تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

محمدرضا خاتمی کیست؟

محمدرضا خاتمی در دوران شکوفایی جریان اصلاحات در ایران سردمدار مشهورترین حزب اصلاح‌طلبی بود. حزبی که تا زمان انحلالش در بین جوانان نیز اعضای زیادی داشت و در مجلس ششم اکثریت را به دست آورد.

  محمدرضا خاتمی کیست؟

رویداد۲۴ میثم سعادت: سال ۱۳۷۶ که خاتمی رئیس جمهور ایران شده بود، در اوج محبوبیت قرار داشت. دو سال بعد یک جریان سیاسی نوظهور در ایران، با انتشار فهرستی انتخاباتی، در انتخابات مجلس ششم شرکت کرد و محمدرضا خاتمی، رکورد رای تهران را شکست و به عنوان نفر اول، وارد مجلس شد و چند ماه بعد بر کرسی نایب رئیسی مجلس تکیه زد و دبیرکل همان حزب نوظهور شد. حزبی به نام جبهه مشارکت ایران اسلامی که بسیاری از چهره های اصلاح طلب در شورای مرکزی آن قرار داشتند. 

محمدرضا خاتمی، برادر کوچکتر سید محمد خاتمی است و از دانشجویان پیرو خط امام محسوب می شود. دانشجویان پیرو خط امام گروهی از دانشجویان سیاسی سالهای انقلاب بودند که به خاطر حمله به سفارت آمریکا، مشهور شدند و به مرور به عنوان یک جریان سیاسی شناخته شدند. عباس عبدی، محسن میردامادی، ابراهیم اصغرزاده، محمد نعیمی پور، حبیب الله بی طرف، معصومه ابتکار و در نهایت رحمان دادمان، از مهمترین دانشجویان خط امام بودند که بعدا در دولت خاتمی در مسئولیت های مختلف قرار گرفتند و عده ای از آنها نیز وارد مجلس ششم شدند.  

بیوگرافی و ازدواج محمدرضا خاتمی 

محمدرضا خاتمی متولد ۱۳۳۸ اردکان است. او با فرزند آیت الله اشراقی، داماد امام خمینی ازدواج کرده و درواقع مریم اشراقی، همسر محمدرضا خاتمی، نوه امام خمینی است. محمدرضا خاتمی تحصیلات خود را در رشته پزشکی به اتمام رسانده و به عنوان یکی از برجسته ترین پزشکان تخصص کلیه و مجاری ادراری در کشور شناخته می شود.

محمدرضا خاتمی کیست؟

محمدرضا خاتمی کیست؟

فعالیت‌های سیاسی محمدرضا خاتمی  

زمانی که محمدرضا خاتمی نفر اول انتخابات تهران شد، به دبیرکلی جبهه مشارکت هم رسید و به مرور این حزب تبدیل به حزبی فراگیر شد که در همه استان ها و شهرها دفاتری داشت. نظریه پردازانی مثل عباس عبدی و سعید حجاریان، تلاش داشتند این حزب برای تقویت دموکراسی تلاش کند و در نهایت این حزب در انتخابات ۱۳۸۴ از نامزدی مصطفی معین در انتخابات حمایت کرد و با شعارهای مترقی، وارد عرصه انتخابات شد. در آن دوره برای اولین بار مصطفی معین قسمتی از کابینه خود را معرفی کرد و محمد رضا خاتمی را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرد.  


بیشتر بخوانید: مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها


با شکست معین در انتخابات، محمدرضا خاتمی از دبیرکلی جبهه مشارکت استعفا داد و به عنوان یک کنشگر سیاسی به فعالیت ادامه داد. در ادامه با اتفاقاتی که در سال ۸۸ رخ داد، محمدرضا خاتمی نیز با محدودیت هایی مواجه شد گرچه مانند هم رده های خود به زندان نرفت. او در چند دادگاه، تلاش داشت مسئله تقلب در انتخابات را ثابت کند. محمدرضا خاتمی در سال ۱۳۹۸ به تحمل دو سال حبس تعزیری در دادگاه بدوی محکوم شد. 

به گزارش رویداد۲۴ با روی کار آمدن دولت روحانی، بعضی دوستان محمدرضا خاتمی به دنبال تشکیل حزب جدیدی بودند که در نهایت حزب اتحاد ملت تاسیس شد. همزمان با تاسیس حزب، گروهی از چهره های موثر این حزب در کنار محمدرضا خاتمی، به خاطر فعالیت های حزبی به زندان محکوم شدند.  

محمدرضا خاتمی کیست؟

در سالهای اخیر به شدت از فعالیت سیاسی محمدرضا خاتمی کاسته شده است با این حال سال ۱۴۰۰ برخی فعالان سیاسی به دنبال آن بودند که او را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند. در نهایت او از نامزدی در انتخابات اجتناب کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدرضا خاتمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
3
0
اویک براندازکثیف است
نظرات شما