تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

حسین امیرعبداللهیان سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی بود که در دولت سیزدهم سمت وزیر خارجه ایران را برعهده داشت و در سومین سال دولت سیزدهم از همراهان هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی بود که ظهر سی‌ام اردیبهشت ماه سقوط کرد و لاشه بالگرد حامل رئیسی در جنگل‌های دیزمار پیدا شد.

امیرعبداللهیان

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: حسین امیرعبداللهیان که صبح ۳۱ اردیبهشت ماه در طی سانحه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهان جان باخت، اصلیت دامغانی داشت. او سوم اردیبهشت ۱۳۴۳ در دامغان از توابع استان سمنان به دنیا آمد و امیرعبداللهیان در همان کودکی و هنگامی‌که ۷ سال داشت، پدر خود را از دست داد. مادرش او و تنها برادرش را بزرگ کرده است. وی در ۲۸ سالگی توانست در وزارت امور خارجه به عنوان کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس استخدام شود و  در ۳۳ سالگی به معاونت سفارت ایران در بغداد دست یابد و در نهایت به عنوان وزیر خارجه ایران انتخاب شد. درباره زندگینامه حسین امیرعبداللهیان در این مطلب بخوانید. 

تحصیلات امیر عبداللهیان

امیرعبداللهیان دانش‌آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است. 

وی در گفت‌وگویی در مورد تحصیلاتش گفته بود: در ابتدا در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم تا این‌که پس از مدتی خبر پذیرش دانشکده روابط بین المللی بهم رسید. آن زمان به دلیل فضای انقلاب و دفاع مقدس و بخاطر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مجددا کنکور دادم و سال ۱۳۶۶ وارد دانشکده روابط بین الملل شدم.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

استخدام امیرعبداللهیان در وزارت خارجه

حسین امیرعبداللهیان هنگامی‌که تنها ۲۸ سال داشت یعنی در سال ۱۳۷۱ در وزارت خارجه و به‌عنوان کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس استخدام شد.

او در سال ۱۳۷۶ توانست ارتقای شغلی بگیرد و در ۳۳ سالگی به معاونت سفارت ایران در بغداد دست پیدا کند.

این شغل سبب شد ۴ سال در بغداد زندگی کند تا این‌که سال ۱۳۸۰ معاونت اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه را برعهده گرفت.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

ازدواج امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان در سال ۱۳۷۳ و هنگامی‌که ۳۰ ساله بود با همسرش ازدواج کرد که حالا ثمره این زندگی دو فرزند یک پسر و یک دختر است. او درباره ماجرای آشنایی با همسرش می‌گوید: من بچه جنوب شهر تهران در محله ۱۷ شهریور، ضلع جنوب مهرآباد هستم (بزرگ شده آن‌جا) که نزدیک‌ترین محله به آن‌جا یافت آباد و شاد آباد است. محله ما آن زمان درمانگاه نداشت که من با همکاری جمعی از دوستان بسیجی و جبهه رفته جمع شدیم و یک درمانگاه تاسیس کردیم.  یکی از پزشکان آن درمانگاه که الان باجناق من هستند باعث آشنایی من و خانمم شد و ما باهم ازدواج کردیم.

او درمورد همسرش می‌گوید: از وقتی با خانمم ازدواج کردم ایشان رئیس من و مدیر خانه است و نقش مهمی در زندگی من دارد.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

ارتباط نزدیک امیرعبداللهیان با قاسم سلیمانی

به گزارش رویداد۲۴ از آن‌جایی‌که او بیش‌از دو دهه در وزارت امور خارجه به‌ویژه در بخش عربی و آفریقایی آن بود، ارتباط نزدیکی با قاسم سلیمانی داشت. هنگامی‌که سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، عبداللهیان کارشناس عراق در وزارت امور خارجه بود.

جالب است بدانید  او در دولت روحانی و وزارت ظریف هم در بخش معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه حضور داشت. در خرداد ۱۳۹۵ ظریف او را از معاونت عربی و آفریقایی برکنار و جابر انصاری را جایگزین او کرد. همین ماجرا سبب خروج او از وزارت امور خارجه شد. ظریف در فایل صوتی لو رفته، حسین امیرعبداللهیان را فردی معرفی می‌کند که به دوربین علاقه دارد و زیاد مصاحبه می‌کند.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

ورود امیرعبداللهیان به مجلس شورای اسلامی

امیرعبداللهیان در سال ۹۵ وارد مجلس و دستیار ویژه رئیس مجلس وقت یعنی علی لاریجانی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی شد.

رابطه صمیمانه با حسن نصرالله

حسین امیرعبداللهیان همچنین رابطه بسیار نزدیکی با حسن نصرالله روحانی شیعه و دبیرکل حزب سیاسی و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان داشت. آن‌گونه‌که خود امیرعبداللهیان می‌گوید، نخستین ملاقات حضوری اش با «حسن نصرالله» در سال ۱۳۸۹ بود و بعد از آن تقریبا هر چند ماه یک بار ایشان را می‌دید.


بیشتر بخوانید: محمدجواد ظریف کیست؟


وی گفته بود: میانگین جلساتی که با هم داریم بین ۳/۵ تا ۶ ساعت به درازا می‌کشد و جالب است وقتی با ایشان ساعت سه بامداد صحبت می‌کنید چنان سرحال هستند که انگار ساعت ۶ صبح است و نماز خود را خوانده و صبحانه را میل کرده و انرژی لازم برای صحبت کردن را دارد.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟
حسین امیرعبداللهیان در جریان تحولات عراق در سال ۲۰۰۳ و با سرنگونی صدام حسین، مسئول پرونده عراق در وزارت امور خارجه می‌شود. سلیمانی بعد از هماهنگی‌های کلان برای پیگیری امور مرتبط شخصاً با وی تماس می‌گیرد. عبداللهیان بعد‌ها عنوان می‌کند که این روحیه سلیمانی او را شیفته خودش کرده است. وی در ملاقات با هیئت‌ها و مقامات اروپایی گفته بود: شما باید از جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی تشکر کنید، زیرا سلیمانی به صلح و امنیت جهانی کمک کرده است. اگر جمهوری اسلامی نبود ایستگاه‌های مترو و مراکز تجمع شما در بروکسل و لندن و پاریس امنیت نداشت.

امیرعبداللهیان براین باور است که اگر قاسم سلیمانی نبود کشور‌های بزرگ در منطقه خاورمیانه تجزیه می‌شدند.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

حضور امیرعبداللهیان در مذاکره با آمریکا

در نشست سه جانبه ایران-آمریکا-عراق که با هدف تأمین امنیت عراق به درخواست آمریکایی‌ها در بغداد برگزار شد، حسین امیرعبداللهیان سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی بود.

رهبر انقلاب با توجه به درخواست عراق از ایران و به منظور حفظ امنیت این کشور به امیرعبداللهیان به شرطی که تنها درباره عراق با تیم مذاکره‌کننده گفتگو کند، در این نشست حاضر شود.

این مذاکرات پس از سه جلسه بدون نتیجه ناکام ماند. عبداللهیان بعد‌ها درباره این مذاکرات گفته بود: آمریکایی‌ها وقتی حرف منطقی را می‌شنیدند و پاسخ منطقی نداشتند، صحنه را خالی می‌کردند. در ابتدای مذاکرات آمریکایی فکر می‌کردند باید دستور جلسه را آن‌ها تعیین کنند، اما جمهوری اسلامی این اجازه را به آن‌ها نداد و مقرر شد دستور جلسه با توافق طرفین تعیین شود.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

تصدی‌گری پست وزارت امور خارجه

ابراهیم رییسی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ وی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

او در ۳ شهریور ۱۴۰۰ با کسب ۲۷۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.

واکنش امیرعبداللهیان به مرگ مهسا امینی

حسین امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشت و سه‌شنبه ۲۹ شهریور در توئیتی در پی اظهارات مقامات آمریکایی در پی مرگ مهسا امینی نوشت: دستور تحقیق در مورد فوت تراژیک مهسا (مهسا امینی)، که چنانکه رئیس جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است.


‏وزیر خارجه خاطرنشان کرد: حقوق بشر، برای ایران ارزشی ذاتی دارد - بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

سقوط بالگرد رئیسی

حسین امیرعبداللهیان همراه با ابراهیم رییسی و هیئت همراه در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای بازگشایی سد مرزی قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرد.

بالگرد آن‌ها در راه بازگشت در جنگل دیزمار در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، بالگرد دچار سانحه شد. ابراهیم رییسی، سید محمدعلی آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان او در بالگرد بودند. گروه‌های امدادی بلافاصله به محل سانحه بالگرد اعزام شدند. شرایط آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه را با سختی روبه‌رو کرد. بالگرد آن‌ها تا این لحظه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳ پیدا نشده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره گفت: دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت‌ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیئت همراه را شناسایی کردند.

وی گفت: جست‌وجو‌ها برای پیداکردن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این باره اعلام می‌شود.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران کیست؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
2
0
روحش شاد
نظرات شما