سناریوی جنگ در بودجه پیش بینی شده است/ اسامی فروشندگان نفت را به مجلس نمیگویند/ ریگی را در آسمان میگیریم، جلوی قاچاق بنزین را نه
رویداد۲۴ سارا ریاضی: نماینده مجلس ایران از پیش بینی سناریوهای مختلف برای مقابله با کارشکنیهای ناشی از تحریمها در برابر فروش نفت ایران خبر داده و گفته در عرصه سیاست و اقتصاد و انرژی سناریوهایی را طراحی کرده تا غافلگیر نشویم. ساعدی میگوید: در بودجه یک سناریو برای بهم خوردن برجام بود؛ یک سناریو هم خروج اروپا بود و سناریوی سوم ورود به جنگ است که ما در نظر گرفتیم و بر حسب شرایط زمان و بین المللی انتخاب میشود.
چرا دولت به افراد حقیقی برای فروش نفت اعتماد میکند؟
قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عدم ورود افراد بی اعتبار به بورس برای خرید نفت به رویداد۲۴ میگوید: بورس یک فیلتر است. مبلغ و سامانه در بورس تعریف شده است، اما فروشندگانی که قرار است تحریمها را دور بزنند، به نحوی عمل میکنند که بورس نمیتواند. آنها مستقیما میفروشند و میگویند ما قرارداد داریم که مقداری مبلغ را در ازای نفتی که تحویل گرفتیم، به وزارت نفت بدهیم، بنابراین قیمت فروش نفت توسط این افراد مشخص نیست و خودشان هم میگویند نباید ببینید با چه قیمتی فروختیم. به عنوان مثال وزارت نفت میگوید شما به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار به ما بدهید. بعد از دیگر وزارت نفت کاری ندارد آنها نفت را بشکهای ۴۰ دلار فروختهاند یا ۱۰۰ دلار.
به گفته ساعدی، این افراد مدعیاند که قرارداد ملاک آنهاست؛ «حالا اینکه نفتی که تحویل گرفتهاند را در دریا رها کرده یا با قیمت بالاتر فروختهاند به کسی ریطی ندارد.»
او در مورد اینکه چرا این خریداران از کانال بورس اقدام نمیکنند که نفت بخرند و حاضر نیستند از طریق کانال شفاف بورس اقدام کنند، گفت: یکی از راههای فروش نفت ما در جهت دور زدن تحریمها بورس است، ولی تنها راه جامع و مانع نیست؛ خیلی از کشورها وارد بورس نمیشوند، ولی ما در سواحل آن کشورها نقتمان را دلالی میکنیم. این نفت در نزدیکی هند به هندیها فروخته میشود. شرکتهای خصوصی یا دولتی هند آن را معامله میکنند و نفت آنجا خالی میشود، این یکی از راههایی است که ما تحریمها را دور میزنیم و در ازای فروش نفت پول نقد میگیریم.
ساعدی افزود: موضوع دیگر این است که نمیتوانیم بگوییم همه راهها را میبندیم و از طریق بورس میفروشیم. آمریکا در همه جاهای دنیا متنفذ است و رصد میکند و خیلی از کشتیها را تحریم کرده و بیمه آنها را لغو کرده است؛ اگر نام افرادی که برای ما نفت میفروشند و میخرند را فاش کنیم کار خود را مشکل و کار آمریکا را سهل کردهایم.
اسامی فروشندگان نفت ایران را به مجلس هم نمیگویند
عضو کمیسون انرژی مجلس میگوید: ما نمیخواهیم اینها (اسامی فروشندگان نفت ایران) افشا شوند. اخیرا خودشان (آمریکاییها) ماندهاند که چطور اینها این کشتیها را میبرند، چون آنها همه کشتیها را رصد میکنند. اینها روشهای محرمانه و امنیتی کشور برای فروش نفت است. بسیاری از این روشها را به مجلس هم نمیگویند و خاص تصمیم گیرندگان اصلی فروش نفت است، چون در مجلس بعضیها ضبط و فاش میکنند. کمیسیون انرژی سناریوهای فروش نفت را میداند و کاری به افراد ندارد؛ و تعداد افرادش هم برایش مهم نیست.
