟

فردای ۱۸ تیر ۷۸ روزنامه خرداد به مدیر مسئولی عبدالله نوری و سردبیری علی حکمت تیتر زد: «کوی دانشگاه به خون کشیده شد.»

در واقع آن زمان شاهد نخستین اعتراضات دانشجویی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم. جنبش دانشجویی که در اواخر دهه ۵۰ نقش به سزایی در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی داشت، حالا به دفاع از آزادی بیان برخاسته بود و اعتراضی علیه توقیف روزنامه سلام ترتیب داده بود. اعتراضی که کار را به تقابل نیرو‌های لباس شخصی و دانشجویان در کوی دانشگاه تهران کشاند. روزنامه سلام در ۱۵ تیر ماه ۱۳۷۸ نامه‌ای محرمانه از سعید امامی به قربانعلی دری نجف آبادی وزیر وقت اطلاعات منتشر کرد که در آن پیشنهاد محدود کردن و برخورد با نویسندگان و روزنامه‌نگاران به وزیر اطلاعات ارائه شده بود. روزنامه سلام که اقدام به انتشار این نامه محرمانه کرده بود، توقیف شد. در نهایت تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویان به دلیل دخالت نیرو‌های لباس شخصی و انصار حزب‌الله به صحنه درگیری تبدیل شد و تعدادی از دانشجویان بازداشت و برخی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. البته برخی نیز گم شدند که پس از ۲۵ سال هنوز چیز قطعی از سرنوشت‌شان نمی‌دانیم.

در آن ایام شاید نخستین تجربه تشکیل کمیته حقیقت یاب درخصوص پیگیری حوادث کوی دانشگاه در دولت سیدمحمد خاتمی کلید خورد. بعد از دوم خرداد این نخستین بار بود که امید‌ها از دولت اصلاحات که با مشارکت ۸۰ درصدی واجدین شرایط شرکت در انتخابات روی کار آمده بود، بر باد می‌رفت. در پی صدور فرمان پیگیری واقعه کوی، کمیته‌ای ویژه در شورای عالی امنیت ملی ماموریت یافت تا ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

اعضای این کمیته شامل ابراهیم رییسی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، مرتضی رضایی، رییس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، عباسعلی فراتی دادستان دادسرای نظامی استان تهران، احمد وحیدی رییس اداره اطلاعات سپاه (وزیر فعلی کشور)، غلامرضا ظریفیان، نماینده وزیر فرهنگ و آموزش عالی، مصطفی تاجزاده و غلامحسین بلندیان از معاونان وزارت کشور و جمال شفیعی نماینده وزارت اطلاعات زیر نظر علی ربیعی عضو دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در محل دبیرخانه مستقر شدند تا مجموعه حوادث و عوامل موثر در واقعه کوی دانشگاه در روز جمعه ۱۸ تیر ۸۷ را مورد بررسی و تحقیق همه جانبه قرار دهدند.

در بخشی از گزارش کمیته شورای عالی امنیت ملی درباره حوادث کوی دانشگاه چنین آمده است: «بین ۲۵ الی ۳۰ نفر نیروی شخصی غیروابسته به نیروی انتظامی از فرصت استفاده کرده و وارد کوی شدند.»

در بخش دیگر همین گزارش آمده است: «ورود نیرو‌های شخصی غیررسمی و ضرب و شتم دانشجویان توسط این افراد بر هیجانات و عصبانیت دانشجویان فوق‌العاده افزود.»

