تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ در گفتگو با پروانه سلحشوری بررسی می‌کند:

مردان تندرو در رأس کمیته‌های مهم | چرا نمایندگان مجلس کمیسیون فرهنگی را دوست ندارند؟

پروانه سلحشوری به رویداد۲۴ می‌گوید «کمیسیون‌های بسیار مهم مجلس یعنی کمیسیون فرهنگی و حقوقی و قضایی همیشه خواهان ندارند. دلیل این موضوع آن است که این دو کمیسیون نه سفر خارجی دارند و نه مانند کمیسیون بودجه و صنعت و ... با اعداد و ارقام سرو کار دارند که نماینده بتواند برای حوزه انتخابی خود اقداماتی را انجام دهد.»

مردان تندرو در رأس کمیته‌های مهم | چرا نمایندگان مجلس کمیسیون فرهنگی را دوست ندارند؟

رویداد۲۴ | شادی مکی: چند روز پیش رؤسای کمیته‌های تخصصی کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص شدند؛ خبری که با تعجب و واکنش افکار عمومی مواجه شد زیرا براساس اخبار منتشره امیرحسین بانکی‌پور عهده‌دار ریاست بر «کمیته خانواده، جمعیت و زنان» شد.

بانکی‌پور از طراحان لایحه حجاب و از حامیان سرسخت فیلترینگ است. فردی که در توضیح لایحه مذکور گفته بود: «اگر فرد [بی‌حجاب] حاضر نباشد پلیس او را شناسایی کند و نگذارد عکسش گرفته شود، پلیس باید او را به اولین مقر پلیس تحویل دهد تا در آنجا هویتش شناسایی شود.» او همچنین در اظهاراتی بخشی از جمعیت کشور یعنی زنان بی‌حجاب را غارت‌زده خوانده بود. به هر روی در کمیسیون فرهنگی مجلس که نام یک هم زن در آن به چشم نمی‌خورد یکی از چهره‌های تندور سکاندار کمیته‌ای شده که قرار است در حوزه «زنان» اقدام کند؛ زنانی که همین دو سال پیش و در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ با صدای بلند اعلام کردند که از عملکرد افرادی با تفکر متصلب خسته شده و خواهان افرادی هستند که همگام با جامعه حرکت کنند.

از سوی دیکر نام حمید رسایی و امیرحسین ثابتی به عنوان رئیس «کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی» و رئیس «کمیته دیپلماسی فرهنگی» مطرح شد؛ افرادی که نوع عملکرد، رفتار و گفتارشان نشان می‌دهد که احتمالاً گزینه‌های خوبی برای ریاست در کمیته های مورد اشاره نیستند.


بیشتر بخوانید:

دغدغه عجیب نمایندگان مجلس در شرایط حساس کنونی| تذکر رسایی برای اینکه ظریف از دولت برود! + فیلم

واکنش رسایی به انتقاد‌ها از عدم حضورش در جبهه لبنان: عناصر نفوذی به اسم اعتدال و اصلاحات درحال توطئه هستند


کمیسیون‌هایی مهم اما کم طرفدار

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، معتقد است که در کمیسیون کم‌طرفدار فرهنگی چنین اتفاقاتی چندان هم عجیب نیست. او به رویداد۲۴ توضیح می‌دهد: «به هر حال اعضای هر کمیسیون به کمیته‌های تخصصی همان کمیسیون تقسیم شده و رئیس هم از میان اعضای آن انتخاب می‌شوند و این مساله درباره کمیسیون فرهنگی هم صدق می‌کند. بنابراین با اینکه در کمیسیون فرهنگی یک زن هم حضور ندارد اما کمیته «خانواده، جمعیت و زنان» باید رئیس و اعضایی داشته باشد. حتی این موضوع که آقای رسایی رئیس کمیته هنر و رسانه شده‌ هم به همین دلیل بوده است.»

مردان تندرو در رأس کمیته‌های مهم | چرا نمایندگان مجلس کمیسیون فرهنگی را دوست ندارند؟

او ادامه می‌دهد: «فکر نمی‌کنم مردان علاقه چندانی به حضور در کمیته زنان داشته باشند اعضای هر کمیسیون بنا به تمایل خودشان در کمیته‌های مختلف حاضر می‌شوند و رئیس هر کمیته هم با رای‌گیری اعضا آن انتخاب می‌شود.»

سلحشوری این مساله را که کمیسیون فرهنگی بسیار دیرهنگام و ۶ماه بعد از انتخابات مجلس در اواسط مردادماه تشکیل شد، نکته‌ای مغفول مانده می‌داند: «سوال این است که چرا با وجود اهمیت فرهنگ در همه جوامع و نقش مهم کمیسیون فرهنگی در کشور اما در مجلسی که ادعای اسلامی بودن دارد، داوطلبی برای حضور در این کمیسیون نیست؟ توجه کنید که برای تشکیل این کمیسیون تعداد اعضا به حد نصاب نرسید تا جایی که برای به حدنصاب رساندن تعداد اعضا و تشکیل کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس را تغییر دادند.»

این نماینده پیشین مجلس یادآوری می‌کند که کمیسیون فرهنگی همزمان با روی‌کار‌آمدن دولت جدید و به ناچار برای بررسی و تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی مرتبط با این حوزه تشکیل شد: «یعنی مجلس تا چند ماه کمیسیون فرهنگی نداشت. جالب است که دراین مجلس چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی، متخصصان و زنان داوطلب حضور در این کمیسیون نشدند. این درحالی‌ست که زنان مجلس به خوبی مطلع هستند که چنین کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی وجود دارد که بسیار با مسائل زنان مرتبط است.»

به گفته سلحشوری از آنجایی‌ که مساله فرهنگ در کمیسیون فرهنگی مطرح است، معمولا از چهره‌های شناخته‌شده دو جریان فکری اصولگرا و اصلاح‌طلب تشکیل می‌شود: «به عنوان مثال آقای پژمان‌فر به عنوان یکی از چهره‌های جبهه پایداری همیشه داوطلبانه در کمیسیون حضور داشتند و در کنار او از ۱۷ زن حاضر در مجلس دهم ما سه زن بودیم که داوطلبانه و عاشقانه در کمیسیون فرهنگی فعالیت کردیم. مساله‌ای که در این مجلس رخ نداده است.»

او پاسخ به این چرایی‌ها را بسیار مهم‌تر از هویت روسای کمیسیون‌ها می‌داند: «کمیسیون‌های بسیار مهم مجلس یعنی کمیسیون فرهنگی و حقوقی و قضایی همیشه خواهان ندارند. دلیل این موضوع آن است که این دو کمیسیون نه سفر خارجی دارند و نه مانند کمیسیون بودجه و صنعت و ... با اعداد و ارقام سرو کار دارند که نماینده بتواند برای حوزه انتخابی خود اقداماتی را انجام دهد. این درحالی‌ست که مجلس به دو کمیسیونی که کمترین خواهان را دارد وابسته است. مثلا کمیسیون حقوقی و قضایی جایی است که اعضای سایر کمیسیون ها برای دفاع از طرح‌های خود باید از این کمیسیون تایید بگیرد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما