تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

بهترین قرص برای عفونت واژن

داروهای مرتبط با بیماری عفونت زنان بسیار گسترده هستند. به همین دلیل اغلب بانوان با این سوال موجه می‌شوند که بهترین دارو برای عفونت واژن چیست؟

بهترین قرص برای عفونت واژن

رویداد۲۴ مهسا زرگری: عفونت واژن یکی از انواع بیماری‌های زنانه است که با رعایت نکردن بهداشت شخصی، رابطه جنسی محافظت نشده و ورود ویروس و باکتری در دهانه رحم ایجاد می‌شود.

اغلب بانوان حداقل یک‌بار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. واژن در دستگاه تناسلی، مجرایی عضلانی پوشیده با غشای مخاطی است که از دهانه رحم شروع می‌شود. اندازه واژن معمولا بین ۸ تا ۱۷ سانتی‌متر است اما صرفا قسمت دهانه واژن از بیرون قابل‌مشاهده است. به‌خاطر حساسیت ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این قسمت افزایش می‌یابد.

معمولا این التهاب به‌دلیل عفونت یا بهم‌خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن رخ می‌دهد. برای تشخیص و درمان عفونت واژینال باید به متخصص زنان مراجعه کنید. عفونت واژن باعث ایجاد ترشح، درد و خارش در این ناحیه می‌شود. با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید با بهترین دارو برای درمان عفونت واژن آشنا شوید.

حتما توجه داشته باشید که با پزشک خود در خصوص استفاده هر کدام از این داروها مشورت نمائید.

عوامل ایجاد عفونت واژن

این عفونت انواع مختلفی دارد و می‌تواند منشا باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی داشته باشد. برخی افراد فکر می‌کنند صرفا برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد عفونت واژن می‌شود. اما این تصور اشتباهی است؛ چراکه در حقیقت عدم رعایت بهداشت به‌خصوص در دوران قاعدگی می‌تواند یکی از علت‌های عفونت واژینال باشد.

انواع عفونت واژن یا واژنیت شامل سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس، واژنیت ویروسی، عفونت باکتریایی، عفونت‌های قارچی و واکنش‌های آلرژیک (غیرعفونی) خواهند شد.

عفونت‌های مخمری و قارچی بدون داشتن رابطه جنسی هم به ‌وجود می‌آیند و در اثر آن، فرد ترشحات سفید، غلیظ و متراکمی را تجربه می‌کند که در ادامه به آن‌‌ خواهیم پرداخت. . در مواردی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده‌باشد، ریسک ابتلا به عفونت واژن مخمری و قارچی چند برابر می‌شود. البته خوشبختانه سیستم ایمنی بدن در حالت طبیعی می‌تواند از پس این قارچ‌ها بربیاید و آنها را از‌بین‌ببرد.

اصلی ترین عوامل ایجاد عفونت رحم

تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، استرس، سرماخوردگی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مواردی هستند که موجب ایجاد عفونت قارچی واژن می‌شوند.

علائم عفونت واژن

برخی علائم عفونت واژن مشترک هستند، اما برای درمان حتما باید نوع عفونت خود را بشناسید. در برخی از موارد، علائم عفونت واژن در کودکان دختر هم مشاهده می‌شود. به‌طور طبیعی، ناحیه تناسلی کودک پیش از بلوغ در مقایسه با زنان بالغ، ترشحی ندارد.

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. اما به‌طور کلی، علائم عفونت واژن و رحم که در انواع واژینیت‌ها مشترک هستند، عبارت‌اند از:

بهترین قرص برای عفونت واژن

  • خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز‌شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی.

درمان عفونت رحم

به منظور جلوگیری از مزمن شدن عفونت و عدم ایجاد عارضه‌های جانبی از جمله پارگی زودهنگام پرده‌های جنینی و زایمان زودرس و ایجاد مشکلات ناباروری و حتی نازایی کلیه عفونت‌های واژن و رحم باید به درستی و به موقع درمان شوند، از همین رو ضروری است برای دریافت بهترین قرص برای عفونت رحم جهت درمان سریع و قطعی به یک دکتر زنان خوب و متخصص با تجربه مراجعه نماییم تا عفونت رحم درمان شود.

درمان عفونت‌های واژن اغلب بواسطه کرم‌های واژینال موضعی و مصرف آنتی بیوتیک قوی برای عفونت رحم صورت می‌گیرد اما مراجعه دیر هنگام به پزشک زنان ممکن است روند درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر سازد.

بهترین قرص برای عفونت رحم

 رایج‌ترین رویکردهای درمانی جهت عفونت می‌توان به شیاف نیستاتین، قرص مترونیدازول، شیاف کلوتریمازول، پماد عفونت واژن میکونازول و پماد عفونت واژن کلوتریمازول اشاره کرد.

در کل جهت عفونت باکتریایی ممکن است قرص، کرم و یا ژل مترونیدازول و کولینامایسین تجویز گردد، برای درمان عفونت‌های قارچی به طور معمول کرم یا شیاف ضدقارچی تجویز خواهد شد. برای تریکومونیازیس احتمالاً قرص‌های مترونیدازول یا تینیدازول و برای آتروفی واژن کرم و قرص استروئیدی تجویز گردد.

برای درمان این عفونت‌ها ابتدا بهتر است حتماً توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ویزیت شده و علت عفونت تشخیص داده شود، استفاده از محصولات پروبیوتیک برای جلوگیری از عفونت مکرر توصیه می‌شود، ممکن است پزشک درمان‌های ذیل را توصیه کند:

  • مصرف 2 قرص مترونیدازول 250، به مدت یک هفته متوالی برای هر 12 ساعت (یا مترونیدازول 500، به مدت 7 روز متوالی هر 12 ساعت یکبار)
  • استفاده از کرم اپلیکاتور کلیندامایسین 2% هنگام خواب به مدت 7 روز متوالی

توجه داسته باشید پس از گذشت یک ماه امکان بازگشت عفونت بین 20 تا 40 درصد خواهد بود. برای ممانعت از عود مجدد عفونت می‌توان به مدت شش ماه ژل واژینال مترونیدازول را هفته‌ای دوبار استفاده کرد. استفاده از پروبیوتیک‌های لاکتوفم و لاکتوواژ با تولید باکتری‌های مفید واژن از عود مجدد بیماری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین در خصوص درمان عفونت باکتریایی نیازی به درمان همزمان شریک جنسی نیست.  

درمان عفونت قارچی واژن یا کاندیدا

برای درمان این نوع عفونت ضروری است بیمار به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و ارائه شرح حالی از خود و تشخیص قطعی توسط  وی درمان به راحتی و با کمک پمادهای ضد قارچ و داروهای خوراکی طی ٣ تا ١ هفته صورت می‌گیرد.

بهترین قرص برای درمان عفونت قارچی واژن

مصرف 2 عدد کپسول فلوکونازول 150 به فاصله 3 روز (برای زنان باردار ممنوع است)

استفاده از کرم واژینال موضعی کلوتریمازول به صورت روزی 3 بار برای مدت 5 روز متوالی

استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون 2% شبی 1 بار (برای درمان التهاب و سوزش)

استفاده از کرم واژینال میکونازول (مصرف مشابه کلوتریمازول، به دلیل احتمال ایجاد حساسیت کمتر تجویز می‌شود)

مصرف قرص واژینال نیستاتین (اثربخشی کمتر از کلوتریمازول و میکونازول)

در خصوص درمان عفونت قارچی باید توجه کرد که نیازی به درمان همزمان شریک جنسی نیست.

بهترین قرص برای درمان عفونت تریکومونایی

برای درمان این نوع از عفونت واژن به طور معمول، مصرف 2 عدد قرص مترونیدازول 250، به مدت یک هفته متوالی هر 12 ساعت یکبار مشترکاً توسط خود بیمار و پارتنر جنسی وی (یا مترونیدازول 500، به مدت یک هفته متوالی هر 12 ساعت یکبار) توصیه می‌شود. در صورت عدم پاسخگویی به درمان، می‌توانید روند درمان را برای یک هفته دیگر نیز تمدید نمایید.

