تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

چگونه پوستی سفید و شفاف داشته باشیم؟

این‌که پوست خوبی داشته باشیم در ظاهر ما تاثیر زیادی دارد و اصلا هم ربطی به جنسیت ندارد. داشتن پوست خوب نشان از تن‌درستی دارد.

چگونه پوستی سفید و شفاف داشته باشیم؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: این‌که پوست خوبی داشته باشیم در ظاهر ما تاثیر زیادی دارد و اصلا هم ربطی به جنسیت ندارد. داشتن پوست خوب نشان از تن‌درستی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ پوست نشانه‌ی مهم و خوبی از وضعیت درونی بدن شماست یعنی هراندازه تن‌درست‌تر باشید پوست شما شفافیت بیش‌تری خواهد داشت. ازسوی دیگر همه دوست دارند پوستی خوب و شفاف داشته باشد، چون همه به شکلی غریضی می‌خواهند زیبا باشند و در نظر دیگران خوب و پسندیده جلوه کنند و داشتن پوست خوب یعنی رفتن نیمی از راه.

پس شاید بتوان این‌گونه گفت که آرزوی تک تک ما داشتن پوستی زیبا و شاداب و شفاف است پوستی که عاری از هرگونه لک و زشتی باشد.

بسیاری از ما برای دست پیداکردن به پوستی خوب حاضریم انواع و اقسام کرم‌ها و لوسین‌های گران‌قیمت را تهیه کنیم تا شاید اندکی روی پوستمان تاثیر مثبت داشته باشد. فراموش نکنید داشتن پوست خوب به درون بدن شما برمی‌گردد پس نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر می‌خواهید پوستی صاف و بی‌عیب داشته باشید، نه تنها باید به عوامل بیرونی توجه کنید، بل‌که عوامل داخلی را هم باید در نظر بگیرید.

داشتن پوستی سفید و شفاف با این راه‌کار‌ها

نخستین موضوعی که باید برای داشتن پوستی خوب به سراغش بروید و آن را به روتین زندگیتان بدل کنید سبک زیستتان و البته نوع تغذیه است چراکه برروی پوست تاثیری شگرف و مستقیم دارد.

از این موارد که بگذرید در ادامه راه‌هایی برای داشتن پوستی بهتر به شما پیشنهاد می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مراجعه به پزشک متخصص پوست

متخصصان پوست تنها هنگامی‌که دچار جوش و چین‌وچروک شده‌اید، کمک‌کننده نیستند. باید هر سال چند بار به یک متخصص پوست حاذق مراجعه کنید تا او بتواند هر گونه تغییر پوستی را قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل بزرگتر شود، تشخیص دهد و به شما برای درمان کمک کند. افراد به این مسئله دقت نمی‌کنند که سرطان پوست می‌تواند عامل مرگ باشد؛ بنابراین رسیدگی به پوست باید در اولویت همه‌ی ما قرار بگیرد.

استفاده از ضدآفتاب

حتما می‌دانید استفاده از ضدآفتاب به‌ویژه در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌ها که لایه اوزون پارگی ندارد بیش‌تر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد، اما به‌هرروی استفاده از آن برای جلوگیری از چین‌وچروک پوست دربرابر آفتاب سودمند است.

نور خورشید می‌تواند باعث مشکلات زیادی از جمله از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، چین‌وچروک، لکه‌های پیری، خطوط ظریف و افتادگی پوست شود. حتما شما هم زیاد شنیده‌اید که باید با استفاده از ضدآفتاب، از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت کنید.

بد نیست این کار را حتا هنگامی‌که خانه هستید هم باید انجام دهید، چون نور خورشید می‌تواند از پنجره عبور کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند هر روز از ضدآفتاب دارای SPF ۵۰ استفاده کنید.

مسواک بزنید

حتما پیش خودتان می‌گویید: «مسواک زدن چه ربطی به داشتن پوست صاف و شفاف دارد؟» واقعیت این است که رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن هم می‌تواند تفاوت چشمگیری را در پوست شما ایجاد کند.

التهاب‌های زیادی می‌توانند داخل دهان رخ دهند و اگر به طور مرتب مسواک نزنیم، نخ دندان نکشیم و دندان‌هایمان را معاینه نکنیم، پوستمان دچار یک سری مشکلات می‌شود. برای حفظ سلامت دهان و دندان و همچنین پوست خود، دست‌کم روزی دو بار مسواک بزنید.

چگونه پوستی سفید و شفاف داشته باشیم؟

 مواد غذایی حاوی پلی‌فنول بخورید

مبارزه کردن با التهاب که باعث جوش و چین‌وچروک می‌شود، اولین قدم برای داشتن پوستی سالم‌تر و بهتر است. برای از بین بردن التهاب باید مواد غذایی ضدالتهابی بخورید که حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ و پلی‌فنول هستند. این ترکیبات در میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان، مغز‌ها و دانه‌ها موجود است. سعی کنید این خوراکی‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا التهاب پوستتان از بین برود.

افزودن خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن 

خوردن مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند برای پوست مفید باشد و سلامت پوست را تقویت کند. علت این موضوع، تأثیرات آنتی‌اکسیدانی آن‌ها است. یک بررسی در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که خوردن مقدار زیادی ریزمغذی‌های آنتی‌اکسیدانی از جمله بتاکاروتن می‌تواند به پوست برای مقابله با اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید و حفظ سلامت و ظاهر آن کمک کند.

مواد غذایی که حاوی بیشترین میزان بتاکاروتن هستند، شامل سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کلم‌پیچ و اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد، هلو و نخود می‌شوند. بتاکاروتن همچنین در سبزیجات و ادویه‌هایی مانند جعفری، گشنیز، فلفل کاین، پاپریکا و چیلی وجود دارد.


