تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مجتبی شکوری کیست؟

مجتبی شکوری با برنامه کتاب باز سروش صحت به شهرت رسید و در چند سال اخیر کلیپ‌های او در شبکه‌های مجازی بسیار وایرال شده است. بیوگرافی مجتبی شکوری را در ادامه بخوانید.

بیوگرافی مجتبی شکوری

رویداد۲۴ مهدی توفیقی:  برخی از برنامه‌های تلویزیونی که مخاطب گسترده‌ای دارند به دنبال افزایش مخاطب و افزایش بازدیدها روانشناسی زرد را توسعه می‌دهند. روانشناسی زرد اصولاً به رویکردها و مشاوره‌هایی اشاره دارد که معمولاً دبون پایه‌های علمی قوی هستند و با ادعاهایی بیش از حد اغراق‌آمیز به مخاطبان ارائه می‌شوند. مجتبی شکوری یکی از همین چهره‌هایی است که با برنامه کتاب باز تبدیل به سلبریتی شد و اکنون با ارائه مشاوره‌ها، راه اندازی پادکست‌ها و انواع کلیپ‌های یوتیوب شهرت خود را افزایش داده است. در واقع این نوع روانشناسی که مجتبی شکوری در ایران پیگیری می‌کند، اثرات دارونمایی موقت، نادیده گرفتن تحقیقات علمی و دور کردن افراد از درمان واقعی را در پی دارد که برای سلامت روان جامعه آسیب‌زا است. در تمام دنیا این نوع از روانشناسی زرد در پلتفرم‌های مجازی تبلیغ می‌شود و مخاطبان خاص خود را نیز پیدا می‌کند. بسیاری ازکتاب‌های انگیزشی تولید شده در تمام جهان، آزمون‌های شخصیت‌شناسی بدون پشتوانه علمی و کارگاه‌های رشد شخصیت با همین رویکرد وجود دارند که مخاطبان خود را نیز جذب می‌کنند. اغلب این دست محتواها برای کسب سود تولید می‌شوند. در این مطلب درباره مجتبی شکوری و راهی که وی توانسته از آن به شهرت برسد، می‌گوییم. 

بیوگرافی مجتبی شکوری

مجتبی شکوری کیست؟

مجتبی شکوری متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۶ در تهران است. او فارغ‌التحصیل لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران است.

پدر و مادر مجتبی شکوری فرهنگی و معلم بودند، با این حال، خودش در برنامه‌های مختلف گفته است که دوران کودکی و نوجوانی او پر از شیطنت و شلوغی بود. او اصلا اهل درس و کتاب نبود و به اقداماتی، چون آتش زدن بُرد مدرسه و ریختن داروی خواب‌آور در چای معلمان دست می‌زد. در نهایت این رفتار‌ها باعث اخراج او از مدرسه شد.

قبولی مجتبی در دانشگاه شریف

آنچه او در برنامه‌های تلویزیونی درباره خود بیان کرده است، این بوده که آن روز که مجتبی شکوری با معدل ۱۵ و انضباط ۱۲ از مدرسه اخراج شد، با دیدن اشک‌های پدرش تصمیم گرفت جو خانواده را با یک خبر خوش تغییر دهد. از آن پس، او روزانه دو ساعت درس خواندن را شروع کرد و به مرور این مدت به ۱۷ ساعت و ۱۰ دقیقه در روز افزایش یافت. وی اعلام کرد که توانسته است با رتبه ۴۸ کنکور وارد دانشگاه شریف شود. اگرچه بعداً رتبه وی مورد تردید قرار گرفت و مجتبی شکوری با انتشار ویدئویی اعلام کرد که با سهمیه وارد دانشگاه شریف شده است.


بیشتر بخوانید: سروش صحت کیست؟


مجتبی شکوری در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه صنعتی شریف شد، اما به گفته خودش، در این رشته مانند "آلیس در سرزمین عجایب" بود. در عوض، مجتبی عاشق فلسفه بود. به همین دلیل، او شش سال طول کشید تا با معدل ۱۲ فارغ‌التحصیل شود.

شکوری در خصوص انتخاب رشته مکانیک می‌گوید: «رشته مکانیک را انتخاب کردم! برای اینکه در مدرسه استعدادهایمان شناخته نمی‌شود. اگر یه جرقه‌هایی از هوش نشون میدیم ساختاری هول آن تشکیل می‌شود که باید ریاضی بخونی که منم تو این جریان وارد رشته مکانیک شدم».

تجربه معلمی مجتبی شکوری

از سال ۱۳۸۴، زمانی که مجتبی ۱۸ ساله و دانشجو بود، به عنوان معلم فیزیک راهی مدارس شد. پس از آن، او به عنوان مشاور مشغول به کار شد و اکنون کتاب مهارت‌های زندگی را تدریس می‌کند.

