تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ارثیه عبدالملکی و مهدی مسکنی برای وزارت کار / چه کسی پاسخگوی عملکرد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون است؟

در هفته‌های گذشته خبر رسوایی «عشقی گیت» و ماجرای وام کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده اما مردم هنوز چیزی در مورد وام‌های میلیارد تومانی به مدیران انقلابی بانک توسعه تعاون با بهره اندک که هنوز هم تسویه نشده، نشنیده‌اند. گزارش‌هایی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد بانک توسعه تعاون به برخی از مدیران خود در دولت رئیسی تسهیلات میلیارد تومانی در غالب ودیعه مسکن داده است.

ارثیه عبدالملکی و مهدی مسکنی برای وزارت کار / چه کسی پاسخگوی عملکرد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون است؟

رویداد۲۴ | دوران کوتاه وزارت حجت عبدالملکی بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت مهدی مسکنی در تعاون و انتصاب‌های خارج از عرف و مقررات آن‌ها تبعات جبران‌ناپذیری به بار آورد. یکی از این انتصاب‌های خارج از عرف، محمد شیخ حسینی است. او یک شبه و بدون حتی یک روز سابقه معاونت، از مدیریت شعب استان تهران به مدیرعاملی بانک توسعه تعاون رسید و موجب تعجب همگان و علی‌الخصوص همکارانش در این بانک دولتی شد، به نحوی‌که آقای عباس نجفی و امیر هوشنگ عصارزاده اعضا هیات مدیره وقت بانک به نشانه اعتراض به این انتصاب از بانک توسعه و تعاون کناره‌گیری کردند. کمی بعد تمامی اعضای هیات عامل و مدیران باتجربه بانک همچون شیخ زاده، معادی، ذوالفقاری، احمدی، اسدی، ارجمند، طهمورثی، ایارده، فنایی، بندری، تاجیک، سلیمی و …. به دلایل واهی و عمدتا سیاسی جابه‌جا و یا به اجبار بازنشسته شدند! به گفته منابع موثق، مدیرعامل جدید برای پر کردن جای مدیران باتجربه بانکی، دستورالعمل انتصابات بانک و بخشنامه‌های سازمان اداری و استخدامی کشوری را نادیده گرفت و چهره‌هایی را که هیچ سابقه بانکی نداشتند از اداره تعاون، وزارت کشور، هلال احمر، دانشگاه لرستان و سایر ادارات دولتی، به بانک توسعه تعاون منتقل کرد.

از وام‌های چند میلیاردی کم بهره به نورچشمی‌ها تا کمک هزینه رستوران و خرید لباس

بنا به گفته منابع آگاه، محمد شیخ حسینی به دلیل داشتن تحصیلات غیرمرتبط (او دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی است)، فاقد صلاحیت کافی برای تصدی مدیریت بانک بود و در نتیجه به ده ماه بدون داشتن مجوز بانک مرکزی، به صورت سرپرست در این بانک مدیریت کرد. او  پس از سه بار مردود شدن در فیلتر‌های بانک مرکزی، با لابی گسترده عبدالملکی و مسکنی توانست مجوز صلاحیت حرفه‌ای خود را از بانک مرکزی دریافت کند.

اسنادی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد برخی از مدیران بانک در دوران مدیرعاملی شیح حسینی چندین میلیارد تسهیلات کم بهره دریافت کرده‌اند که هنوز تسویه هم نشده‌اند.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. اسناد نشان می‌دهد با دستور محمد شیخ حسینی به عنوان مدیرعامل بانک، از طریق شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون چیزی حدود ۱۱۲ میلیارد ریال در سه ماهه پایان سال ۱۴۰۲ «بن خرید» اقلامی نظیر آجیل، رستوران، لباس‌های گران قیمت و هدایای تبلیغاتی از محل حقوق و مزایای کارکنان شرکتی به افراد مدنظر شیخ حسینی داده شده است. در بین هزینه‌های عجیب شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون، چند صد میلیون تومان هزینه تجهیزات اتاق رئیس هم دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: آقای پزشکیان می‌دانید در صندوق بازنشستگی کشوری چه خبر است؟ | صرف میلیاردها تومان اموال بازنشستگان برای ساخت موکب اربعین


آن‌طور که شواهد نشام می‌دهد ابهامات پرونده مدیرعامل بانک توسعه تعاون، محدود به مسائل مالی نیست؛ او با مدرک مهندسی کشاورزی، مولف کتاب‌های تخصصی در حوزه پولی و بانکی است. اسفند ۱۴۰۲ از کتابی تحت عنوان «الزامات و مقررات احتیاطی در بانک‌ها و موسسات اعتباری» نوشته محمد شیخ حسینی، صیاد رحمانپور و حمید فلاحتی رونمایی شده است. نقش شیخ حسینی در تدوین این کتاب روشن نیست و به نظر می‌رسد نام او به صورت صوری به فهرست نویسندگان اضافه شده است. از سوی دیگر جذب و بگارگیری بالغ بر صد نفر نیروی شرکتی در شرکت‌های زیر مجموعه که عموما هم استانی و حامیان ایشان هستند و یا با سفارش برخی مقامات سیاسی بکارگیری شده‌اند، نیز از دیگر شبهات و ابهامات دوران مدیریت شیخ حسینی بر بانک دولتی توسعه و تعاون است.

سومدیریت در بانک توسعه تعاون در زمان وزارت حجت عبدالملکی و معاونت مهدی مسکنی، ارثیه‌ای است که به احمد میدری رسیده است. وزیر جدید وزارت کار باید هرچه سریعتر با قراردادن یک بازرس خبره، تکلیف پرونده‌های ابهام آمیز مدیران دولت قبل را روشن کند. همانطور که با دستور محمدرضا عارف در روز تودیع و معارفه از وزیر جدید خواسته شده تا گزارشی کامل و‌جامع در خصوص عدم نفع شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی وزارتخانه تهیه و به دولت ارسال شود موضوعی که گویا حسب فشار‌های سیاسی در دستور کار میدری قرار ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما