تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می دهد؛

مشخصات پهپاد غزه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های پهپاد ایرانی شاهد ۱۴۹ خواهیم پرداخت.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: «غزه» (شاهد-۱۴۹) نام پهپاد شناسایی رزمی فوق سنگین و پهن پیکر جدید ساخت جمهوری اسلامی ایران است. پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه) به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل در جنگ ۱۱ روزه غزه در سال ۲۰۲۱ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رونمایی کرد.

طراحی پهپاد غزه

پهپاد شاهد-۱۴۹ یا غزه یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگترین پهپاد‌های ایرانی است که تاکنون توسط نیرو‌های مسلح ایران ساخته شده است. مشخصات و تجهیزات به کار رفته در آن نشان از پیشرفت چشمگیر ایران در افزایش توانمندی‌های کشورمان در زمینه پهپاد دارد.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

این پهپاد شباهت زیادی به پهپاد آمریکایی ام کیو-۹ ریپر (MQ-۹ Reaper)  دارد و از نظر سطح عملیاتی با این پهپاد مقایسه می‌شود. با توجه به تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد متخصصان ایرانی با استفاده از تجربیات و مطالعات گذشته بر روی پهپاد‌های تسخیر شده آمریکایی موفق به ساخت چنین پهپادی شده اند.

قابلیت پهپاد شاهد ۱۴۹ یا غزه

پهپاد شاهد-۱۴۹ می تواند به مدت یک ساعت تا شعاع ۲۰۰۰ کیلومتر پرواز کند و قابلیت انجام انواع عملیات‌های رزمی و اطلاعاتی را دارد.


بیشتر بخوانید: مهمترین پهپادهای ساخت ایران کدامند؟


این پهپاد با طول بال ۲۱ متر و طول ۱۱ متر دارای سرعتی در حدود ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر وزن برخاست آن ۳۱۰۰ کیلوگرم است. پهپاد شاهد-۱۴۹ می‌تواند محموله با وزن حداقل ۵۰۰ کیلوگرم را حمل کند و ارتفاع پرواز آن حدود ۳۵۰۰۰ فوت است.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

موتور پهپاد غزه

در پهپاد شاهد-۱۴۹ با توجه به ابعاد بزرگ و وزن زیاد  از موتور توربوپراپ استفاده شده است. این اولین بار است که از یک موتور توربوپراپ با این قدرت بر روی پهپاد ایرانی استفاده می‌شود. هنوز اطلاعات دقیقی از قدرت این موتور منتشر نشده است؛ اما با توجه به تصاویر منتشر شده و اطلاعات کلی این پهپاد، به نظر می‌رسد پهپاد شاهد-۱۴۹ از یک موتور توربوپراپ با قدرتی نزدیک به ۶۵۰ اسب بخار بهره می‌برد.

 سیستم الکترواپتیکی پهپاد شاهد-۱۴۹

نکته قابل توجه دیگر در این پهپاد، استفاده از سیستم الکترواپتیکی پیشرفته تری نسبت به پهپاد‌های قبلی این سیستم که به نظر می‌رسد یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترواپتیکی ایرانی باشد، علاوه بر دوربین دید در روز با قدرت زوم حداقل ۱۰۰ تا ۱۲۰ برابری، دارای سیستم حسگر مادون قرمز، نامگذاری لیزر و روشنایی لیزری نیز می‌باشد.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

یکی از نکات قابل توجه در این سیستم استفاده از لنز کاتادیوپتری است که قابلیت بزرگنمایی را چندین برابر می‌کند که اولین بار است که در پهپاد‌های ایرانی استفاده می‌شود. این پهپاد با ویژگی‌های عملیاتی که دارد توان نظامی ایران را در منطقه به شدت ارتقا می‌بخشد.

تسلیحات شاهد ۱۴۹

موشک‌های ایرانی نوع "آتش و فراموش کن" سدید تا وزن ۳۴ کیلوگرم که ۱۳ تای آن تا ۴۴۲ کیلوگرم وزن دارند، می‌توانند یکی از انواع موشک‌های قابل استفاده در پهپاد رزمی شناسایی غزه باشند.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه)

امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص توان تسلیحاتی پهپاد غزه اظهار داشت: این پهپاد قابلیت حمل ۱۳ بمب را دارد. در تصاویر منتشر شده دستگاهی مشابه سیستم بمب دوار مورد استفاده در بمب افکن‌ها دیده می‌شود؛ و با توجه به فضای زیر بدنه هواپیمای بدون سرنشین، به نظر می‌رسد پهپاد‌های غزه از یک بمب پرتاب روتاری در زیر بدنه خود استفاده می‌کنند که می‌تواند حداکثر پنج بمب را حمل کند. با توجه به این بهبود، ۵ بمب در داخل محفظه بمب و ۸ بمب در زیر بال‌ها نصب می‌شود و در مجموع این پهپاد قابلیت حمل ۱۳ بمب را دارد.

مشخصات فنی کلی پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه)

ساخت: ایران
طول: ۱۱ متر
طول بالها: ۲۱ متر
ارتفاع: ۳.۸ متر
برد: ۲۰۰۰ کیلومتر
سقف خدمات: ۳۵۰۰۰ فوت (۱۰۶۶۸ متر)
استقامت: ۳۵ ساعت
موتور: توربوپراپ با قدرت ۶۵۰ اسب بخار
سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ناخالص: ۳۱۰۰ کیلوگرم
تسلیحات: تا ۱۳ موشک

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما