تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

تاجزاده در کلاب هاوس : می‌خواستیم خاتمی رئیس جمهور شود، صفایی فراهانی معاون اول/ حمایت از لاریجانی یعنی مرگ اصلاحات

مصطفی تاجزاده در کلاب هاوس گفته قرار بود خاتمی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی شود و صفایی فراهانی به عنوان معاون اول.

مصطفی تاجزاده انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴ ابتدای هفته جاری مصطفی تاجزاده رسما برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد. تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است که بعد از انتخابات سال ۸۸ به هفت سال زندان محکوم شد. او در دوران خاتمی معاون وزیر کشور بود.

امشب در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، اتاقی با عنوان «چرا نامزد شدم؟ گفتگوی آزاد با مصطفی تاجزاده» شکل گرفته است و خبرنگاران و فعالان سیاسی با حضور تاجزاده، به صورت آزاد تبادل نظر و سوال‌های خود را از او انجام می‌دهند. در ادامه به سخنان مطرح شده از سوی تاجزاده در این اتاق اشاره می‌کنیم:

حاکمیت تصمیم گرفته حکومت را یکدست کند

تاجزاده در ابتدای سخنان گفت: حاکمیت تصمیم گرفت با حذف منتقدان، حکومت را یکدست کند و مجلس نهم نتیجه آن بود. در سال ۹۲ فضا تغییر کرد و فضای رقابتی معنا دار شکل گرفت و ثبت نام هاشمی را دیدیم. آن فضا، فضای برد برد میان رهبری و منتقدان بود و در سال ۹۶ نیز انتخابات رقابتی بود و رقبا به رقابت باهم پرداختند. در سال ۹۶ به بعد، چند اتفاق افتاد که تا حد زیادی فضا را بست و دخالت‌های روز افزونی انجام شد.

با پیروزی ترامپ و اعتراضات دی ۹۶ و ۹۸ و بحران اقتصادی، شرایط سختی را برای جمهوری اسلامی رقم زدند. در این شرایط سوال این بود که قرار است جمهوری اسلامی چه مسیری را انتخاب کند؟ یکی از آن‌ها برگشت به مردم بود که امکان حل مشکلات بود و مسیر دوم این بود که به سمت سختگیری بیشتر پیش بروند و به سمت حکومت اقلیت. متاسفانه مسیر دوم را انتخاب کرد و نتیجه آن مجلس و انتخابات سال ۹۸ بود که آدم از حضور و مصوبات آن‌ها خجالت می‌کشد.


بیشتر بخوانید: کاندیداتوری مصطفی تاجزاده در انتخابات ۱۴۰۰ ؛ تلاش برای افزایش مشارکت یا تحریم؟


میخواستیم خاتمی رییس جمهور شود و صفایی فراهانی معاون اول

در انتخابات ۹۸ من و اکثر اصلاح طلبان شرکت نکردیم و بسیاری از افراد قلع و قمع شدند. اما سوال این است که حاکمیت در سال ۱۴۰۰ چه مسیری قرار است انتخاب کند؟ من فکر میکنم به دلیل دشواری شرایط بین الملل و منطقه، اصل را به شرکت در انتخابات بگذاریم و نامزد معرفی کنیم و میدان را ترک نکنیم. نگاه دیگر این بود که حتما با یک گزینه اصلاح طلب وارد شویم و روی اصلی‌ترین مسائلی که کشور را به اینجا کشانده انگشت بگذاریم. اگر اجازه دادند وارد انتخابات شویم، مسئولیت بپذیریم و اگر رای نیاوردیم وظیفه خود را انجام داده‌ایم. از همین رو تلاش کردیم سیدمحمد خاتمی با معاون اولی صفایی فراهانی و تیمی که معرفی می‌کنیم و با برنامه‌ای مدون به انتخابات دعوت کنیم و به این ترتیب مسیر اصلاح ساختاری را دنبال کنیم و به داد مردم برسیم اما بعد از اینکه این داستان متنفی شد، من تصمیم گرفتم با مسئولیت خودم وارد میدان شوم. جمهوری اسلامی هیچ راهی جز اصلاح ساختاری و رفتاری ندارد. دست یاری را به سوی هر شهروندی که فکر می‌‌کند باید از این وضعیت خارج شویم، دراز می‌کنم تا فردای بهتر برای ایران و ایرانیان رقم بزنیم.

ما در سطح کشور دو گرایش داریم. یک گرایش معروف به نظامی‌گری است که فکر می‌کنند هیچ راهی جز تشکیل دولت نظامی نداریم و فضای امنیتی در ایران شکل بگیرد. آنها اقلیت هستند اما می‌دانند اقلیت با مشت آهنین و منسجم می‌تواند اکثریت پراکنده و منفعل را زیر سلطه بگیرند و مشروعیت خودشان را با بهبود وضعیت اقتصادی جبران کنند اما معتقدم این توهمی بیش نیست.

حمایت از علی لاریجانی مرگ جریان اصلاحات است

به گزارش رویداد۲۴ مصطفی تاجزاده در ادامه سخنانش گفت روند دوم هم مدنی‌‌گرایی است؛ این یعنی به اصول جمهوری و ساختاری برگردیم و حاکمیت باید یکی از این دو را انتخاب کنند. داستان با انتخابات تمام نمی‌شود. اگر قرار بود فقط چند موضوع را بگویم، بدون نامزد شدن می‌گفتم اما اکنون می‌خواهیم پرچمی را بلند کنیم و بگوییم نیاز به اصلاح داریم و می‌خواهیم که نظامیان به پادگان‌ها برگردند تا انسجام در میان آنها برگردد. دولت پنهان قرار است تا کجا ادامه دهد و مسئولیت نپذیرد؟ من نیامده‌ام که رد صلاحیت شوم و بعد بگویم خب وظیفه من تمام شد.

ما یک طیفی بودیم از دوم خرداد تا کنون؛ همواره اختلاف‌نظرها اینگونه نبوده که همه جدا باشیم. بله ما هم در میان اصلاح‌طلبان اختلاف نظر داریم و این یعنی زنده بودن. انتقادمان به حاکمیت هم این است که چرا این تکثرگرایی را قبول ندارند و می‌خواهد همه یک حرف را بزنند. برای من اصل اولویت اصلاح بر اصلاح طلبان است. معلوم است که من معادل ملت نیستم اما شعاری که می‌دهم برای مردم و ایران است.

اخیرا با کرباسچی اختلاف نظر داریم، او معتقد است به هر طریقی وارد انتخابات شویم حتی اگر نامزدمان لاریجانی باشد. اما من این را مرگ اصلاحات می‌دانم و معتقدم باید سکوت کنیم و به مردم بگوییم حاکمیت برای ما گزینه‌ای باقی نگذاشته است. از سوی دیگر مثلا من و کرباسچی در خصوص موضع ایران در سوریه همنظر و هم عقیده هستیم.

حصر غیرقانونی است

تاجزاده در بخش دیگری در پاسخ به سوالات مخاطبان درباره  حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: «امیدوارم حصر غیرقانونی هرچه سریعتر برداشته شود تا از حضور بزرگانی چون آقای کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد استفاده کنیم.»

معیارم برای انتخابات معنادار بودن آن است. اگر رقابتی باشد و رقابت معنادار باشد چه داخل زندان باشم و چه خارج از زندان رای می‌دهم و اگر غیر از این باشد، چه در داخل زندان چه در خارج از زندان رای نمی‌دهم.

وقتی می‌خواستم نامزد شوم برخی از دوستانم با من مخالفت می‌کردند و می‌گفتند دستگیر می‌شوی و فضا امنیتی می‌شود. بله، یک فردی که ۷ سال زندان بوده اکنون آزاد است و می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، همه را نقد می‌کند، می‌گوید نظامیان باید به پادگان‌ها برگردند و خواهان اصلاح ساختاری است.