ساعدی گفت: مسئولان اجرایی حق دارند به ما اطلاعات ندهند؛ مجلس بیشتر هویت مردمی دارد و اسرار کشور را پیش هر کسی نمیشود گفت. ما سناریوها را تدوین میکنیم و به وزارت نفت میدهیم؛ اگر در سال ۹۸ با چنین وضعیتی مواجه شویم این سناریو را باید کنترل کنیم.
او در پاسخ به اینکه وظیقه مجلس نظارت است و چطور بر اصلیترین درآمد کشور نظارت نمیکند؟ گفت: دیوان محاسبات اطلاع دارد و به رییس مجلس اطلاع میدهد ولی بنا نیست که نام همه افراد را به همه نمایندگان بگویند. من این روش را تحسین میکنم، چون میدانم اگر چیزی در کشور فاش شود تا آخرش خراب میشود.
سال ۹۸ سال سختی است
او در مورد طرحهای سال آینده برای پیوستن ایران به کریدورهای نفتی و گازی برای صادرات گفت: سال ۹۸ سال سختی برای ماست. سالی است که همه دشمنان ما برنامههایشان را عملیاتیتر خواهند کرد و تهدیدها عملیتر خواهد شد. اینکه در این سال چقدر میتوانیم از تهدیدهای دشمنان در عرصه منطقهای و بین المللی در امان باشیم، به وضعیت سال جاری بستگی دارد.
ساعدی افزود: ما یک سری دشمن منطقهای داریم که جنگهای نیابتی میکند. آیا با فتنههای آنها میتوانیم مبارزه کنیم؟ بالطبع عربستان و امارات علیه ما موضع دارند. ترکیه هم مواضعش ثبات ندارد. اینها آینده ما را تعیین میکنند. در این شرایط ترامپ سناریوهای دیگری را اتخاذ کرده و یک سری تسلیحات در برخی نقاط دپو میکند.
سناریوی جنگ در بودجه پیش بینی شده است
این نماینده مجلس گفت: کشور در عرصه سیاست و اقتصاد و انرژی سناریوهایی را طراحی کرده تا غافلگیر نشویم. حتی در بحث بودجه هم بعد از تحریمها سه سناریو تدوین کردیم. سناریویی برای بهم خوردن برجام بود؛ یک سناریو هم خروج اروپا بود و سناریوی سوم ورود به جنگ است که ما در نظر گرفتیم و هر کدام از سناریوها بر حسب شرایط زمان و بین المللی انتخاب میشود.
او در مورد احتمال پیوستن ایران به کریدورهای نفتی و گازی منطقه افزود: ما به عنوان قطب انرژی در منطقه هیچ وقت هیچ مسیری را از دست نمیدهیم، ولی این بستگی به شرایط دارد. وزارت نفت این کریدورها مطالعه میکند و پیوستن یا نپیوستن به آن را بررسی میکند. وزارت امور خارجه و نهادهای بین المللی ما همگی این مذاکرات را در نظر دارند و پیگیر هستند و اگر مشکل خاصی نباشد، عضو خواهند شد.
مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
ساعدی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جدید گفت: مجلس هیچ برنامهای برای افزایش قیمتها ندارد و اگر دولت لایحهای تدوین کند باید به مجلس بدهد؛ ولی در کمیسیون انرژی و مجلس هیچ نگاهی به افزایش قیمت نداشتیم؛ چرا که ظرفیت جامعه دیگر تمام شده و با توجه به افزایش قیمتها و آشفته بازاری که حاکم است، اگر قیمت سوخت هم افزایش یابد، قیمتها به حدی بالا میرود که مردم نمیتوانند تحمل کنند.
او در مورد میزان قاچاق سوخت از کشور در سال ۹۷ گفت: آماری که در قاچاق داریم از ستاد مبارزه با قاچاق دریافت میکنیم. اینکه آیا این آمار دقیق است یا خیر معلوم نیست. بعضیها میگویند ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز. نوسان دارد و کمترین میزانی که مطرح میکنند قاچاق ۲۵ میلیون لیتر بنزین به طور روزانه از ایران است.
عضو کمیسون انرژی مجلس افزود: یکی از مسائلی که بعضی طرفداران سهمیه بندی مطرح میکنند همین است که میگویند ۲۵ میلیون لیتر در روز را نباید از دست بدهیم، ولی مجلس میگوید راه حل آن سهمیه بندی نیست چراکه ابتدا مبادی قاچاق باید بسته شود. مرزبانی و نیروی انتظامی و جایگاهداران باید نظارت شوند.
او در مورد برنامه حاکمیت برای کنترل این حجم از قاچاق سوخت به طور روزانه گفت: وزارت نفت میگوید من بنزین را به جایگاهداران تحویل میدهم و بعد از آن دیگر ستاد مبارزه با قاچاق باید کنترل کند. ستاد مبارزه با قاچاق کارش همین است و باید مبادی را کنترل کند و نظارت دقیقتر باشد. در سیستان اینطور نیست که با گالن بنزین را قاچاق کنند بلکه قاچاق با تانکر است و حتی تانکرها مشخصند و باید این موارد کنترل شود. چندی پیش فیلمی از حجم بالای قاچاق منتشر شد که دولت باید مچ اعضای ستاد را بگیرد که این فیلمی که گرفتید و برای ما آوردید چرا جلویش را نگرفتید؟
او در مورد احتمال احیای کارت سوخت در سال جدید گفت: احیای کارت سوخت برای ۹۸ لحاظ نشده است.
او در مورد اینکه آیا کارت سوخت به کنترل قاچاق کمک میکند؟ یا خیر؟ گفت: مگر وقتی کارت سوخت داشتیم قاچاق نداشتیم؟ ما در تولید بنزین خودکفا شدیم و به صادرات بنزین نزدیک شدیم و سهمیه بندی برای کالایی است که نمیتواند جوابگوی جامعه باشد و باید آن را کنترل کرد؛ ما میگوییم نه تنها خودکفا شدیم بلکه میتوانیم صادر کنیم.
ساعدی افزود: با احیای کارت سوخت و سهمینه بندی تنها یک عنصر واسطه ایجاد میشود و از آن به بعد افراد واسطه با خرید کارت سوخت افرادی که وسیله نقلیه ندارند، با قیمت داخلی، قاچاق میکنند. یعنی قاچاق از بین نمیرود بلکه واسطه ایجاد میشود.
این نماینده عضو کمیسیون انرژی افزود: از نظر من بنزین و سوخت ثروت ملی است، ولی فلسفه اش برای استفاده افرادی است که وسیله نقلیه دارند. ما با سهمیه بندی قاچاقچیان را موجه میکنیم. ما باید بنزین مازاد را صادر کنیم و لازم نیست سهمیهبندی شود و کسی که وسیله نقلیه ندارد هم مدعی نیست و سهم او را باید صادر کنیم و ثروت ان به کشور برمیگردد.
ریگی را از آسمان میآوریم پایین، ولی نمیتوانیم منافذ خروج بنزین را ببندیم
نماینده مردم سوسنگرد در مجلس تاکید کرد: سیاست کارت سوخت تنها برای توجیه کار قاچاقچیان است و لازم نیست زیرکانه قاچاق کند بلکه کافیست کارت سوخت افرادی که وسیله نقلیه ندارند را بخرند.
ساعدی گفت: ما نباید به مسائل داخلی کشور امنیتی و پلیسی نگاه کنیم. ما درگیر جنگ نیستیم و در بنزین خودکفا هستیم و نباید محدودیت ایجاد کنیم؛ بگذاریم مردم روزی ۱۰۰۰ لیتر هم بنزین مصرف کنند و اصلا در خانهشان ده تا دبه بنزین را انبار کنند. ولی باید مرزها را محکم بست.
عضو کمیسیون انرژی این سوال را مطرح کرد که «آیا ما منافذ خروج بنزین را نمیشناسیم؟» و گفت: فکر میکنم میشناسیم. سوال دیگر این است که آیا نمیتوانیم مبادی قاچاق را ببندیم؟ اعتقاد دارم میتوانیم. ما ریگی را از آسمان میآوریم پایین، ولی نمیتوانیم منافذ خروج بنزین را ببندیم؟
ساعدی افزود: یکی از دلایلی که دولت مطرح میکند این است که افراد محروم و بیکار جامعه بنزین را قاچاق میکنند. در کردستان کولهبر داریم در سیستان قاچاق بنزین. حالا دولت باید زندگیشان را تامین کند و مرزهایش را محکم ببندند یا اینکه چشمش را ببندد یا نیمه نگاهی به آنها داشته باشد. یعنی یک بار ببندد یک بار اجازه میدهد بروند. ولی نکته این است مگر یک فرد شخصی چقدر میتواند قاچاق کند؟