تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

این روزها روزهای المپیک است و دنیا درگیر این رویداد بزرگ ورزشیست. اگرچه ایران در روزهای آغازین این رقابت‌ها حرفی برای گفتن نداشت اما با آغاز کشتی و تکواندو ورق برگشت و کشتی‌گیران و تکواندوکاران کاروان ایران از جمله سعید اسماعیلی توانستند با مدال‌هایی ارزش‌مند امید را به ایران و کاروان تیم ایران برگردانند.

سعید اسماعیلی

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای ایران دستاورد چندانی به همراه نداشت دست‌کم در روز‌های ابتدایی و ناامیدی در کشور و در میان ورزش‌کاران و مردم موج می‌زد، اما این ناامیدی با آغاز رقابت‌های کشتی و تکواندو جایش را با امید عوض کرد تا موجی از شادمانی در میان مردم به‌وجود آید.

به گزارش رویداد۲۴ با آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی ورزش‌کاران فرنگی‌کار یکی پس از دیگری برای ایران مدال‌آوری کردند تا شادی به مردم برگردد و رنکینگ ایران در مسابقات المپیک تغییر کند.

از همان ابتدای مسابقات مدام نام نابغه کشتی ایران یعنی سعید اسماعیلی شنیده می‌شد کسی که توانست با گرفتن مدال طلا تاریخ‌سازی کند.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

سعید اسماعیلی کیست؟

سعید اسماعیلی ۲۴ تیر ۱۳۸۲ در دزفول به دنیا آمد. او از نوجوانی کشتی می‌گرفت و با پدرش که کارگر است کار می‌کرد و همین هم او را بیش‌ازپیش ورزیده کرده است.

به گزارش رویداد ۲۴ سعید اسماعیلی از نوجوانی وارد حرفه کشتی شده و با قهرمانی در مسابقات جام جهان پهلوان تختی، به تیم ملی کشتی فرنگی راه پیدا کرد.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

آغاز دوران حرفه‌ای ورزش

قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۱

اسماعیلی کار خود در تیم ملی را در رده جوانان آغاز کرد و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به فینال ۶۰ کیلوگرم راه پیدا کرد و با شکست حریفش در فینال به مدال طلا و نخستین مدال خود در سطح حرفه‌ای رسید.

قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۲

سعید اسماعیلی بار دیگر و در سال ۲۰۲۲ توانست باز هم تاریخ‌سازی کند و در وزن ۶۰ کیلوگرم قهرمانی جوانان دنیا را تکرار کند.


بیشتر بخوانید: فرزانه فصیحی کیست؟


قهرمانی آسیا ۲۰۲۴

اسماعیلی در ادامه زندگی حرفه‌ای خود وزنش را بالا برد و به ۶۷ رساند تا در این وزن مسابقه دهد. او در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۴ حضوری درخشان داشت و از همین‌جا او نابغه کشتی نامیده شد و لقب گرفت. او در فینال این دوره از رقابت‌ها مقابل رزاق بیشکیف از قرقیزستان تنها یک امتیاز با اخطار از دست داد و با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شد قهرمان آسیا شد.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

ماجرای راه‌یابی به المپیک پاریس

سعید اسماعیلی به سختی توانست به مسابقات المپیک پاریس برسد و اگر یک اشتباه دیگر می‌کرد و یا تصمیمی جابه‌جا می‌شد شاید او هرگز به این رقابت‌ها نمی‌رسد تا برای خود و ایران مدال طلا را برگردن بیاویزد.

اسماعیلی پس از قهرمانی در جام تختی، جام وهبی امره و قهرمانی آسیا در چرخه انتخابی المپیک رقیب محمدرضا گرایی شد. با نظر کادر فنی، این دو کشتی‌گیر به مسابقات رنکینگ مجارستان اعزام شدند تا با توجه به نتایج کسب شده توسط این دو، کشتی‌گیر اعزامی به المپیک را انتخاب کنند. با توجه به این که محمدرضا گرایی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ سهمیه این وزن را برای ایران کسب کرده بود، اگر سعید اسماعیلی در مسابقات مجارستان مدالی کسب نمی‌کرد یا گرایی نتیجه بهتری از اسماعیلی می‌گرفت، گرایی نماینده این وزن در المپیک می‌شد؛ هر کدام هم که مدال طلا کسب می‌کردند راهی المپیک می‌شدند. به غیر از این موارد اگر اسماعیلی نتیجه بهتری از گرایی کسب می‌کرد یک دیدار انتخابی بین این دو کشتی‌گیر برای تعیین نماینده ایران در المپیک برگزار می‌شد و اگر هر دو کشتی‌گیر مدال برنز کسب می‌کردند، دیدار انتخابی بین این دو به نحوی برگزار می‌شد که گرایی در صورت یک بار پیروزی در برابر اسماعیلی راهی المپیک می‌شد، اما اسماعیلی به دو پیروزی در برابر گرایی نیاز داشت.

