تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها

مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکوست که در کارنامه‌اش سمت وزیر بهداشت دولت هشتم را هم دارد. گزارشی از سوابق و فعالیت‌های او در رویداد۲۴ بخوانید.

 مسعود پزشکیان کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو:  با درگذشت ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری پیشین ایران نام مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری برسر زبان‌ها افتاد. پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلیکوپتر بل ۲۱۲ سرپرستی دولت به مدت ۵۰ روز به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور سپرده شد و دولت طی این مدت فرصت دارد تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی را برگزار کند. این روزها همزمان با انتخاباتی شدن فضا چهره‌های مختلفی برای کرسی ریاست جمهوری رقابت می‌کنند. در بین گزینه‌های موجود مسعود پزشکیان شاید مهم‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای گرفتن سهمی از کیک قدرت باشد. بیستم خرداد ماه نیز صلاحیت مسعود پزشکیان از سوی شورای نگهبان تایید شده است. در این مطلب درباره سوابق سیاسی و فعالیت‌ها و بیوگرافی مسعود پزشکیان بخوانید. 

تحصیلات مسعود پزشکیان

پزشکیان در هفتم مهر ۱۳۳۳ در شهر مهاباد به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در همان شهر مهاباد گذراند و در رشته صنایع غذایی از هنرستان کشاورزی ارومیه دیپلم گرفت. سپس به سربازی رفت و این دوره را در زابل در استان سیستان و بلوچستان گذراند و در همین دوران بود که به پزشکی علاقه‌مند شد.

او پس از دوران سربازی برای ورود به پزشکی ناچار شد بار دیگر و این بار در رشته طبیعی دیپلم بگیرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۴ پزشکی را تمام کرد و به‌عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی تدریس کرد. او تحصیلاتش را در پزشکی ادامه داد و توانست در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بگیرد. پزشکیان در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و پس از آن هم وارد بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز و بعد‌ها رییس آن بیمارستان شد.

مسعود پزشکیان کیست؟

ازدواج و فرزندان پزشکیان

پزشکیان در دانشگاه و در انجمن اسلامی فعالیت زیادی داشت و در دانشگاه به بحث و مناظره می‌پرداخت. هنگامی‌که او در دانشکده پزشکی درس می‌خواند با همسرش که هم‌دانشگاهی و هم رشته بودند، آشنا شد.

در سال ۱۳۵۸ پس از آن‌که چپی‌ها مراسم سخنرانی هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، کار به درگیری فیزیکی بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام کشید که در نهایت دانشگاه بسته شد. در این دوران بود که امام خمینی دستور بسته‌شدن دانشگاه‌ها داد که انقلاب فرهنگی را در پی داشت. 

پزشکیان و همسرش در این دوران ازدواج کردند و ۴ فرزند حاصل این پیوند است. همسر مسعود پزشکیان در سال ۱۳۷۳در یک تصادف همراه با یکی از فرزندانشان درگذشت.

مسعود پزشکیان کیست؟

او در مورد ازدواجش می‌گوید: «با همسرم هم دانشگاهی و هر دو عضو انجمن اسلامی بودیم، آن زمان فقط دو نفر از دانشجویان دختر در دانشگاه چادری بودند و یکی از آن‌ها همسرم بود. وقتی با انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، از او خواستگاری کردم و خیلی راحت و ساده با مهریه یک جلد قرآن مجید، یک جلد مفاتیح الجنان و یه شاخه نبات ازدواج کردیم و زندگی دانشجویی خود را ادامه دادیم.» نایب رئیس مجلس با اشاره به مرگ زودهنگام همسرش گفت: «برای من که یک دختر و دو پسر داشتم، خیلی سخت بود ادامه زندگی پس از مرگ همسرم، اما به خاطر بچه‌ها تصمیم گرفتم تنها بمانم. چون بچه‌ها ممکن بود راحت با این موضوع کنار نیایند.»

او در مورد همسر از دست رفته‌اش می‌گوید: «من و همسرم مسئول اکیپ‌های اضطراری لشگر عاشورا بودیم. هر عملیاتی لشگر عاشورا می‌کرد، ما بچه‌ها را جمع می‌کردیم و می‌بردیم به جبهه. با سختی‌ها پیش بردیم. بعد از این که جنگ تمام شد بحث سر این بود که ما بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و برای همین هم انقلاب کردیم. برای این که این کار را کنیم باید مهارت کسب می‌کردیم. وقتی در دانشگاه کار تمام می‌شد ،امکان نداشت در دانشکده و بیمارستان بمانم. به خانه می‌آمدم تا خانمم هم درس خود را بخواند. بعد از اتمام جنگ برای درس وقت بیشتری گذاشتیم. در امتحانات کتبی من نفر دوم کشور و همسرم نفر اول شد. ایشان جراح زنان شدند و ما هم جراح قلب. تمام تلاشمان هم این بود که مشکل مردم را حل کنیم.»

