تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳

آخرین تحولات درباره واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران

مقامات آمریکایی می‌گویند که آن‌ها اسرائیل را به واکنشی سنجیده تشویق می‌کنند، اما متحدان اروپایی ایالات متحده نگرانند که واشنگتن فشار کافی بر دولت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو وارد نمی‌کند. یک مقام که به شرط ناشناس ماندن درباره موضوعی حساس نظامی صحبت کرد، گفت: "برداشت ما این است که آمریکایی‌ها آن‌ها را متوقف نمی‌کنند."

 
رویداد۲۴ | با گذشت دو روز از حمله موشکی ایران به اسرائیل به تلافی ترور اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله، رسانه‌های غربی پر است از گمانی‌زنی درباره واکنش‌های اسرائیلی و واکنش متعاقب ایران. آیا یک جنگ جدید در راه است. آخرین تحولات در این زمینه را ادامه بخوانید:

اسرائیل: نیازی به پاسخ فوری و گسترده نیست

مقامات آمریکایی  به واشنگتن‌پست گفته اند: اسرائیل به ما گفته است که احساس نمی‌کند نیاز به پاسخ فوری و گسترده به ایران دارد. این مقامات می گویند  ایالات متحده و اروپا نگرانند که اسرائیل به اهداف اقتصادی در ایران حمله کند و واکنش اسرائیل به تشدید جدی [تنش‌ها] منجر شود.
 
واشنگتن پست نوشت: کاخ سفید در تلاش است تا واکنش اسرائیل به حملات موشک‌های بالستیکی که ایران روز سه‌شنبه به این کشور شلیک کرد را محدود کند، چراکه برخی از مقامات آمریکایی نگرانند که خاورمیانه به جنگی تمام‌عیار نزدیک می‌شود؛ جنگی که رئیس‌جمهور جو بایدن نزدیک به یک سال تلاش کرده است از وقوع آن جلوگیری کند.

این منابع گفته اند که  ایالات متحده، اسرائیل و شرکای دیگر یک طرح دفاعی علیه حملات احتمالی ایران تدوین کرده‌اند.

همچنین واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشته است که  تهران حملات به صنعت نفت و گاز خود را خط قرمز می‌داند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که آن‌ها اسرائیل را به واکنشی سنجیده تشویق می‌کنند، اما متحدان اروپایی ایالات متحده نگرانند که واشنگتن فشار کافی بر دولت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو وارد نمی‌کند. یک مقام که به شرط ناشناس ماندن درباره موضوعی حساس نظامی صحبت کرد، گفت: "برداشت ما این است که آمریکایی‌ها آن‌ها را متوقف نمی‌کنند."

مقامات دولت بایدن می‌گویند که در حالی که رهبران اسرائیلی پیشنهاد داده‌اند که با احتیاط عمل خواهند کرد، تصمیم‌گیری نتانیاهو با عبور از پیچ و خم عرصه داخلی سیاست اسرائیل، جایی که صداهای راست‌گرای افراطی قدرت قابل‌توجهی دارند، تغییر کند. برخی از مقامات می‌گویند که اطمینان‌های خصوصی رهبران اسرائیل در سال گذشته همیشه عملی نشده است.

 پیام ایران به واشنگتن از طریق قطر

الجزیره از قول یک منبع رسمی ایرانی نوشت: از طریق قطر پیامی را به واشنگتن ارسال کردیم که در آن به اوضاع منطقه پس از حمله اخیرمان به رژیم صهیونیستی پرداخته شده است.

به گزارش «انتخاب»، این منبع ایرانی به الجزیره گفت: در پیام غیرمستقیم خود به واشنگتن تأکید کردیم که مرحله خویشتنداری یکجانبه به پایان رسیده است.

او ادامه داد: در پیاممان به واشنگتن تاکید کردیم که خویشتن‌داری یکجانبه، الزامات امنیت ملی ما را تامین نمی‌کند و هرگونه حمله اسرائیل با پاسخی نامتعارف از جمله به زیرساخت‌ها مواجه خواهد شد.

این منبع همچنین تاکید کرد: پیام غیرمستقیم ما به واشنگتن به ضرورت منطقه‌ای برای مهار رژیم صهیونیستی و دیوانگی‌هایش پرداخت.

 بایدن: پنج‌شنبه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

جو بایدن رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که امشب یعنی پنجشنبه هیچ اتفاقی در مورد پاسخ اسرائیل به ایران نخواهد افتاد.

 بایدن در عین حال تاکید کرد که آمریکا در جایگاه صدور «مجور» به اسرائیل قرار ندارد و صرفا به تل آویو «مشورت و توصیه» می‌دهد.

رییس جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا  از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران حمایت خواهد کرد یا خیر، پاسخ داد: ما در حال بررسی و گفت‌وگو درمورد این موضوع هستیم.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل: دنبال جنگ تمام‌عیار با ایران نیستیم

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: کابینه جنگی اسرائیل در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی است.

دنی دانون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «آنچه رخ داد یک اقدام بی‌سابقه بود و همانطور که امروز در شورای امنیت گفتم پاسخ ما به زودی، بسیار قوی و دردناک خواهد بود.»

او گفت «ما پاسخ محاسبه‌شده‌ای خواهیم داد زیرا به دنبال جنگ تمام عیار با آن‌ها نیستیم و باور کنید که آن‌ها نیز خواهان مشاهده چنین چیزی نیستند».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان