تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

بهترین دعا برای اموات

دعا کردن برای درگذشتگان در برخی از مکان‌ها آثار و برکات بیشتری برای آن‌ها به همراه دارد، زیرا در مکان‌های متبرکه مانند بارگاه امام حسین (ع) و مساجد دعا‌ها سریعتر اجابت می‌شوند.

بهترین دعا برای اموات

رویداد۲۴ مهسا احمدی: خواندن بسیاری از دعا‌ها و ذکر‌ها برای درگذشتگان ثواب دارد و باعث آرامش روح آن‌ها می‌شود. در برخی از احادیث از ائمه اطهار علیه السلام و سخنان بزرگان دینی به خواندن برخی از دعا‌ها و آیات قرآن بسیار سفارش شده است.

بهترین دعا برای مردگان

خواندن قرآن و انجام اعمالی مانند صدقه، روزه، نماز و خیراتی مثل چاپ قرآن وقفی برای مردگان ثواب دارد. با این حال انجام دادن این اعمال در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها اجر و ثواب بیشتری دارد. به عنوان مثال خواندن نماز برای شادی اموات در شب قدر، شب جمعه و روز جمعه نسبت به زمان‌های عادی فضیلت بیشتری خواهد داشت. همچنین دعا کردن برای درگذشتگان در برخی از مکان‌ها آثار و برکات بیشتری برای آن‌ها به همراه دارد، زیرا در مکان‌های متبرکه مانند بارگاه امام حسین (ع) و مساجد دعا‌ها سریعتر اجابت می‌شوند.

دعا برای شادی روح پدر و مادر

دعا کردن برای والدین در نزد خداوند متعال از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. دعا کردن برای شادی روح پدر و مادر باعث آرامش روح آن‌ها و خوشحالی خداوند می‌شود. اگر به دنبال بهترین دعا برای اموات هستید؛ خواندن ادعیه زیر از صحیفه سجادیه برای مردگان بسیار ثواب و ارزش معنوی به همراه دارد.

۱- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَ رَسُولِک، وَ أَهْلِ بَیتِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِک وَ رَحْمَتِک وَ بَرَکاتِک وَ سَلَامِک.

ترجمه: خداوندا بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و بر خاندان پاکش درود فرست و آنان را به بهترین درود‌ها و رحمت و برکات و سلام خود مخصوص گردان.

۲- وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَی بِالْکرَامَةِ لَدَیک، وَ الصَّلَاةِ مِنْک، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ترجمه: الهی پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود و درود از سوی خود اختصاص ده،‌ای مهربان‌ترین مهربانان.

۳- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یجِبُ لَهُمَا عَلَی إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِک کلِّهِ تَمَاماً، ثُمَّ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تُلْهِمُنِی مِنْهُ، وَ وَفِّقْنِی لِلنُّفُوذِ فِیمَا تُبَصِّرُنِی مِنْ عِلْمِهِ حَتَّی لَا یفُوتَنِی اسْتِعْمَالُ شَیءٍ عَلَّمْتَنِیهِ، وَ لَا تَثْقُلَ أَرْکانِی عَنِ الْحَفُوفِ فِیمَا أَلْهَمْتَنِیهِ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است به من الهام کن و دانش تمام آن واجبات را بدون کم و زیاد برایم فراهم نما، آنگاه مرا به آنچه در این زمینه به من الهام کرده‌ای به کار گیر و توفیقم ده تا نسبت به آنچه به من بصیرت می‌دهی اقدام کنم تا به کار بستن چیزی از آنچه به من تعلیم داده‌ای از دستم نرود و ارکان بدنم از خدمتی که مرا به آن ملهم فرموده‌ای احساس گرانی ننماید.

۴- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ کمَا شَرَّفْتَنَا بِهِ، وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، کمَا أَوْجَبْتَ لَنَا الْحَقَّ عَلَی الْخَلْقِ بِسَبَبِهِ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همان‌طور که ما را به وجودش سرافراز فرمودی و بر محمد و آلش درود فرست همان‌سان که به سبب آن حضرت، حقی از ما بر عهده مردم واجب نمودی.

۵- اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَی وَ بِرِّی به هما أَقَرَّ لِعَینِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ حَتَّی أُوثِرَ عَلَی هَوَای هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَی رِضَای رِضَاهُمَا وَ أَسْتَکثِرَ بِرَّهُمَا بی‌وَ إِنْ قَلَّ، وَ أَسْتَقِلَّ بِرِّی به هما وَ إِنْ کثُرَ.

ترجمه: خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم، چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم و به هر دو، چون مادری مهربان نیکی نمایم و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین‌تر و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم و خوبی ایشان را در حق خود هرچند اندک باشد زیاد بینم و نیکویی خود را درباره ایشان گرچه بسیار باشد کم شمارم.

۶- اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِی، وَ أَطِبْ لَهُمَا کلَامِی، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِیکتِی، وَ اعْطِفْ عَلَیهِمَا قَلْبِی، وَ صَیرْنِی به هما رَفِیقاً، وَ عَلَیهِمَا شَفِیقاً.

ترجمه: خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوش رفتار و دلسوز قرار ده.

۷- اللَّهُمَّ اشْکرْ لَهُمَا تَرْبِیتِی، وَ أَثِبْهُمَا عَلَی تَکرِمَتِی، وَ احْفَظْ لَهُمَا مَا حَفِظَاهُ مِنِّی فِی صِغَرِی.

ترجمه: خداوندا هر دو را به پاس تربیت من جزای نیکو ده و در مقابل آنکه مرا گرامی داشتند جزای خیر عطا فرما و هرچه را در کودکی نسبت به من منظور داشته‌اند؛ در حق ایشان منظور کن.

تاثیر خواندن آیت الکرسی برای اموات

به فرموده حضرت محمد (ص) بهترین دعا برای اموات خوانده سوره آیه الکرسی است. رسول خدا در اینباره فرموده‌اند «هرگاه مؤمنی آیه الکرسی را بخواند و ثواب آن را هدیه اهل قبور کند خداوند ثواب آن را به اموات مؤمنین می‌دهد. اما برای کسی که آیه الکرسی را خوانده است؛ مقام و مرتبه هفتاد پیامبر عطاء می‌کند و در مقابل هر حرفی از آیه الکرسی ملکی را می‌گمارد که تا روز قیامت به نیابت از او خداوند را تسبیح و تقدیس کنند».

هیچ شکی نیست که انجام برخی از اعمال و خواندن برخی دعا‌ها و آیات قرآن برای مردگان پاداش معنوی بیشتری به همراه دارد. اگر می‌خواهید با خواندن بهترین دعا برای اموات خود مایه آرامش روح آن‌ها در آخرت باشید؛ خواندن سوره‌هایی مانند احزاب، یس، تبارک، حمد، آیه الکرسی، صافات و هفت بار انا انزلناه توصیه می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دعا ، مذهبی
نظرات شما
پیشخوان