اگرچه این کمیته نامی از سعید زینالی نبرده بود. در واقع مصطفی تاجزاده در سال ۹۷ در یک مناظره با علیرضا زاکانی از سعید زینالی یاد کرده و گفته بود: «از خانواده سعید زینالی عذرخواهی می‌کنم که اسمش را نبردم، او بیست سال است که معلوم نیست کجاست. (ایسنا)»

سعید زینالی کیست؟

روایت مادر سعید زینالی از بازداشت فرزندش

اکرم نقابی، مادر سعید زینالی یک طرف از این ماجرای پرابهام است که تاکنون چند بار روایت خود را بیان کرده است. براساس ادعای اکرم نقابی، سعید زینالی بازداشت شده است و نیرو‌های امنیتی چند بار درباره بازداشتش با منزل آن‌ها تماس گرفته‌ و درباره فعالیت‌های زینالی سوال کرده‌اند. همچنین اکرم نقابی بیان می‌کند که فرزندش دو یا سه ماه پس از بازداشت یک بار با منزل تماس گرفته و گفته من خوب هستم و دنبال کارهایم باشید. با اینحال در ماه‌های بعد پیگیری‌های خانواده زینالی درباره فرزندشان بی‌نتیجه بوده است و پس از ۲۵ سال هنوز خبری از فرزندشان ندارند. 

روایت رسمی از ماجرای سعید زینالی

پدر و مادر سعید زینالی بار‌ها به نهاد‌های ذیربط مراجعه کردند، اما نتوانستند نشانی از فرزندشان بیابند. چندی بعد قوه قضاییه بازداشت سعید زینالی را به کل تکذیب کرد.

چنانکه غلامحسین محسنی اژه‌ای در سال ۹۴، وقتی که سخنگویی دستگاه قضا را بر عهده داشت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سعید زینالی به ماجرای کوی دانشگاه سال ۷۸ اشاره کرد و گفت: «مستند حرف زدن فقط برای من نیست بلکه شما نیز باید مستند صحبت کنید شما بگویید که کجا بازداشت شده است و کدام نهاد وی را بازداشت کرده است. همه تلاش‌ها توسط قوه قضائیه صورت گرفته که مشخص شود این فرد بازداشت شده است یا خیر که تاکنون سندی مبنی بر بازداشت وی بدست نیامده است. چرا که امکان ندارد کسی بازداشت شود و این بازداشت مکتوم بماند یا بتوان آن را پنهان کرد. گاهی افراد مفقود می‌شوند و ممکن است برای مدتی پیدا نشود، ولی اینکه ادعا شود وی بازداشت شده است درست نیست چرا که من در گذشته این موضوع را پیگیری کردم و از مدعیان بازداشت خواستم مدرک یا حتی سر نخی در این موضوع به من ارائه کنند که آن‌ها حتی سرنخی نیز نداشتند. اینکه می‌گویید یکی از ارکان امنیتی این بازداشت را تأیید کرده به من بگویید تا این موضوع را پیگیر شوم و بدانم که این فرد چرا تاکنون گزارش نداده یا اگر گزارش داده به چه کسی گزارش داده است بنابراین توصیه می‌کنم از این موضوع نگذرید چرا که من نیز خواهان مشخص شدن این موضوع هستم».

چندی بعد نیز خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی درباره سعید زینالی مدعی شد که روایت خانواده سعید زینالی دارای تناقض است. این خبرگزاری مدعی شد که مدرک علمی سعید زینالی در حد مقطع راهنمایی بوده و نمی‌توانست دانشجو باشد و مستنداتی مبنی بر دانشجو بودن وی وجود ندارد. ضمناً این خبرگزاری اشاره می‌کند که سعید زینالی در منزل بازداشت نشده و با نقل قول از خانواده زینالی اشاره می‌کند که وی در آن تاریخ از منزل خارج شده و به خانه بازنگشته است.

هرچه هست هنوز سرنوشت سعید زینالی جوان ۲۳ ساله‌ای که در اثنای اعتراضات تیر ماه ۷۸ گم شده است، نامشخص است و نمی‌دانیم در آن روزها چه بر سرش آمده است. 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کوی دانشگاه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
3
10
شاید رفته استخر فرح !!!!
خداوند به خانواده اش صبر و طاقت بدهد . برای متهم حکم محکومیت صادر میکنند ولی حکمی به دست او نمیدهند ! میگویند از روی حکم بازنویسی کنید . حالا از این بنده های خدایی که کسی را ندارند ؛ مدرک بازداشت میخواهند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات شما