تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سعید محمد کیست؟ + پیشینه و فعالیت ها

سعید محمد سیاست‌مدار و عضو سپاه پاسداران است که او را با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ به یاد می‌آوریم. او این بار هم پس از سقوط بالگرد ابراهیم رییسی برای رقابت انتخاباتی به میدان آمده است. در این گزارش درباره سوابق و فعالیت‌های سعید محمد بخوانید.

سعید محمد کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو:با درگذشت هشتمین رئیس جمهوری در سانحه هوایی سی‌ام اردیبهشت ماه، ثبت نام کاندیداهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آغاز شده است. با وجود سد محکم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب، اصولگرایان در عمل این انتخابات را یک رقابت درون جناحی می‌بینند و برخلاف ادوار پیشین حتی سخنی از وحدت اصولگرایان در میان نیست. به ویژه اینکه امیدها برای حضور بدنه اجتماعی که تاکنون برای رأی به اصلاح‌طلبان پای صندوق رأی می‌رفت، کم شده است. در چنین شرایطی از بین چهره‌های متعدد جناح راست که برای کاندیداتوری خود را آماده می‌کنند، نام سعید محمد نیز شنیده می‌شود. او که در کارنامه‌اش فرماندهی قرارگاه  خاتم‌الانبیاء را دارد بار نخست و با گرم‌شدن تنور انتخابات در سال ۱۴۰۰ و به میان آمدن بحث انتخابات ریاست‌جمهوری پا به میدان گذاشت تا شانسش را در این زمینه هم بیازماید.

سعید محمد کیست؟

تحصیلات و زندگینامه سعید محمد 

سعید محمد در ۱۱ اسفند ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد. سعید محمد در تهران تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را ادامه داد و امروز او دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.

به گزارش رویداد۲۴ او مدرک دکتری خود را از این دانشگاه در سال ۱۳۸۸ و در ۴۱ سالگی گرفت. او امروز عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین است و در این دانشگاه تدریس می‌کند.

او باتوجه به تحصیلاتش از سال ۱۳۷۵ عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران و از سال ۱۳۸۸ عضو انجمن تونل ایران است او در سال ۱۳۹۳ توانست تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه را از «انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه» (IPMA) را به دست آورد. او هم‌چنین در سال ۱۳۹۲ تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه را از «انجمن ملی مدیریت پروژه ایران» دریافت کرد.

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

عضویت سعید محمد در سپاه پاسداران

سعید محمد هنگامی‌که ۱۹ ساله بود عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی شد و اگرچه محمد عضو سپاه است، اما در این سازمان همواره در بخش‌های مدیریتی و اجرایی و به‌ویژه در شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و در بنیاد تعاون این ارگان فعالیت داشته است.

او که دارای درجه نظامی سرتیپ‌دوم پاسدار است در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل گروه سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم) و از سال ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۹ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود.

سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰

در انتخابات ۱۴۰۰ نخستین باری بود که سعید محمد پا به عرصه انتخابات گذاشت و برای رقابت در این عرصه در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا استعفا کرد.

پس از این استعفا حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران او را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.


بیشتر بخوانید: سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی


از انتخابات تا گزارش‌هایی از تخلف

سعید محمد دلیل استعفایش را در متنی که برای استعفانامه‌اش تهیه کرد بود جلوگیری از ایجاد شائبه‌های سیاسی و انتخاباتی بیان کرد، اما گویا این تمام ماجرا نبود و برخی مدعی تخلفاتی از سوی او بودند.

برخی از رسانه‌های اصولگرا از برکناری او خبر دادند. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت که کنار رفتن او به خاطر انتخابات نبوده، بلکه او تخلفاتی داشته و به گفته وی، سعید محمد در رابطه با نامزدی انتخابات ریاست جمهوری «اصلاً در فضای اصولگرایان مطرح نیست».

اما سعید محمد سخن ترقی را کذب خواند و پس از آن حمیدرضا ترقی گفت: «اگر دغدغه و نگرانی در ذهن آقای سعید محمد و طرفداران ایشان پدید آمده است، پوزش می‌طلبم»

همچنین در آن زمان یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت که سعید محمد را به علت «تخلف» و «رعایت نکردن» مقررات از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منفک کرده‌اند. سپاه پاسداران نیز «نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد»

ازسوی دیگر رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز درباره صحبت جوانی مبنی بر «تخلف» سعید محمد گفت: «نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد.»

عبدالله حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران، چند روز بعد با بیان اینکه مواضع معاون سیاسی سپاه موضع مجموعه سپاه است، تصریح کرد: «آنچه که معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی، ولی فقیه به عنوان متولی این امر دربارهٔ آن اتفاق نظر دارند.»

با تمامی این حرف و حدیث‌ها محمد در نخستین روز از نام‌نویسی برای رقابت‌های انتخابانی به میدان رفت و برای نامزد شدن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وارد عمل شد، اما صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تایید نشد و سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سید ابراهیم رییسی حمایت کرد و ستاد‌های حامی وی هم به حمایت از رئیسی پرداختند.

کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۳

چندی پیش یک رسانه از قول نماینده مجلس دوازدهم ادعا کرد که سعید محمد قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را دارد. 

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

 

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

سعید محمد کیست؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سعید محمد
نظرات شما