شهرت مجتبی شکوری با برنامه کتاب باز

مجتبی شکوری کیست؟

سال ۱۳۹۷، زمانی که مجتبی شکوری در باغ کتاب تهران مسئول آموزش بود، او محمدرضا رضاییان، تهیه‌کننده و مجری طرح برنامه «کتاب باز» را می‌شناخت.

یک بار، محمدرضا رضاییان به باغ کتاب آمد، که قرار بود ۱۰ دقیقه صحبت کنند، اما در نهایت دو ساعت درباره زندگی، دنیا و کتاب با هم گفتگو کردند. در پایان این ملاقات، قرار شد مجتبی برای حضور در یک برنامه به نام «کتاب باز» برود. تعریف و بیان داستان زندگی مجتبی شکوری، از لکنت زبان تا تغییر مسیر حرفه‌ای، در برنامه «کتاب باز» با استقبال زیادی مواجه شد. پس از این ارائه، مجتبی چند بار دیگر به عنوان مهمان در این برنامه حضور یافت و همین امر شروع مجتبی شکوری برای تولید برنامه‌های انگیزشی و به اصطلاح روانشناسی زرد شد. 

همسر مجتبی شکوری کیست؟

مجتبی شکوری کیست؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۱، مجتبی با همسرش ازدواج کرد. آن‌ها همکلاس بودند و همسر مجتبی اکنون دانشجوی دکترای رشته مکانیک است. از طرفی، وی مسیر خود را از لیسانس تغییر داده است.

ماجرای لکنت زبان مجتبی شکوری در کودکی

در دوران کودکی مجتبی شکوری، وقتی ۴ ساله بود، دچار لکنت زبان شد. وی ماجرا را اینطور شرح می‌دهد که قصد داشت به یک گوسفند کاهو بدهد. اما ناگهان لیز خورد و زیر پای گوسفند افتاد. از شدت ترس، دچار شوک شد و در نهایت، اختلال لکنت و مشکلات گفتاری پیدا کرد.

وی با استفاده از گفتار درمانی، سرانجام توانست بر این مشکل فائق آید. پس از سال‌ها درمان، مجتبی شکوری موفق به بهبود کامل گفتار خود شد. با این حال، گاهی اوقات در زمان‌های تنش‌های عصبی، هنوز لکنت سراغ او می‌آید.

نحوه کسب درآمد مجتبی شکوری

مجتبی شکوری از راه معلمی کسب درآمدمی‌کند. او ویدئوهای انگیزشی تولید می‌کند و از این راه به شهرت رسیده و درآمد کسب می‌کند. او اکنون پادکست خودش را نیز تولید می‌کند. البته شکوری درباره راه‌های کسب درآمدش می‌گوید: «من معلم هستن همان چیزی که قبل از کتاب باز بودم، قبل از کتاب باز در باغ کتاب تهران کار می‌کردم و در کنار در مدرسه هم درس می‌دادم. بعد از برنامه با باغ کتاب همکاری ام قطع شد، درآمدم از معلمی دو نوع است، یک حقوق از مدرسه میگیریم و دیگری اینکه سازمان‌ها از بودجه آموزشی خود دعوتم می‌کنند».

ماجرای دروغ مجتبی شکوری در یک برنامه

مجتبی شکوری، که به واسطه حضور در برنامه "کتاب باز" با اجرای سروش صحت به شهرت رسیده بود، پیش از این خود را فردی با رتبه برتر کنکور معرفی می‌کرد. او رتبه‌ای در حدود ۴۸ را به عنوان رتبه خود اعلام نموده بود.

اما اکنون، مجتبی شکوری با انتشار ویدئویی، به اشتباه خود اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کرده است. او در این ویدئو اعلام کرده که در واقع از سهمیه استفاده کرده و دروغی را به مردم گفته بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
1
6
پدرش آخوند هستش
سهمیه دانشگاه هم از جانب پدرش بوده که هیچ جا نگفته

اعتراف قبولی تو دانشگاه با سهمیه هم نوعی فرار رو به جلو برای کسب اعتبار هست
شاهدخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
4
3
فقط بی اعتمادی رو دارید رواج می دید همین مثل همه رجال سیاسی
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
1
5
هر کسی که از طریق صدا و سیما تبدیل میشه به سلبریتی بدون هیچ شک و شبهه‌ای یک جای کارش مشکل داره حالا یکی مثل مجتبی شکوری فکر میکنه به اندازه کافی از راه دزدی و دروغ و فریب بدست آورده و حالا وقتشه که با یک اعتراف کردن اموال حرامش رو حلال بکنه
نظرات شما