تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

سعید راد کیست؟

سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون امروز دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳ دار فانی را بدرود گفت.

سعید راد کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: سعید راد با نام کامل احمد سعید حق‌پرست راد در ۴ آبان ۱۳۲۳ در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. پدر او از خلبان و جزو افسران حزب توده و هنگامی‌که سعید کودک بود در یک پرواز آزمایشی سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

او در شش سالگی همراه خانواده‌اش از سنگلج به محله‌ای در شمیران آمدند و همسایه جلال آل‌احمد، نیما یوشیج، علی آزاد و داریوش رفیعی شدند. وی دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسه نیکی علاء و دوران دبیرستان را در مدرسه شاپور تجریش (نام دیگر رشید یاسمی) که محل کنونی موزه سینما است، گذراند. جلال مقدم دبیر انشاء او در مقطع اول دبیرستان بوده است.

سعید راد در دبیرستان رشته طبیعی یا همان تجربی امروز را خواند و پس از پایان تحصیلات متوسطه، مقطع دانشگاهی را در دانشگاه کشاورزی کرج (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران) ادامه داد.

سعید راد کیست؟

ورود به ورزش و رشته بولینگ

سعید راد به رشته بولینگ علاقه بسیار داشت و جالب است بدانید در این رشته هم به مقام قهرمانی رسید. استادان او در این رشته از کامبیز کیانی و محمد شهریاری بودند کسانی‌که راد همواره از آن‌ها یاد می‌کردو پاتوق او در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران (بولینگ پرسپولیس: علی عبدُه) بوده است. جایی‌که پای او را به سینما باز کرد.

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

همسر سعید راد کیست؟

در مورد ازدواج نخست سعید راد اطلاعاتی در دست نیست، اما می‌دانیم او در سال ۱۳۵۴ از همسرش جدا می‌‎شود و در ۲۸ سالگی برای بار دوم با همکار زن خود نوش آفرین که یکی از بازیگران و خواننده‌های مطرح آن زمان بود ازدواج کرد. اما زندگی نوش آفرین و سعید راد هم بعد از ۱۷ سال به جدایی می‌انجامد. او یک دختر و یک پسر دارد. او از ازدواج اول خود یک دختر به نام نگاه و یک پسر به نام سام دارد.

سعید راد کیست؟
دختر سعید راد دندانپزشک است و پس از سال‌ها از کانادا به ایران مهاجرت کرده است. او دو پسر به نام‌های آریا و آدام همتی دارد که فوتبالیستند. آدام عضو تیم جوانان پرسپولیس است و در زمان برانکوو، در رده بزرگسالان هم توانست چند بازی به میدان برود.


بیشتر بخوانید: همایون شجریان کیست؟


سام پسر سعید راد نیز در زمینه وکالت فعالیت کرده و ساکن کاناداست.

سعید راد کیست؟

لیست فیلم های سعید راد

از آن‌جایی‌که سعید راد معمولا وقت خود را در بولینگ عبده می‌گذراند همان‌جا هم پایش را به سینما باز کرد. سعید راد در خاطراتش در مورد آشنایی‌اش با علی زرین‌دست در این مجموعه می‌گوید. زرین‌دست به سعید راد پیشنهاد بازی می‌‎دهد، اما او این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

او نهایت در مورد پیشنهاد بازیگری کوتاه می‌آید و از سال ۱۳۴۷ وارد این عرصه می‌شود. او در سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم فاتحین صحرا بازیگری را آغاز کرد راد در گفتگو با فریدون جیرانی در برنامه آپارات شماره ۱۱ به این نکته اشاره می‌کند که عباس شباویز به دلیل هم‌زمانی ساخت فیلم همای سعادت (تاپی چاناکیا، ۱۳۵۰) نتوانست این پروژه را پیش برد و کار متوقف می‌شود، اما راد به دلیل علاقه بسیار زیاد به سوژه و کلیت فیلم سهم خود را در یک آژانس تبلیغاتی فروخت و در این کار تزریق می‌کند، اما باز در نهایت کار به اتمام نرسید و فیلم بار دیگر متوقف شد. این‌بار باربد طاهری (داماد عباس شباویز) به پروژه اضافه می‌شود و سهم راد را تسویه می‌کند و تهیه‌کنندگیِ دوم را برعهده می‌گیرد.

راد در فیلم هزار بار مردن در کنار علی آزاد و مهدی فخیم‌زاده نقش آفرینی کرد. او در اواسط دهه ۱۳۶۰ ممنوع‌التصویر شد و ایران را ترک کرد و مدتی در لاهور، پاکستان، هند، کانادا و ایالات متحده آمریکا زندگی کرد.

او در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت و پس از سال‌ها دوری از سینما، در دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد. جالب است بدانید سعید راد پدربزرگ آدام همتی، بازیکن فوتبال ایران است.

سعید راد کیست؟

مرگ سعید راد

سعید راد در یکم مرداد ۱۴۰۳ پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

نگاه راد با اشاره به مشکلات جسمانی که برای پدرش در یک سال اخیر به وجود آمده است گفت:  شهریور سال گذشته سعید راد در منزل زمین خورد و دچار مصدومیت شد؛ پدرم پس از مراجعه به بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و سپس از بیمارستان مرخص شد و او در منزل استراحت می‌کرد و بعد از یک ماه توانست با واکر راه برود. مشکل گذشته به‌دلیل اینکه پروتز مورد استفاده به خوبی در کمر او قرار نگرفته بود، دوباره آشکار شد و بعد از مراجعه به بیمارستان بار دیگر عمل جراحی انجام شد؛ پس از عمل به مدت هشت هفته فیزیوتراپی مداوم انجام می‌ش، اما علیرغم فیزوتراپی‌ها دیگر توانایی راه رفتن پیدا نکرد.

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

سعید راد کیست؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سعید راد
نظرات شما
پیشخوان