تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

آذر منصوری کیست؟

آذر منصوری سیاست‌مداری است که در دوره در این عرصه شناخته شد. او دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و رئیس جبهه اصلاحات ایران است و در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حمایت خود را از مسعود پزشکیان اعلام کرده است.

آذر منصوری کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: آذر منصوری یکی از چهره‌های زن اصلاح‌طلب است که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به دفاع تمام قد از مسعود پزشکیان پرداخت. او همچنین به عنوان رئیس جبهه اصلاحات از اجماع اصلاح‌طلبان در حمایت از پزشکیان خبر داد. وی از سال ۱۳۷۸ که وارد جبهه مشارکت شد، از چهره‌های کاملاً اصلاح‌طلب بود که بارها در شوراهای مشورتی انتخاباتی شرکت کرده است و علاوه بر آن متحمل بازداشت و تحمل حبس نیز شده است. او اکنون دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران بعد از علی شکوری راد است و از چهره‌های شاخص این جریان به شمار می‌آید. حزب اتحاد ملت ایران شاید تنها حزب اصلاح‌طلبی باشد که بیشترین تعداد مشارکت جوانان در امور حزبی را به خود دیده است. این حزب بعد از جبهه مشارکت و ماجرای انحلال آن اصلاح‌طلبانه ترین حزب موجود است. حزبی که این روزها حمایت و تام و تمام از مسعود پزشکیان داشته است و علی شکوری راد چهره مهم این حزب نیز در ستاد پزشکیان عضویت دارد. آذر منصوری چند بار به دلیل اظهاراتش و اعلام همدلی با برخی اعتراضات مردمی و داشتن دیدگاه انتقادی نیز مورد توجه قرار گرفته است. چه اینکه در دورانی که شاهد مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه بودیم، توییتی منتشر کرد که در نهایت منجر به اعلام جرم علیه وی شد. او همچنین از زندانیان سیاسی پس از حوادث انتخابات ۱۳۸۸ نیز هست. در این مطلب به بیوگرافی آذر منصوری می‌پردازیم. 

آذر منصوری در سال ۱۳۴۳ و در شهر ری به دنیا آمد. محل سکونت او از کودکی تا سال ۱۳۹۹ قرچک ورامین بود.

تحصیلات آذر منصوری 

منصوری دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی صنایع غذایی و کارشناسی ارشد و دکترای تاریخ است.

ورود منصوری به سیاست

به گزارش رویداد۲۴ این‌که او چگونه و از چه هنگام وارد سیاست شد مشخص نیست و اصلا با این‌که صنایع غذایی و تاریخ خوانده است از چه هنگام به سیاست علاقه‌مند شد اطلاعاتی در دست نیست، اما به‌هرروی او با آمدن خاتمی بر مسند ریاست‌جمهوری جزو شورای مشاوران سید محمد خاتمی و عضو شورای مرکزی، دفتر سیاسی و نیز معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی شد و امروز نیز منصوری رییس جبهه اصلاحات ایران است.

بازداشت آذر منصوری در سال ۱۳۸۸

آذر منصوری در سال ۸۸ همچون بسیاری دیگر و در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ۲ شهریور ۱۳۸۸ و هنگامی‌که از خانه خواهرش برمی‌گشت در خیابان بازداشت شد.

او که در آن هنگام معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت بود در دادگاه به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شد.

منصوری توانست در ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ از زندان مرخصی ۲۰ روزه بگیرد.

آذر منصوری کیست؟

انتخابات مجلس یازدهم

آذر منصوری در سال ۹۸ هنگامی‌که عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان بود، برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی کرد، اما صلاحیتش تایید نشد و از رفتن به مجلس باز ماند.

تشکیل پرونده قضایی علیه منصوری

در اسفند ماه ۱۴۰۱ رسانه قوه قضاییه، خبر از ارجاع پرونده صادق زیباکلام و آذر منصوری به دادگاه داد. این خبرگزاری در ادامه عنوان کرده است که «با توجه به تعدد ادعا‌های بدون سند آذر منصوری و صادق زیباکلام و این‌که تاکنون در مورد مطالب و ادعا‌های مطروحه در مواجهه با مقام قضایی هیچ دلیل و سندی ارائه نداده‌اند و همچنین ادامه رویه افراد مورد اشاره در اعلام ادعا‌های بدون سند، دیروز ضمن اعلام جرم از سوی دادستانی تهران پرونده این افراد جهت تکمیل سیر قضایی به دادگاه ارجاع شد.»

آذر منصوری دبیر کل حزب اتحاد ملت در مورد این‌که منظور این پرونده کدام ادعاهاست به رسانه‌ها گفته بود: «من هم بی‌اطلاع هستم؛ چراکه آخرین چیزی که از سامانه ثنا دریافت کردم، ابلاغ گواهی عدم سو پیشینه‌ام بوده است. امروز هم هرچه جست و جو کردم تا ببینم این خبر چه پیشینه‌ای داشته است، چیزی پیدا نکردم.»


بیشتر بخوانید:  محمد فاضلی کیست؟ | از مشاور فرهنگی مسعود پزشکیان چه می‌دانیم؟


پس از این ماجرا و در پی اظهارات منصوری درباره مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه و همچنین به‌علت بیانیه ۷۷ نفر کیفرخواستی علیه او صادر شد.

پرونده قضایی منصوری با عناوین اتهامی «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی» به دادگاه ارجاع داده شد. او در ادامه از عنوان «تبلیغ علیه نظام» تبرئه شد.

منصوری در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، رسانه‌ای، حزبی و اجتماعی محکوم شد. او هم‌چنین جزو موافقان مذاکره با امریکاست.

آذر منصوری کیست؟

حضور منصوری در جبهه اصطلاحات

آذر منصوری از اعضای کمیته مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و از آذر ۱۴۰۰ دبیرکل این حزب است.

او در ۴ تیر ۱۴۰۲ دبیرکل جبهه اصلاحات شد. برخی اصلاح‌طلبان به این انتصاب اعتراض کردند و آن را یک انتخاب جنسیتی خواندند.

پیش از منصوری، بهزاد نبوی برای دوره دوساله رئیس جبهه اصلاحات بود که در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱، از این سمت کناره‌گیری کرده بود.

جالب این‌جاست که در ۳۱ تیر ۱۴۰۲ یعنی کم‌تر از ۱ ماه پس از انتصاب او به این منصب، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، او را به همراه ۱۲ تن دیگر، رد صلاحیت کرد.

دلیل رد صلاحیت منصوری، محکومیت قطعی او در قوه قضاییه عنوان شده بود. به همین خاطر انتخاب وی به عنوان رییس جبهه اصلاحات خلاف قانون عنوان شد. همچنین عضویت منصوری در شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از بابت این رد صلاحیت مورد تردید قرار گرفت، اما او هم‌چنان در این سمت باقی ماند.

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در این باره گفت، هیچ‌گونه پیام رسمی از سوی کمیسیون به جبهه اصلاحات و شخص منصوری در این باره ارسال نشده است. 

واکنش منصوری به لایحه حجاب و بازگشت گشت ارشاد

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، در توئیتی نوشته بود: به جای نوشتن این همه طرح و لایحه برای ‎پوشش اجباری که متاسفانه تبدیل به نماد اصلی ‎جامعه اسلامی شده، از خود بپرسید که چرا این همه اصرار و اجبار و بگیر و ببند، تعطیلی کسب و کار‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور، شما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند؟ دست از این خودبراندازی‌ها بردارید.

آذر منصوری کیست؟ 

او در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: گاهی دفاع بد از دفاع نکردن به مراتب خسارت‌بارتر است. مجموعه رفتار‌ها و سیاستگذاری‌هایی که طی بیش از دو دهه اخیر در مواجهه با پوشش زنان ایران در پیش گرفته شده را می‌توان بدترین نوع دفاع از ارزشی دانست که روزگاری عدول از آن عملی ناهنجار محسوب می‌شد. 

آذر منصوری کیست؟

حمایت از مسعود پزشکیان در انتخابات

منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات، از مخالفان حمایت از کاندیدا‌های غیراصلاح‌طلب در انتخابات بود و در این انتخابات از مسعود پزشکیان حمایت کرده است.

او در توییتی درباره پزشکیان نوشت: پزشکیان، ‎دروغ نمی‌گوید و ‎امید کاذب نمی‌فروشد؛ ایران به چنین طبیبی نیاز دارد.

او هم‌چنین در واکنش به اظهارات باهنر و ابراز نگرانی وی در مورد مشارکت مردم در انتخابات در شبکه ایکس نوشت: جناب آقای باهنر! اگر نگران مشارکت مردم در انتخابات هستید، به جای تعیین تکلیف برای جریان‌های سیاسی رقیب خود، به دیگران نیز توصیه کنید ‎صندوق رای را به جایگاه واقعی خود که باید تبلور ‎اراده ملت و میزان و مبنا قرار گرفتن رأی همه مردم ایران باشد، برگردانند.

آذر منصوری کیست؟

آذر منصوری کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آذر منصوری
نظرات شما