تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خودروی زرهی کومودو؛ شاهکار نظامی اندونزی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های خودروی تاکتیکی کومودو خواهیم پرداخت.

خودروی تاکتیکی کومودو

رویداد۲۴ حسین فلاحی: خودروی تاکتیکی ۴ در۴ رانتیس کومودو (Komodo)   توسط سازنده تسلیحات اندونزیایی شرکت شرکت پی تی پینداد طراحی و توسعه یافته است. این وسیله نقلیه در انواع مختلفی ارائه می‌شود که شامل خودروی شناسایی، نفربر زرهی، پست فرماندهی، آمبولانس، موشک انداز، خودروی پشتیبانی عملیات ویژه و یدک کش توپ می‌شود.

خودروی سکوی پرتاب کننده موشک که برای حمل و نقل یا پرتاب موشک‌های زمین به هوا طراحی شده توسط ارتش اندونزی انتخاب شده است، در حالی که خودروی پشتیبانی عملیات ویژه توسط نیرو‌های ویژه ارتش اندونزی سفارش داده شد.

نیرو‌های ویژه پلیس اندونزی، نوع کومودو نفربر زرهی را برای ماموریت‌هایی مانند جستجو و نجات، خنثی سازی بمب و کنترل شورش در اختیلار دارند.

توسعه خودروی زرهی کومودو

شرکت پی تی پینداد توسعه وسیله نقلیه تاکتیکی کومودو را در نوامبر ۲۰۱۱ آغاز کرد. این وسیله نقلیه در طول نمایشگاه ریتچ ۲۰۱۲ که در باندونگ، اندونزی برگزار شد، معرفی شد.

خودروی تاکتیکی کومودو

شرکت پی تی پینداد یادداشت تفاهمی با پی تی لِن اینداستریال برای همکاری در توسعه سیستم‌های ارتباطی برای وسایل نقلیه کومودو در اکتبر ۲۰۱۵ امضا کرد.

طراحی و ویژگی‌های خودروی زرهی کومودو

خودروی کومودو دارای بدنه فولادی زرهی است و مانور پذیری فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این خودرو می‌تواند حداکثر پنج نفر را در خود جای دهد.

طول این وسیله نقلیه ۵.۶۵ متر، عرض آن ۲.۲۵ متر و ارتفاع خودرو ۲.۱۵ متر است. وزن خالی کومودو ۵۸۰۰ کیلوگرم و وزن جنگی ۷۳۰۰ کیلوگرم است. پایه چرخ و مسیر چرخ آن به ترتیب ۳.۶۰ متر و ۱.۹۰ متر است.

خودروی تاکتیکی کومودو

انواع راکت انداز، شناسایی و یدک کش توپ مجهز به یک کابین چهار درب دوگانه است که می‌تواند حداکثر پنج نفر را در خود جای دهد، در حالی که انواع دیگر با یک کابین معمولی دو در ارائه می‌شوند. کابین دارای مجموعه دو تکه شیشه جلو با شیشه بالستیک است. هر درب دارای یک پنجره شیشه‌ای ضد گلوله است.

سیستم‌های ناوبری و ارتباطی روی برد شامل ارتباطات رادیویی AM و FM، مجموعه اینترکام، سیستم موقعیت یابی جهانی و دوربین دید در شب است.

تسلیحات خودروی زرهی کومودو

نوع شناسایی به صورت اختیاری با یک ایستگاه کنترل از راه دور نصب شده روی سقف برای حمل مسلسل با کالیبر ۷.۶۲ میلی متر برای دفاع در برابر سلاح‌های کوچک و وسایل نقلیه سبک ارائه می‌شود. نوع سکوی پرتاب کننده موشک را می‌توان با موشک‌های سطح به هوای میسترال مسلح کرد.

خودروی تاکتیکی کومودو

حفاظت از خود خودروی زرهی کومودو

بدنه فولادی زرهی و شیشه‌های شیشه‌ای ضد گلوله کومودو از خدمه در برابر گلوله‌های ۷.۶۲ میلی متری زره ​​پوش محافظت می‌کند. زره اضافی کابین حداکثر محافظت در برابر تهدیدات بالستیک را تضمین می‌کند. این وسیله نقلیه می‌تواند به صورت اختیاری به نارنجک انداز دودزا بر روی سقف مجهز شود.

خودروی تاکتیکی کومودو

موتور خودروی زرهی کومودو

خودروی کومودو با یک موتور دیزلی چهار زمانه خطی شش سیلندر کار می‌کند که قدرت خروجی آن ۲۱۵ اسب بخار با سرعت ۲۵۰۰ دور در دقیقه است. این موتور به یک سیستم انتقال اختیاری متصل می‌شود که دارای شش دنده جلو و یک دنده عقب است.

کومودو با سیستم تعلیق محور سفت و سخت نصب شده و نسبت قدرت به وزن آن ۲۹.۴ اسب بخار بر تن است. سیستم تعلیق جلو از یک بازوی بوش با فنر مارپیچ استفاده می‌کند، در حالی که سیستم تعلیق عقب از یک بازوی عقب با فنر سیم پیچ، میله تثبیت کننده و کمک فنر تلسکوپی استفاده می‌کند.

خودروی تاکتیکی کومودو

اجزای پیشرانه نیز شامل سیستم فرمان برقی، لاستیک‌های ۱۲.۵ R۲۰ و ترمز‌های دیسکی کنترل هیدروپنوماتیک در هر چهار چرخ است. همچنین بر روی این خودرو دو باتری ۱۲ ولت / ۱۰۰ آمپر ساعت و دینام ۲۴ ولت / ۱۰۰ آمپر نصب شده است.

قابلیت خودروی زرهی کومودو

حداکثر سرعت خودروی کومودو در خارج از جاده و بزرگراه به ترتیب ۵۰ کیلومتر در ساعت و ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. کومودو می‌تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت روی سطوح صاف حرکت کند.

خودروی تاکتیکی کومودو

عمق پیشروی کومودو ۰.۷۵ متر و شعاع چرخش بیش از ۷ متر است. کومودو با ظرفیت سوخت ۲۰۰ لیتری می‌تواند در محدوده حداکثر ۴۵۰ کیلومتر حرکت کند. این خودرو می‌تواند از موانع عمودی ۰.۴ متری و سنگر‌های ۰.۵ متری عبور کند. زوایای نزدیک و خروج هر کدام ۴۵ درجه است.

مشخصات فنی کلی کومودو

نوع: شاسی بلند ۴در۴

سازنده: پی‌تی پینداد

تعداد خدمه: پنج

فاصله بین دو محور: ۳.۶۰ متر

سرعت آفرود: ۵۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد: ۴۵۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان