شاهین پلاس یا آریزو ۵ توربو؛ وطنی صفر یا چینی کارکرده؟
رویداد۲۴ | سدانهای خانوادگی همیشه جزو محبوبترین کلاسهای خودرویی در اکثر بازارهای جهانی به شمار میآیند. در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودروهای داخلی، میزبان مجموعهای از خودروهای مونتاژی است. این خودروها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفتهاند.
شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپا است که با تغییرات عمده و مثبت در بخش فنی و امکانات به بازار عرضه شده است. این خودروی ملی اکنون بهعنوان گرانترین محصول بومی سایپا شناخته میشود و نسبت به تیپهای دیگر شاهین، کیفیت و کماستهلاکتری دارد.
آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژیامویام (مدیران خودرو) است که پیش از عرضه تیپ FL، بهطور نسبتا کوتاهی وارد بازار شد. این خودرو اکنون بهصورت کارکرده در بازار کشور موجود است و بهعنوان یکی از خودروهای چینی باکیفیت شناخته میشود که عملکرد خوبی از خود نشان داده است.
طراحی ظاهری
از نظر طراحی ظاهری، آریزو ۵ توربو بدون شک چهره پویاتر و بهتری نسبت به شاهین دارد، اما این به معنای زشت بودن شاهین نیست. شاهین به گونهای طراحی شده که علاوه بر داشتن ظاهری منحصربهفرد، بیشتر خانوادهها را هدف قرار دهد. در مقابل، آریزو ۵ توربو جوانپسندتر و تا حدودی اسپرتتر از این سدان ملی است.
در نمای جلو، شاهین پلاس تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و فرم نسبتا ساده و هماهنگ خود را حفظ کرده است، اما حجمپردازیهای موجود در بخش جلوی خودرو باعث شده تا از سادگی بیش از حد خارج شود. در مقابل، آریزو ۵ توربو به دلیل داشتن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغهای متصل به آن، با وجود خطوط کمتر، خودروی سادهای به نظر نمیرسد.
در نمای عقب، آریزو ۵ توربو با طراحی سادهتر از جلو، اما به دلیل گرافیک بهروزتر چراغها و برجستگی درب صندوق، جذابتر از رقیب خود به نظر میرسد. شاهین پلاس اتوماتیک با حفظ همان چراغهای قبلی و طراحی پیشین، همچنان به خانوادهها توجه دارد و بیشتر به دنبال خدمت به این گروه از خریداران است.
کابین
با ورود به کابین هر دو خودرو، مجدداً همان نظر قبلی درباره طراحی ظاهری مطرح میشود! آریزو ۵ توربو طراحی داشبوردی مدرنتر و جوانپسندتری دارد، در حالی که سدان ملی ما بیشتر بر راحتی و سادگی تمرکز کرده و تلاش کرده تا حداقل برخی از قطعات دکوراتیو را کمی لوکس جلوه دهد.
داشبورد آریزو ۵ توربو مشابه آریزو ۶ طراحی شده و تریم داخلی آن بهطور کامل مشکی است. این خودرو دارای یک صفحه نمایش مالتیمدیا بزرگ و یک پنل تهویه تقریبا لمسی است. در مقابل راننده، یک فرمان سهشاخه جدید و صفحه کیلومترشمار آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری وجود دارد که اطلاعات را به راننده نمایش میدهد.
در مقابل، شاهین پلاس اتوماتیک برخلاف رقیبش از تریم داخلی دو رنگ با قطعات دکوراتیو طرح چوب بهره میبرد. این خودرو نیز دارای یک صفحه نمایش مالتیمدیا بزرگ و عریض به همراه برخی کلیدهای کنترلی و پنل الکتریکی غیر لمسی است. در مقابل راننده، فرمان سهشاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری مشابه آریزو ۵ توربو وجود دارد.
از نظر متریال به کار رفته، شاهین پلاس اتوماتیک با وجود بهبودهای قابل توجه نسبت به نسخههای قبلی، همچنان وجود پلاستیک در برخی قسمتها جلب توجه میکند. در حالی که آریزو ۵ توربو جدید از کیفیت متریال بالاتر و بهتری برخوردار است. همچنین، تریم مشکی آریزو بیشتر مورد پسند بازار قرار گرفته است نسبت به شاهین پلاس.
مشخصات فنی
شاهین پلاس اتوماتیک بالاخره به موتور جدید ME۱۶ سایپا مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، که به صورت ۱۶ سوپاپ طراحی شده، توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که نیرو را به محور جلو منتقل میکند.
آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور میباشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میشود.
از نظر فنی، شاهین پلاس اتوماتیک بهطور قابل توجهی نسبت به نسخههای قبلی خود بهبود یافته و چالاکتر شده است، اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و حساسیت کمتری به کیفیت بنزین دارد، آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشور موجود بوده و نشان داده که خودروی قابل اعتمادی است.
امکانات رفاهی و ایمنیامویام آریزو ۵ توربو جدید در بخش آپشنها به مجموعهای از امکانات پیشرفته مجهز شده است. این خودرو شامل ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطهای، تهویه الکتریکی دستی، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمهای، تنظیم حالت رانندگی، چراغهای روشنایی روز، سنسور باد تایرها، رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت، چراغهای LED، صندلی برقی راننده و گرمکنهای جلو است.
شاهین پلاس اتوماتیک نیز از امکانات خوبی برخوردار است که شامل سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینههای تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغهای روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشههای دودی عقب است.