تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

چرا اتاق خودرو به صدا می‌افتد؟

اتاق خودرو‌ها به دلیل استفاده طولانی مدت، معمولاً به صدا در می‌آید. البته این مشکل برای خودرو‌های با کیفیت ساخت بالاتر ممکن است کمتر رخ دهد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

چرا اتاق خودرو به صدا می‌افتد؟

رویداد۲۴ شاید توجه کرده باشید که در هنگام نشستن در خودرویی که بیش از پنج سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است، هنگام حرکت، پیچیدن یا ترمز گیری صدا‌هایی از بدنه خودرو مانند شیشه‌ها، در‌ها و به طور کلی اتاق خودرو شنیده می‌شود. اما چه چیزی موجب به وجود آمدن این امر می‌شود؟

خودرو از چند هزار قطعه متشکل است که به یکدیگر متصل شده‌اند. این قطعات به دلیل استفاده طولانی مدت ممکن است اندکی از استحکام اولیه خودرو از دست بدهند و سبب ایجاد سر و صدای داخل کابین شوند.

عوامل متعددی وجود دارند که باعث پدید آمدن این صدا‌ها می‌شوند. پستی بلندی‌های سطح جاده‌ها، تایر‌های خودرو و کمک فنر‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل هستند. اگر جاده‌ای دارای پستی بلندی‌های غیر استاندارد باشد یا اگر راننده با سرعت زیاد در این نوع جاده‌ها حرکت بکند، به دلیل تکان‌های شدیدی که بدنه خودرو تحمل می‌کند، در طولانی مدت باعث می‌شود تا بدنه خودرو صدا‌هایی را تولید کند.

چرا اتاق خودرو به صدا می‌افتد؟

کمک فنر‌ها نیز در این امر نقش بسیار مهمی دارند. این قطعات، که جزئی از سیستم تعلیق خودرو هستند، پس از مدتی استفاده فرسوده می‌شوند و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر به هنگام افتادن در دست انداز‌ها یا سرعت گیر‌ها صدا‌های غیر عادی از کمک فنر‌ها به گوش رسید، این نشان دهنده آن است که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. عدم تعویض به موقع آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش استهلاک و ضربات شدیدتر به اتاق خودرو شود.

از عوامل دیگری که بر این امر تأثیر دارد، نحوه رانندگی خود راننده است. سرعت زیاد، ترمز‌های ناگهانی که ممکن است به سیستم تعلیق و کمک فنر‌ها آسیب برساند، پیچیدن با سرعت زیاد، کاهش ارتفاع خودرو و استفاده از کمک فنر‌های اسپرت که ممکن است باعث وارد شدن ضربات شدیدتر به بدنه گردد، از دیگر عواملی هستند که می‌توانند این صدا‌ها را ایجاد کنند.

باید ذکر کرد که در خودرو‌های اسپرت که ارتفاع کمتری دارند و از کمک فنر‌های خشک استفاده می‌کنند، احتمال بروز صدای اتاق بیشتر از سایر خودرو‌ها است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
پیشخوان