تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

بهترین دعا‌ها برای رزق و روزی

مردم با اعتقادات دینی به احادیث و روایات توجه ویژه دارند. یکی از موضوعات که خیلی از همین مردم به دنبال آن هستند، دعاها و ذکرهایی است که باعث افزایش رزق و روزی می‌شود.

بهترین دعا‌ها برای رزق و روزی

رویداد۲۴ مهسا احمدی: دعا‌های زیادی وجود دارد که گفته می‌شود باعث افزایش روزی انسان است. در اینجا تعدادی از دعا‌ها و ذکر‌هایی که باعث بالا رفتن روزی افراد می‌شود را ذکر کرده‌ایم.

۱۰۰ مرتبه تکرار ذکر "لا إلهَ إلاَّ اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ" پس از نماز صبح

۱۰ مرتبه تکرار ذکر "یَا رَازِق یَا فَتَّاحُ یَا وَهَّابُ یَا غَنِیُّ یَا مغنِی یَا بَاسِط" پس از نماز صبح

۱۰ مرتبه تکرار ذکر "سُبْحَانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، أسْتَغفِرُ اللهَ وأُتوبُ إلیهِ وَأسْأَلُهُ مِنْ َفضْلِهِ" پس از نماز صبح

۷۷ مرتبه در روز "یا غَفور یا وَدود"

برای افزایش رزق دعای: اللهم اَغْنِنِی بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ را به صورت مداوم بخوانید.

در روایت‌های مختلفی امام جواد (ع) به عنوان واسطه رزق و روزی معرفی شده‌اند و توصیه شده که هر کسی در امور مالی نیازمند شد به امام جواد (ع) متوسل شود تا گره از کارش باز شود.

دعای رزق و روزی و کسب و کار از امام جواد (ع)

بعضی توصیه کرده‌اند که دعای زیر را بعد از هر نماز واجب بخوانید و بعضی هم معتقدند که این دعا را به مدت ۹ روز و روزی ۱۴ مرتبه بخوانید:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِ وَلیِّکَ مُحَمَّدِ بنِ عَلیِّ التَّقی الجَواد علیه السلام اِلّا جُدتَ به عَلیَّ مِن فَضلِکَ و تَفَضَّلتَ بِهِ عَلیَّ مِن وُسعِکَ وَ وَسَّعتَ بِهِ عَلیَّ مِن رِزقِکَ و اَغنَیتَنی بِحَلالِک عَن حَرامِک و بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ و جَعَلتَ حاجَتی اِلَیکَ و قَضاءَها عَلَیکَ اِنَّک لِما تَشاءُ قَدیر»

برخی از سوره‌هایی که در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از:

سوره واقعه: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: "کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند و از دوستان حضرت علی (علیه السلام) می‌شود..."

سوره همزه: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می‌شود و روزی بر او روی می‌آورد..."

سوره لیل: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آنقدر به او عطا می‌کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد."

سوره مزمل: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: "هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می‌شود".

سوره ذاریات‌: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌کند و روزی فراوانی برایش می‌دهد..."

سوره ممتحنه‌: امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره ممتحنه را در نماز‌های واجب و مستحبی بخواند خداوند. فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می‌کند"؛ و همچنین سوره‌های نجم، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است.

البته باید توجه داشت که برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع انسان نباید از تلاش و کوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است.

همچنین دعا‌های فراوانی در مورد وسعت رزق و روزی وارد شده، از جمله آن‌ها دعایی در تعقیبات نماز صبح است:

اللّهم انی اسئلک بحق محمّد و ال محمّدٍ علیک، صلّ علی محمّد و آل محمّد واجعل النور فی بصری و البصیرهْْ فی دینی ...

هم چنین دعای حضرت مهدی (علیه السلام): اللّهم ارزقنا توفیق الطاعهْْ و بعد المعصیه. که قبل از مناجات خمسهْْ عشر در مفاتیح آمده است.

از طرفی دعای "یا من تحلّ به عقد المکاره ..." باز قبل از آن مناجات است؛ و بهترین دعا برای حضرت مهدی (علیه السلام) و درخواست رؤیت حضرت، دعای عهد است که بعد از دعای ندبه در مفاتیح الجنان آمده است (اللّهم ربّ النّور العظیم و ربّ الکرسی الرفیع ...) و دعا‌های دیگری که به دنبال دعای عهد آمده است. همچنین نماز شب بخواند که موجب افزایش روزی او می‌‏گردد.

دعا از پیامبر (ص) برای کسب رزق فوری: از حضرت محمد (ص) نقل شده است:

قسم به آن خداوندی که من را به پیامبری انتخاب کرد، هر که این دعا را بنویسد و به همراه داشته یا در خانه و مغازه خود قرار دهد، فقر او به ثروت و روزی بسیار تبدیل می‌شود.

یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقََنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین

در شرحی دیگر برای کسب روزی و مال گفته شده است که پس از این دعا سوره حمد، توحید، قدر و آیت الکرسی را نیز بخوانید و سپس برخیزید و روز به سمت قبله طلب حاجت کنید.

امام صادق (ع) فرمودند:

هر که در دو ماه پیاپی هر روز چهارصد مرتبه این دعا بخواند خدا علم بسیار یا مال بسیار او را کرامت فرماید:

اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی وَ اِسْرافی عَلی نَفْسی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دعا ، مذهبی
نظرات شما