قرص و انتی بیوتیک مناسب برای عفونت واژینال چیست؟

داروهای زیر برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی واژن استفاده می‌شوند:

  • پماد عفونت واژن میکوزین
  • قرص کلوتریمازول برای عفونت واژن
  • شیاف مترونیدازول برای عفونت واژن
  • سیکلوپیروکس
  • قرص داکسی سایکلین برای عفونت واژینال
  • نیستاتین
  • درمان درمان عفونت واژن با فلوکونازول
  • بهترین قرص برای کلامیدیا کپسول آزیترومایسین است.

درمان عفونت قارچی واژن با طب سنتی

یکی از راه های درمان عفونت واژن که از نوع قارچی هستند، استفاده از داروهای طبیعی می باشد. اما تجربه نشان داده است که این داروها به اندازه داروهای شیمیایی قابل اطمینان نیستند و بهتر است به آن‌ها به‌عنوان درمان‌های مکمل نگاه کنید. برخی از داروهای گیاهی معروف شامل روغن نارگیل و روغن درخت چای برای استفاده موضعی و سیر و ماست برای مصرف موضعی و خوراکی هستند.

استفاده از مواد زیر می توانند روند درمان عفونت واژن در منزل را سرعت ببخشند:

 مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که قابلیت مبارزه با عفونت را دارند. پروبیوتیک را می‌توانید به شکل قرص و کپسول یا فراورده‌های غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. ترشی کلم، دوغ، و ماست (ماست یونانی) از مهم‌ترین منابع پروبیوتیک هستند و برای درمان خانگی عفونت واژینال به‌‌کار می‌روند.

درمان عفونت واژن با سیر

فعالیت ضدمیکروبی سیر، آن را به ماده مؤثری در مبارزه با عفونت تبدیل کرده‌است. در مواردی مشاهده شده‌است که به ‌جای آنتی‌بیوتیک، از سیر برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده کرده‌اند.

شستشوی ناحیه تناسلی با آب گرم

فرو‌بردن واژن در وان آب گرم یکی از روش‌های قدیمی و مشهور درمان خانگی عفونت واژینال به ‌شمار می‌آید. برای این منظور وان حمام را با آب گرم پر کنید و دو قاشق نمک به آن اضافه کنید. زمانی‌که گرمای آب به حد مطلوب رسید، وارد وان شوید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون محلول آب گرم و نمک بشینید. گرمای آب، تورم و التهاب واژن را از بین می‌برد.

درمان عفونت واژن با سرکه سیب

سرکه سیب از جمله موارد پرکاربرد قدیمی برای درمان خانگی عفونت واژن محسوب می‌شود که با ایجاد تعادل در pH واژن، مانع از رشد عفونت‌ها می‌شود. بهتر است روزانه دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب حل کرده و آن را بنوشید. افزودن عسل به این ترکیب، هم طعم بهتری به آن می‌دهد و هم ویژگی ضدمیکروبی‌اش را بیشتر می‌کند. اما هیچگاه از نشستن در ترکیب سرکه و جوش شیرین به‌عنوان روش درمان خانگی عفونت واژینال استفاده نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
0
سلام عزیزان من کارگرسرگزرم دوهفته مجروح شدم از داربست افتادم بیمه ندارم ب فاطمه زهرا ع مستعجرم دوتا بچه دارم ناچارم مهتاج یک کیلو برنج شدم واسه هزینه درمان دوچرخ بچمو فروختم یکی انسانیت کنه جون عزیزانش کمکم کنه کارت ۵۸۵۹۸۳۱۱۳۸۸۹۰۲۴۸ شجاعی زاده ب خاک‌پدرم قسم فقط ۱۰ هزاردارم تورو ب خاک شهدا گمکم کنین ب جون بچه هام حروم خورنیستم
نظرات شما