تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

گوترش: نه اقدام تروریستی حماس توجیه دارد، نه مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها

آنتونیو گوترش در سخنان خود در زمان گشایش مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد واقع در نیویورک به وضعیت فاجعه‌بار در غزه و تنش روزافزون در مرز‌های لبنان با اسرائیل و نیز ادامه نبرد خونین میان روسیه و اوکراین اشاره کرد.

آنتونیو گوترش

رویداد۲۴ یورو نیوز نوشت: آنتونیو گوترش با انتقاد شدید از وضعیت خاورمیانه و  جنگ در غزه گفت: «ما در غزه شاهد کابوسی بی‌پایان هستیم که ممکن است منطقه را به آتش بکشد. هیچ توجیهی نه برای اقدامات تروریستی حماس و گروگان‌گیری وجود دارد و نه برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها.»

او همچنین بر لزوم تلاش جامعه بین‌الملل برای پایان جنگ در خاورمیانه و آغاز روند «بازگشت‌ناپذیر» برای تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی تأکید کرد و با اشاره به بحران جاری میان اسرائیل و حزب‌الله هشدار داد: «نباید گذاشت که لبنان به غزه دیگری تبدیل شود.»


بیشتر بخوانید: بایدن: در برابر ایران و نیابتی‌هایش باید ایستاد؛ ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

اردوغان‌: سازمان ملل باید سازو کاری برای محافظت از فلسطینیان اتخاذ کند


به گفته دبیرکل سازمان ملل، سه عامل اصلی ناپایداری در جهان باید مورد توجه قرار گیرد: «دنیایی با مصونیت از مجازات و این که بر اثر نقض (قوانین بین‌الملل) و سوء‌استفاده‌ها، بنیاد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد تهدید شود. دوم دنیایی پر از نابرابری که در آن بی‌عدالتی و نارضایتی باعث می‌شود کشور‌ها تضعیف شوند یا بدتر از آن، به ورطه نابودی سوق داده شوند؛ و دنیایی با عدم قطعیت، به طوری که مخاطرات جهانی بدون مدیریت باقی بمانند و آینده ما را فراتر حد تصور به خطر بیندازند.»

دبیر کل سازمان ملل نسبت به بالا رفتن سطح «مصونیت از کیفر» در جهان ابراز نگرانی کرد. وی با یادآوری مرگ حدود ۲۰۰ از کارکنان سازمان ملل در غزه، از درگیری در مناطق دیگر جهان از جمله اوکراین و تشدید بی‌عدالتی و فقر در افغانستان و آفریقا سخن گفت و بر لزوم برقراری صلح در جهان تأکید نمود.

گوترش همچنین گفت که وضعیت تبعیض علیه زنان در جهان نگران‌کننده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما