تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جزئیات تازه از دست‌داشتن اسرائیل در ترور هنیه | یدیعوت آحارانوت: نتانیاهو و گالانت تمام شب را بیدار بوده‌‌اند | حتی وزرای سیاسی-امنیتی از ترور خبر نداشتند

یک رسانه اسرائیلی گزارشی از جزئیات ترور هنیه منتشر، و تلویحا به نقش اسرائیل اعتراف کرده است.

یدیعوت آحارانوت: ترور هنیه مشابه ترور عماد مغنیه بود | عملیات ترور هوشمندانه، دقیق و خارق العاده بود

رویداد۲۴ | یدیعوت آحارانوت رسانه اسرائیلی گزارشی درباره ترور هنیه نوشته و گفته وزرای سیاسی-امنیتی کابینه اسرائیل هیچ اطلاعی از ترور هنیه در تهران نداشته اند، اما نتانیاهو و وزیر دفاع او یوآو گالانت تمام شب را در تل آویو بیدار مانده‌اند.

وزرای سیاسی-امنیتی اسرائیل از ترورها خبر نداشتند

این رسانه گفته نتانیاهو یک روز قبل برای ارزیابی ترور فوآد شکر در بیروت به تل آویو سفر کرده بود و ساعاتی که گفته می‌شود هنیه ترور شده هم در همانجا حضور داشته است. بر اساس گزارش این رسانه، کابینه اسرائیل قرار است بعد از ظهر روز چهارشنبه تشکیل جلسه بدهد.

آحارانوث نوشته کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل از برنامه ترور فواد شکر در بیروت خبر نداشته است. این رسانه نوشته است که این ترور «در پاسخ به حمله مجدل شمس» بوده است. رئیس مجلس اسرائیل پیش از این گفته بود هر واکنشی که منجر به تشدید جنگ شود باید در کابینه مورد بررسی قرار گرفته باشد، اما این اتفاق رخ نداده و وزرا از آن خبر نداشتند.

ترور هنیه مذاکرات قطر را متوقف می‌کند

این رسانه اسرائیلی نوشته ترور هنیه در ایران نه تنها می‌تواند پاسخ سختی از جانب ایران در پی داشته باشد بلکه مذاکرات برای تبادل گروگان‌ها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. یک منبع آگاه از جزییات مذاکرات دوحه به سی.بی.اس گفته ترور هنیه همه تلاش‌ها برای میانجی‌گری طرف‌های سوم را پیچیده‌تر خواهد کرد، چون رهبر حماس، تصمیم گیرنده کلیدی برای این موضوع در مذاکرات بوده است.

نخست‌وزیر قطر گفته با شرایط جدید و کشته‌شدن یکی از طرف‌ها، مذاکرات موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

به نوشته این روزنامه برآورد‌های داخلی اسرائیل نشان می‌دهد مرگ هنیه در کوتاه‌مدت به توقف کامل تماس‌ها با حماس منجر خواهد شد. دلیل این قطع روابط هم این است که هنیه کسی بود که با رابط‌ها صحبت می‌کرد.

یدیعوت آحارانوث گفته از سوی دیگر هنیه چهره میانه‌رویی به حساب می‌آمد که برای انجام مذاکرات و رسیدن به توافق فشار می‌آورد، اما در اسرائیل اعتقاد بر این بود که تصمیم‌گیرنده نهایی کسی نیست جز یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه.

اگر ایران پاسخ سختی بدهد، برنامه هسته‌ایش آسیب سنگینی خواهد دید

این رسانه نوشته: پس از حذف هنیه، ایرانی‌ها نیز برای ایجاد بازدارندگی و بازگرداندن آسیب به عزت ملی خود، می‌خواهند پاسخ سخت‌تری به اسرائیل بدهند. سوال این است که این چه نوع پاسخی خواهد بود؟

این روزنامه اسرائیلی ادعا کرده است اگر این پاسخ اقدامی باشد که منجر به شعله‌ور‌شدن همه‌جانبه آتش بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله شود، ایرانی‌ها که بیش از هر زمان دیگری به بمب اتم نزدیک شده‌اند، ممکن است به این نتیجه برسند که برنامه هسته‌ای آن‌ها سنگین‌ترین آسیب را متحمل خواهد شد؛ و شاید این فکر باعث شود که ایرانی‌ها درباره چنین پاسخی تجدید‌نظر کنند.

این رسانه اسرائیلی در این گزارش موهن، ترور اسرائیل را «تحسین‌برانگیز» خوانده و جزییاتی از این حمله را منتشر کرده است.

ترور هنیه در مخفیگاه سپاه در قلب تهران با یک موشک مرموز انجام شد

یدیعوت آحارانوث مدعی شده: یک آپارتمان که مخفیگاه سپاه پاسداران ایران در قلب تهران بوده مورد حمله موشکی مرموزی قرار گرفته که طی آن فقط هنیه و محافظش کشته شده‌اند. این روزنامه صهیونیستی در ستایش این عملیات تروریستی نوشته «اجرای چنین عملیات دقیق و هوشمندانه‌ای، گواه توانایی‌های خارق‌العاده‌ایست.»

این رسانه اسرائیلی تلویحا نقش اسرائیل در ترور هنیه را تایید کرده و نوشته این حادثه یادآور ترور عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ در پایتخت سوریه است. آن زمان هم ترور در آپارتمانی مخفی در محله لوکس دمشق انجام شده بود. در آن عملیات خودروی بمب‌گذاری‌شده‌ای در خروجی مخفیگاه منتظر مغنیه بود و او به محض سوار‌شدن، ترور شد. اما در آن مورد، مغنیه سال‌ها در دمشق ساکن بود و این بدان معناست که عامل ترور مدت‌ها وقت داشت درباره موقعیت او تحقیق کند. در مورد هنیه این حادثه در یک سفر نسبتا غیرعادی به تهران انجام شده است. او در تهران زندگی نمی‌کرد و مدت زیادی هم قرار نبود آنجا بماند با این حال حمله به گونه‌ای انجام شده که نشان می‌دهد عامل ترور می‌دانسته او کجاست و چه کسانی با او می‌مانند.

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای تفصیلی در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ نوشت که عملیات ترور مغنیه را سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل (موساد) برنامه‌ریزی کرده بودند. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی بمبی که باعث کشته‌شدن فرمانده پرسابقه حزب‌الله شده، مدت‌ها پیش در میدان مشق سیا در کارولینای شمالی آزمایش شده بود. این روزنامه گفته بود که دستور کتبی این عملیات را جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا صادر کرد و دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی و مشاور امنیت ملی آمریکا آن را تأیید کرده بودند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان