تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

سعید جلیلی سیاستمدار اصول‌گراست که احتمال حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری پس از سقوط بالگرد ابراهیم رییسی بر سر زبان‌ها افتاده و البته قطعی شده است.

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: «کاندیداتوری سعید جلیلی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد.» این خبری بود که بعد از نشست شب پنجم خرداد ماه با چهار نفر از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی از جمله پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی راد گرفته شد و چندی بعد رسانه‌ای شد. او در اولین روز نام‌نویسی در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و توانست تاییدیه شورای نگهبان را نیز بگیرد. سعید جلیلی که پیش از این دو بار سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را داشته خیلی وقت است که آرزوی رخت رئیس جمهوری را دارد اما تاکنون در هر دو انتخابات ناکام مانده است. حال بعد از درگذشت ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور، مجدداً به دنبال آزمودن شانس خود است. در این مطلب به سوابق و فعالیت‌های سعید جلیلی خواهیم پرداخت. 

بیوگرافی سعید جلیلی

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. او که در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و پس از سقوط بالگرد رییس جمهور و تیم همراهش برای این انتخابات آستین بالا زده است جزو سیاست‌مداران طیف اصول‌گرا است. او در یک خانواده فرهنگی چشم به دنیا گشود. پدرش فرانسه خوانده بود و این زبان را به خوبی می‌دانست و البته آموزگار و و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد و مادرش آذری و اهل اردبیل بود.

سعید جلیلی تا تحصیلات دیپلم را در مشهد گذراند، اما برای ورود به دانشگاه به تهران به تهران آمد. او در این دانشگاه علوم سیاسی و معارف اسلامی خواند و آن را تا مقطع دکتری ادامه داد. او اکنون در دانشگاه امام صادق دیپلماسی پیامبر را تدریس می‌کند.

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

حضور سعید جلیلی در جبهه جنگ

جلیلی در جنگ ایران و عراق بار‌ها و بار‌ها به جبهه رفت و در این عرصه حضوری پررنگ داشت. او پای راستش را در جبهه از دست داده است.

به گزارش رویداد۲۴ در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا(ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پیِ نبودِ امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راست خود را از دست داد.

سعید جلیلی کیست؟

ازدواج سعید جلیلی

سعید جلیلی در سال ۱۳۷۱ و پس از گرفتن فوق لیسانس با فاطمه سجادی ازدواج کرد. فاطمه سجادی پزشک عمومی است. حاصل این ازدواج پسری به نام سجاد است.

حضور سعید جلیلی در وزارت امور خارجه

سعید جلیلی پیشینه حضور در وزارت امور خارجه آن هم برای ۱۸ سال را دارد. او از سال ۱۳۶۸ وارد دستگاه دیپلماسی کشور شد و در ۲۶ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شد و تا سال ۱۳۷۵ در ریاست این اداره باقی ماند. او در سال ۱۳۷۶ در دولت سید محمد خاتمی، معاون اداره اول آمریکا شد.

بد نیست بدانید او در این سال‌ها ۱۷ سفیر را اخراج کرد که خود از آن به عنوان انقلابی در وزارت خارجه یاد می‌کند. جلیلی در سن ۳۶ سالگی یعنی در سال ۸۰ به دفتر مقام معظم رهبری رفت و مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر را برعهده گرفت.

سعید جلیلی کیست؟

دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی

 سعید جلیلی با حکم محمود احمدی‌نژاد و پس از استعفای علی لاریجانی در سال ۱۳۸۶ دبیر شورای عالی امنیت ملی شد. او یک سال بعد با حفظ سمت و با حکم رهبری نماینده ایشان در شورا شد.

سعید جلیلی هم‌چنین مسئول مذاکرات هسته‌ای موسوم به ۱+۵ شد که در این زمینه کارنامه درخشانی ندارد؛ چراکه نتایج مذاکرات تیم جلیلی سبب تصویب سه قطعنامه شدید شورای امنیت علیه ایران شد. سعید جلیلی درباره مذاکره با کشورهای غربی همواره مخالفت‌های شدید‌الحنی داشته است و در دوران حضور او در دستگاه دیپلماسی کشور، معمولاً شاهد تیره‌تر شدن روابط خارجی کشور بوده‌ایم. 

جلیلی پس از کنار رفتن از این سمت، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری شد تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به‌عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت و در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟


حضور جلیلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

جلیلی در سال ۱۳۹۲ با شروع دولت حسن روحانی از دبیری شورای امنیت کنار رفت و علی شمخانی جانشین وی شد. با این حال او هنوز نماینده رهبری در این شوراست ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ هم با حکم مقام رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و یک سال بعد هم عضو شورای راهبردی روابط خارجی شد.

سعید جلیلی کیست؟

کاندیداتوری جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری

سعید جلیلی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. او سال ۱۳۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، اما با کسب ۴/۶۲۴/۸۱۲ رای که ۱۱ درصد آرای مردمی بود پس از حسن روحانی و قالیباف سوم شد.

سعید جلیلی در روز ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرد. در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، در فاصله دو روز مانده به انتخابات، جلیلی در بیانیه‌ای از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ به‌نفع سید ابراهیم رییسی انصراف داد. او اکنون و پس از سقوط بالگرد ابراهیم رییسی در انتخابات زودهنگام شرکت خواهد کرد و براساس شنیده‌ها کاندیداتوری او در این دوره قطعی است.

محمد مهاجری فعال مطبوعاتی درباره او می‌گوید: «جلیلی نامزد نمایشی است نه پوششی، او می‌داند رای ندارد، حتی اگر رای بیاورد دولت نمی‌تواند تشکیل بدهد، چون هیچ کسی حاضر نیست با او همکاری کند. جلیلی به لحاظ توان مدیریتی تا به امروز حتی یک روستا را اداره نکرده است و مقام دبیری او در شورای عالی امنیت مقام اجرایی محسوب نمی‌شود و جایگاهی هم در دوره دفاع مقدس نداشت.»

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
مراد
|
France
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
3
7
ای مست شراب غرور حسرت جمهور ببر سوی گور
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
2
3
یک آدم مغرور و پر مدعا و دگم،بیچاره کننده کشور و بدبخت کننده ملت،این آدم چرا یه بچه داره؟، اینا که خودشان را پیرو ائمه میدونند،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
3
2
خروجی جلیلی تا کنون چه بوده که در سر ردای ریاست جمهوری داره
مذاکرات هسته ای او و تحریم های بعد آن نشان داد که بی کفایت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
3
2
یک متعصب ساده لوح
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
3
1
جناب نویسنده اول این همه منصب اجرایی برای او ردیف می کنی در وزارت خارجه در شورای عالی امنیت ملی در مجمع تشخیص مصلحت بعدش میگی یک روستا را هم اداره نکرده
خودت با خودت چند چندی؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
1
0
م ح م د مهاجری؟!
واقعا حالتون خوبه؟
بعید می دونم...
اکبر حبیب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
1
2
سلام و عرض ارادت...اتفاقا جلیلی بسیار زیرک و کاردان است و بسیااااار سالم ...وبا سیاست است ....البته نه سیاست هابز و ماکیاول و ژان ژاک رسو و فوکویاما.... که کارشان فریب و روباه صفتی است ...باسیاست اسلام ناب محمدی
نظرات شما