تاریخ انتشار: ۰۵:۴۲ - ۰۲ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند:

شبکه وحید | با همه مردان وحید جلیلی و تیم حاکم بر صداوسیما آشنا شوید

حلقه وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و قائم مقام رییس صداوسیما که بسیاری او را «رییس در سایه» این سازمان می‌خوانند، چه کسانی هستند؟

شبکه وحید | با همه مردان وحیدجلیلی در صداوسیما آشنا شوید

رویداد۲۴ | سیما پروانه گهر: وقتی در شهریور سال ۱۳۹۸ وحید جلیلی در نامه‌ای به حسین محمدی عضو باسابقه دفتر رهبری، به كنايه آن‌ها را «شيفتگان خدمت» خواند که مناصب صدا‌و‌سيما را بين خود دست به دست كرده‌اند، روزنامه فرهیختگان نوشت که او سهمش را از صداوسیما می‌خواهد؛ سهمی که حدود دو سال بعد پیمان جبلی به او داد و با حکم رییس صداوسیما به قائم مقامی این سازمان رسید.

طی نزدیک به سه سال حضور در این سازمان، جلیلی اما مناصب این سازمان را یک به یک با نیروهای خود چید؛ اگرچه چریک اصلی جلیلی یعنی پسرخاله‌اش علیرضا خدابخشی اسفندماه سال گذشته ناچار به برکناری از مهم ترین معاونت این سازمان شد اما هنوز هم شاهرگ صداوسیما در دست نیروها و حلقه وحید جلیلی است.

با حضور علیرضاخدابخشی پسرخاله وحید جلیلی در معاونت سیاسی صد اوسیما، تغييرات جدی رخ داد؛ از حذف بخش‌های خبری مختلف تا تغییر در پوشش برخی محتواهای خبری در پخش اخبار و حتی ظاهر مجری‌های خانم در ماه‌های بعد؛ به خصوص دستور غيررسمی و پرحاشيه منع گريم مجريان خانم كه زاده روحیات خدابخشی و حلقه وحید بود.

مناقشه بین طیف حمید رسایی و محمدباقر قالیباف روی آنتن زنده صداوسیما بعد از انتخابات مجلس دوازدهم اما به حذف خدابخشی انجامید و نیروهای قالیباف سرمست از حذف عصای موسی وحید جلیلی در صداوسیما تصور کردند می‌توانند نفس راحتی بکشند.


بیشتر بخوانید:

اولین زورآزمایی قالیباف و رسایی | سه تحلیل از برکنارشدن خدابخشی| پسرخاله سعید جلیلی برکنار شد، رئیس دفترش جایگزین شد

شهاب اسفندیاری کیست؟ | از رئیس دانشگاه صداوسیما و یار نزدیک وحید چه می‌دانیم؟

چگونه جریان خالص‌سازی در صداوسیما به آش شور هفت سر اژدها ختم شد | چرا سریال امنیتی جدید صداوسیما شبیه کارهای ایرج ملکی است؟


اما محمدعلي صائب كه حالا جايگزين خدابخشی شده، به همراه برادرش روسای دفتر سعید جلیلی در زمان حضور او در شورای عالی امنیت ملی بودند؛ پیامی روشن از جانب حلقه وحید که در قرار است بر همان پاشنه بچرخد و با رفتن پسرخاله جلیلیون گویی «نه خانی آمده و نه خانی رفته است».

دومین چهره کلیدی از حلقه وحید در صداوسیما محسن برمهانی در معاونت سیما است. با انتصاب برمهانی در عمل او به چشم و گوش وحید جلیلی برای هر تغییری تبدیل شد تا جایی که برمهانی در نخستين روز كاری خود حكم مديران جديد 6 شبكه سیما را امضا كرد. سه نفر از این شش نفر، پيش از اين نيز سابقه همكاری با وحيد جليلی را داشته‌اند.

«میثم مرادی بیناباج» که در حال حاضر مدیر شبكه يك سيما است پيش از اين قائم‌مقام وحید جلیلی در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد بوده است.

