تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سعید اوحدی کیست؟ + سوابق سیاسی

حکم جدید مسعود پزشکیان برای ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران برای «سعید اوحدی» زده شد. درباره اوحدی، آزاده‌ای که حدود ۸ سال در عراق اسیر بوده و برادرش نیز در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده، چه می‌دانیم.

سعید اوحدی کیست؟ + سوابق سیاسی

رویداد۲۴| بیستمین روز از مرداد سال ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم در حکمی «سعید اوحدی» را به سمت ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد. این جایگاه در دولت سیزدهم به «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» اختصاص داشت که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به عنوان کاندیدای جریان اصولگرا نیز در عرصه رقابت‌ها حاضر شد، اما در میانه راه از ادامه رقابت انصراف داد.

اوحدی متولد ۱۳۳۶ و زاده بروجرد است. در زمان رخداد‌های بهمن سال ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب، اوحدی دانشجوی مهندسی برق دانشگاه «لانگ بیچ» در امریکا بود، اما به ایران بازگشت.

او خود در گفت و گویی درباره دوران تحصیل اش گفته است: «دوره دبیرستان را در مدرسه هشترودی گذراندم. پس از آن در آزمون کنکور (سال ۱۳۵۴) شرکت کردم و توانستم در دانشگاه‌های مهم کشور قبول شوم، اما چون هم‌زمان در یکی از آزمون‌های خارج از کشور هم قبول شده بودم، به آمریکا رفتم تا تحصیلاتم را در آن‌جا ادامه دهم. رشته برق را در دانشگاه ایالتی «لانگ ویچ» در کالیفرنیا دنبال می‌کردم. بعد از ورود حضرت امام به ایران در چهارم اسفندماه ۱۳۵۷ که ۱۲ روز از وقوع انقلاب گذشته بود، با نخستین پرواز دانشجویان ایرانی، به کشور آمدم».

آغاز جنگ ایران و عراق و بازگشت اوحدی به کشور

سال ۵۹ در شرایطی که دوباره برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بود، با شروع جنگ تحصیل را نیمه کاره رها کرد و به جبهه رفت و تا مهرسال ۵۹ در جبهه جنوب در پایگاه «منتظران شهادت» اهواز بود. می‌گوید نمی‌توانسته با توجه به وقوع جنگ در ایران، در آمریکا بماند و درس بخواند: «خانواده تاکید می‌کردند که باید برای ادامه تحصیلات به آمریکا برگردم. از طرفی، کشور در نتیجه انقلاب نسبت به آن روزی که از ایران رفته بودم، متحول شده بود. بالاخره دوباره به آمریکا برگشتم، اما ماندن در آمریکا برایم سخت بود. فضای غرب را نمی‌شد تحمل کرد. حدود یک سالی درسم را خواندم و تابستان ۵۹ به ایران برگشتم»

او همچنین درباره اولین حضور خود در جبهه و اموزش دیدن برای این کار گفته است که با شروع جنگ (سال ۵۹) در مقطعی به عنوان بسیجی داوطلب در خرمشهر بوده و از طرف استانداری خوزستان که در ان زمان زیر نظر محمد غرضی اداره می‌شده است به عنوان گروهی برای دفاع از شهر خرمشهر آموزش دیده است.

عملیات والفجر مقدماتی برای خانواده اوحدی نامی خاص است؛ یک پسر- محمدحسین (مسعود) اوحدی- به شهادت رسید- و خود سعید هم اسیر شد. در دوران ۸ سال اسارت تقریبا در تمامی اردوگاه‌های اسرا حضور داشت؛ از الاماره، موصل تا رمادی. در ۲۵ مرداد۶۹ در آخرین روز تبادل اسرا به ایران بازگشت.

او درباره حضور برادرانش در دوران جنگ نیز گفته است: «یک روز دستور آمد که آن‌هایی که دو یا سه برادر هستند، نباید با همدیگر در عملیات شرکت کنند. دو تا از برادران من در جبهه بودند. یکی از آن‌ها بی‌سیمچی گردان «فنی و مهندسی» و برادر دیگرم منشی گردان و مسئول تبلیغات بود».

رویای صادقه عجیبی که تعبیر شد

اوحدی در گفت و گویی روایتی از خوابی که یکی از همسنگرهایش درباره موضوع اسارت او و دوستانش دیده بود را تعریف کرده است. او در اینباره گفته است: «شبی که به سوی خط حرکت می‌کردیم، شاکر ۰- مسئول تبلیغات گردان- کنارم ایستاده بود. به من گفت که همه این مسیر را در خواب دیدم که همه ما سوار همین ماشین شدیم و از همین مسیر می‌رفتیم. ولی خوابم عجیب بود. کامیونی که از مسیر جنگل بالا می‌رفت، یک‌دفعه چپ شد و همه بچه‌ها به دره افتادند. زمانی که او خوابش را تعریف می‌کرد ما در کامیون در حال حرکت بودیم. پرسیدم: بعدش چه شد. گفت: «پایین دره دریاچه‌ای بود کنار این دریاچه باتلاقی بود و زمانی که کامیون چپ شد عده‌ای در دره افتادند و آبش زلال بود و عده‌ای هم در باتلاق‌های کنار دریاچه افتادند.» به شوخی به شاکر گفتم که حتما تو در آب زلال افتادی و من هم در باتلاق؟ شاکر نگاهی کرد و گفت: «بله همین طور بود.» من متوجه نشدم که تعبیر آن این بوده که در همان عملیات شاکر شهید می‌شود. صبح شاکر شهید شد ما هم در باتلاق صدام افتادیم. خواب تعبیر شد».

سعید اوحدی کیست؟ + سوابق سیاسی

ادامه تحصیل سعید اوحدی بعد از پایان اسارت در عراق

اوحدی پس از پایان اسارت و بازگشت به ایران تحصیلات خود را ادامه داده است و در همان بازه زمانی «مدیر کل ستاد آزادگان و نماینده تام‌الختیار در ستاد آزادگان ولایت فقیه» نیز شده است. بر اساس گفته‌های اوحدی او ۷۲ واحد‌های مانده در آمریکا را به دانشگاه فنی تهران انتقال و رشته تحصیلی‌اش را از مهندسی برق به مهندسی عمران تغییر و تحصیل اش را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تهران تمام کرده است

اوحدی در سال‌های بعد مجموعه‌ای به نام شرکت «اقتصادی آزادگان» شامل ۱۵ شرکت را راه اندازی کرده است که چندسالی من مدیرعامل و رئیس این هدلینگ نیز بوده است که. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های این هلدینگ «صنایع غذایی مینو» است.

اوحدی همچنین دوره‌ی طولانی -تقریبا ۱۵ سال بعد از اسارت- در حوزه سازمان ایرانگردی و جهانگردی فعال و سه سال هم به عنوان مشاور استاندار چند استان فعالیت کرده است. او همچنین در ستاد آزادگان جانشین برنامه‌ریزی در حوزه ستاد آزادگان و نماینده حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در ستاد آزادگان بود و از سال ۹۱ تا ۹۴ نیز به عنوان رییس سازمان حج و زیارت منصوب شد.

حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ او را به عنوان رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران منصوب کرده بود و در سازمان بنیاد مستضعفان و کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نیز، مسؤولیت داشته است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان