سرمقاله امروز روزنامه ایران به قلم مدیرعامل سایپا
گذارِ سیاوشوار از آتشِ تحریمها
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در سرمقاله امروز روزنامه ایران، به گذار موفقیتآمیز این مجموعه و صنعت خودروسازی از تحریمها اشاره کرده و نوشته است عملکرد بهار ۹۸ این صنعت، باید فراتر از مقایسههای کمی و کیفی و در متن تحمل تحریمی ظالمانه و جنگ تمامعیار اقتصادی ارزیابی شود.
![گذارِ سیاوشوار از آتشِ تحریمها گذارِ سیاوشوار از آتشِ تحریمها](/files/fa/news/1398/4/5/213610_624.jpg)
رویداد۲۴ سیدجواد سلیمانی در این یادداشت نوشته است که تولید و تحویل خودرو در بهار ۹۸، زیر فشار و محدودیتها در حالی رخ داد که پارهای تصمیمات بعضا دور از کارشناسی در گذشته و خوش بینیهای زیاده از حد، سایپا را به تحویل محصولاتی متعهد کرده که میشد پس از بروز نشانههای شروع تحریمهای دوباره، کمی محتاطتر عمل کرد تاتعهدات غیرقابل تحقق امروز را شاهد نباشیم.
متن کامل یادداشت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در روزنامه ایران بهشرح زیر است:
به گزارش سایپانیوز، واقعیت این است که تحریم و تولید، دو روی یک سکه نیستند. چه، یکی نقیض دیگری است و، چون آب و آتش، همنشین نمیتوانند بود. در گروه خودروسازی سایپا، اما گریز و گزیری نبود که تولید در وضعیت تحریم هم "باید" ادامه یابد؛ چندان که در عرصههای دیگر نیز، زندگی از جریان نیفتاد. مگر میتوان از ترس مرگ، خودکشی کرد و دستها را به نشان تسلیم بالا برد؟
بهار ۱۳۹۸ خورشیدی، نه تنها در تاریخ «گروه خودروسازی سایپا» که در «صنعت خودرو ایران» به مثابۀ یک نقطۀ عطف، ثبت خواهد شد و این، نه شعاری اغراقآمیز و از سرِ تبلیغات که بیان یک واقعیت ملموس و قابل اثبات است.
گواه این مدعا نیز اگرچه تولید ۱۰۱ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو و تحویل ۶۰هزار دستگاه به مشتریان در بهار۹۸ است، اما اهمیتِ همتِ سترگِ مدیران و کارکنان مجموعه را هنگامی میتوان به تمامی دریافت که به یاد داشته باشیم این اتفاق، در هنگامۀ تشدید تحریمهای غیر قانونی و یک جانبۀ ایالات متحده علیه «کیان اقتصاد ملی» ما رخ داده است.
بهار ۹۸ از این حیث متمایز است که «تحریم» نتوانست «تولید» را از پا بیندازد و اهمیت آن البته از خودروسازی فراتر است؛ آنجا که به یادآوریم خودروسازی، پیشرانِ دیگر صنایع است و محصولات ۶۴رشتۀ صنعتی دیگر به صنعتگرانِ خودرو عرضه میشود. رونق خودروسازی به منزلۀ رونق صنایع و اقتصاد کشور است و خدای ناخواسته رکود و از نفس افتادن آن نیز وارونۀ آن گزاره میتواند باشد. از همین منظر نیز میتوان دریافت که چرا تحریمهای ظالمانۀ آمریکا بر آن بود - و هنوز هم هست - که به موازات صنعت نفت، خودروسازان را نیز از پا بیندازد.
اقتصاد ایران، پس از صنایع نفت و گاز، با صنعت بزرگ خودروسازی شناخته میشود و گروه خودروسازی سایپا، به نقش خود در این صنعت میبالد و همواره برای رفع کاستیها و ارایۀ محصولات بهتر و خدمات بیشتر میکوشد، اما این واقعیت را نباید از دیده دورداشت که عملکرد بهار ۹۸، باید فراتر از مقایسههای کمّی و کیفی و در متن تحمل تحریمی ظالمانه و جنگ تمام عیارِ اقتصادی ارزیابی شود.
تولید ۱۰۰ هزار محصول و تحویل ۶۰ هزار خودرو در بهار ۹۸، زیر فشار و محدودیتهای ناشی از تحریمها در حالی رخ داد که پارهای تصمیمات بعضا دور از کارشناسی در گذشته و خوش¬بینیهای زیاده از حد، سایپا را به تحویل محصولاتی متعهد کرده که میشد پس از بروز نشانههای شروع تحریمهای دوباره، کمی محتاطتر عمل کرد تاتعهدات غیرقابل تحقق امروز را شاهد نباشیم.
تصمیم و اقدام مهم دیگر در این مدت، برنامه ریزی برای تسریعِ تأمینِ قطعات و تکمیلِ خودروهایی بوده که به خاطر کاستی در برخی قطعات -بعضا حساس و برخوردار از فناوری بالا - وارد بازار نشده بودند یا هنوز نشده اند و امید داریم با انجام آن به روند عرضه شتاب دهیم هر چند که اولویت ما افزایش کیفیت و رفع کاستی هاست و خوش¬بختانه درک و آگاهی مشتریان، به روند رو به بهبود یاری رسانده است.
امروز، ما در مجموعۀ سایپا بیش از هر زمان دیگری احساس میکنیم که قصۀ ما فراتر از کار در وضعیتِ عادی یا مانند همتایانمان در دیگر نقاطِ جهان است چرا که در کوران و طوفان یک جنگ اقتصادی از جریان و شریان اقتصاد ملی، صیانت میکنیم و در مقابل انتظار داریم در داوریها و ارزیابیها به این واقعیت توجه شود. واقعیت عیان و عریان هم جز این نیست که «تولید» کنونی در وضعیت «تحریم» صورت میپذیرد و این گونه است که بر عدد ۱۰۱ هزار و ۲۶ دستگاه در بهار۹۸ میتوان و سزاست که بیشتر درنگ شود. کارنامۀ خودرو سازی ایران با اشتغال ملی، گردش مالی و شاخصهای کلان اقتصادی گره خورده و فراز و فرود آن بر دیگر صنایع اثر مستقیم و غیر مستقیم بر جای میگذارد.
آغوش ما به روی مشارکت همواره گشوده است، که تبلور آن را در ماههای گذشته و در پویش ملی بومی سازی قطعات صنعت خودرو از سوی سایپا مشهود بوده است. خودروسازی ایران و مشخصا سایپا نشان داده میتواند به حیات خود ادامه میدهد و کدام نشان و نشانه مهمتر و ملموستر از تولید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در کمتر از سه ماه؟ در این بزنگاه، نمیتوان به سادگی از نقش بی بدیل زنجیره تامین و قطعه سازان نیز چشم پوشید، چرا که آنان گام به گام و لحظه به لحظه خود را به ایستایی و استمرار صنعت خودرو اختصاص داده اند.
تحریم، آتشی بود تا صنعت خودروسازی ما را بسوزاند، ما را در خود فروبلعد و از نفس بیندازدمان؛ اما سایپا، «سیاوش»وار از هیمۀ انبوهی که دشمنان این سرزمین فراهم کرده بودند به سلامت خارج شد و این جز با لطف خداوند، منویات داهیانه رهبر معظم انقلاب به ویژه در محور رونق تولید، تدبیر دولت محترم، حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت، همت یکایک کارگران، مهندسان، کارکنان، و مدیران این مجموعۀ ملی و همیاری، همکاری و شکیبایی مشتریان و درک شرایط تازه میسر نمیشد، جای آن است که جَبینِ شُکر بر خاک بساییم و خداوند بزرگ را به پاسِ این توفیق، سپاس گوییم.
فراموش نکنیم که کُلّیت خودروسازی ما یکی از اهداف تحریم کنندگان بوده و هست، و به صورت مشخص «سایپا» در نقطه هدف قرار داشته و دارد، اما ماندیم و هستیم و به حول و قوّۀ الهی میمانیم و به تولید و عرضه ادامه میدهیم و در این مسیر سرمایهای بالاتر از همراهی و صبوری مشتریان نمیشناسیم.
تحریم، با همۀ زشتی و تلخی مانند جنگ است که در عین ویرانی و جان ستانی جلوههایی ناب از فداکاری و همیاری را نیز در پی دارد و افتخاری اگر هست که هست، کار در این فضا و این حال و هواست...
متن کامل یادداشت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در روزنامه ایران بهشرح زیر است:
به گزارش سایپانیوز، واقعیت این است که تحریم و تولید، دو روی یک سکه نیستند. چه، یکی نقیض دیگری است و، چون آب و آتش، همنشین نمیتوانند بود. در گروه خودروسازی سایپا، اما گریز و گزیری نبود که تولید در وضعیت تحریم هم "باید" ادامه یابد؛ چندان که در عرصههای دیگر نیز، زندگی از جریان نیفتاد. مگر میتوان از ترس مرگ، خودکشی کرد و دستها را به نشان تسلیم بالا برد؟
بهار ۱۳۹۸ خورشیدی، نه تنها در تاریخ «گروه خودروسازی سایپا» که در «صنعت خودرو ایران» به مثابۀ یک نقطۀ عطف، ثبت خواهد شد و این، نه شعاری اغراقآمیز و از سرِ تبلیغات که بیان یک واقعیت ملموس و قابل اثبات است.
گواه این مدعا نیز اگرچه تولید ۱۰۱ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو و تحویل ۶۰هزار دستگاه به مشتریان در بهار۹۸ است، اما اهمیتِ همتِ سترگِ مدیران و کارکنان مجموعه را هنگامی میتوان به تمامی دریافت که به یاد داشته باشیم این اتفاق، در هنگامۀ تشدید تحریمهای غیر قانونی و یک جانبۀ ایالات متحده علیه «کیان اقتصاد ملی» ما رخ داده است.
بهار ۹۸ از این حیث متمایز است که «تحریم» نتوانست «تولید» را از پا بیندازد و اهمیت آن البته از خودروسازی فراتر است؛ آنجا که به یادآوریم خودروسازی، پیشرانِ دیگر صنایع است و محصولات ۶۴رشتۀ صنعتی دیگر به صنعتگرانِ خودرو عرضه میشود. رونق خودروسازی به منزلۀ رونق صنایع و اقتصاد کشور است و خدای ناخواسته رکود و از نفس افتادن آن نیز وارونۀ آن گزاره میتواند باشد. از همین منظر نیز میتوان دریافت که چرا تحریمهای ظالمانۀ آمریکا بر آن بود - و هنوز هم هست - که به موازات صنعت نفت، خودروسازان را نیز از پا بیندازد.
اقتصاد ایران، پس از صنایع نفت و گاز، با صنعت بزرگ خودروسازی شناخته میشود و گروه خودروسازی سایپا، به نقش خود در این صنعت میبالد و همواره برای رفع کاستیها و ارایۀ محصولات بهتر و خدمات بیشتر میکوشد، اما این واقعیت را نباید از دیده دورداشت که عملکرد بهار ۹۸، باید فراتر از مقایسههای کمّی و کیفی و در متن تحمل تحریمی ظالمانه و جنگ تمام عیارِ اقتصادی ارزیابی شود.
تولید ۱۰۰ هزار محصول و تحویل ۶۰ هزار خودرو در بهار ۹۸، زیر فشار و محدودیتهای ناشی از تحریمها در حالی رخ داد که پارهای تصمیمات بعضا دور از کارشناسی در گذشته و خوش¬بینیهای زیاده از حد، سایپا را به تحویل محصولاتی متعهد کرده که میشد پس از بروز نشانههای شروع تحریمهای دوباره، کمی محتاطتر عمل کرد تاتعهدات غیرقابل تحقق امروز را شاهد نباشیم.
تصمیم و اقدام مهم دیگر در این مدت، برنامه ریزی برای تسریعِ تأمینِ قطعات و تکمیلِ خودروهایی بوده که به خاطر کاستی در برخی قطعات -بعضا حساس و برخوردار از فناوری بالا - وارد بازار نشده بودند یا هنوز نشده اند و امید داریم با انجام آن به روند عرضه شتاب دهیم هر چند که اولویت ما افزایش کیفیت و رفع کاستی هاست و خوش¬بختانه درک و آگاهی مشتریان، به روند رو به بهبود یاری رسانده است.
امروز، ما در مجموعۀ سایپا بیش از هر زمان دیگری احساس میکنیم که قصۀ ما فراتر از کار در وضعیتِ عادی یا مانند همتایانمان در دیگر نقاطِ جهان است چرا که در کوران و طوفان یک جنگ اقتصادی از جریان و شریان اقتصاد ملی، صیانت میکنیم و در مقابل انتظار داریم در داوریها و ارزیابیها به این واقعیت توجه شود. واقعیت عیان و عریان هم جز این نیست که «تولید» کنونی در وضعیت «تحریم» صورت میپذیرد و این گونه است که بر عدد ۱۰۱ هزار و ۲۶ دستگاه در بهار۹۸ میتوان و سزاست که بیشتر درنگ شود. کارنامۀ خودرو سازی ایران با اشتغال ملی، گردش مالی و شاخصهای کلان اقتصادی گره خورده و فراز و فرود آن بر دیگر صنایع اثر مستقیم و غیر مستقیم بر جای میگذارد.
آغوش ما به روی مشارکت همواره گشوده است، که تبلور آن را در ماههای گذشته و در پویش ملی بومی سازی قطعات صنعت خودرو از سوی سایپا مشهود بوده است. خودروسازی ایران و مشخصا سایپا نشان داده میتواند به حیات خود ادامه میدهد و کدام نشان و نشانه مهمتر و ملموستر از تولید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در کمتر از سه ماه؟ در این بزنگاه، نمیتوان به سادگی از نقش بی بدیل زنجیره تامین و قطعه سازان نیز چشم پوشید، چرا که آنان گام به گام و لحظه به لحظه خود را به ایستایی و استمرار صنعت خودرو اختصاص داده اند.
تحریم، آتشی بود تا صنعت خودروسازی ما را بسوزاند، ما را در خود فروبلعد و از نفس بیندازدمان؛ اما سایپا، «سیاوش»وار از هیمۀ انبوهی که دشمنان این سرزمین فراهم کرده بودند به سلامت خارج شد و این جز با لطف خداوند، منویات داهیانه رهبر معظم انقلاب به ویژه در محور رونق تولید، تدبیر دولت محترم، حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت، همت یکایک کارگران، مهندسان، کارکنان، و مدیران این مجموعۀ ملی و همیاری، همکاری و شکیبایی مشتریان و درک شرایط تازه میسر نمیشد، جای آن است که جَبینِ شُکر بر خاک بساییم و خداوند بزرگ را به پاسِ این توفیق، سپاس گوییم.
فراموش نکنیم که کُلّیت خودروسازی ما یکی از اهداف تحریم کنندگان بوده و هست، و به صورت مشخص «سایپا» در نقطه هدف قرار داشته و دارد، اما ماندیم و هستیم و به حول و قوّۀ الهی میمانیم و به تولید و عرضه ادامه میدهیم و در این مسیر سرمایهای بالاتر از همراهی و صبوری مشتریان نمیشناسیم.
تحریم، با همۀ زشتی و تلخی مانند جنگ است که در عین ویرانی و جان ستانی جلوههایی ناب از فداکاری و همیاری را نیز در پی دارد و افتخاری اگر هست که هست، کار در این فضا و این حال و هواست...
خبر های مرتبط