او درباره موضوع جانشینی رهبری گفت: برخی تلاش‌هایی میکنند که من احساس خطر می‌کنم اما معتقدم رهبری در این خصوص خردمندانه عمل می‌کنند و اجازه چنین دخالت‌هایی را نخواهند داد، ولی در سیاست امور غیرقابل پیش بینی است و امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.

من وقتی تیم خود را معرفی کنم، همه متوجه خواهند شد که اصلاح طلبان ظرفیت زیادی دارند و نیرو‌هایی که آن‌ها را کنار گذاشته‌اند؛ از آقای رمضان زاده و فرجی دانا تا خانم آذر منصوری و محمدرضا خاتمی.

مردم و حاکمیت باید کوتاه بیایند

به گزارش رویداد۲۴ سخنم با جمهوری اسلامی است که اگر می‌خواهد به سمت مردم برگردد، مردم حاضر هستند از اتفاقات خونین آبان ۹۸ بگذرند، اما فراموش نمی‌کنند. هم مردم و هم حاکمیت باید کوتاه بیایند. حکومت برای جلوگیری از چندپاره شدن و مردم برای امنیت و بقا.

فایل صوتی ظریف نشان داد آمریکا و روسیه تفاوتی ندارد

او در پاسخ به سوالی درباره فایل صوتی ظریف گفت: بله، ظریف مسائل مهمی را افشا کردند و مهمترین درسی که دارد این است که جامعه بیشتر متوجه می‌شود که قدرت‌های بزرگ به فکر منافع خودشان هستند و فرقی میان آمریکا یا روسیه وجود ندارد. نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که در این سیستم، ظریف می‌تواند برای آیندگان چنین سخنانی را مطرح کند و اتفاقی هم رخ ندهد. این ظرفیتی است که من روی آن تمرکز دارم. معتقدم جریان‌ها باید نکات و نظرات خود را مطرح کنند. مثلا جلیلی بگوید اگر بیایم برجام را کنار می‌گذارم و من هم می‌گویم اگر بیایم معتقدم راه برجام را باید ادامه داد.

زمان جنگ اداره کشور را به دست سپاه ندادیم چرا در صلح بدهیم؟

جامعه باید بتواند نظر‌های متفاوت خود را مطرح کند و تصمیم‌گیری با مردم است. نهادهای نظامی نباید در این امور دخالت کند. من آمدم دولت پنهان را سرجای خود بنشانم. دلیلی ندارد سپاه تا این اندازه وارد انتخابات شود. در زمان جنگ اداره کشور را به دست سپاه و نهادهای نظامی ندادیم چرا باید در زمان صلح چنین کاری کنیم؟

برای حجاب اجباری یا حجاب اختیاری رفراندوم بگذارید

تاجزاده در پاسخ به سوالی درباره حجاب گفت: معتقدم حجاب اجباری نه تنها به اعتقادات و حجاب ضربه می‌زند بلکه انسجام را از بین می‌برد. خب برای حجاب رفراندوم بگذارید. مگر نمی‌گوید مردم مسلمان موافق حجاب هستند؟ خب رفراندوم بگذارید.

تحریم‌ها کمر مردم را می‌شکند. اگر می‌گویید مردم این وضعیت را می‌خواهند، خب رفراندوم بگذارید. بخشی از مردمی که انقلاب کردند می‌گویند اگر می‌دانستیم بعد از انقلاب چنین شرایطی ایجاد می‌شود انقلاب نمیکردیم. من می‌خواهم به بگویم دست بردارید از این وضعیت، راه را باز کنید. چرا با ملت لجبازی می‌کنید؟ اگر مردم می‌خواهند از اهل سنت و زنان هم وزیر داشته باشند، چرا با آن‌ها لجبازی می‌کنید؟

