تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۵ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

چهار ذکر معجزه‌گر که باید بدانید

این اذکار نه تنها برای برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات مادی، بلکه برای آرامش روحی و تقویت ارتباط با خداوند نیز بسیار مؤثر هستند.

چهار ذکر معجزه‌گر

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: در آموزه‌های اسلامی و به ویژه در کلام اهل بیت، ذکر‌هایی به عنوان معجزه‌گر و بسیار مؤثر شناخته شده‌اند که توصیه شده است مداومت بر این اذکار و باور قلبی به تأثیرات آن‌ها می‌تواند نتایج مثبتی در زندگی ایجاد کند. این اذکار نه تنها برای برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات مادی، بلکه برای آرامش روحی و تقویت ارتباط با خداوند نیز بسیار مؤثر هستند. همراه با این اذکار، انجام اعمال نیک و رعایت تقوا و اخلاق اسلامی نیز اهمیت زیادی دارد. خداوند در قرآن برای از بین بردن مسائل فکری در زندگی اذکاری را برای بندگان قرار داده است که اگر به این اذکار دقت کافی و عقیده داشته باشیم و از ته دل آن‌ها را بیان کنیم؛ بدون تردید در آرامش ذهن و زندگی ما اثرگذار است. در ادامه چهار ذکر معجزه‌گر از این نوع ذکر‌ها آورده شده است:

۱. ذکر لا حول و لا قوة الا بالله

معنا: هیچ حرکت و نیرویی نیست مگر به قدرت و اراده خداوند.

اثرات: این ذکر برای دوری از بلایا، فقر، و مشکلات توصیه شده است. همچنین برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و تقویت اراده و توانایی‌های فردی مفید است.

روش: تکرار این ذکر در هر زمان و مکان و به ویژه در مواقع سختی و مشکلات بسیار مؤثر است. در روایات به خواندن حداقل ۳ مرتبه و حداکثر ۱۰۰ مرتبه ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم» در روز سفارش شده است.

اساس و حکمت ذکر: «لا حول ولا قوه الا بالله» ۱۹ حرف دارد که در هر حرف آن یک اثری برای ما موجود است و نباید این ذکر را فراموش کرد چراکه سفارش بسیاری در خصوص آن شده و حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: این ذکر را زیاد بگویید که بهشت را برای شما تضمین می‌کند. در جایی دیگر از امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) نقل شده است که فرمودند: هر کس بعد از نماز صبح و مغرب پیش‌از این‌که سخن بگوید، ۷۰ مرتبه ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم» را بگوید؛ خداوند ۷۰ نوع بلا را از آن دور می‌کند که آسان‌ترین آن رهایی از شر شیطان و سلاطین ظلم و جور است. 

۲. ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه

معنا: از خداوند بزرگوار طلب آمرزش می‌کنم و به سوی او باز می‌گردم.

اثرات: استغفار باعث پاک شدن گناهان، افزایش رزق و روزی، و دور شدن مشکلات می‌شود. قرآن کریم نیز به تأثیر استغفار در برکت و روزی اشاره کرده است.

روش: تکرار این ذکر به صورت روزانه و به تعداد زیاد توصیه می‌شود. اما هر کس بعد از عصر روز جمعه هفتاد مرتبه بگوید: استغفر الله و اتوب الیه خداوند گناهانش را بخشیده و در کارهایش گشایش قرار خواهد داد.

اساس و حکمت ذکر: این ذکر که به ذکر استغفار مشهور است، یکی از راهگشاترین اذکار بوده و آثار و فواید بسیاری را به دنبال دارد. علاوه بر آمرزش گناهان و توبه که از اصلی‌ترین این فضائل است، می‌تواند به اجابت دعا، افزایش رزق و روزی، دفع بلایای خانمان سوز و گرفتاری‌های سهمگین، ازدواج آسان و درخشش نامه اعمال در آخرت اشاره کرد. برای خواندن این ذکر روش‌های متعددی وجود دارد که بسته به موضع و حاجت افراد متفاوت است.

۳. ذکر یا فتاح

معنا:‌ ای گشاینده‌ی در‌های بسته.

اثرات: این ذکر برای باز شدن گره‌های زندگی، گشایش در کارها، و افزایش روزی مؤثر است.

روش: تکرار این ذکر به تعداد ۷۰ مرتبه بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب توصیه شده است.

اساس و حکمت ذکر: در بعضی از روایات روی ذکر «یا فتاح» برای حل مشکلات تکیه شده است، چرا که این اسم بزرگ الهی که به صورت صیغه مبالغه از «فتح» آمده بیانگر قدرت پروردگار برگشودن هر مشکل و از میان بردن هر اندوه و غم، و فراهم ساختن اسباب هر فتح و پیروزی است، در واقع هیچ کس جز او «فتاح» نیست و کلید همه در‌های بسته در دست قدرت اوست. همچنین امام رضا (ع) می‌فرماید: هر شخص مؤمن در روز جمعه بعد از نماز صبح، هفتاد مرتبه با نیت خالص وتوجه به خدا و معناى آن، دست بر سینه گذارد و بگوید: «یا فَتَّاح»، غفلت ‏از دل او خارج شود و خداوند متعال در دل او را به سوى عالم نور و معنى ‏مى‌‏گشاید.

۴. ذکر حسبنا الله و نعم الوکیل

معنا: خداوند برای ما کافی است و او بهترین وکیل است.

اثرات: این ذکر برای اطمینان و آرامش قلبی، رفع نگرانی‌ها و مشکلات، و تقویت توکل به خدا بسیار مفید است.

روش: تکرار این ذکر در زمان‌های مختلف، به ویژه در هنگام مواجهه با مشکلات و نگرانی‌ها توصیه می‌شود.

اساس و حکمت ذکر: کلمه «حسب» که در احادیث و آیات قرآن با عناوین متفاوت «حسبی الله»، «حسبنا الله» و «حسبک الله» آمده است بسیار معجزه‌گر بوده و ذکر آن با اعتقادی از اعماق قلب نتایج شگفت انگیزی دربر خواهد داشت. با نگاهی اجمالی به قرآن و احادیث روایت شده از بزرگان می‎توان فهمید که دین اسلام سرشار از کلماتی است که معجزاتشان به اثبات رسیده است. کلمه حسبی الله یکی از کلمه‌هایی است که افراد بسیاری شاهد معجزات آن بوده و با شنیدن نام آن اشک در چشمانشان حلقه می‌بنند. از خواص ذکر حسبی الله برای حاجت، ازدواج، رزق و روزی و دفع دشمن استفاده می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دعا ، مذهبی
نظرات شما