او اکنون سه فرزند با نام‌های یوسف، مهدی و زهرا دارد که در سال ۹۶ ماجرای دستمزد و شغل دخترش حرف و حدیث‌های زیادی به پا کرد.

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

شغل و درآمد زهرا پزشکیان

ماجرا از استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در مجلس آغاز شد. در این ماجرا و مباحث پیش آمده برخی نمایندگان به شغل دختر پزشکیان و حقوق او در پتروشیمی جم اشاره کردند و او را متهم به رانت‌خواری کردند.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که «مباحثی مطرح می‌شود که یکی از نزدیکان شما از طرف آقای ربیعی در جایی مشغول به کار شده لذا پزشکیان مانع استیضاح وزیر کار بود»، گفت: «زندگی بنده بسیار شفاف و وضعیت فرزندان بنده هم مشخص است. در رسانه‌ها درباره دختر بنده مسائلی را به اشتباه مطرح کرده بودند. دختر بنده فوق لیسانس پتروشیمی از دانشگاه شریف گرفته است و در شرکت جم مشغول به فعالیت است و حقوقش ماهانه ۴ میلیون تومان است و تمامی این مسائل هم ربطی به موضوع استیضاح وزیر ندارد که من بخواهم به خاطر آن جلوی استیضاح را بگیرم.»

در این میان مسئله این‌جاست که در سال ۹۶ پایه حقوق یک کارمند ساده بیش از ۶ میلیون تومان بوده است و چگونه ممکن است کسی با مدرک فوق لیسانس از دانشگاه شریف به حقوق ۴ میلیون تومان بسنده کرده باشد.

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

ورود مسعود پزشکیان به سیاست

مسعود پزشکیان نخستین گام‌ها برای ورود به سیاست را از پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده پزشکی تبریز آغاز و در آنجا انجمن اسلامی راه‌اندازی کرد که در آن انواع کلاس‌های قرآنی، نهج البلاغه وجود داشت.

با آغاز جنگ او مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و خود نیز در جبهه هم رزمنده و هم پزشک بود.


بیشتر بخوانید:

مصطفی پورمحمدی؛ تنها روحانی انتخابات با سابقه اطلاعاتی

جلیلی؛ سومین بار در آرزوی رخت رئیس جمهوری

محمدباقر قالیباف؛ مرد پرحاشیه اصولگرا با امتیازات ویژه در انتخابات


او سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود، اما به سمت معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نایل شد و به همین دلیل به تهران آمد. به گزارش رویداد۲۴ او در کابینه دوم سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت و وزیر بهداشت شد.

مسعود پزشکیان کیست؟

ردصلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات 

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد اما صلاحیت وی تأیید نشد. مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانست با کسب ۲۶۱٬۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت.

انتخاب پزشکیان به عنوان نایب رییس اول مجلس دهم

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی نام‌نویسی کرد و توانست با به‌دست‌آوردن ۱۵۸ رای نایب رییس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود. 

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری

باتوجه به سقوط بالگرد ابراهیم رییسی و تیم همراهش در ۳۰ اردبیبهشت ۱۴۰۳ و در ورزقان شاهد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور خواهیم بود. در میان افراد شرکت‌‎کننده در رقابت‌های ریاست جمهوری چهاردهم پزشکیان تنها اصلاح‌طلبی است که نامش به چشم می‌خورد.

وی در گفت‌وگویی درباره انگیزه خود برای نامزدی در انتخابات آتی گفته است: «قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رای در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند.»

درخشش پزشکیان در مناظره‌های انتخاباتی ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان در اولین مناظره انتخاباتی که روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد، خوش درخشید. او تنها کاندیدایی بود که از مواضع اصلاح‌طلبانه دفاع می‌کرد. مهم‌ترین سخنان او در این مناظره به شرح زیر است:

کَفَی بِالْمَرْءِ کَذِباً أَنْ یُحَدِّثَ بِکُلِّ مَا سَمِعَ؛ برای دروغگویی فرد همین کافی است که آنچه را می‌شنود (بدون تحقیق) برای دیگران بیان کند.

نباید آدم صفر کیلومتر را مدیر کنیم

عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند، بزرگ کردن دولت مهم‌ترین عامل تورم است.

زمان قبل از انقلاب ترکیه‌ای‌ها وقتی به ایران می‌آمدند، حسرت جاده‌های ایران را می‌خوردند.

مگر قرار نبود سه روزه مشکل بورس را حل کنید پس چرا نکردید

من تنها نامزدی بودم که موقع ثبت نام گفتم برنامه توسعه را اجرا می‌کنم.

تحریم فاجعه است؛ بله تحریم را دور می‌زنیم، اما در این مسیر غلط بخور بخور وجود دارد و کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

 

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نظرات شما