«حامد بامروت‌نژاد» مدیر شبكه دو سيما و«محمدصادق باطنی» مدیر شبکه امید نیز پيش از اين در جشنواره عمار همكار  وحید جلیلی بوده‌اند.

«حسین شاه مرادی» نیز که سابقه فعالیت در شبکه ۴ و البته مدیریتی روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشت با حکم برمهانی به مدیریت شبکه ۴ رسید.

علاوه بر این در همان حکم انقلابی برمهانی، «علی عبدالعالی» به سمت مدیر شیکه آموزش، «محمد حسین کشکولی» به سمت مدیر شبکه قرآن و معارف و «محمد صادق باطنی» به سمت مدیر شبکه امید منصوب شد.

بنابراین با ورود وحیدجلیلی به صداوسیما تنها دو مدير از دوران علی‌عسگری باقی ماند؛ علی فروغی در شبكه سه و سعيد اشناب در شبكه ۵.

در سطوح پایین‌تر از معاونت‌ها و مدیریت‌های شبکه‌های صداوسیما نیز حضور وحید جلیلی قابل لمس است و حلقه‌اش به مرور شعاع وسیع‌تری یافت.

«فوتبال برتر» جای «برنامه نود» را گرفت. برنامه «دورهمی» حذف شد و به جای آن «مهمانی» ساخته شد. حلقه مردان جلیلی به اندازه‌ای خالص شد که حتی شخصیتی دائمی در ادوار مختلف صداوسیما همچون رامبد جوان هم حذف شد و جای خودش را به برنامه «سیدخندان» داد تا نویسنده دیروز سایت رجانیوز و مجری پرحاشیه امروز صداوسیما یعنی محمدرضا شهبازی، روی آنتن برود و اندکی بعد هم با ادبیات طلبکارانه برای صداوسیما خط و نشان بکشد که مگر «اوسکل نظام مقدس» است که رضا رشیدپور را به صداوسیما بازگردانند؟!

تفکرات انقلابی حلقه وحید، برنامه «کتاب باز» و سروش صحت را هم تحمل نکرد و صداوسیما پر شد از برنامه‌هایی که قرار ذائقه بخش خاصی از مخاطبان را تامین کند.

وحید جليلی بارها در گفت‌وگوها و سخنرانی‌هايش به دنبال سهم «۳۰ درصد جمعيت روستايی» و «۷۰درصد جمعيت ايران كه در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌كنند» در رسانه ملی بوده؛ جمعيتی كه احتمالا براساس محاسبات دو برادر قرار است سبد رای سعيد را در انتخابات تامین کنند. همین حلقه هم در صداوسیما ستاد سعید هستند.

فارغ از این که وحید جلیلی حالا خود در همان شمایل و مسیری است که روزگاری به آن نقد وارد می کرد، این ریشه دواندن در صداوسیما و آنچه روزنامه جوان و فرهیختگان آن را انحصارطلبی می‌خوانند، مساله تاثیر حضور این مردان بر روند فعالیت‌های انتخاباتی صداوسیما است. نمونه و شاهد مستقیم موضوع هم میکروفن باز شهاب اسفندیاری رییس دانشکده صداوسیما در هنگام اتهام‌زنی به محمدفاضلی در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان و قطع میکروفن محمد فاضلی در زمان پاسخگویی.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
1
14
عجب نیست که مردم حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور فقط نظاره گر برنامه شبکه های ماهواره ای هستند، اف بر شما.
سید علی اصغر موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
1
14
امیدوارم صدا و سیمای میلی به صدا و سیمای ملی برگردانده شود
هههه
|
Netherlands
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
4
3
اسامی جدیدی در رویداد بیست و چهار به عنوان نویسنده می بینم. فکر کنم دانشجویان جدیدی به جهت گذراندن کاراموزی قبول کرده. است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
0
0
۴۵سال هرساله هزار برابر ارزش پول ملی افت کرده اینا کی هستن که میخان همیشه باشن آقای جلیلی شما اگر مشکل گشا بودید ۴۵ سال وقت داشتید یعنی اگه انسان ۹۰سال عمر کنه نصفش رو شما نابود کردید
نظرات شما