حاجیدلیگانی:
خودروسازان باید به مردم احترام بگذارند/ اوضاع از کنترل وزیر صمت خارج شده و سازمان حمایت هم در خواب است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: خودروسازان به دنبال این هستند تا میتوانند نقدینگی موجود در دست مردم را به دست آورند و انتقاد ما به آنها این است که حالا که نقدینگی را تا جایی که توانستید جمع کردید، لااقل در قبال مردم خوشقول باشید.
رویداد۲۴ پس از آنکه از اواخر سال ۹۶ پول ملی مسیر بیارزش شدن را در پیش گرفت و تحریمهای اقتصادی علیه ایران به اوج خود رسید، صنعت خودروسازی داخل هم با مصائب و مشکلات زیادی مواجه شد. قیمت خودرو به یکباره افزایش پیدا کرد و از اینرو بازار پیشفروش دو خودروساز کشور داغ شد. تاکنون و در کمتر از یکسال پس از بحران اقتصادی، دو شرکت خودروساز چندین بار روی به پیشفروش محصولات خود آوردند که آمارها نشان از استقبال چشمگیر مردم از این رویکرد خودروسازان داشته است.
این روند خودروسازان در حالی در جریان است که آمار و ارقام اسفندماه سال گذشته حکایت از کاهش ۳۷ درصدی تولید خودرو دارد.
فارغ از اینکه پس از تحریمها صنعت خودروسازی کشور با کمبود مواد اولیه و نبود پلهای ارتباطی با خارج از کشور مواجه شده آنها در تحویل به موقع خودرو به مشتریان هم به تعهدات خود پایبند نبودند و همین موضوع باعث نارضایتی بسیاری از خریداران شده است.
حسینعلی حاجیدلیگانی، نماینده شاهینشهر در این رابطه گفت: ریشه این مشکل، عدم برنامهریزی دقیق و به حساب نیاوردن مشتری و حتی قطعهسازان است. خودروسازان ما باید برای افرادی که آن طرف میز نشستند هم احترام قائل شود و اینکه فقط به خود نگاه کنند و طرف مقابل و خواسته و نیازهای آنها را در نظر نگیرند به هیچ عنوان قابل قبول نیست. قرار نیست که خودروسازان ما هر وقت دلشان خواست قیمتها را افزایش دهند و هر وقت و هر جور خواستند با مشتری برخورد کنند و به تعهدات خود پایبند نباشند.
وی در ادامه افزود: من از سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هم گله دارم و نمیدانم چرا مدیران آن سازمان در خواب هستند. یکی از عمده دلایل بیتفاوتی آنها این است که زیرمجموعه وزارت صمت هستند. متاسفانه ستاد تنظیم بازار هم تنظیماتش به هم خورده و به نظر میرسد ابتدا باید ستاد تنظیم بازار را درست تنظیم کرد و مسئولیتهایش را به آن یادآور شد و سپس توقع مدیریت از آنها داشت. گویا وزیر صمت هم از کار خیلی دور شده و مدیریت اوضاع از دستش خارج شده است. تا امروز عملکرد آقای رحمانی را خیلی ضعیف دیدم و با حرفهایی که از ایشان در روز رای اعتماد شنیدم تفاوت زیادی را احساس میکنم.
این نماینده اصولگرای مجلس در خصوص اینکه مجلس تا چه زمانی این شرایط را تحمل خواهد کرد؟ گفت: من بعید میدانم مجلس خیلی منتظر وزیر صمت بماند، زیرا تاکنون فرصت خوبی برای سر و سامان دادن به اوضاع داشته، ولی کار خاصی را در این جهت انجام نداده است. من معتقدم اگر آقای رحمانی در روزها و هفتههای آتی اقدامات موثری در حوزههایی که ضعف دارد انجام ندهد با استیضاح احتمالی نمایندگان مردم مواجه خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان داخلی مرتب روی به پیشفروش میآورند، گفت: آنها به دنبال این هستند که تا میتوانند نقدینگی موجود در دست مردم را به دست آورند و انتقاد ما به خودروسازان داخلی این است حالا که نقدینگی را تا جایی که توانستید جمع کردید، لااقل در قبال مردم خوشقول باشید.
حاجیدلیگانی تصریح کرد: از طرفی، چون برای تولید در کشور خیلی سرمایهگذاری نشده، نقدینگی مردم سمت و سوی درستی به خود نگرفته و آنها مجبور شدند برای این پولی که در اختیار دارند فکری کنند و در حال حاضر پیشخرید خودرو را بهترین راه برای بیارزش نشدن نقدینگی خود دیدند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من از آن روزی میترسم که این پیشفروشها و بدقولیها تا جایی ادامه پیدا کند که بیاعتمادی و نارضایتی حاصل از آن به مانند عملکرد موسسات مالی و اعتباری به واقعیت تبدیل شود.
این روند خودروسازان در حالی در جریان است که آمار و ارقام اسفندماه سال گذشته حکایت از کاهش ۳۷ درصدی تولید خودرو دارد.
فارغ از اینکه پس از تحریمها صنعت خودروسازی کشور با کمبود مواد اولیه و نبود پلهای ارتباطی با خارج از کشور مواجه شده آنها در تحویل به موقع خودرو به مشتریان هم به تعهدات خود پایبند نبودند و همین موضوع باعث نارضایتی بسیاری از خریداران شده است.
حسینعلی حاجیدلیگانی، نماینده شاهینشهر در این رابطه گفت: ریشه این مشکل، عدم برنامهریزی دقیق و به حساب نیاوردن مشتری و حتی قطعهسازان است. خودروسازان ما باید برای افرادی که آن طرف میز نشستند هم احترام قائل شود و اینکه فقط به خود نگاه کنند و طرف مقابل و خواسته و نیازهای آنها را در نظر نگیرند به هیچ عنوان قابل قبول نیست. قرار نیست که خودروسازان ما هر وقت دلشان خواست قیمتها را افزایش دهند و هر وقت و هر جور خواستند با مشتری برخورد کنند و به تعهدات خود پایبند نباشند.
وی در ادامه افزود: من از سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هم گله دارم و نمیدانم چرا مدیران آن سازمان در خواب هستند. یکی از عمده دلایل بیتفاوتی آنها این است که زیرمجموعه وزارت صمت هستند. متاسفانه ستاد تنظیم بازار هم تنظیماتش به هم خورده و به نظر میرسد ابتدا باید ستاد تنظیم بازار را درست تنظیم کرد و مسئولیتهایش را به آن یادآور شد و سپس توقع مدیریت از آنها داشت. گویا وزیر صمت هم از کار خیلی دور شده و مدیریت اوضاع از دستش خارج شده است. تا امروز عملکرد آقای رحمانی را خیلی ضعیف دیدم و با حرفهایی که از ایشان در روز رای اعتماد شنیدم تفاوت زیادی را احساس میکنم.
این نماینده اصولگرای مجلس در خصوص اینکه مجلس تا چه زمانی این شرایط را تحمل خواهد کرد؟ گفت: من بعید میدانم مجلس خیلی منتظر وزیر صمت بماند، زیرا تاکنون فرصت خوبی برای سر و سامان دادن به اوضاع داشته، ولی کار خاصی را در این جهت انجام نداده است. من معتقدم اگر آقای رحمانی در روزها و هفتههای آتی اقدامات موثری در حوزههایی که ضعف دارد انجام ندهد با استیضاح احتمالی نمایندگان مردم مواجه خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان داخلی مرتب روی به پیشفروش میآورند، گفت: آنها به دنبال این هستند که تا میتوانند نقدینگی موجود در دست مردم را به دست آورند و انتقاد ما به خودروسازان داخلی این است حالا که نقدینگی را تا جایی که توانستید جمع کردید، لااقل در قبال مردم خوشقول باشید.
حاجیدلیگانی تصریح کرد: از طرفی، چون برای تولید در کشور خیلی سرمایهگذاری نشده، نقدینگی مردم سمت و سوی درستی به خود نگرفته و آنها مجبور شدند برای این پولی که در اختیار دارند فکری کنند و در حال حاضر پیشخرید خودرو را بهترین راه برای بیارزش نشدن نقدینگی خود دیدند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من از آن روزی میترسم که این پیشفروشها و بدقولیها تا جایی ادامه پیدا کند که بیاعتمادی و نارضایتی حاصل از آن به مانند عملکرد موسسات مالی و اعتباری به واقعیت تبدیل شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط