تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

نقد تند عباس عبدی به جبهه اصلاحات

عباس عبدی در یادداشتی خطاب به سیدمحمد خاتمی مشکلات جبهه اصلاحات را برشمرده و تاکید می‌کند که جبهه‌بندی سنتی اصلاح‌طلب ـ اصولگرا سالب به انتفای موضوع شده است.

نقد تند عباس عبدی به جبهه اصلاحات

رویداد ۲۴ | عباس عبدی، از رویکرد و رویه جبهه اصلاحات شاکی است و شکایت را نیز نزد سیدمحمد خاتمی برده است. او در یادداشتی خطاب به رئیس دولت اصلاحات نوشته: «برای من روشن است که میان ادبیات سیاسی شما با بخشی از نیرو‌های سیاسی اصلاحات تباین آشکار وجود دارد، ولی در نهایت صدای کسانی به عنوان صدای اصلی اصلاح‌طلبی -که در بعضی از اعضای جبهه اصلاحات نمود بارز یافته- شناخته می‌شود که زبانی رادیکال و مبارزه‌جویانه دارند، زبانی که بنا به تحلیل من تناسبی با مشی و راهبرد اصلاح‌طلبانه ندارد».
وی افزود: «مشکل دوم آنان که تا حدی هم متاثر از مشکل اول است، فقدان رویکرد تحلیلی موثر و راهگشاست. فقط در همین حد اشاره کنم که چارچوب تحلیلی این افراد بیش از آنکه معطوف به آینده باشد، اسیر چارچوب‌های گذشته است.»
به گفته عبدی، «مشکل سوم این است که این جریان در حال تبدیل شدن به یک گروه بسته با رویش‌های اندک و ریزش‌های فراوان است. یکی آنکه مواضع آن‌ها (در کنار محدودیت‌های رسمی) باعث شده تا نسل بعدی و جوان‌تر جایگزین نشوند و از طرف دیگر، حلقه روابط خودشان هم بسته و محدود به شبکه روابط دوستی و خانوادگی شده است. کافی است که نگاهی به مجموعه افراد فعال آنان بیندازیم تا ببینیم که این‌ها چند دهه است که با یکدیگر دوست و آشنا هستند؟ آنان اغلب در شرایط معین تاریخی و سیاسی با یکدیگر قرابت فکری و رفتاری داشته‌اند، ولی این قرابت فکری کم‌کم به مراودات خانوادگی و شغلی و... تبدیل شده است و با تغییر شرایط همچنان همه آنان در یک گروه قرار دارند و، چون هویت و موجودیت خود را در مبارزه (علیه دیگری) تعریف می‌کنند، یک انسجام صوری و ناپایدار را تجربه می‌کنند، در حالی که جریان سیاسی پویا باید جاذبه و دافعه آن پاسخگوی نیاز‌های جامعه باشد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته: «مشکل چهارم که برآمده از مشکلات قبلی است، میرایی این جبهه با ادامه وضع موجود است. فقدان قدرت تطبیق‌پذیری، در کنار نگاه به گذشته و نداشتن تحلیل جامعه‌شناختی و غلبه پیوند‌های دوستی و انتسابی به جای پیوند‌های سیاسی و حرفه‌ای موجب شده که از یک سو به دلیل رودربایستی چشم بر خطا‌های یکدیگر ببندند و از سوی دیگر قادر به نوسازی و گسترش خود و نیز جذب و دفع کارآمد نیرو و فکر نیستند. نگرانی اصلی این است که نتوانند در دوران وفاق اثرگذاری مثبتی ایجاد کنند و این فرصت تاریخی را تثبیت و تعمیق بخشند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اصلاح غلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
0
0
خاک بر دهن متملق بیهوده گو باد. این کجا و بهاره هدایت کجا
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان