جای خالی نهاد ناظر/ راز مماشات بیمه مرکزی با بیمه معلم چیست؟
رویداد۲۴ شرکت بیمه معلم در صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ افشا کرده که تا پایان این سال هم نتوانسته توانگری خود را به بیش از سطح «دو» افزایش دهد. آنگونه که در توضیح گزارش عملکرد سالانه این بیمه آمده؛ «شرکت بیمه معلم ۱۵ هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده و سود شرکت در سال مالی ۹۸، مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سود ۳۰۱ میلیارد ریالی سال ۹۷، رشد قابل توجه ۸۳ درصدی را تجربه کرده است.» این آماری است که ظاهرا شرکت بیمه معلم به آن اتکا کرده اما سوال اینجاست اگر بیمه معلم اینقدر شرکت پرسودی است، چرا سطح توانگری آن از «دو» فراتر نرفته است؟ آنهم در حالی که وزارت آموزش و پرورش، بیمه معلم را با قراردادی انحصاری و بدون طی فرآیندها، به عنوان گزینه بیمهای برای دانش آموزان انتخاب کرده است؛ به معنای دیگر با شرکتی مواجه هستیم که با بزرگترین وزارتخانه کشور قراردادی انحصاری دارد، با این حال این شرکت نتوانسته به سطح توانگری «یک» برسد.
اوایل آذر ماه سال گذشته بیمه مرکزی، سطح توانگری شرکتهای بیمه را برای سال ۱۳۹۸ اعلام کرد. در جدول منتشر شده مشخص شد که شرکت بیمه معلم برای پنجمین سال پیاپی در سطح دو توانگری باقی مانده است. گرچه شرکت میتوانست تا پایان سال با اقدامات ترمیمی یا ثبت افزایش سرمایه، سطح توانگری را افزایش دهد، اما گویا ترجیح داده زحمت این کار را به خود ندهد.
این ادعا را صورتهای مالی شرکت اثبات میکند. آن طور که اطلاعات آذر ماه سال گذشته بیمه مرکزی نشان میدهد، نسبت توانگری شرکت بیمه معلم عدد ۷۷ بوده است، در حالی که این رقم تا پایان سال به عدد ۷۸.۰۵ رسیده است. این شرایط نشان میدهد که بیمه معلم برای پنجمین سال پیاپی، در سطح «دو» توانگری باقی مانده است.
سایت بیمه معلم در توضیح این وضعیت با اشاره به عملکرد سال ۱۳۹۸ نوشته «خانواده بیمه معلم با سختکوشی و همدلی کارکنان، نمایندگان و همچنین حمایت سهامداران به سر منزل مقصود رسید.»
معلوم نیست منظور از «سرمنزل مقصود» دقیقا چیست؟ آنهم در حالی که در پنجمین سال متوالی سطح توانگری این شرکت هیچ تغییری نکرده است.
بیشتر بخوانید: قرارداد انحصاری بیمه معلم برای ۱۴ میلیون دانشآموز/ امپراطوری میلیاردی بیمهای در آموزش و پرورش
بیشتر بخوانید: حاشیههای «آقای میم» و «بیمه معلم»/ ماجرای بدهی ۱۰ ساله به بیمه معلم چیست؟
به گزارش رویداد۲۴ نسبت توانگری مالی سطح «دو»، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. مطابق شاخصهای تعریف شده، سطح دو توانگری به این معناست که شرکت بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارد، ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.
آن طور که آیین نامه اذعان دارد، بیمه مرکزی از شرکت با سطح توانگری «دو» درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله و حسب مورد برنامه افزایش سرمایه خواهد داشت که پس از بررسی و تأیید، برای اجرا به شرکت ابلاغ میشود. با انتشار صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ شرکت بیمه معلم، مشخص میشود که بیمه مرکزی حتی در پیگیری آییننامههای ابلاغی خود به شرکتهای بیمه نیز جدیت لازم را ندارد. جای این پرسش باقی است که چگونه یک شرکت بیمه میتواند برای پنج سال پیوسته در این سطح توانگری باقی بماند، بدون این که برخوردی از سوی نهاد ناظر با آن صورت گرفته باشد؟! این در حالی است که غلامرضا سلیمانی امیری ماکو همان زمانی که به جای همتی به عنوان رییس کل بیمه مرکزی منصوب شد، از لزوم نظارت بیشتر بر شرکتهای بیمهای سخن و گفت و به شرکتهای بیمه هشدار داد که نمیگذارد سهامداران و بیمهگذاران را در معرض خطر قرار دهند.
جالب آن که بیمه مرکزی در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، به عموم بیمهگذاران توصیه کرده که به سطح توانگری مالی شرکتها به عنوان یکی از معیارهای انتخاب بیمهگر خود توجه کنند!