بررسی مشکلات کشتیرانی در مسیر تحریم
رویداد۲۴ به طور قطع کشتیرانی نقش استراتژیکی در پیکره اقتصادی هر کشور دارد و بزرگی این بخش اقتصادی به اندازهای است که در صورت بحران و یا مشکلی در فعالیت آن، تبعات سنگینی به وجود خواهد آمد. در چند وقت اخیر نیز با وجود دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور، حملونقل کالاها به دلیل تحریمها به چالشی برای صنایع مختلف از جمله خودرو تبدیل شده است.
در کنار این صنعت تقریبا تمامی صنایع نیز به لحاظ واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز و صادرات کالاهای تولیدی با مشکلات جدی مواجه بودند. در چنین شرایطی این پرسش مطرح میشود که تحریم کشتیرانی به عنوان یکی از صنایع پایین دستی صنعت خودرو تا چه اندازه بر عملکرد این صنعت تاثیر گذاشته است؟
جواد سمساریلر، رئیس راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با اشاره به تحریم کشتیرانی ایران و تاثیر آن بر ورود مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت خودرو اظهار میکند: «در حال حاضر تمام خطوط کشتیرانی لاینر از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یا آپاتلوی به مقصد ایران مورد تحریم قرار گرفته اند و این خطوط کشتیرانی هیچ باری را وارد ایران نمیکنند».
وی با بیان این که فرقی ندارد بار کشتیها قطعات یدکی و حتی خودرو و یا سایر نیازها باشد، میافزاید: «از آن جا که کشتیرانی ایران برای بار دوم مورد تحریمها قرار میگیرد، مسیرهایی که از طریق آنها امکان دور زدن تحریمها وجود داشت نیز شناسایی و راههای آنها مسدود شده است بنابراین امکان دور زدن محدودیتها نیز وجود ندارد».
این فعال حوزه حمل و نقل و لجستیک ادامه میدهد: «هم اکنون با توجه به چنین شرایطی هیچ یک از خطوط کشتیرانی جرات نقل و انتقال کالاهای ایرانی را ندارند ضمن آن که هیچ بانکی نیز اجازه مراودات مالی با ایران را ندارد. در همین حال ظرف دو هفته گذشته دو بانک خارجی به دلیل دور زدن تحریمهای امریکا و همکاری با ایران ۱۲ میلیارد تومان جریمه شدند که با توجه به چنین شرایطی هیچ بانکی تمایل به همکاری با ایران را نخواهد داشت».
سمساریلر با تاکید بر این که در چنین شرایطی امکان نقل و انتقال منابع مالی با چمدان نیز امکانپذیر نیست، تصریح میکند: «همه شرایط دست به دست هم داده و راه فعالیت ایران را قفل کرده و هرچند با تکیه بر دلالان امکان دور زدن تحریمها وجود دارد، اما این ریسک نیز وجود خواهد داشت که جنس و پول صرف شده با هم از بین بروند و به هیچ عنوان تضمینی برای رسیدن کالا به مقصد وجود ندارد».
رئیس راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در خصوص امکان استفاده از دلالان با هدف دور زدن تحریمها نیز اظهار میکند: این اقدام علاوه بر عدم تضمین صحت و سلامت کالا، هزینهها را افزایش میدهد به طوری که اگر در دورهای از زمان ۱۰۰ دلار صرف انجام این کار میشد امروز باید ۲۰۰۰ دلار برای آن پرداخت شود این در حالیست که عدم تمایل کشورهای خارجی برای همکاری با ایران مزید بر علت شده است».
به گفته وی، «هم اکنون همه صنایع به دلیل تحریمها با کمبود مواد اولیه و مورد نیاز مواجه هستنند و به دلیل عدم امکان دور زدن تحریمها و شناسایی راههای دور زدن، شرایط روز به روز بدتر میشود و اثر این روند در صنعت خودرو و سایر صنایع مشخص است».
اظهارات این فعال حوزه لجستیک نشان از شرایط نه چندان مساعد خطوط کشتیرانی و حمل و نقل کالا دارد. این شرایط در حالیست که علاوه بر تحریمهای خارجی شاهد محدودیتهایی در داخل کشور هستیم که دسترسی به مواد اولیه صنعت خودرو که این روزها با چالشهای جدی مواجه است را دشوارتر از همیشه کرده است.
از آن جا که به گفته فعالان حوزه حمل و نقل دور زدن تحریمها دیگر امکانپذیر نبوده و علاوه بر ریسک موجود، هزینههای بالایی را تحمیل میکند باید به فکر راهکار تازه تری برای تامین مواد اولیه صنعت خودرو بود که در این شرایط داخلی سازی و افزایش عمق ساخت داخل بهترین کار به نظر میرسد.