بیشتر بخوانید:  بهترین ماسک صورت برای جوش و لک


 همیشه نمی‌توان از جوش و آکنه پیش‌گیری کرد

تغییر دادن روتین مراقبت از پوست، همیشه تمام مشکلات پوستی شما را برطرف نمی‌کند. ژنتیک نقش بسیار مهمی بر روی پوست دارد و عامل بسیاری از مشکلات پوستی ما، همین ژنتیک است. اگرچه می‌توانیم با دنبال کردن الگوی سبک زندگی سالم از بعضی محرک‌ها دوری کنیم، اما باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از ما به طور ژنتیکی مستعد جوش و آکنه هستیم؛ بنابراین گول محصولات گران‌قیمت را نخورید، چون مشکل همیشه ظاهری نیست و ممکن است یک عامل داخلی باعث شود دچار جوش شوید. اگر دچار آکنه هستید، سعی کنید با مراجعه به متخصص پوست مشکل خود را برطرف کنید.

تا می‌توانید سبزیجات بخورید

برای داشتن پوست صاف و شفاف باید بیش‌تر سالاد و سبزیجات بخورید. گنجاندن مواد غذایی غنی شده و گیاهی در رژیم غذایی، بهترین کاری است که می‌توانید برای پوستتان انجام دهید.

می‌توانید در اینترنت جست‌وجو کنید و دستور تهیه‌ی سالاد‌های متنوع و خوشمزه را پیدا کنید. توجه داشته باشید که سس مایونز مشکلات زیادی برای سلامتی بدن و پوست ایجاد می‌کند؛ بنابراین خودتان با سرکه، روغن زیتون و کمی نمک یک سس خانگی لذیذ و سالم درست کنید.

با آب داغ دوش نگیرید

دوش آب گرم یک روش عالی برای ریلکس کردن است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این کار برای پوستتان مضرات زیادی دارد. سرامید، لیپید و کلسترول به شکل‌گیری لایه‌ی فوقانی اپیدرم کمک می‌کنند و آب داغ، رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث خشک شدن آن می‌شود. زمانی که لیپید از بین برود، آب می‌تواند پوست را خشک‌تر هم کند؛ بنابراین حواستان باشد که پوستتان با آب داغ تماس پیدا نکند.

از محصولات لبنی کم‌تری استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی نقش مؤثری در ایجاد جوش و آکنه دارد. اگر می‌خواهید از شر جوش‌های چرکی خود خلاص شوید، اولین چیزی که باید از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، محصولات لبنی هستند. محصولات لبنی مقدار زیادی قند و چربی دارند، که از جمله عوامل ایجادکننده‌ی جوش و آکنه به شمار می‌روند. تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، مصرف این محصولات را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید یا آن‌ها را حذف کنید.

دور دخانیات خط بکشید

استعمال دخانیات نه تنها به ریه‌های شما آسیب وارد می‌کند، بلکه پوستتان را هم خراب می‌کند. یکی از مشکلات پوستی که با سیگار کشیدن دچار آن می‌شوید، چین‌وچروک است. برای حفظ سلامتی بدن و پوست خود از استعمال دخانیات خودداری کنید.

از حبوبات بیش‌تری استفاده کنید

اضافه کردن منابع پروتئین گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند به ایجاد باکتری‌های خوب در روده و مبارزه با التهاب کمک کند. مصرف نصف فنجان لوبیا برای میکروبیوم روده اهمیت دارد که این موضوع برای زیبایی پوست و سلامت عمومی بدن ضروری است. لوبیا تنها نوع حبوبات نیست که می‌تواند پوست را شاداب و سرزنده کند. از انواع مختلف حبوبات در سالاد‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید تا از مواد مغذی موجود در آن‌ها بهره‌مند شوید.

چگونه پوستی سفید و شفاف داشته باشیم؟

از محصولات فرآوری‌شده دوری کنید

به جای مواد غذایی فرآوری شده، به فکر گنجاندن خوراکی‌های غنی شده در رژیم غذایی خود باشید. مواد غذایی فرآوری شده نه تنها روی پوست شما تأثیرات منفی می‌گذارند، بلکه سلامتی بدن را هم به خطر میندازند و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند؛ بنابراین هر طور که شده باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

استرس را از خود دور کنید

استرس دشمن پوست سالم و زیباست و تاثیرات منفی زیادی روی آن می‌گذارد.
استرس به فرآیند پیری پوست سرعت می‌بخشد و توانایی پوست را برای ترمیم خود کاهش می‌دهد. انجام تمریناتی مثل یوگا و مدیتیشن به کم کردن استرس کمک می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم هم می‌تواند در کاهش استرس تأثیرگذار باشد.

از ماهی بیش‌تری استفاده کنید

ماهی حاوی چربی‌های سالم است و به همین دلیل برای پوست خواص زیادی دارد. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماکارل و ساردین حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که خواص ضدالتهابی دارند. این موضوع باعث حفظ رطوبت پوشش سلول‌ها می‌شود و از این طریق ظاهر پوست را درخشان‌تر می‌کند.

از قند و شکر کم‌تری استفاده کنید

تلاش کنید مصرف قند را در رژیم غذایی‌تان به حداقل برسانید، چون مضرات زیادی برای تن‌درستی بدن و پوست دارد.

نکته‌ی پایانی

برای داشتن پوست صاف و شفاف، باید با توجه به نوع پوست خود یک روتین مراقبت از پوست را دنبال کنید. در این مقاله درباره‌ی توصیه‌ی متخصصان پوست برای داشتن پوستی بهتر و بی‌عیب و نقص صحبت کردیم. به این توصیه‌ها عمل کنید تا پوستتان درخشان و شاداب شود.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان