تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

جمشید هاشم‌پور یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران است. رویداد۲۴ بهترین فیلم‌های جمشید هاشم پور را به شما معرفی می‌کند.

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

رویداد۲۴|  مازیار وکیلی: بدون شک جمشید هاشم پور اولین و یکی از مهم‌ترین ستارگان سینمای ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. البته هاشم پور کارش را در سینمای پیش از انقلاب آغاز کرد، اما درخشش اصلی او در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اتفاق اُفتاد. جایی که در دهه شصت و با بازی در فیلم‌های اکشنی که بعد‌ها به اکشن مواد مخدری مشهور شدند تبدیل به پول‌ساز‌ترین بازیگر سینمای ایران شد. شهرت هاشم پور البته برای او بی دردسر هم نبود و مدیران سینمایی او را برای مدتی ممنوع الکار کردند و بعد هم که مجوز کار او صادر شد تا مدتی از بازی با سر تراشیده که مهم‌ترین المان بازیگری‌اش بود منع شد. هاشم پور مدتی است که در بستر بیماری است، با آرزوی بهبودی برای این بازیگر بزرگ سینمای ایران نگاهی انداخته‌ایم به پنج فیلم برتر این بازیگر بزرگ و محبوب ایرانی.

نقطه ضعف| کارگردان: محمدرضا اعلامی| سال ساخت: ۱۳۶۲

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور
شاید بسیاری از تماشاگران سینمای ایران فکر کنند کارنامه کاری هاشم پور در دهه شصت صرفاً به اکشن‌های پول‌سازی محدود می‌شود که او را به شهرت رساند. اما هاشم پور به جز این اکشن‌های پول ساز در فیلم‌های متفاوتی هم بازی کرده که شاید به اندازه آن اکشن‌ها مشهور نباشند، اما یقیناً فیلم‌های بزرگ و درخشانی هستند. نقطه ضعف ساخته محمدرضا اعلامی یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی است که بر اساس یک رمان خارجی ساخته شده است. اعلامی به خوبی توانسته بود رمان نقطه ضعف آنتونی ساماراکیس را ایرانیزه کند و یک درام انقلابی متفاوت بسازد. هاشم پور در این فیلم نقش مربی را ایفا می‌کند که یکی از نقش‌های فرعی، اما مهم فیلم است. بازی خوب هاشم پور در این فیلم باعث شد که او مورد توجه فیلم سازان ایرانی قرار بگیرد و با بازی در فیلم‌های پرفروش تبدیل به یگانه ستاره سینمای ایران در دهه ۶۰ هجری شمسی شود.

تاراج| کارگردان: ایرج قادری| سال ساخت: ۱۳۶۳

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

ایرج قادری برای بازگشت به دوران اوجش در سال‌های پیش از انقلاب احتیاج به فیلمی پرفروش داشت که بتواند جایگاه او را به عنوان کارگردان احیا کند. او از میان فیلمنامه‌های مختلف یک فیلمنامه اکشن که داستانش را علیرضا داوودنژاد نوشته بود انتخاب کرد و با بازنویسی فیلمنامه اولیه یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را ساخت. فیلمی که تا سال‌ها در شهرستان‌ها روی پرده سینما بود و همین اکران طولانی مدت بود که فروش افسانه‌ای فیلم را رقم زد.


بیشتر بخوانید:  جمشید هاشم‌پور کیست؟


قهرمان فیلم قاچاقچی مشهوری بنام زینال بندری بود که در میانه فیلم و زمانی که متوجه می‌شود فرزند خودش هم دچار اعتیاد به مواد مخدر شده متحول می‌شود و به صف مبارزان علیه قاچاق مواد مخدر می‌پیوندد. هاشم پور با آن سر تراشیده، هیبت مردانه و دوبله‌ای که به جذابیت نقش افزوده بود، تبدیل به بزرگ‌ترین ستاره دهه شصت سینمای ایران شد.