در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات، گرایی شکست خورد و به رده‌بندی راه یافت. حریف اسماعیلی در دیگر نیمه‌نهایی این وزن، لوئیس اورتا قهرمان دنیا در سال ۲۰۲۳ بود.

اسماعیلی در ادامه درخشش‌های خود در این وزن در آستانه پیروزی در مقابل این کشتی‌گیر بود، اما با یک اشتباه در آخرین ثانیه‌های کشتی شکست خورد و مانند گرایی به رده‌بندی رفت. این اشتباه او و رها کردن کشتی در چند ثانیه پایانی، از صحنه‌های خبرساز این مسابقات بود که مورد واکنش بسیاری واقع شد و تا مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

اسماعیلی با این شکست عجیب نه تنها یک برد ارزش‌مند مقابل قهرمان جهان را از دست داد، بلکه با عدم راه‌یابی به فینال شانس کسب مدال طلا و حضور مستقیم در المپیک را از دست داد. حالا در مرحله رده‌بندی، بدون توجه به نتیجه به دست آمده گرایی، اگر اسماعیلی نمی‌توانست مدالی به دست آورد شانس حضور در المپیک را از دست می‌داد.

روند مسابقه رده‌بندی برای اسماعیلی برخلاف نیمه‌نهایی پیش رفت و او در حالی که تا آخرین ثانیه‌ها از حریف خود عقب بود این بار موفق به کسب پیروزی شد تا شانس حضور در المپیک همچنان برای او باقی بماند.

در دیگر دیدار رده‌بندی گرایی هم به مدال برنز رسید تا دیدار انتخابی المپیک با شرط یک پیروزی برای گرایی و دو پیروزی برای اسماعیلی برگزار شود.

اسماعیلی با پیروزی در هر دو دیدار نخست مقابل گرایی، شگفتی‌ساز شد و با حذف گرایی، قهرمان المپیک ۲۰۲۰، در آستانه ۲۰ سالگی به المپیک ۲۰۲۴ راه پیدا کرد.

در این دوره از رقابت‌ها او توانست از اورتایی که به بدترین شکل از او ضربه خورده بود انتقام بگیرد این بار با پیروزشدن بر او در رسانه‌ها خبرساز شود.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟

المپیک ۲۰۲۴ پاریس

همان‌گونه‌که اشاره کردیم با کمی تغییر اسماعیلی می‌توانست هرگز به المپیک پاریس نرسد، اما خوشبختانه این رخداد روی نداد تا او در این رقابت‌ها به بهترین شکل حضور پیدا کند.

اسماعیلی در المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ در دور اول به مصاف اسماعیل قایو از الجزایر رفت که با نتیجه ده بر صفر موفق به شکست حریف شد.

در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی اسماعیلی توانست لوییس اورتا رقیب کوبایی خود را که در مسابقات رنکینگ مجارستان ۲۰۲۴ در ثانیه‌های پایانی مغلوب وی شده بود، با نتیجه ۹ بر صفر شکست دهد و راهی نیمه نهایی شود.

سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟ 

در نیمه نهایی اسماعیلی به مصاف اسلاویک گالستیان رفت و با نتیجه ۱۰ بر ۴ رقیب ارمنستانی خود را شکست داد و راهی مرحله نهایی شد. او در مسابقه نهایی پرویز نصیبوف از اوکراین را با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب کرد و قهرمان المپیک ۲۰۲۴ پاریس در وزن ۶۷ کیلوگرم شد و مدال خوش‌رنگ المپیک را بر گردنش آویخت و شادی برای ایران و ایرانی به ارمغان آورد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: المپیک ۲۰۲۴
نظرات شما
پیشخوان