هیچ راهی جز صندوق رای نمیشناسم

تاجزاده در پاسخ به سوالی که اگر اینقد نقد دارید، چرا به صندوق رای چسبیدید، گفت: «بله، من به صندوق رای چسبیدم و هیچ بدیلی برای آن نمی‌شناسم و نه تنها من بلکه جهان برای آن بدیلی نمی‌شناسد. اما این صندوق رای را از ما گروگان گرفته‌اند. یک راه این است که آن را رها کنیم و یک راه این است صندوق را آزاد کنیم. صندوق از هر رژیمی برای من اهمیت بیشتری دارد. جنبش ۸۸ هم به دلیل تکیه بر صندوق رای شکل گرفت. دکتر مصدق هم با صندوق رای و جبهه ملی شکل گرفت. اما برخی سیاست‌ورزی را در صندوق رای خلاصه می‌کنند و در این خصوص منتقد هستم. یک سال حبس بیشتر من به خاطر مقالاتی بود که در زندان می‌نوشتم. من میگویم چرا آقای جنتی باید مادام العمر در شورای نگهبان باشد؟ این رفتار‌ها جواب نمی‌دهد.

نهاد اجماع ساز برای انتخابات خواهد گرفت و اکثر شخصیت‌ها مخالف حمایت از چهره غیر اصلاح طلب هستند، اما در همین چند روز آینده و قبل از ثبت نام نامزد‌های انتخابی خود را معرفی می‌کنند.

رهبری مخالف دادن وزارت اطلاعات به سپاه بود

حتما جایگزین انتخابات نداریم، ولی این نظارت استصوابی آفت است و مردم را از صندوق‌های رای ناامید میکند، در حالیکه انتخابات باید عادلانه و سالم و آزادانه باشد. وقتی بحث تشکیل وزارت اطلاعات مطرح بود، صحبت می‌شد که از سپاه جدا شود. از جمله کسانی که مخالف دادن وزارت اطلاعات به سپاه بود، آیت الله خامنه‌ای بود که می‌گفتند اطلاعات محرمانه را نباید به گروهی داد که در دست خود اسلحه دارد. من همواره می‌گویم دورانی که نیرو‌های مسلح جایگاه داشتند در زمان اصلاحات بود، زیرا همه امور سر جای خود قرار داشت.

مهمترین ضعف ما و اصلاحات این بود که متاسفانه استمرارطلب نبودیم. من تا دو سه سال قبل مخالف تغییر قانون اساسی بودم، زیرا معتقد بودم مجلس خبرگان قانون را بدتر و محدودیت‌تر می‌کنند و دیگر حتی حاضر به حرف زدن هم نخواهیم بود، اما اکنون موافق تغییر آن هستم و معتقدم مردم آگاه هستند و اگر اصلاح آن دموکراتیک باشد می‌تواند کمک کننده باشد و خواهان رفراندوم هستم. ما اصلاح طلبان نه طرفدار خشونت هستیم نه اسلحه و نه کشور‌های خارجی. با شناختی که از جامعه دارم، معتقدم اگر حکومت عاقلانه رفتار کند مردم حاضر به شرکت در انتخابات آزاد خواهند بود.

مگر نمی‌گویید مردم مرا نمی‌خواهند، من را تایید کنید تا به من رای ندهند

انتخابات ۹۲ و ۹۶ انتخابات آزاد نبود اما رقابتی بود. متاسفانه حوادث سال ۶۰ باعث ترس و وحشت در حاکمان شد و باعث نادیده گرفتن حقوق شهروندان شد و از آزادی فاصله گرفتیم. اگر می‌گویید مردم من را نمی‌خواهند، خب من را تایید کنید تا مردم به من رای ندهند، نه اینکه اجازه حضور ندهید، وقتی رد صلاحیت می‌کنند یعنی می‌دانند اگر بیاییم ممکن است مردم ما را انتخاب کنند و اتفاقاتی که می‌خواهند شکل بگیرد.

طبق قانون اساسی شرایط لازم برای کاندیداتوری را دارم و از آقای جنتی هم اعتقاداتم محکم‌تر و صادقانه‌تر است، زیرا آقای جنتی نه به جمهوریت اعتقاد دارد نه به رای مردم.