مادر| کارگردان: علی حاتمی| سال ساخت: ۱۳۶۸

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

به گزارش رویداد۲۴ مادر شاید بهترین فیلم علی حاتمی نباشد، اما یقیناً نوستالژیک‌ترین آن‌ها هست. فیلمی کاملاً ایرانی که با خلق یک حال و هوای خاطره انگیز تبدیل به یکی از معدود آثار سینمای ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد که به حافظه جمعی مردم ایران راه پیدا کرد. هاشم پور در این فیلم نقش ناپسری مادر را بر عهده دارد. ناخدایی که از راه دور به تهران می‌آید تا در آخرین روز‌های حیات مادر در کنار او باشد. بازی هاشم پور در این فیلم بسیار وابسته به دوبله درخشان منوچهر اسماعیلی است. البته که خود هاشم پور هم با نگاه‌های جذابی که دارد توانسته از این نقش فرعی یک نقش به یاد ماندنی بسازد. نقشی که به کارنامه هاشم پور وزن متفاوتی بخشید و کارنامه کاری او را به لحاظ هنری هم صاحب اعتبار کرد.

پرده آخر|کارگردان: واروژ کریم مسیحی| سال ساخت: ۱۳۶۹

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

پرده آخر بهترین بازی هاشم پور در تمام سال‌های فعالیت او به عنوان بازیگر است. هاشم پور که در آن سال‌ها به عنوان بازیگر فیلم‌های تجاری شناخته می‌شد و حضور گاه و بی گاهش در فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران هم نتوانسته بود امتیاز مثبتی برا او تلقی شود، با حضور در پرده آخر توانایی خود را با بازی در نقشی متفاوت به رخ کشید. در میان انبوهی از بازیگران بزرگ سینمای ایران که نقش‌های اصلی این تریلر تاریخی کریم مسیحی را بر عهده داشتند سربازرس رکنی یگانه شخصیتی است که با حضورش به تماشاگر حس آرامش می‌دهد. این سربازرس شوخ و کنجکاو که با فضولی‌هایش در زندگی تاج الملوک و کامران میرزا در نهایت باعث نجات فروغ الزمان می‌شود تبدیل به مهم‌ترین نقش دوران حرفه‌ای جمشید هاشم پور شد. نقشی که ثابت کرد هاشم پور چه بازیگر بزرگی است و چه توانایی‌هایی برای بازی در فیلم‌های متفاوت سینمای ایران دارد.

کیفر| کارگردان: حسن فتحِ| سال ساخت: ۱۳۸۸

بهترین فیلم های جمشید هاشم پور

درست زمانی که بسیاری از منتقدان سینمای ایران هاشم پور را یک بازیگر تمام شده تلقی می‌کردند، او با حضور در نقش کوتاه اسمال چارلی در فیلم کیفر چنان کیفیتی از خود نشان داد که همه را شگفت زده کرد. حضور در نقش خلافکاری به ته خط رسیده که مسابقات بوکس زیرزمینی برگزار می‌کند از آن نقش‌های درجه یکی بود که کارنامه کاری هاشم پور را بعد از مدتی رکود مجدداً احیا کرد. ادای مونولوگی طولانی که بیانش برای بهترین بازیگران سینمای ایران هم سخت به نظر می‌رسید نشان داد هم چنان دود از کنده بلند می‌شود. هاشم پور با بازی در نقش اسمال چارلی فیلم کیفر یک بار دیگر این موضوع را ثابت کرد که اگر کارگردانان سینمای ایران به او اعتماد کنند و نقش‌های متفاوت فیلم‌هایشان را به او بسپارند می‌تواند کولاک کند و تماشاگران را با بازی درخشانش مبهوت نماید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
فیلم عقابها
حق دفاع
ايرانيان ستمدیده بود
عدالت حق ایران بود
نظرات شما
پیشخوان