چه کسی می‌تواند کشتار آبان ۹۸ را تکذیب کند؟ هرکسی که تکذیب کند مضحکه عام و خاص می‌شود. در این انتخابات فرصتی ایجاد کرده‌ایم که فضای سرد انتخابات را به فضای پرشور و رقابتی تبدیل کنیم، اگر پذیرفتند که استقبال می‌کنیم اگر نه هم به مردم اعلام می‌کنیم که اجازه ندادند.

نسبت این مجلس با روحانی مشخص است و اینکه او را استیضاح نمی‌کند، چون می‌داند اقلیت هستند اگرنه در لحظه او را استیضاح و برکنار میکردند. هزینه‌ای که اصلاحات داد در برابر هزینه انقلاب قابل ارزیابی نیست، اما در بسیاری از مواقع هزینه‌های بزرگی را پرداخت کرد.

صاحبان عزای کشته شده‌های هواپیمای اوکراینی حق دارند تا هر کجا می‌خواهند پیش بروند

صاحبان عزای کشته شده‌های هواپیمای اوکراین، حق دارند تا هر کجا می‌خواهند پیش بروند و من نیز از آن‌ها حمایت می‌کنم. تلخ‌ترین توییتی که در این چندسال نوشتم، زمانی بود که به دروغ گفتند ما نزدیم و بعد پذیرفتند که خودشان زدند. فکر نمی‌کردم تا این اندازه سقوط رخ داده باشد که سه روز رو در روی مردم بایستند و دروغ بگویند.

بسیاری از نقد‌ها به اصلاحات را می‌پذیرم، اما می‌گویم خب باشد اصلاحات به بن بست رسیده، جای آن چه چیزی پیشنهاد می‌دهید؟ حکومت هم نمیداند و برای همین است که نمی‌داند به ملت برگردد یا اینکه کار را به نظامیان بسپارد.

باید تمام تلاشمان این باشد که خطا‌های گذشته تکرار نشود. چه تضمینی است که دیگر اتفاق هواپیمای اوکراینی تکرار نشود؟ چه کاری باید انجام دهیم که از تکرار این اتفاق‌ها جلوگیری کنیم؟ من معتقدم هیچ راهی جز انتخابات نیست و مردم در انتخابات تمایل خود به افراد و جریان‌ها را نشان می‌دهند. تقدیر بشر امروز سیاست است. اینکه چه کسی روی کار بیاید در همه ابعاد زندگی ما تاثیر دارد و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

تکمیل می‌شود...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
2
الان حکومت می خواهد مثل چین بامشت اهنین ووصعیت اقتصادی بهتربانطامیان کاررایکسره کند وفکربیت وبقیه این است وستادمهندسی انتخابات درسال۸۸ سردارمشفق رارهبری کودتا ومهندسی کرده است وچراتاچ زاده ازمهندسی انتخابات پیش روافشاگری نکرده است؟ ستادمهندسی انتخابات تمام تلاش خودش رامی کند تامردم شرکت نکنند ومثل انتخابات مچلس برگزارکنند وباید افشاگری کرد ازاین بابت
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
3
3
مردک فرصت طلب تو که گفتی من نظام رو قبول ندارم حالا کاندید انتخابات شدی؛.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
این تاج زاده از اوناست
ایرج قلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
1
شماکه میخواستیدخاتمی رییس جمهورشود چرارای گیری میکنید.. پس همه چیز معلوم شدانچه شمامیخواهید مهم است ملت شیپوراست
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
1
ایشون دیوانه است
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
شتر هم در خواب بیند پنبه دانه گهی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
1
آقا باورکنید , رئیس جمهور ومجلس در خوشبینانه ترین حالتها حداکثر بیست درصد قدرت دارند, شوراهای شهر وروستا هم که اصولا" هیچ خاصیتی ندارند , پس رأی بی رأی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
بوی فتنه می آید.
نظرات شما